Madame Butterfly Skrevet 29. september Forfatter #21 Del Skrevet 29. september mandel92 skrev (54 minutter siden): Dette er en vanskelig konflikt. Det er tragisk med alle de sivile tapene, men samtidig håper jeg at Israel knuser terroristene i Hamas og Hizzbollah. Håper de også tar knekken på Khameni i Iran. Det hadde vært det beste utkomme av elendigheten. Min erfaring med palestinere er at de ønsker et bedre liv, og ikke støtter disse terror grupperingene. Men det gjelder palestinere som kom seg vekk fra elendigheten som råder i «Palestina». Det var ikke Israel de rømte fra, men de fanatiske islamistene som terroriserer egen befolkning. Dessverre er ikke dissens flertall. Verken i eller utenfor «Palestina». Det positive er at de finnes, det gir håp. De er ikke så få heller. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 29. september #22 Del Skrevet 29. september mandel92 skrev (42 minutter siden): Dette er en vanskelig konflikt. Det er tragisk med alle de sivile tapene, men samtidig håper jeg at Israel knuser terroristene i Hamas og Hizzbollah. Håper de også tar knekken på Khameni i Iran. Jeg er sammen med en Iraner og han er på Israels side. Prestestyret der har nære forbindelser med Hizbollah og Hamas og de er med på å undertrykke befolkningen i Iran. Hizbollah var med på å torturere og drepe mange av protestantene i Iran for to år siden etter drapet på Masha Amini. Så det er mange i Iran og Midtøsten ellers som er sjeleglad for Israels harde offensiv mot hamas og Hizbollah og det feires flere steder etter hizzbollahlederens død. Klart det blir begått alvorlig urett på begge sider. Jeg vet ikke hva løsningen er. Men synes det er litt rart med denne harde fordømmingen av Israel, hva burde de gjort annerledes etter 7. oktober? Jeg syns de burde gjort det meste annerledes. Måten de oppfører seg nå er absolutt ingen langsiktig løsning for å få et tryggere Israel. De vil bare ende opp med naboer som hater dem enda mer. Har ingen fasit på hva de burde gjort, men jeg ville starte med å sparke de som var ansvarlig for grensesikkerheten. Det var inkompetanse på et nivå man ikke skulle tro om Israel som muliggjorde terrorangrepet. Så ville jeg gjennom etteretning gått etter de som var ansvarlig for massakren med minimale sivile tap. For en langsiktig løsning ville jeg sluttet med den provoserende bosetningspolitikken og jobbet for en tostatløsning. Israel lever fint med Jordan som naboer, ser Ingen grunn til at det samme kan være tilfelle med Palestinerne som opprinnelig sett er samme folk som Jordanerne. Det vil selvfølgelig ta tid for å endre holdninger, men det er den eneste fredelige løsningen jeg kan se for meg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 29. september #23 Del Skrevet 29. september Athod skrev (9 minutter siden): Jeg syns de burde gjort det meste annerledes. Måten de oppfører seg nå er absolutt ingen langsiktig løsning for å få et tryggere Israel. De vil bare ende opp med naboer som hater dem enda mer. Har ingen fasit på hva de burde gjort, men jeg ville starte med å sparke de som var ansvarlig for grensesikkerheten. Det var inkompetanse på et nivå man ikke skulle tro om Israel som muliggjorde terrorangrepet. Så ville jeg gjennom etteretning gått etter de som var ansvarlig for massakren med minimale sivile tap. For en langsiktig løsning ville jeg sluttet med den provoserende bosetningspolitikken og jobbet for en tostatløsning. Israel lever fint med Jordan som naboer, ser Ingen grunn til at det samme kan være tilfelle med Palestinerne som opprinnelig sett er samme folk som Jordanerne. Det vil selvfølgelig ta tid for å endre holdninger, men det er den eneste fredelige løsningen jeg kan se for meg. Men Hamas har jo gjort det ganske tydelig at de ønsker å utslette israel som stat. jeg forstår Israels behov for å utslette Hamas. Når de er borte kan man begynne å snakke om fred. Med Hamas tror jeg det aldri blir fred. jeg er enig angående bosettingspolitikken. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 29. september #24 Del Skrevet 29. september mandel92 skrev (6 minutter siden): Men Hamas har jo gjort det ganske tydelig at de ønsker å utslette israel som stat. jeg forstår Israels behov for å utslette Hamas. Når de er borte kan man begynne å snakke om fred. Med Hamas tror jeg det aldri blir fred. jeg er enig angående bosettingspolitikken. Jeg tror min strategi er den beste måten å bli kvitt holdningene som bl.a Hamas har. De blir ikke kvitt de med bombing. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 29. september #25 Del Skrevet 29. september Athod skrev (2 timer siden): Jeg tror min strategi er den beste måten å bli kvitt holdningene som bl.a Hamas har. De blir ikke kvitt de med bombing. Problemet med holdningene til Hamas, Hezbollah etc, er at de er forankret i religiøs indoktrinering. De tenker ikke fred, samarbeid, bedre livsvilkår, utdannelse osv. De er en del av en barneofrings kult, hvor martyrdom i form av å ofre seg selv for å drepe vantro er den helligste handlingen de kan begå. Ta en titt på hva som ble vist på barne TV i Gaza. Disse som utfører slike aksjoner får heltestatus, og familien belønnes økonomisk bl.a fra naive giverland som Norge. Mens vi her i Norge har barnetog på 17 mai, har de i Gaza krigslek i barnehagen og poserer med våpen. De få som VIL ha en god relasjon til Israel, blir hengt og torturert av sine egne. Det kunne vært fred for lenge siden, men man ser at de ikke er interessert i det. I stedet sender de raketter og utfører terror, og griner på TVen etterpå, når Israel tar igjen. NRK og VG går fem på, og siden folk i vesten ikke bedre, blir bilde som tegnes ganske annerledes enn hva som er realiteten. Det er en ond sirkel, og det verste er at de ofrer sine egne. Bare legg merke til hvem tunellene i Gaza er for, det er ikke sivilbefolkningen. Hassan Nasrallah i Lebanon gjemte seg midt i et boligfelt. De vet hva de gjør. Det er ikke for ingenting man seg gledesscener fra Syria osv nå, etter det som skjedde mot Nasrallah. Folk blir holdt som gisler. Personlig tenker jeg at det ikke er noe menneskerett å terrorisere andre. Jeg har levd lenge nok til å forstå at alt dette pratet om kompromiss stort sett bare er noe naive israelere (og folk i vesten) tror på. Får dødskulten tid til å mobilisere lenge nok, venter det bare flere 7 oktober, igjen og igjen. Skulle gjerne ønske det var annerledes. 7 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 29. september #26 Del Skrevet 29. september Callisto83 skrev (8 minutter siden): Problemet med holdningene til Hamas, Hezbollah etc, er at de er forankret i religiøs indoktrinering. De tenker ikke fred, samarbeid, bedre livsvilkår, utdannelse osv. De er en del av en barneofrings kult, hvor martyrdom i form av å ofre seg selv for å drepe vantro er den helligste handlingen de kan begå. Ta en titt på hva som ble vist på barne TV i Gaza. Disse som utfører slike aksjoner får heltestatus, og familien belønnes økonomisk bl.a fra naive giverland som Norge. Mens vi her i Norge har barnetog på 17 mai, har de i Gaza krigslek i barnehagen og poserer med våpen. De få som VIL ha en god relasjon til Israel, blir hengt og torturert av sine egne. Det kunne vært fred for lenge siden, men man ser at de ikke er interessert i det. I stedet sender de raketter og utfører terror, og griner på TVen etterpå, når Israel tar igjen. NRK og VG går fem på, og siden folk i vesten ikke bedre, blir bilde som tegnes ganske annerledes enn hva som er realiteten. Det er en ond sirkel, og det verste er at de ofrer sine egne. Bare legg merke til hvem tunellene i Gaza er for, det er ikke sivilbefolkningen. Hassan Nasrallah i Lebanon gjemte seg midt i et boligfelt. De vet hva de gjør. Det er ikke for ingenting man seg gledesscener fra Syria osv nå, etter det som skjedde mot Nasrallah. Folk blir holdt som gisler. Personlig tenker jeg at det ikke er noe menneskerett å terrorisere andre. Jeg har levd lenge nok til å forstå at alt dette pratet om kompromiss stort sett bare er noe naive israelere (og folk i vesten) tror på. Får dødskulten tid til å mobilisere lenge nok, venter det bare flere 7 oktober, igjen og igjen. Skulle gjerne ønske det var annerledes. Men hvorfor tror du disse holdningene har fått plass til å vokse i Palestina, men ikke i Jordan? