AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #1 Skrevet 26. september 2024 Hei, er for tiden student og med det kommer det jo et studielån jeg skal betale ned når jeg er ferdig. Grunnet bytte av studier underveis i utdanningen ligger jeg an til at jeg vil ha rundt 730k i studielån som ferdigutdannet. Lønn for ferdigutdannede i den bransjen jeg skal inn i ligger på litt over 550k i året + tillegg. Hvor skakkjørt er økonomien min de neste årene? Begynner å bli rimelig stressa over det stadigvoksende studielånet mitt. Skal sies at jeg har ca 200k på bsu + 150k til i fond / høyrentekontoer. Anonymkode: b8a7e...18d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #2 Skrevet 26. september 2024 Det går bra. Får du deg en grei jobb med en vanlig inntekt så er det null stress å betjene det lånet. Anonymkode: ed4dc...770
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #3 Skrevet 26. september 2024 Utlånsforskriften sier at total gjeld ikke skal overskride 5 X årsinntekt (blant annet). Men banker har mulighet til å tilby lån til en liten gruppe lånetagere som ikke oppfyller alle kriteriene. Dersom du har trygg jobb og gode inntektsmuligheter i fremtiden vil de nok vudere å gi deg unntak for dette. Men du må inntekt nok til å betjene både boliglån og studielån ved evt renteøkning. Dette gjelder kun dersom du ønsker å kjøpe bolig Anonymkode: d1d07...352 1
lillevill Skrevet 26. september 2024 #4 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hei, er for tiden student og med det kommer det jo et studielån jeg skal betale ned når jeg er ferdig. Grunnet bytte av studier underveis i utdanningen ligger jeg an til at jeg vil ha rundt 730k i studielån som ferdigutdannet. Lønn for ferdigutdannede i den bransjen jeg skal inn i ligger på litt over 550k i året + tillegg. Hvor skakkjørt er økonomien min de neste årene? Begynner å bli rimelig stressa over det stadigvoksende studielånet mitt. Skal sies at jeg har ca 200k på bsu + 150k til i fond / høyrentekontoer. Anonymkode: b8a7e...18d Det var litt mye. Det kommer jo an på målene dine da og evt ressurser til de du evt slår deg sammen med. Å kjøpe bolig med 500 i lønn og nesten en mill i studielån blir så klart veldig vanskelig alene. Men det er bra gjort at du har spart i bsu. Jeg kjenner noen som satte vekk det de fikk i studielån, og jobbet heller som vaskehjelp eller tok andre småjobber, for å tjene penger til det som de trengte. De kom seg kjapt inn på boligmarkedet, ikke alene da.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 omg Du kommer til å ha 730,000 ++ kr i gjeld før du har startet å jobbe en gang. Tenker at det høres ikke bra ut. Jeg tjener 580,000 og har ingen utdannelse ! Ellers jeg har utdannelse men jobber ikke med det som jeg er utdanna. Men samfunnet er bygd sånn, få studielån, fullfør studie, få lån for kjøp av hus og bil, jobb resten av livet for å nedbetale alt og støtte samfunnet med skattepenger. Anonymkode: eb652...4d4
newman01 Skrevet 26. september 2024 #6 Skrevet 26. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, er for tiden student og med det kommer det jo et studielån jeg skal betale ned når jeg er ferdig. Grunnet bytte av studier underveis i utdanningen ligger jeg an til at jeg vil ha rundt 730k i studielån som ferdigutdannet. Lønn for ferdigutdannede i den bransjen jeg skal inn i ligger på litt over 550k i året + tillegg. Hvor skakkjørt er økonomien min de neste årene? Begynner å bli rimelig stressa over det stadigvoksende studielånet mitt. Skal sies at jeg har ca 200k på bsu + 150k til i fond / høyrentekontoer. Anonymkode: b8a7e...18d Flytt til Finnmark når du er ferdig med studiet. Da blir 60'000 av lånet slettet årlig. Om du skal tyne distriktspolitikken litt ekstra får du deg en liten unge også, for der oppe er det gratis barnehage. 3-4 år der oppe hvor du bygger opp egenkapital og kvitter deg med studielån så er du klar for å flytte sørover Endret 26. september 2024 av newman01 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #7 Skrevet 26. september 2024 Er 730 000 i lån etter at du har fått alt mulig lån omgjort til stipend? Selv hadde jeg rundt 450 000 i lån og rundt 550 000 i lån som ferdigutdannet. Det var virkelig ingen problem å betale månedlige avdrag og renter fra Lånekassen. Tre år senere har jeg 650 000 i lønn og lånet fra Lånekassen er enda mer overkommelig, jeg merker ikke at det er der omtrent. Du har mer i lån enn meg, men det vil gå seg til. Vær innstilt på å spare mest mulig til bolig de første årene. Hvis du fortsetter med samme livsstil du har som student går det fint Anonymkode: 6de64...289 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #8 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er 730 000 i lån etter at du har fått alt mulig lån omgjort til stipend? Selv hadde jeg rundt 450 000 i lån og rundt 550 000 i lån som ferdigutdannet. Det var virkelig ingen problem å betale månedlige avdrag og renter fra Lånekassen. Tre år senere har jeg 650 000 i lønn og lånet fra Lånekassen er enda mer overkommelig, jeg merker ikke at det er der omtrent. Du har mer i lån enn meg, men det vil gå seg til. Vær innstilt på å spare mest mulig til bolig de første årene. Hvis du fortsetter med samme livsstil du har som student går det fint Anonymkode: 6de64...289 Ja, det er etter lånet er omgjort. Skal også sies at jeg sparer alt jeg får i lån nå. Så sånn sett øker egenkapitalen min i takt med studielånet. Invisterer altså alt jeg får fra lånekassen nå siden det uansett ikke er renter før jeg er ferdig utdannet. Sånn sett håper jeg at jeg har ca 550k i ek som ferdigutdannet med et rimelig solid studielån i tillegg. Anonymkode: b8a7e...18d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #9 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): omg Du kommer til å ha 730,000 ++ kr i gjeld før du har startet å jobbe en gang. Tenker at det høres ikke bra ut. Jeg tjener 580,000 og har ingen utdannelse ! Ellers jeg har utdannelse men jobber ikke med det som jeg er utdanna. Men samfunnet er bygd sånn, få studielån, fullfør studie, få lån for kjøp av hus og bil, jobb resten av livet for å nedbetale alt og støtte samfunnet med skattepenger. Anonymkode: eb652...4d4 Heldigvis stiger lønna ganske raskt med høyere utdannelse. Å har heldigvis endel oppsparte midler selv om studielånet er høyt. Anonymkode: b8a7e...18d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #10 Skrevet 26. september 2024 newman01 skrev (1 time siden): Flytt til Finnmark når du er ferdig med studiet. Da blir 60'000 av lånet slettet årlig. Jeg gjorde dette, holdt ut i tre år før jeg flytta sørover igjen. Men da hadde lånet minket betraktelig, og jeg hadde klart å bygge meg opp en god egenkapital 👌 Anonymkode: 83f03...c43 1
newman01 Skrevet 26. september 2024 #11 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde dette, holdt ut i tre år før jeg flytta sørover igjen. Men da hadde lånet minket betraktelig, og jeg hadde klart å bygge meg opp en god egenkapital 👌 Anonymkode: 83f03...c43 Har man muligheten, og er villig til å oppleve litt annerledes ting er det definitivt verdt å vurdere det. Nordlys, natur, mørketid og midnattssol. Finfine opplevelser. Sleng på fradrag på studielån, gratis barnehage, finnmarksfradrag på skatten, kanskje en god deal med arbeidsgiver om gratis bolig så er det en skikkelig gullkantet økonomisk avtale 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #12 Skrevet 26. september 2024 Du må nok betale rundt 5000+ kroner hver måned med 20 års nedbetaling. Her kan du sjekke: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ Det kommer nok til å gå helt fint, ikke stress med dette. Jeg tjener 550k, og betaler rundt 3000 per måned problemfritt. Anonymkode: c0cdf...f24
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #13 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det er etter lånet er omgjort. Skal også sies at jeg sparer alt jeg får i lån nå. Så sånn sett øker egenkapitalen min i takt med studielånet. Invisterer altså alt jeg får fra lånekassen nå siden det uansett ikke er renter før jeg er ferdig utdannet. Sånn sett håper jeg at jeg har ca 550k i ek som ferdigutdannet med et rimelig solid studielån i tillegg. Anonymkode: b8a7e...18d Men hva er problemet da? Da har du jo pengene. Anonymkode: cf0a6...54b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #14 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): omg Du kommer til å ha 730,000 ++ kr i gjeld før du har startet å jobbe en gang. Tenker at det høres ikke bra ut. Jeg tjener 580,000 og har ingen utdannelse ! Ellers jeg har utdannelse men jobber ikke med det som jeg er utdanna. Men samfunnet er bygd sånn, få studielån, fullfør studie, få lån for kjøp av hus og bil, jobb resten av livet for å nedbetale alt og støtte samfunnet med skattepenger. Anonymkode: eb652...4d4 Ja, du har ingen utdannelse. Hvor mange år har du jobbet? TS går ut i jobb med 550k+tillegg, og kanskje vil TS ha en vesentlig bedre lønnsutvikling enn deg? Et slikt svar, fra noen som ikke har studielån selv, er jo ikke akkurat til hjelp. TS, du vil jo bruke de neste 20 årene på å betale ned studielånet, men det er ganske gunstige betingelser. Se på utdanningen din som en investering. Ikke betal ned ekstra på studielånet, spar heller mer til bolig. Det er helt vanlig å ha studielån på mer enn en halv million. Det går ut over lånerammen du kan få, men det er det mye som gjør. Prioriter å få jobb, at du har en god lønnsutvikling, og ikke stress! Det ordner seg. Anonymkode: 6803d...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #15 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, det er etter lånet er omgjort. Skal også sies at jeg sparer alt jeg får i lån nå. Så sånn sett øker egenkapitalen min i takt med studielånet. Invisterer altså alt jeg får fra lånekassen nå siden det uansett ikke er renter før jeg er ferdig utdannet. Sånn sett håper jeg at jeg har ca 550k i ek som ferdigutdannet med et rimelig solid studielån i tillegg. Anonymkode: b8a7e...18d Nyutdannet med 550k i egenkapital - jeg vil si at du da ligger mye bedre an enn de fleste! Anonymkode: 6803d...d0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå