AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #1 Skrevet 26. september 2024 La oss leke at du er skilsmissebarn, tryllet tilbake til 13 år. Hvem vil du bo hos? Mor eller far? Slik du vurderer/ vurderte dine foreldre. Eller vil du bo annen hver uke? Anonymkode: ee97d...380
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #2 Skrevet 26. september 2024 Helt klart far. Velger far fordi vi hadde mest til felles. Humor, interesser, lange koselige samtaler. Mor var liksom litt fra en annen planet. Kvinne, 61 år Anonymkode: bf617...69d 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #3 Skrevet 26. september 2024 13 år gamle meg ville bodd hos min far, og det ville definitivt ikke vært det beste for meg. Der ville jeg hatt null regler og gått på selvstyr. Det ville jeg gjerne som trettenåring. Anonymkode: 4fa7c...288 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 Mor. Far var på vei til å bli narkoman på den tiden, og er i dag helt utmeldt av samfunnet. Det betyr ikke at mor var perfekt, men hun var hvertfall oppgående nok til å ta seg av barn. Jeg vil imidlertid ikke at det skal stå som et slags argument for at "alle barn vil egentlig bo hos mor", for dette var spesielle omstendigheter, og hadde begge mine foreldre vært ressurssterke og "vanlige", ville jeg valgt en mer delt løsning. Kanskje ikke 50/50 nødvendigvis. Anonymkode: bc103...6f2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #6 Skrevet 26. september 2024 Bodde med mor. Sporadisk samvær med far selv om han overlot meg til sin kone. Om jeg kunne valgt: HYBEL! Ingen av de. Jeg hadde faktisk klart å ta vare på meg selv alene fordi jeg var drillet i huslige oppgaver og matlaging. Anonymkode: f470b...969 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #7 Skrevet 26. september 2024 Jeg fikk dette "valget" av min far flere ganger i oppveksten. Det var vondt og ga meg dårlig samvittighet, men jeg ville alltid valgt å bo hos min mor. Visste tydeligvis mitt eget beste før de vanskeligste tenårene satte igang. Heldigvis var ikke dette et reelt valg jeg hadde, bare min far som ikke visste bedre enn å informere meg om at jeg kunne bo hos han hvis jeg ville... Anonymkode: e2c0e...c78 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #8 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): La oss leke at du er skilsmissebarn, tryllet tilbake til 13 år. Hvem vil du bo hos? Mor eller far? Slik du vurderer/ vurderte dine foreldre. Eller vil du bo annen hver uke? Anonymkode: ee97d...380 Da mine foreldre skilte seg var jeg riktignok 15 og min søster 13. Jeg valgte å bo hos pappa, søster valgte hos mamma. Vi var likevel mye hos begge siden de bodde i samme nabolag. Valgene gikk på personlig kjemi, ikke hvem er best foreldre - begge er gode foreldre. Og at jeg og søster helst ville slippe å bo sammen hele tiden. Søsken er slitsomt. Ingen av oss kunne tenke oss å bo annenhver uke, alltid i bag. Nå bodde vi et sted hver, fast, men med mye samvær med den andre. Dette er over 20 år siden og vi har alle et godt og nært forhold i dag - jeg og min søster er supervenner aå lenge vi slipper å dele bolig 😂 Anonymkode: ac4b7...add 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #9 Skrevet 26. september 2024 13 år gamle meg ville nok vært så "fornuftig" at jeg valgte mor. Min mor gjorde nemlig ALT i huset, faren min har knapt satt på en vaskemaskin i sitt liv, kan såvidt å varme opp ferdigretter i microen og jeg har aldri sett ham vaske noe som helst innendørs (han er ok med høytrykksspyleren da). Faren min sto for mesteparten av inntekten, hjalp oss med lekser når vi ble eldre, kjørte til/fra aktiviteter og sånt. Men det ville nok vært mest behagelig å bo med mor. Interessemessig var det nok hipp som happ, jeg delte en stor interesse med min mor og en med min far. Anonymkode: 78700...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #10 Skrevet 26. september 2024 Mamma. Pappa var den sinteste, og som en bombe uten nedtelling. Han var helt rolig og chill da jeg gjorde noe galt, men ga meg konsekvens, kjefte osv., og brått ut i den samtalen, var det som om aggresjonen tok helt over. Mamma var mye mer forutsigbar, selv om hun var like streng, kanskje til og med strengere. Hun var også den eneste som var god til å snakke om dypere ting og også bedre til å snakke om hvorfor hun sa nei til ting, fremfor å si nei og så ikke være interessert i å gi noen forståelse for avslaget. Det gjorde det så mye enklere å godta at svaret var nei om man visste hvorfor. Anonymkode: b95f5...d59 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #11 Skrevet 26. september 2024 Jeg hadde valgt fosterhjem hvis jeg hadde vurdert med min voksne hjerne i dag. Den gang visste jeg ikke hva traumebånd var, eller hvordan samfunnet fungerte, og var livredd for hva som kom til å skje med meg hvis noen oppdaget hvordan det stod til hjemme. Jeg applauderer alt av informasjonsarbeid som gjøres for barn i dag mtp vold osv, det er så innmari viktig for de det gjelder. Anonymkode: 68910...0bb 1
SPOCA Skrevet 26. september 2024 #12 Skrevet 26. september 2024 Jeg ville valgt 50/50. Begge var gode foreldre, på hver sin måte. 1
Phoenix Heart Skrevet 26. september 2024 #13 Skrevet 26. september 2024 Mamma uten tvil, min far var alkoholiker og pillemisbruker og drev med psykisk-vold. 1
Daria Skrevet 26. september 2024 #14 Skrevet 26. september 2024 Begge mine foreldre var kapable, kompetente og engasjerte omsorgspersoner, jeg kunne helt fint bodd hos begge. I praksis hadde jeg ca 70-30 (en ukedag + annenhver helg), med mamma som bostedsforelder fra 10-16 og pappa da jeg gikk på videregående, av en hel mengde praktiske og personlige årsaker. Hverken da eller nå har jeg ansett 50-50 som et ønsket alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #15 Skrevet 26. september 2024 Mor, uten tvil! Faren min er komplett idiot og sitter inne for det. Anonymkode: 40407...7ba 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #16 Skrevet 26. september 2024 Har ikke peiling, et umulig valg. De har begge sine egenskaper og ressurser som utfyller hverandre. Veldig glad jeg slapp å ta standpunkt til det. Hadde sannsynligvis gått for 50/50 selv om det hadde vært ekstremt stressende. Jeg fungerer best med forutsigbarhet. Anonymkode: 7f558...b1a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #17 Skrevet 26. september 2024 Jeg hadde valgt fosterhjem. Far bodde i et annet land og hadde liten mulighet til å ta seg av meg, tror jeg da. Var mye jeg ikke fikk vite om far og hva far kunne og ikke kunne. Det er rent spekulasjoner fra min side. Mamma var en dominerende narcissist med psykiske- og fysiske voldelige tendenser. Hadde absolutt kjempet hardere for fosterhjem hadde jeg måttet gjøre det igjen. Min tillitt til skolen, BV, PPT, familievernkontoret er svekket og etter jeg las papirene mine fra den gangen var mishandlingen ganske åpenlyst for alle. Jeg gjorde mitt beste for å komme bort fra henne, men hadde jeg måttet gjøre alt på nytt hadde jeg gjort enda mer. Anonymkode: 678b5...dbc
LillaGorilla<3 Skrevet 26. september 2024 #18 Skrevet 26. september 2024 Det kan jeg faktisk ikke svare på, for begge mine foreldre var/er gode og omsorgsfulle foreldre som jeg alltid har følt meg elsket og ivaretatt av. Men jeg hadde nok måttet bo mest hos min mor, da min far var sjømann og var vekke flere mnd i strekk. Men hadde da sikkert vært hos ham når han var hjemme I familier der mor og far er like "gode", tenker jeg at det er dårlig gjort å skulle be barna velge mellom dem. Det går jo ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #19 Skrevet 26. september 2024 Mors kjøttkaker er det beste barndomms minnet, rr hun en skikkelig husmor så ville jeg valgt mor. Sur, streng mor med kjipe regler ville jeg valgt far. Ville ungått hjemmet med mest rus. Anonymkode: e657f...765 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #20 Skrevet 26. september 2024 Definitivt mamma. Pappa var veldig hissig, og for lite omsorgsfull for mine behov. Han var også svært lite huslig. Men flink til å følge opp fritidsaktiviteter var han. Anonymkode: 3a5f4...2bb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå