Gå til innhold

Israel krig på 7 fronter.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (På 23.1.2025 den 21.34):

Og takk til @Madame Butterfly som kom med dokumentasjon på at hun ikke har drevet med hatytringer. 

Det gjorde hun ikke.. X-kontoen er suspendert og man får ikke sett noen av postene. Det er jo noe suspekt at familien hennes kun argumenterte om frigjøring på et humanitært grunnlag dersom hun kun har kommet med uskyldige ytringer i media. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svava skrev (2 timer siden):

Det gjorde hun ikke.. X-kontoen er suspendert og man får ikke sett noen av postene. Det er jo noe suspekt at familien hennes kun argumenterte om frigjøring på et humanitært grunnlag dersom hun kun har kommet med uskyldige ytringer i media. 

Artikelen gjengir jo hvilken type ytringer hun har komet med.... Det er uanset noe som hetter uskyldig til bevist skykdig, for i et (fungerende) demokratisk samfun skal staten ha ansvar for å bevise at det er skjed noe "kriminelt". Så om bevisene ikke finnes (sletet konto) betyr vel da at hun ikke kan bevises skyldig? Eventuelt så finsen "bevisene", men skjules av myndighetene fordi sannheten ikke ser bra ut for dem? Ellers så finnes bevisene og vi kan stole på at jornalisten har undersøkt dem og gjengir inholde korekt? 

Argumentasjonen din gir forøvrig ingen mening! Hvorfor skule familien bruke tid på å bevise at det ikke er snak om hatytringer, så lenge regime ikke har ytringsfrihet? De truer løslate fanger fra å snake med media, det er åpenbart ikke en hat ytring og snake om sin egen tid i fengsel? Så hva er poenget med å bevise at ytringene hennes ikke er hatytringer, i en stat som forbyr uskyldige ytringer? Eller mener du å si at du oppriktig ser på det som hatytringer å fortele om egne opplevelser i fengsel for eksempel? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 24.1.2025 den 9.58):

Interessant perspektiv. Takk for link

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 24.1.2025 den 9.58):

Det er forskjell på å ha en skam for historien og eiet et ansvar for det man har gjort og forsetter å gjøre. Hvis ikke så vil man vaske hendene for at man faktisk forsete å undertrykker, holder på dobbelt moralen med underlagt rasisme og overmakt. Betyr det å ha det ansvaret å la det bli et middel til å overkjøres, nei. Men å ha den linjen at man bygger broer via de verdier man har bygget opp over tid. 

Sånn som Trump gjør er popuralisme, adressere ikke hovedproblemet, men skaper sjokk og wow effekt som  tåkelegger at han faktisk ikke adresserer utfordringene , hverdagen til den vanlige amerikaner. Han skaper mer skille, fratar mer frihet og autonomi for sitt folk. Fasisme er aldri et positivt tegn i verden. 

Endret av Motstrømmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (38 minutter siden):

Det er forskjell på å ha en skam for historien og eiet et ansvar for det man har gjort og forsetter å gjøre. Hvis ikke så vil man vaske hendene for at man faktisk forsete å undertrykker, holder på dobbelt moralen med underlagt rasisme og overmakt. Betyr det å ha det ansvaret å la det bli et middel til å overkjøres, nei. Men å ha den linjen at man bygger broer via de verdier man har bygget opp over tid. 

Sånn som Trump gjør er popuralisme, adressere ikke hovedproblemet, men skaper sjokk og wow effekt som  tåkelegger at han faktisk ikke adresserer utfordringene , hverdagen til den vanlige amerikaner. Han skaper mer skille, fratar mer frihet og autonomi for sitt folk. Fasisme er aldri et positivt tegn i verden. 

Så bra at fascisten biden ikke er president lengre da. Nå er det en president som hører på folket og som gjør noe for folket, istedenfor å prate tull og sniffe barn.

Eneste som skaper skille, er alle dem som er butthurt over at Trump leverer.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (1 time siden):

Så bra at fascisten biden ikke er president lengre da. Nå er det en president som hører på folket og som gjør noe for folket, istedenfor å prate tull og sniffe barn.

Eneste som skaper skille, er alle dem som er butthurt over at Trump leverer.

Trump leverer! Sluttet med bistand til Libanon, så Hizbollah får mer makt igjen. Taper AI kampen mot Kina, skaper inflasjon i USA. For en mann, for en helt! Gleder meg til børsen åpner i USA, down we go! 

Men så lenge han sier de kule tingene, så driter jeg i hvordan det går, for han er en mann som leverer ord, og det er viktigst. 

Endret av Ghostwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ghostwalker skrev (11 minutter siden):

Trump leverer! Sluttet med bistand til Libanon, så Hizbollah får mer makt igjen. Taper AI kampen mot Kina, skaper inflasjon i USA. For en mann, for en helt! Gleder meg til børsen åpner i USA, down we go! 

Men så lenge han sier de kule tingene, så driter jeg i hvordan det går, for han er en mann som leverer ord, og det er viktigst. 

Hva  han levert så langt https://www.hrw.org/news/2025/01/22/trumps-executive-orders-threaten-broad-range-human-rights 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (11 minutter siden):

Fikk Libanon bukt på terrorist problemet med bistanden? 
USA, og europa og for den del, ønsker å ha shackled AI’s. Hvor personvern ihvertfall har noe vern. At Kina gjør det motsatte er vel egentlig ikke noe å trakte etter. 
Så og si hele verden har inflasjon for tiden. For å temme inflasjon, så må man kaste mindre penger ut av vinduet, noe som da betyr at punkt 1 med Libanon (bistand generelt har sluttet ifra USA, så det er ikke kun libanon.), faktisk fører til mindre inflasjon. 
Børsen går oppover for tiden. 
Så lenge Trump leverer på lovnadene til folket, så er jo det bare bra. 
Tenk om man kunne ha hatt slike politikere her i Norge, som faktisk gjorde noe. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (På 24.1.2025 den 13.23):

Angående at Hamas feirer dette som en seier, så tror jeg oppriktig at Hamas er den åpenbart seirende part i denne konflikten. En Pyrrhos-seier, men like fullt en seier.

Hvorfor mener jeg at Hamas er den seirende part?

Fordi de har klart å provosere Israel til et konfliktnivå som har resultert i flere drepte og skadde palestinere på ~80 år(?). Ser vi på omdømme gikk Israel fra å ha hele verdens sympati etter terrorangrepet, til å nå ha blitt kritisert av verdenssamfunnet i flere måneder. Dette tror jeg resulterer i at Hamas kommer til å ha villige rekrutter og økonomisk støtte i ~20 år framover - om ikke ting endrer seg markant. 

"Jeg var på tur med familien min og så en bjørnemamma og en bjørnunge. Jeg løp og stjal bjørnungen, og så løp mammaen etter og drepte hele familien min. Jeg vant, for nå er alle sinte på bjørnen."

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (34 minutter siden):

"Jeg var på tur med familien min og så en bjørnemamma og en bjørnunge. Jeg løp og stjal bjørnungen, og så løp mammaen etter og drepte hele familien min. Jeg vant, for nå er alle sinte på bjørnen."

I analogien din så ville "jeg" kunne få erstattet hele familien sin fortløpende.

Hvis du er uenig i hvorfor jeg konkluderer med at Hamas har vunnet, dog med en Pyrrhos-seier, så vil jeg gjerne se argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

I analogien din så ville "jeg" kunne få erstattet hele familien sin fortløpende.

Hvis du er uenig i hvorfor jeg konkluderer med at Hamas har vunnet, dog med en Pyrrhos-seier, så vil jeg gjerne se argumenter.

Hamas' uttalte mål er å avslutte Israel's eksistens.

Israel's uttalte mål er ganske like de fleste nasjoner: Å sørge for sikkerhet, velfredstjenester og nasjonal styringsstruktur som støtter oppunder innbyggernes ønsker.

Hvis vi videre antar enighet om at "seier" i konflikten handler om hvem som nå er nærmest å oppnå sitt mål, så mener jeg det er Israel.

Et par punkter jeg legger til for å argumentere mot dine antagelser

a) De har nå økt rekrutteringsgrunnlaget

Kanskje, kanskje ikke. Jeg ser absolutt argumentet for at de som er unge menn nå vil flokke til geværene, men samtidig tror jeg det vil være en kraftig motbalanse fra andre i samfunnet som bare ønsker å leve livene sine. Jeg tror de fleste palestinere, spesielt de som bor på Gaza, nå ønsker å ha fokus på gjenoppbygging. 

Hamas er en organisasjon som blomstrer når det er konflikt med Israel. Et samfunn som har fokus på gjenoppbygging og etablering av et samfunn vil ikke ha stor motivasjon til å søke konflikt, og jeg tror Hamas og de ekstreme kommer til å miste makt i det scenarioet som vi vil se. Jeg tror (kanskje mest, håper), at de har utspilt sin rolle.

b) De vil få økt økonomisk støtte

Hamas har hatt tre hovedkilder til økonomisk støtte:

FN/internasjonal støtte, hvor de har underslått enorme mengder kapital og ressurser for å bygge opp krigsmaskineriet sitt. Jeg tror verdenssamfunnet fremover vil ha mye større kontroll og fokus på hvordan støtten brukes, og jeg tror ikke Israel vil tillate bistand som ikke er underlagt kontroll for hvordan den brukes. Jeg tror krigen har redusert denne kilden.

Hizbollah og andre religiøst motiverte sympatisører. Jeg tror faktisk at Hizbollah og andre aktører i regionen er ganske frustrerte med Hamas, som har dratt dem inn i en konflikt de ikke har ønsket. Hizbollah selv er vingeklippet, og generelt har Hamas en pariah-status blant likesinnede og rykte for å være uforutsigbare og med manglende evne til langsiktig planlegging. Samtidig har vi et nytt Syria som jeg tror vil holde seg unna, Igjen tror jeg krigen har redusert muligheten for økonomisk støtte.

Til sist er det Iran, Qatar, og den politisk/geopolitiske aksen som har støttet Hamas. Iran har jo fått et par harde slag som har vist dem hva det koster å støtte Hamas, og med gryende intern uro mot prestestyret tror jeg også her at Iran vil ønske å fokusere på å trygge makten i eget land fremfor å støtte Hamas. Igjen, redusert økonomisk støtte.

I sum: Jeg er overbevist om at Hamas i dag er lenger unna å oppnå sitt mål om å utslette Israel.

Jeg har ikke brukt plass på å snakke om Israel's mål, men jeg er også ganske overbevist om at Israel's grenser er tryggere nå, både i Nord fra Hizbollah og fra Gaza, enn de var før 7. oktober. Jeg tror rett og slett kruttønna er tom. (Så hovedspørsmålet er om utviklingen i tiden fremover vil bidra til å fylle opp igjen tønna, eller om samfunnsfokuset skifter til noe annet enn krig)

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (9 minutter siden):

Hamas' uttalte mål er å avslutte Israel's eksistens.

Israel's uttalte mål er ganske like de fleste nasjoner: Å sørge for sikkerhet, velfredstjenester og nasjonal styringsstruktur som støtter oppunder innbyggernes ønsker.

Hvis vi videre antar enighet om at "seier" i konflikten handler om hvem som nå er nærmest å oppnå sitt mål, så mener jeg det er Israel.

Et par punkter jeg legger til for å argumentere mot dine antagelser

a) De har nå økt rekrutteringsgrunnlaget

Kanskje, kanskje ikke. Jeg ser absolutt argumentet for at de som er unge menn nå vil flokke til geværene, men samtidig tror jeg det vil være en kraftig motbalanse fra andre i samfunnet som bare ønsker å leve livene sine. Jeg tror de fleste palestinere, spesielt de som bor på Gaza, nå ønsker å ha fokus på gjenoppbygging. 

Hamas er en organisasjon som blomstrer når det er konflikt med Israel. Et samfunn som har fokus på gjenoppbygging og etablering av et samfunn vil ikke ha stor motivasjon til å søke konflikt, og jeg tror Hamas og de ekstreme kommer til å miste makt i det scenarioet som vi vil se. Jeg tror (kanskje mest, håper), at de har utspilt sin rolle.

b) De vil få økt økonomisk støtte

Hamas har hatt tre hovedkilder til økonomisk støtte:

FN/internasjonal støtte, hvor de har underslått enorme mengder kapital og ressurser for å bygge opp krigsmaskineriet sitt. Jeg tror verdenssamfunnet fremover vil ha mye større kontroll og fokus på hvordan støtten brukes, og jeg tror ikke Israel vil tillate bistand som ikke er underlagt kontroll for hvordan den brukes. Jeg tror krigen har redusert denne kilden.

Hizbollah og andre religiøst motiverte sympatisører. Jeg tror faktisk at Hizbollah og andre aktører i regionen er ganske frustrerte med Hamas, som har dratt dem inn i en konflikt de ikke har ønsket. Hizbollah selv er vingeklippet, og generelt har Hamas en pariah-status blant likesinnede og rykte for å være uforutsigbare og med manglende evne til langsiktig planlegging. Samtidig har vi et nytt Syria som jeg tror vil holde seg unna, Igjen tror jeg krigen har redusert muligheten for økonomisk støtte.

Til sist er det Iran, Qatar, og den politisk/geopolitiske aksen som har støttet Hamas. Iran har jo fått et par harde slag som har vist dem hva det koster å støtte Hamas, og med gryende intern uro mot prestestyret tror jeg også her at Iran vil ønske å fokusere på å trygge makten i eget land fremfor å støtte Hamas. Igjen, redusert økonomisk støtte.

I sum: Jeg er overbevist om at Hamas i dag er lenger unna å oppnå sitt mål om å utslette Israel.

Jeg har ikke brukt plass på å snakke om Israel's mål, men jeg er også ganske overbevist om at Israel's grenser er tryggere nå, både i Nord fra Hizbollah og fra Gaza, enn de var før 7. oktober. Jeg tror rett og slett kruttønna er tom. (Så hovedspørsmålet er om utviklingen i tiden fremover vil bidra til å fylle opp igjen tønna, eller om samfunnsfokuset skifter til noe annet enn krig)

Takk for et godt gjennomtenkt svar.

Jeg er enig i at Hamas er lengre unna sine strategiske mål pr nå, og at Israel er nærmere å oppnå sine strategiske mål enn Hamas er - samtidig som det faktum at Hamas eksisterer betyr at Israel har feilet i ett av sine strategiske mål. Dette er dog i et kortsiktig perspektiv, og det er for mange variabler til at man kan si at nøyaktig denne konflikten skapte de eventuelle konsekvensene om tyve år.

Min konklusjon som sier at Hamas har seiret, er fordi jeg tror at Hamas - eller potensielle avgreininger - kommer til å fortsatt eksistere om tyveår, med et godt rekrutteringsgrunnlag.

Hvis det er tilfelle vil i hvert fall Israel ikke ha oppnådd sitt strategiske mål.

Vi er fortsatt tilbake til mange variabler, så hvis Hamas fortsatt eksisterer og har makt om tyve år, så kan det ha helt andre grunner enn denne konflikten igjen. Fra et rent fagmessig perspektiv blir det spennende å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (5 minutter siden):

Takk for et godt gjennomtenkt svar.

Jeg er enig i at Hamas er lengre unna sine strategiske mål pr nå, og at Israel er nærmere å oppnå sine strategiske mål enn Hamas er - samtidig som det faktum at Hamas eksisterer betyr at Israel har feilet i ett av sine strategiske mål. Dette er dog i et kortsiktig perspektiv, og det er for mange variabler til at man kan si at nøyaktig denne konflikten skapte de eventuelle konsekvensene om tyve år.

Min konklusjon som sier at Hamas har seiret, er fordi jeg tror at Hamas - eller potensielle avgreininger - kommer til å fortsatt eksistere om tyveår, med et godt rekrutteringsgrunnlag.

Hvis det er tilfelle vil i hvert fall Israel ikke ha oppnådd sitt strategiske mål.

Vi er fortsatt tilbake til mange variabler, så hvis Hamas fortsatt eksisterer og har makt om tyve år, så kan det ha helt andre grunner enn denne konflikten igjen. Fra et rent fagmessig perspektiv blir det spennende å følge med.

Hmmm..... jeg tror denne tankerekken leder rett til Monty Python.

Hvis kriteriet for å gi Israel "seier" er at Hamas er utslettet, så kommer det aldri til å skje.

Om det er jøder som protesterer mot romere eller palestinere som protesterer mot jøder, samer mot østlendinger eller baskere mot spanjoler... I enhver region med forskjellige folkegrupper vil det alltid eksistere opprørsgrupper.

Så hvis du setter som absolutt kriterie for å erklære seier til Israel at det ikke er noen i regionen som er villig til å brukte makt for å angripe dem, så gir jeg meg - med det vilkåret har du rett.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Epictetus skrev (1 time siden):

Hmmm..... jeg tror denne tankerekken leder rett til Monty Python.

Hvis kriteriet for å gi Israel "seier" er at Hamas er utslettet, så kommer det aldri til å skje.

Om det er jøder som protesterer mot romere eller palestinere som protesterer mot jøder, samer mot østlendinger eller baskere mot spanjoler... I enhver region med forskjellige folkegrupper vil det alltid eksistere opprørsgrupper.

Så hvis du setter som absolutt kriterie for å erklære seier til Israel at det ikke er noen i regionen som er villig til å brukte makt for å angripe dem, så gir jeg meg - med det vilkåret har du rett.

Jeg bare refererer til Israels eget strategiske mål som jeg har forstått var 3:

Ødelegge Hamas i den grad at de ikke kan styre, ødelegge Hamas i den grad at de ikke kan gjøre tilsvarende angrep, at gislene skal bli frigitt.

Det tviler jeg på at de har oppnådd.

Man har forskjellige måter å vurdere seier. Det ene av dem er hvorvidt man oppnår sine strategiske mål eller ikke. Enhver situasjon hvor man har oppnådd taktiske seiere - som jo Israel har flust av - er litt nytteløse i et makroperspektiv, om de ikke oppfyller de strategiske målene.

Problemet med "dårlige" strategiske mål, er at det er vanskeligere å kalle det en seier. Ta for eksempel Afghanistan. Vesten vant nesten samtlige slag, men man slo ikke Taliban og Taliban har tatt tilbake tilnærmet all makt de midlertidig tapte.

Hamas som gjør asymmetrisk krigføring har større slingringsrom for å kunne hevde seier. Naturligvis er jo deres største strategiske mål - utrydde Israel - ikke oppnåelig, men jeg vil argumentere for at de har vunnet når det kommer til omdømme: Antisemittisme har blomstret; verdenssamfunnet gikk fra å ha full sympati til Israel etter terrorangrepet, til å se på Israel som "den store stygge ulven"; jeg tror de har rettferdiggjort egen eksistens i øynene til mange palestinere; jeg tror de kommer til å ha økt rekrutteringsgrunnlag over tid; til slutt tror jeg også at de vil kunne få finansiering da det fortsatt foregår en ideologisk krig innad blant de muslimske landene i Midtøsten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å sitere Kissinger: "The conventional army loses if it does not win. The guerrilla wins if he does not lose."

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 25.1.2025 den 11.31):

Det dukket forresten noe opp på min tiktok tror jeg det var.  Jeg tror det var henne, og jeg tok ikke lenken. Det var en propal konto. 

Det var enten at hun selv gjerne skulle bli martyr, eller at hun direkte oppmuntret andre. Tror det var den første, kan også ha vært at hun takket martyrene, men tror det mest var det første.

Det var bare et tilfelle, artikkelen jeg lenket til listet jo flere.

@Pippi Lotta 

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Svava og @Pippi Lotta 

Det var i følge artikkelen fokus på at hun ikke ble løslatt på humanitært grunnlag, advokatene hennes, argumenterte i følge artikkelen i retten for å løslate henne på humanitært grunnlag. Artikkelen tok ikke stilling til skyldspørsmålet, men lenket til de aktuelle ytringene, som på nåværende tidspunkt ikke er tilgjengelige for allmennheten. 
Jeg er ikke i stand til å finne rettsdokumenter på verken hebraisk eller arabisk.

Om det stemmer ^^^^ det jeg skrev ovenfor med alle mulige forbehold, at det var en eller form for martyr forherligelse eller oppmuntring i krigstid etter 7/10/23 så er det ikke så fryktelig utenkelig at de har lover mot sånt, ikke ser jeg på det som så fryktelig urimelig heller. 

Ikke var fokuset i artikkelen på verken ytringsfrihet, lovverket, eller at hun ikke hadde fått skikkelig rettsprosess. Hun var helt klart dømt av en domstol og representert ved advokat. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

I fjor ble jødiske kvinner som ville gå i kvinnetoget i solidaritet med israelske kvinnelige ofre for seksuell vold i krig jaget bort av palestina-aktivister. I år har de valgt å ikke delta. De sier de ikke vil utsette seg for det samme igjen. Palestinakomiteen har dessverre kuppet kvinnedagen. 

Palestinakomiteen derimot går under hovedparolen "Solidaritet med palestinske kvinner - Stopp okkupasjonen" og de får holde egen appell. Men hva gjør de i det hele tatt i toget? Det har jo ingenting med kvinnedagen å gjøre. Det handler ikke om palestinske kvinner. Når det er okkupasjon de protesterer mot, så gjelder det hele befolkningen. Hadde de i det minste adressert fraværende kvinnerettigheter forårsaket av de lokale, men det gjør de ikke. Barneekteskap, familievold, æresdrap, manglende abortrettigheter osv. som ikke har noe som helst med Israel å gjøre er ikke Palestinakomiteen interessert i å protestere mot. 

Endret av Svava
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (10 timer siden):

I fjor ble jødiske kvinner som ville gå i kvinnetoget i solidaritet med israelske kvinnelige ofre for seksuell vold i krig jaget bort av palestina-aktivister. I år har de valgt å ikke delta. De sier de ikke vil utsette seg for det samme igjen. Palestinakomiteen har dessverre kuppet kvinnedagen. 

Palestinakomiteen derimot går under hovedparolen "Solidaritet med palestinske kvinner - Stopp okkupasjonen" og de får holde egen appell. Men hva gjør de i det hele tatt i toget? Det har jo ingenting med kvinnedagen å gjøre. Det handler ikke om palestinske kvinner. Når det er okkupasjon de protesterer mot, så gjelder det hele befolkningen. Hadde de i det minste adressert fraværende kvinnerettigheter forårsaket av de lokale, men det gjør de ikke. Barneekteskap, familievold, æresdrap, manglende abortrettigheter osv. som ikke har noe som helst med Israel å gjøre er ikke Palestinakomiteen interessert i å protestere mot. 

Palestinakomiteen handler ikke hverken om rettigheter for kvinner eller palestinere. Det handler om hat mot Israel.

Det er ikke bare kvinnedagen aktivistene har kuppet. De har også kuppet Krystallnatten. Det er bekmørkt. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (10 timer siden):

Palestinakomiteen handler ikke hverken om rettigheter for kvinner eller palestinere. Det handler om hat mot Israel.

Det er ikke bare kvinnedagen aktivistene har kuppet. De har også kuppet Krystallnatten. Det er bekmørkt. 

Ja, markeringen rundt Krystallnatten er en skam. På ene siden har man Palestinakomiteen som har stjålet dagen og fått markeringen til å handle om palestinere. På den andre siden har man dem som ikke vil markere starten på jødeforfølgelsen pga krigen i Midtøsten. Som russen i Askim eller Folkeakademiet i Grimstad. Jeg forstår ikke forklaringen. Det gir visse assosiasjoner til Holocaustfornektere, eller de som har gjort hærverk på minnesmerker for Holocaust eller sendt hatmeldinger ala Hitler burde fullført jobben. 

Palestinakomiteen har også stjålet 7. oktober. Store pro-palestinske demonstrasjoner for å markere starten på et folkemord. Terrorangrepet mot Israel som jo var det som skjedde denne dagen ikke nevnt med ett ord. 

Endret av Svava
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...