AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #1 Skrevet 26. september 2024 Hei! Skal starte med å donere morsmelk, men kjenner jeg har mange spørsmål som de på sykehuset bare svarer litt vagt eller «det er helt individuelt» på. Hvor mange ganger om dagen pumper du? Skulle gjerne hørt hvilken rutine dere har på hele prosessen med vask av utstyr, selve pumpingen. Hvor mye donerer du? Skjønner at sette er helt individuelt i forhold til hvordan melkeproduksjonen er, men vil liksom ikke komme med for lite melk heller. Hvor ofte leverer du? Det står at slangene mellom pumpen og melkeoppsamleren ikke trenger å kokes, men hvordan får jeg den helt ren hvis ikke den skal kokes? Er så redd for å ikke være nøye nok med hygienen.. Anonymkode: 68ca0...2bf
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #2 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei! Skal starte med å donere morsmelk, men kjenner jeg har mange spørsmål som de på sykehuset bare svarer litt vagt eller «det er helt individuelt» på. Hvor mange ganger om dagen pumper du? Skulle gjerne hørt hvilken rutine dere har på hele prosessen med vask av utstyr, selve pumpingen. Hvor mye donerer du? Skjønner at sette er helt individuelt i forhold til hvordan melkeproduksjonen er, men vil liksom ikke komme med for lite melk heller. Hvor ofte leverer du? Det står at slangene mellom pumpen og melkeoppsamleren ikke trenger å kokes, men hvordan får jeg den helt ren hvis ikke den skal kokes? Er så redd for å ikke være nøye nok med hygienen.. Anonymkode: 68ca0...2bf Jeg pumpet når det passet meg. Det kommer vel ikke melk i slangen? Anonymkode: d8e8d...11a 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #3 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg pumpet når det passet meg. Det kommer vel ikke melk i slangen? Anonymkode: d8e8d...11a Hahah nei selvfølgelig gjør det jo ikke det🤣🙈 Anonymkode: 68ca0...2bf
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #4 Skrevet 26. september 2024 Hei, jeg fullpumpet i ett år med min premature. Pumpet ca. hver tredje time gjennom hele døgnet for å opprettholde melkeproduksjon. Hvis du pumper eller ammer hver 3. time så er nok det bra. Du må nok bare prøve deg frem litt med hva som fungerer for deg og babyen, som også skal ha nok mat når det passer den. Dersom du bare får levert litt er nok det mer enn godt nok. Min premature fikk donormelk de første dagene og det var snakk om mindre enn 1/4 desiliter med melk per måltid. De små premature som trenger melken har knøttsmå mager. Anonymkode: 18548...6fb
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 Jeg donerte melk til Rikshospitalet for tre år siden. Min datter var fullbåren og frisk, så tok ikke noe hensyn til henne egentlig, hun tok den hun trengte. Jeg pumpet kun en gang på morgenen, gjerne før babyen våknet, fikk dette anbefalt av sykehuset. Lånte stor medelapumpe fra sykehuset, pumpet begge bryst samtidig. Det å pumpe flere ganger om dagen er viktig om man må holde produksjonen i gang, men det tok jo babyen seg av hos meg. Jeg pumpet, helte over i de små begrene jeg fikk fra sykehuset, skrev dato på og satte det rett i frysen. Håndhygiene er veldig viktig, og måtte også vaske brystene før pumping. Så vasket jeg pumpeutstyret med kaldt vann og zalo, så koke i stor kjele og sette til tørk. Kjøpte etter hvert en sterilisator for å slippe koking. Jeg (eller mannen) måtte levere melken på sykehuset. Har hørt at de andre steder i landet kommer hjem til deg og henter det, DET hadde vært luksus. Leverte kanskje en gang hver måned. Ble noen liter hver gang, og jeg fikk høre at jeg donerte mye. Men de er kjempeglad for alt, så det skal du ikke tenke på. Jeg følte også at det jeg kom med var lite, men som hun over sier, de minste minst sårbare babyen trenger også veldig lite, bare noen milliliter. Har en venninne som jobber som sykepleier der, og hun sa jeg må ikke sammenligne med mitt sluk av en baby. Du trenger ikke koke slangen, den kommer ikke i kontakt med melk. Jeg fikk en dunk med antibac med meg da jeg hentet utstyret, brukte den mye og vasket hendene mens jeg holdt på. Også hendte det at noe av melken jeg leverte ikke bestod bakterietesten de gjør på melken du har levert, det var litt kjipt, men da kunne jeg få den tilbake og hadde i frysen til min egen hvis jeg skulle vekk noen timer. Lykke til! Anonymkode: 02a3d...e6c 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #6 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg donerte melk til Rikshospitalet for tre år siden. Min datter var fullbåren og frisk, så tok ikke noe hensyn til henne egentlig, hun tok den hun trengte. Jeg pumpet kun en gang på morgenen, gjerne før babyen våknet, fikk dette anbefalt av sykehuset. Lånte stor medelapumpe fra sykehuset, pumpet begge bryst samtidig. Det å pumpe flere ganger om dagen er viktig om man må holde produksjonen i gang, men det tok jo babyen seg av hos meg. Jeg pumpet, helte over i de små begrene jeg fikk fra sykehuset, skrev dato på og satte det rett i frysen. Håndhygiene er veldig viktig, og måtte også vaske brystene før pumping. Så vasket jeg pumpeutstyret med kaldt vann og zalo, så koke i stor kjele og sette til tørk. Kjøpte etter hvert en sterilisator for å slippe koking. Jeg (eller mannen) måtte levere melken på sykehuset. Har hørt at de andre steder i landet kommer hjem til deg og henter det, DET hadde vært luksus. Leverte kanskje en gang hver måned. Ble noen liter hver gang, og jeg fikk høre at jeg donerte mye. Men de er kjempeglad for alt, så det skal du ikke tenke på. Jeg følte også at det jeg kom med var lite, men som hun over sier, de minste minst sårbare babyen trenger også veldig lite, bare noen milliliter. Har en venninne som jobber som sykepleier der, og hun sa jeg må ikke sammenligne med mitt sluk av en baby. Du trenger ikke koke slangen, den kommer ikke i kontakt med melk. Jeg fikk en dunk med antibac med meg da jeg hentet utstyret, brukte den mye og vasket hendene mens jeg holdt på. Også hendte det at noe av melken jeg leverte ikke bestod bakterietesten de gjør på melken du har levert, det var litt kjipt, men da kunne jeg få den tilbake og hadde i frysen til min egen hvis jeg skulle vekk noen timer. Lykke til! Anonymkode: 02a3d...e6c Takk for så utfyllende svar! Anonymkode: 68ca0...2bf
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #7 Skrevet 26. september 2024 Samme som over jeg tror aldri jeg leverte noe særlig mer enn opptil 1 liter hver gang, og da hadde jeg samlet opp (hadde ekstremt lite pumpevennlige bryst), men de var alltid takknemlige. Pumpet akkurat når det passet meg og dagliglivet mitt, og leverte når det passet seg Anonymkode: b370a...99c 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #8 Skrevet 27. september 2024 Må man ta blodprøve før man blir donor?😅 regner med de sjekker melka og ser om kvaliteten og hygienen er god, men jeg er så ekstremt redd for blodprøver at det mye mulig kan sette en stopper for meg som donor… Anonymkode: 8588a...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 Et par dumme spørsmål… hvorfor er det marked for donert morsmelk når hele gimmicken er er «MME er akkurat like bra som morsmelk»? Hvem er det som mottar denne morsmelken? Premature eller vanlige babyer? Hva avgjør om babyen skal få donert morsmelk eller NAN liksom? Anonymkode: a0854...d3b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #10 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Et par dumme spørsmål… hvorfor er det marked for donert morsmelk når hele gimmicken er er «MME er akkurat like bra som morsmelk»? Hvem er det som mottar denne morsmelken? Premature eller vanlige babyer? Hva avgjør om babyen skal få donert morsmelk eller NAN liksom? Anonymkode: a0854...d3b https://ammehjelpen.no/melkebank/ Anonymkode: 176f2...340 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå