Gå til innhold

Juleturnus spørsmål - har leder virkelig rett her ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber dagvakt på julaften. Fra 07:30-15:15. ønsker meg fri denne dagen. Leder sier jeg ikke får F3 denne dagen siden vi ikke har helligdagstillegg før 12:00. Jeg kunne få F4 istedenfor. Kollegaen min som jobber kveldsvakt fra 14:45-22:30 kan få F3. Stemmer virkelig dette? 

Anonymkode: 44d40...8ec

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen anelse om hva F3 og F4 betyr.

Men juleaften er ikke helligdag. De fleste bedrifter følger avtaler med fagforeninger. 

Sjekk din fagforening. 

Og meld deg gjerne inn i din fagforening. 

• Liker 12
Skrevet

Julaften før lunsj er vanlig dag. Mange jobber da. 

Anonymkode: e153f...2e5

• Liker 6
Skrevet

Høres riktig ut. F3 er helgedagsfri. Julaften før kl. 12 er ikke helgedag.

Anonymkode: fb89c...565

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker at F16 ville vært rett her, eventuelt F9.....

Anonymkode: 8aa50...b29

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres riktig ut. F3 er helgedagsfri. Julaften før kl. 12 er ikke helgedag.

Anonymkode: fb89c...565

Ja, det er helt rett.

Anonymkode: 9e4c8...75b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg jobber dagvakt på julaften. Fra 07:30-15:15. ønsker meg fri denne dagen. Leder sier jeg ikke får F3 denne dagen siden vi ikke har helligdagstillegg før 12:00. Jeg kunne få F4 istedenfor. Kollegaen min som jobber kveldsvakt fra 14:45-22:30 kan få F3. Stemmer virkelig dette? 

Dagtid julaften er vanlig hverdag. Rart å pushe for helt fri når du allerede har fri julekvelden. De som jobber i butikk må jobbe helt til kl. 16. 

Anonymkode: ee9ae...6bc

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dagtid julaften er vanlig hverdag. Rart å pushe for helt fri når du allerede har fri julekvelden. De som jobber i butikk må jobbe helt til kl. 16. 

Anonymkode: ee9ae...6bc

ja, men de har25. og 26. - det er ikke gitt når man jobber turnus.

Anonymkode: 5807e...477

• Liker 1
Skrevet

Sjefen har rett. Vær takknemlig at du får f4 på julaften, du kunne fort fått dagen tidlig i januar i stedet.

Anonymkode: f45c7...70d

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor skal du ha mer betalt for å jobbe morgen/dagtid julaften? Det er jo en helt vanlig dag, såfremt julaften ikke havner på en helgedag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja, men de har25. og 26. - det er ikke gitt når man jobber turnus.

Anonymkode: 5807e...477

Og arbeider man 25. eller 26. er det helligdagstillegg, nettopp fordi 25. og 26. er helligdager, noe 24. ikke er... Skjønner ikke at dette kan være så vanskelig å forstå?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Julaften er hellig aften mao Aften (ettermiddag om du ikke er stødig i Norsk) ikke helligdag så overtid er normalt fra ettermiddag (kl 12:00)

Skrevet

Okei takk for svar alle sammen. Bare skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan ta f3 når det er helligdag fra 12:00? 

Skrevet

Du får ikke F3 når det er vanlig dag frem til kl.12. Selvsagt 

Sjefen har rett.

Man må følge regelverket og julaften formiddag er da ikke F3. 

Anonymkode: 5b6d6...5c4

• Liker 2
Skrevet

Julaften (og nyttårsaften, påskeaften og pinseaften) er ikke helligdager i arbeidsmiljølovens forståelse. Det er dog veldig mange tariffavtaler som har forhandlet det til at man har helligdagstillegg etter kl 12. Ansatte i dagtidsstillinger (ikke turnus) har forkortet arbeidstid disse dagene også. 

Forstår ikke helt hva sjefen din mener med å snakke om F3 denne dagen. F3 er fridager man får fordi turnusen legger opp til mer arbeid på røde dager enn hva lov/avtale godtar. Her er hovedregelen at man kun kan jobbe hver andre røde dag; altså ikke to påfølgende røde dager. I og med julaften ikke er helligdag/rød dag, så har ikke julaften noe med F3 å gjøre. 
At du tilbys F4 betyr at du kan få lov å avspasere helligdagstillegg for en annen rød dag du jobber, i stedet for å få tillegget utbetalt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hos oss er den rød etter 12:00 i henhold til tariffavtale. TS

Bei. Helligdagsbetaling, men ikke helligdag. Den teller ikke med i beregningen av F3-dager.

Anonymkode: f45c7...70d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Okei takk for alle svar. Men skjønner ikke hvorfor kollegaen min får F3 på kveldsvakta da? Hvorfor får ikke han også F4?! Det er jo tydeligvis ikke en helligdag?? TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...