Gå til innhold

Er det slik at pene mennesker får mer velvilje og lettere oppnår mål, enn stygge? Eller er det bare mitt personlige inntrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært stygg, fra jeg var bitteliten. Også da jeg var sylslank, med lange bein og nesten perfekt kropp, ødela ansiktet hele inntrykket. Dette satt blant annet begrensninger på mitt datingliv og mulighet til å finne en god kjæreste. Jeg har likevel klart å bli gift og få flere barn, så denne delen er OK. Problemet mitt er at jeg også har opplevd å bli dømt hardere enn mine penere medkvinner. Det er typisk - der den som vurderer, ikke vet hvordan jeg ser ut, får jeg full uttelling. For eksempel, på skriftlige eksamener, der alle besvarelser er anonyme, eller når jeg henvender meg skriftlig til noen, eventuelt ringer i telefonen, der folk ikke kan se "trynet" mitt. De samme prestasjonene blir dømt mye hardere hvis folk vet hvordan jeg ser ut eller møter meg i person. Jeg bruker ikke teorien som hvilepute/unnskyldning for å mislykkes, for jeg har lyktes med det meste av det jeg har startet på. Men jeg merker samtidig at det kostet meg mye mer enn det det gjorde for pene kvinner rundt meg. Er det slik verden virkelig fungerer? Jeg er over 40 år nå, og merker blant annet at jeg nesten aldri får tilbud om hjelp hvis jeg synlig sliter med noe, mens penere kvinner rundt meg får tilbud kastet etter seg, gjerne fra flere menn samtidig.

Anonymkode: 9cf76...466

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva hjelp? Ingen har noen gang kastet seg etter meg for å hjelpe meg👀 Hva andre konkrete eksempler har du å vise til at pene kvinner har det lettere?

For barndommen min var et helvete og ingen hjalp meg. 

Da jeg ble akutt syk og ufør og alene med et barn var det ingen som hjalp meg.

Innimellom der har jeg jobbet steinhardt for alt jeg har. Jobbet siden ungdomsskolen og jeg ble best på arbeidsplassene jeg var på fordi jeg kunne vise til best resultater. 

Ikke en dritt har kommet enkelt for meg. Og jeg er hun pene som aldri har slitt med å få seg date eller kjæreste og som stadig får høre hvor vakker jeg er🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7a0e2...81d

• Liker 1
Skrevet

Stemmer nok det. I en periode var jeg mange kg lettere enn hva jeg er nå, fikk en helt annen oppmerksomhet fra det annet kjønn og mer respekt fra de andre.
ånn er det bare; gener, rikdom, sykdommer, kjønn,alder og mange andre faktorer gir fortrinn eller bakdeler i livet. Man må bare lære seg veier rundt holdningene å kompensere på andre områder.

Anonymkode: 31cf4...289

• Liker 3
Skrevet

Har samme erfaring som deg. Blir rett og slett sett på i et mer negativt lys enn de med penere ansikt, og virker å være litt mindre respektert feks i jobbsammenheng. Jeg har svak hake/kjeve og tror det har mest å si. Det rare er at jeg ofte får negative kommentarer på utseendet mitt, som om jeg selv er arrogant og tror jeg er pen (hvorfor ellers føler de behov for å opplyse meg om det motsatte..). Feks fra svigermor og mindre hyggelige kollegaer. 

Anonymkode: 5df1b...882

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, du har dessverre rett.

Anonymkode: 5fec1...c8d

• Liker 6
Skrevet

Opplever det samme på en måte, føler folk ser veldig skeptisk på meg for en eller annen grunn.

Foruten at jeg blir spurt om jeg trenger hjelp og mange antar fort at jeg er håpløs, tror det er utstråling.

Anonymkode: b3079...680

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva hjelp? Ingen har noen gang kastet seg etter meg for å hjelpe meg👀 Hva andre konkrete eksempler har du å vise til at pene kvinner har det lettere?

For barndommen min var et helvete og ingen hjalp meg. 

Da jeg ble akutt syk og ufør og alene med et barn var det ingen som hjalp meg.

Innimellom der har jeg jobbet steinhardt for alt jeg har. Jobbet siden ungdomsskolen og jeg ble best på arbeidsplassene jeg var på fordi jeg kunne vise til best resultater. 

Ikke en dritt har kommet enkelt for meg. Og jeg er hun pene som aldri har slitt med å få seg date eller kjæreste og som stadig får høre hvor vakker jeg er🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7a0e2...81d

Det vil selvfølgelig variere. Det er jo ikke slik at ingen vakre mennesker i verden sliter. Men feks så tror jeg det er slik at dersom jeg og du jobbet eller studerte på samme sted/utdanning, så hadde du fått mer sympati fra kollegaer/studiekamerater enn jeg hadde. Venner og familie er annerledes, men når man tenker på litt mindre personlige forhold så tror jeg det er sånn.

• Liker 3
Skrevet

^ forresten veldig synd å høre om situasjonen din! ❤️

• Nyttig 1
Skrevet

Tror jeg ikke. Er så mange lite pene og sure damer i butikkassene bortover. De får jo jobbene slengt etter seg.

Anonymkode: 2e748...67e

Skrevet

Absolutt, utseende har mye å si i dagens samfunn. "Pretty privilege" kalles det. Jeg har aldri vært direkte stygg, men jeg ble betydelig finere i 20 årene og merket en DRASTISK endring i hvordan jeg ble møtt og behandlet. Jeg får "goder" mine mindre pene venninner ikke får. Det er helt forferdelig at det skal være sånn. 

Anonymkode: 7cabc...7ff

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Akkurat dette viser forskningen. Jeg har et helt alminnelig utseende og opplever å stort sett bli tatt som den jeg er som person, eller fremstår som ialf. Skiller man seg ut i enten den ene eller andre siden av skalaen påvirker det hvordan man blir møtt i samfunnet, det er det vell ingen tvil om. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette stemmer nokså godt. De får lettere jobb, får lavere straff, flere følgere, osv. Generelt får de de mer positivt oppmerksomhet.

Det er ikke uten grunn at en av variablene som anses som beskyttende faktorer for barn fra dårlig oppvekstkår er nettopp utseende. 

Så er ikke dette skrevet i stein. Man kan finne mange unntak som avkrefter regelen, men da scorer man sterkt på andre variabler. 

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig har utseende noe å si for hvordan du som menneske blir møtt, på samme måte som egenskaper som å være hyggelig, morsom, smart og utadvendt. Har du ikke det ene, har du gjerne det andre, og får arbeide med å få fram det. Også er disse egenskapene ulikt fordelt. Noen har mindre av alt. Livet er urettferdig.

Anonymkode: 0be71...c5b

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg superkjekk, men har en kompis som er mindre heldig med utseende, og møter vi nye mennesker, så er det ganske tydelig at han i mye større grad blir ignorert og tatt mindre seriøst. 

Og tror dessverre dette er noe alle gjør i større eller mindre grad helt ubevisst, en merker det ikke selv engang, vi ser det jo rundt oss hele tiden 

Anonymkode: 135dc...d97

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg får "goder" mine mindre pene venninner ikke får. 

Anonymkode: 7cabc...7ff

Hvilke goder?

Anonymkode: a9489...fc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid vært stygg, fra jeg var bitteliten. Også da jeg var sylslank, med lange bein og nesten perfekt kropp, ødela ansiktet hele inntrykket. Dette satt blant annet begrensninger på mitt datingliv og mulighet til å finne en god kjæreste. Jeg har likevel klart å bli gift og få flere barn, så denne delen er OK. Problemet mitt er at jeg også har opplevd å bli dømt hardere enn mine penere medkvinner. Det er typisk - der den som vurderer, ikke vet hvordan jeg ser ut, får jeg full uttelling. For eksempel, på skriftlige eksamener, der alle besvarelser er anonyme, eller når jeg henvender meg skriftlig til noen, eventuelt ringer i telefonen, der folk ikke kan se "trynet" mitt. De samme prestasjonene blir dømt mye hardere hvis folk vet hvordan jeg ser ut eller møter meg i person. Jeg bruker ikke teorien som hvilepute/unnskyldning for å mislykkes, for jeg har lyktes med det meste av det jeg har startet på. Men jeg merker samtidig at det kostet meg mye mer enn det det gjorde for pene kvinner rundt meg. Er det slik verden virkelig fungerer? Jeg er over 40 år nå, og merker blant annet at jeg nesten aldri får tilbud om hjelp hvis jeg synlig sliter med noe, mens penere kvinner rundt meg får tilbud kastet etter seg, gjerne fra flere menn samtidig.

Hva er pene mennesker ? tankegangen er jo drivkraften til slankehysteri anorexia mobbing og boble-samfunnet...alt et kollektivt samfunn ikke ønsker eller trenger.. ikke de som befinner seg i boblene til og med... vi må alle akseptere at vi er dem vi er..

Skrevet
Baktus2024 skrev (1 minutt siden):

Hva er pene mennesker ? tankegangen er jo drivkraften til slankehysteri anorexia mobbing og boble-samfunnet...alt et kollektivt samfunn ikke ønsker eller trenger.. ikke de som befinner seg i boblene til og med... vi må alle akseptere at vi er dem vi er..

JEG har ingen problem med å behandle folk likt. Jeg har tatt meg noen ganger i at jeg er negativt innstilt til noen mennesker, funnet ut at det kunne være med utseendet deres å gjøre, og jobbet med meg selv. Men det er slik at noen mennesker er pene, mens andre er stygge/mindre pene. Blant annet ansiktssymmetri er det som i alle tider vært ansett som penest.

Skrevet

Pretty privilege er høyst reelt, ja.

Anonymkode: 894d6...dfe

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja. Pene mennesker før stygge. Og hyggelige før sure. Så er man pen og hyggelig går man først og er man sur og stygg, kommer man til slutt. Men mange velger stygg og hyggelig før pen og sur.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...