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 29. september #27 Del Skrevet 29. september Athod skrev (5 minutter siden): Men hvorfor tror du disse holdningene har fått plass til å vokse i Palestina, men ikke i Jordan? Interessant at du nevner Jordan. Under Syria krigen fikk ikke palestinere lov å flykte dit. Den jordanske kongefamilien som styrer, vil ikke ha en ny "Svart September", så palestinere får ikke de samme rettighetene som andre. Holdningene mot Israel er stort sett de samme, men når palestinere blir behandlet som kveg av arabere, ja da er det ingen i VG eller NRK som bryr seg. Det ulmer i Jordan også. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 29. september #28 Del Skrevet 29. september (endret) Callisto83 skrev (4 timer siden): Interessant at du nevner Jordan. Under Syria krigen fikk ikke palestinere lov å flykte dit. Den jordanske kongefamilien som styrer, vil ikke ha en ny "Svart September", så palestinere får ikke de samme rettighetene som andre. Holdningene mot Israel er stort sett de samme, men når palestinere blir behandlet som kveg av arabere, ja da er det ingen i VG eller NRK som bryr seg. Det ulmer i Jordan også. Med hvordan Israel går fram nå vil jeg ikke bli overrasket om det ulmer i hele Midt-Østen. Grunnen til at jeg liker å dra fram Jordan er at det er et fint motbevis på Palestinernes hat ikke kun handler om religion (eller folkeslag om man skulle være så dristig å påstå det), men det handler også om leveforholdene og hvordan Palestinerne har blitt behandlet av Israel. Endret 29. september av Athod 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. september #29 Del Skrevet 29. september Callisto83 skrev (55 minutter siden): Interessant at du nevner Jordan. Under Syria krigen fikk ikke palestinere lov å flykte dit. Den jordanske kongefamilien som styrer, vil ikke ha en ny "Svart September", så palestinere får ikke de samme rettighetene som andre. Holdningene mot Israel er stort sett de samme, men når palestinere blir behandlet som kveg av arabere, ja da er det ingen i VG eller NRK som bryr seg. Det ulmer i Jordan også. Så det du sier er at det er apartheid i Jordan? Hvorfor er det ingen som reagerer på det i UN og vesten?? 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 29. september #30 Del Skrevet 29. september Athod skrev (7 timer siden): Med hvordan Israel går fram nå vil jeg ikke bli overrasket om det ulmer i hele Midt-Østen. Grunnen til at jeg liker å dra fram Jordan er at det er et fint motbevis på Palestinernes hat ikke kun handler om religion (eller folkeslag om man skulle være så dristig å påstå det), men det handler også om leveforholdene og hvordan Palestinerne har blitt behandlet av Israel. Israel levde i fred og fordragelighet med Libanon fram til Hizbollah kom og etablerte et hensynsløst terrorvelde, forsvinner Hizbollah fra Palestina får vi se tidenes feiring der. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 29. september Forfatter #31 Del Skrevet 29. september TomSawyer skrev (23 minutter siden): Israel levde i fred og fordragelighet med Libanon fram til Hizbollah kom og etablerte et hensynsløst terrorvelde, forsvinner Hizbollah fra Palestina får vi se tidenes feiring der. Det feires i Midtøsten nå når Nassarallah er vekke. En syrisk influenser sier det er fest i hele regionen. hezbollah har gjort krigsforbrytelser i Syria siden 2011, og kuet hele Libanon. Han sa de takker Allah som hadde brukt israelerne til å kvitte verden fra Hezbollah sin ondskap. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 29. september #32 Del Skrevet 29. september Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Det feires i Midtøsten nå når Nassarallah er vekke. En syrisk influenser sier det er fest i hele regionen. hezbollah har gjort krigsforbrytelser i Syria siden 2011, og kuet hele Libanon. Han sa de takker Allah som hadde brukt israelerne til å kvitte verden fra Hezbollah sin ondskap. Tror det blir mer feiring før Israel er ferdig denne gangen. I kveld angrep de Houtiene i Jemen.. den tredje av terrorgruppene Iran opprettet og finansierer. Vi får se hvor lenge prestestyret i Iran tåler å bli ydmyket og må sitte å se på at Israel utraderer alle terrorproxyene deres.. Jødene er lynsmarte og jeg er overbevist om at det Netanyahu ønsker er et større direkte angrep fra Iran mot Israel...Er like overbevist om at Israel har planlagt for et motangrep som går inn i historiebøkene og fjerner både presteregimet i Teheran og Irans våte drømmer om å lage atomvåpen for godt. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 30. september #33 Del Skrevet 30. september Athod skrev (23 timer siden): Men hvorfor tror du disse holdningene har fått plass til å vokse i Palestina, men ikke i Jordan? Palestinere er noe for seg selv... Når de kom til Jordan i slutten av 60 årene for å krige mot Israel, prøvde de å kaste ut kongen av Jordan. Snakk om respekt... "After the 1967 Six-Day War, Palestinian fedayeen guerrillas relocated to Jordan and stepped up their attacks against Israel..........."The PLO's strength grew, and by early 1970, leftist groups within the PLO began calling for the overthrow of Jordan's Hashemite monarchy, leading to violent clashes in June 1970." https://en.wikipedia.org/wiki/Black_September 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 1. oktober #34 Del Skrevet 1. oktober (endret) Athod skrev (På 29.9.2024 den 15.02): Med hvordan Israel går fram nå vil jeg ikke bli overrasket om det ulmer i hele Midt-Østen. Grunnen til at jeg liker å dra fram Jordan er at det er et fint motbevis på Palestinernes hat ikke kun handler om religion (eller folkeslag om man skulle være så dristig å påstå det), men det handler også om leveforholdene og hvordan Palestinerne har blitt behandlet av Israel. Leveforholdene i Gaza kunne vært bedre, dessverre kastet Hamas bort milliarder på våpen og et tunnelsystem under sivile istedenfor å forbedre leveforholdene. Ikke før Hamas er bekjempet og fjernet fra regjering har Palestina en fremtid. Ja det er fullstendig tragisk at så mange sivile har mistet livet, men dette er en konsekvens av krig, en krig Hamas har skapt. Endret 1. oktober av hocane 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 1. oktober #35 Del Skrevet 1. oktober Drexler skrev (4 minutter siden): Bare det at så mange muslimer i andre deler av midtøsten feirer drapene på hezbollah -lederne viser hva slags kaos-sivilisasjon Israel har å gjøre med. En ting er å skulle legge ned våpen å slutte fred med Hamas og sivilbefolkningen deres, noe annet er å så skulle slutte fred mellom de mange terror-cellene og klanene innad i den islamske sivilisasjonen. Ja, ingen kan svare på hvordan man kan slutte fred med noen som vil ha deg eliminert, men de krever det av Israel… 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 1. oktober Forfatter #36 Del Skrevet 1. oktober Nå er det pågående større terror angrep i Tel-Aviv. Situasjonen er enda ikke avklart. Det tar tid å telle døde, og skadde, det er visst en aktiv skyter igjen som ikke er tatt. 2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 1. oktober #37 Del Skrevet 1. oktober Tråden er ryddet for hatefulle innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 1. oktober Forfatter #38 Del Skrevet 1. oktober Iran har begynt et nytt større angrep. 200 prosjektiler, mot hovedsakelig sivile mål. https://www.foxnews.com 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 1. oktober #39 Del Skrevet 1. oktober mandel92 skrev (På 29.9.2024 den 11.40): Men Hamas har jo gjort det ganske tydelig at de ønsker å utslette israel som stat. jeg forstår Israels behov for å utslette Hamas. Når de er borte kan man begynne å snakke om fred. Med Hamas tror jeg det aldri blir fred. jeg er enig angående bosettingspolitikken. Hamas blir nok dessverre aldri borte. Det kommer bare nye krigere til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 1. oktober #40 Del Skrevet 1. oktober (endret) TomSawyer skrev (På 30.9.2024 den 1.44): Jødene er lynsmarte og jeg er overbevist om at det Netanyahu ønsker er et større direkte angrep fra Iran mot Israel...Er like overbevist om at Israel har planlagt for et motangrep som går inn i historiebøkene og fjerner både presteregimet i Teheran og Irans våte drømmer om å lage atomvåpen for godt. Er enig at hvis Israel vil, kan de komme med et gigantangrep mot Iran. De kommer ikke til å klare å fjerne prestestyret i Teheran. Om sentrale maktpersoner i Iran dør, kommer det bare nye til. Forandring i Iran kan bare komme innenfra selve regimet. Endret 1. oktober av Callista 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå