AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #1 Skrevet 26. september 2024 Hva legger du i ordet egenomsorg? Hvilke assosiasjoner knytter du til dette begrepet og er det noe du tenker er viktig i livet ditt? Om ja, hvordan utfører du det i praksis? Anonymkode: aa912...0b8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #2 Skrevet 26. september 2024 Interesse for egen helse, dvs. trene og spise sunt. Minimere stress i livet. Anonymkode: 320fc...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #3 Skrevet 26. september 2024 Hjemmespa! Anonymkode: a18a1...8e1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #4 Skrevet 26. september 2024 Det er praktiske ting å ta vare på egne basale behov - søvn, mat, hvile, trening, dagslys osv. Og så er det å forstå seg selv og tilgi seg selv. Anonymkode: b1407...753 2
Macro Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 Hatt en periode i livet der jeg var alvorlig deprimert, så lærte hva JEG har behov for. Jeg trenger tid og ro med eget hode. Høre på meg selv tenke og ikke bli utsatt for stimuli fra andre, telefon osv. Å få ta en dusj, gå en tur og lage meg middag med bare meg selv som selskap er viktig. Da får jeg kjent på gleder, stress, begymringer, spenning eller ingenting. Poenget er at jeg trenger ro til å lytte til meg selv iblant. Å ha det rent og ryddig hjemme er viktig fordi hjemmet skal være en beroligende plass å komme til. Det er de to tingene jeg kan komme på som er absolutt viktigst. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #6 Skrevet 26. september 2024 Grensesetting. Å bygge opp livet slik at du ikke trenger en pause fra det. Anonymkode: 8fa76...f08 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #7 Skrevet 26. september 2024 Ta hensyn til deg selv og hva du vil og ikke vil gjøre. Anonymkode: 0d9b7...d61
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #8 Skrevet 26. september 2024 Å være vennlig mot seg selv. Anonymkode: 39135...485
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #9 Skrevet 26. september 2024 Grensesetting. Godt kosthold. Søvn. Sunn vekt og jevn fysisk aktivitet. Anonymkode: 3cf9a...9fa
Irak Skrevet 26. september 2024 #10 Skrevet 26. september 2024 Gjøre det man har behov for, slik at man kan ha det bra med seg selv.
Phoenix Heart Skrevet 26. september 2024 #11 Skrevet 26. september 2024 (endret) Være snil mot seg selv. Altså at man tar vare på sin egen helse og behov, både fysisk og psykisk. Endret 26. september 2024 av Freyja Valkyrie 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #12 Skrevet 26. september 2024 Å ta vare på seg selv, være grei mot seg selv og grensesetting. Anonymkode: 56c34...959
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #13 Skrevet 26. september 2024 Ta vare på egen psykiske og fysiske helse. Få nok og god søvn. Spise sunt. Være fysisk aktiv. Frisk luft. Være sosial med de jeg er glad i. Kutte ut mennesker som ikke er bra for meg. Anonymkode: 2a86b...b66
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #14 Skrevet 26. september 2024 Gå en lang tur i sola og høre på en podcast. Spa-tid på badet, epilere, peele, masker, badekar. Komme hjem en fredag, legge beina høyt, ta et glass vin. Fyre i peisen og tenne duftlys. Trene, godt kosthold, regelmessig søvn er for meg "egenpleie". Anonymkode: 82d35...89f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #15 Skrevet 26. september 2024 Et litt annet svar fra meg. Egenomsorg er hvordan jeg håndterer egen helse, fysisk og psykisk, og da også egen håndtering av "dårlig" helse. Hvilke tiltak setter jeg inn, hvordan takler jeg egen sykdom etc. Det mange nevner i tråden er for meg egenpleie, og ikke egenomsorg. Anonymkode: a3ac1...da5
Macro Skrevet 26. september 2024 #16 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Et litt annet svar fra meg. Egenomsorg er hvordan jeg håndterer egen helse, fysisk og psykisk, og da også egen håndtering av "dårlig" helse. Hvilke tiltak setter jeg inn, hvordan takler jeg egen sykdom etc. Det mange nevner i tråden er for meg egenpleie, og ikke egenomsorg. Anonymkode: a3ac1...da5 For meg ser det som du har svart ganske likt som oss andre.
Laraa Skrevet 26. september 2024 #17 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva legger du i ordet egenomsorg? Hvilke assosiasjoner knytter du til dette begrepet og er det noe du tenker er viktig i livet ditt? Om ja, hvordan utfører du det i praksis? Anonymkode: aa912...0b8 Pensum fra helsefagarbeiderfaget. Egenomsorg og livsmestering nevnes på omtrent hver side i disse lærebøkene, men er nok så flink til å inkludere det i mitt eget liv
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #18 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et litt annet svar fra meg. Egenomsorg er hvordan jeg håndterer egen helse, fysisk og psykisk, og da også egen håndtering av "dårlig" helse. Hvilke tiltak setter jeg inn, hvordan takler jeg egen sykdom etc. Det mange nevner i tråden er for meg egenpleie, og ikke egenomsorg. Anonymkode: a3ac1...da5 Jeg kan til dels være enig med deg "Egenomsorg er den enkeltes egen håndtering av fysisk eller psykisk funksjonssvikt eller helsemessige problemer. Det omfatter både behandling av egne sykdommer, tiltak for å kompensere for funksjonssvikt og innhenting av kunnskap om når profesjonell bistand bør søkes. I en videre betydning omfatter egenomsorg også den enkeltes innsats for å fremme sin egen helse og forebygge sykdom." https://sml.snl.no/egenomsorg Som igjen blir noe annet enn selvpleie/selflove, men det går også litt inn i hverandre tenker jeg, (er ikke sikkert jeg tenker "rett" men det er ingen svar i denne tråden så langt jeg tenker er feil med tanke på egenomsorg begrepet). Selvpleie kan (og kanskje er?) absolutt være viktig for egenomsorg. Og jeg synes det er spennende å se hva folk svarer uansett og hvordan det implementeres i livene til folk uansett. Og jeg stillte et ganske åpent spm "hva legger DU i...?" der det ikke nødvendig er et fasitsvar men mer en idemyldring hva andre tenker om begrepet. Og jeg synes det har vært gode svar så langt så takk for alle bidrag (også de kritiske om begrepsbruk). Anonymkode: aa912...0b8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #19 Skrevet 26. september 2024 gjøre ting for min egen del og kun min, det vil si ta en pause i skogen eller på fjellet helt alene.. Lese en god bok uten at noen forstyrrer, gå på do alene helt banale ting som er bra for min mentale helse såvel som min fysiske.. Anonymkode: b97b6...baf
Maleficenta Skrevet 26. september 2024 #20 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hva legger du i ordet egenomsorg? Hvilke assosiasjoner knytter du til dette begrepet og er det noe du tenker er viktig i livet ditt? Om ja, hvordan utfører du det i praksis? Anonymkode: aa912...0b8 T man klarer å ivareta seg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå