Gå til innhold

Finnes det egentlig chihuahuaer som er selvstendige, modige, rolige og ikke bjeffer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom på at jeg har aldri møtt på en chihuahua som ikke bjeffer og klikker. Og om den ikke gjør det er den superavhengig av eieren sin. Finnes det chihuahuaer som er rolige og bedagelige og som går sammen med alle slags mennesker og dyr? 

Anonymkode: 355b2...8a0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har møtt et par, men der har eieren faktisk behandlet dem som hunder og trent dem deretter, og ikke hatt dem som små bamser uten å stille krav. 

Anonymkode: 8cf48...aab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har en sånn chihuahua. Hun bjeffer kun hvis folk hun ikke kjenner/ ikke har sett før kommer inn i huset vårt på besøk. Men hun blir fort vant til de innen noen minutter. 😊

Anonymkode: f17f8...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der hvor eier behandler de som hunder og ikke kosebamser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua er faktisk en av de modigste hundene i verden. 

Anonymkode: 1b5be...89d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett en chihuahua som ser ut som den er ment til å være i live. Mer skakkjørte og evneveike skapninger er det vanskelig å finne. Men de er vel produsert for at folk som egentlig ikke vil ha hund kan ha hund.

Anonymkode: 82052...f97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med små hunder er at folk tror de ikke trenger å oppdras. Derfor er småhunder ofte gneldrebikkjer.

Anonymkode: 617d0...615

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, klart det finnes chihuahuaer som ikke bjeffer og varsler, på samme måte som det finnes settere som ikke bryr seg om fugl, border collier uten noe gjeterinstinkt og basseter som ikke bryr seg om sporing. Det er ikke så ofte man kommer over dem, men de finnes jo.

Og nei, en chihuahuas oppførsel har som regel ikke noe med å gjøre om eieren "behandler den som en hund" eller ikke (hva annet er det liksom de behandler den som?). Chihuahuaer gjør det de er avlet for, nemlig å bråke og bjeffe. Det er jo ikke deres skyld at folk ikke liker at de gjør noe som faller naturlig for dem. 

Kan man dempe det med trening? Klart man kan. Men man er ikke en dårlig eier om man ikke klarer det. Ville du tenkt at en person som ikke klarer å trene huskyen sin til å aldri trekke er en dårlig eier? 

Anonymkode: 0b084...438

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt urettferdig mot eierne av chihuahuaer å si at alt handler om oppdragelse. Arv har også mye å si, og mange små hunder har fra naturens side mye varsling (bjeffing) i seg. Det kan også godt hende at det var vært mye dårlig avl på chihuahuaer som har ført til mange usikre hunder. 

Jeg har selv om liten selskapsrase (ikke chihuahua) på ett og et halvt år. Han har vært en forsiktig og usikker fyr siden vi fikk ham som valp, selv om han kommer fra en seriøs oppdretter som jeg stoler på at gjorde en god jobb med ham. 

Han er litt usikker på fremmede mennesker, kan bjeffe og reagere på fremmede hunder vi passerer, synes mye er skummelt og er litt ømfintlig på diverse håndtering og det å for eksempel få på seg sele og dekken. 

Vi har jobbet mye med alt dette fra vi fikk ham, og selv om vi er førstegangseiere og sikkert har gjort noen feil vil jeg påstå at vi har jobbet mye mer med ham enn en gjennomsnittlig hundeeier. Likevel er han langt ifra perfekt, for han kommer med en DNA-pakke som vi ikke på magisk vis kan endre helt på. 

Så selv om det er mulig at det er flere dårlige eiere blant chihuahuarasen enn en del andre raser, på grunn av rasens "image", betyr ikke det at alle bjeffete hunder har dårlige eiere. 

Dessuten - gi meg heller en eier som elsker hunden sin og lar den bjeffe enn en eier som kjefter og straffer og "tar" hunden for å få den til å tie...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...