Gå til innhold

Israel krig på 7 fronter.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Callista skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig at svært mange iranere er imot prestestyret og ingenting hadde vært bedre enn om Israel kunne bombet sønder og sammen  maktregimet i Iran og det endelig ble et fritt og demokratisk Iran. Men det er ofte dessverre slik at når land utenfor angriper, så samler befolkningen seg og fienden blir den som angriper utenfra.

Det er sant. Men jeg er litt usikker på om dette gjelder perserne?

Tror BN visste hva han gjorde da han henvendte seg direkte til det iranske folket på mandag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OconMissy skrev (1 minutt siden):

Hva burde så Israel gjøre?

De burde ikke starte en storstilt krig i området som ikke fører til noe konstruktivt. Akkurat nå kriger de på alle fronter, og jeg tror ikke at det er lurt på hverken kort eller lang sikt. Jeg unnskylder selvsagt ikke terrororganisasjonen Hizbollah og Iran, men når det er sagt så vil de faktisk ikke ha en storstilt krig med Israel. Dette kommer ikke til å føre til fred for Israel. Jeg synes regjeringen til Israel burde byttes ut.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (4 minutter siden):

De burde ikke starte en storstilt krig i området som ikke fører til noe konstruktivt. Akkurat nå kriger de på alle fronter, og jeg tror ikke at det er lurt på hverken kort eller lang sikt. Jeg unnskylder selvsagt ikke terrororganisasjonen Hizbollah og Iran, men når det er sagt så vil de faktisk ikke ha en storstilt krig med Israel. Dette kommer ikke til å føre til fred for Israel. Jeg synes regjeringen til Israel burde byttes ut.

Helt greit, men igjen, her står det kun hva de ikke bør gjøre. Hvis det du svarer her er løsningen gir de jo bare opp uten å forsøke å overleve … Jeg tror ikke de tenker at det er en bedre løsning for dem..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (5 minutter siden):

Helt greit, men igjen, her står det kun hva de ikke bør gjøre. Hvis det du svarer her er løsningen gir de jo bare opp uten å forsøke å overleve … Jeg tror ikke de tenker at det er en bedre løsning for dem..

Nei, de gir ikke opp. Israel har eksistert siden 1948. De burde fortsette å vokte grensen mot Libanon som de har gjort.

Det som skjedde 8. oktober i fjor var helt horribelt, men at Israel skal starte storstilte kriger alle kanter etter det, forstår jeg bare ikke. Som sagt, Iran eller Hizbollah er ikke interessert i en massiv krig med Israel. Israel angrep et iransk konsulat i Syria, og etter det har det bare eskalert.

Jeg vil si at Israel er i større fare nå enn det var tidligere. Dette kommer til å utløse et skred av nye terrorister.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (20 minutter siden):

Nei, de gir ikke opp. Israel har eksistert siden 1948. De burde fortsette å vokte grensen mot Libanon som de har gjort.

Det som skjedde 8. oktober i fjor var helt horribelt, men at Israel skal starte storstilte kriger alle kanter etter det, forstår jeg bare ikke. Som sagt, Iran eller Hizbollah er ikke interessert i en massiv krig med Israel. Israel angrep et iransk konsulat i Syria, og etter det har det bare eskalert.

Jeg vil si at Israel er i større fare nå enn det var tidligere. Dette kommer til å utløse et skred av nye terrorister.

Hva skjedde 8. oktober i fjor?

Iran vil ikke være i krig med Israel, sier du? Hvorfor kriger de da gjennom sine proxyer Hizbolla, Houtiene etc.? 

Israel hadde vært i større fare om de ikke forsvarte seg. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (4 minutter siden):

Hva skjedde 8. oktober i fjor?

Iran vil ikke være i krig med Israel, sier du? Hvorfor kriger de da gjennom sine proxyer Hizbolla, Houtiene etc.? 

Israel hadde vært i større fare om de ikke forsvarte seg. 

Joda, Iran er Israels fiende, men det har til nå vært status quo mellom Israel og Iran. Det som skjedde etter at Israel angrep det iranske konsulatet, har gjort at krigen har eskalert på alle fronter. Iran sendte ikke missiler mot Israel før alt dette skjedde. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callista skrev (2 minutter siden):

Joda, Iran er Israels fiende, men det har til nå vært status quo mellom Israel og Iran. Det som skjedde etter at Israel angrep det iranske konsulatet, har gjort at krigen har eskalert på alle fronter. Iran sendte ikke missiler mot Israel før alt dette skjedde. 

Iran har sendt missiler gjennom sine proxyer i lange tider, så der tar du feil. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (1 time siden):

Libanon har skutt mot Israel i snart et år nå. Minimum 60.000 israelere er på flukt. Jeg tror dessverre ikke det hjelper å «vokte» grensen. Du ser vel den?

ja, 7.okt var groteskt rett og slett. Og Israel startet ingen storkrig. Hamas startet krig mot Israel… Israel gikk så etter Hamas i Gaza. Ingen andre plasser. Husk at Gaza fortsatt har masse gisler. Nå reddet IDF nettopp ei stakkars jente fra Irak som var solgt til Gaza som slave fra IS. Jeg mener.. hallo!? 

På den ene siden kan jeg være enig i at Iran nok ikke vil ha en krig mot Israel, de er nok redde nå. På den andre siden kan de ikke lenger skjule seg bak sine intensjoner, for selv om de selv ikke vil i krig, så er de veldig interessert i at andre skal drepe jøder for dem og med deres penger. Både Hamas, Hizbollah og Houthis er sterkt linket til Iran økonomisk, og på agenda. Men ikke vær redd, de vil straks gå i krig mot hverandre om Israel noen gang skulle tape dette. Da kan vi vente oss storkrig i Midtøsten da! 

Jeg vil påstå at det er fryktelig naivt å tenke at Israel kun skal forsøke å passe på grenser i alle kanter. Husk hvor lite Israel er. 
Vi bør hvertfall kunne forstå at de har rett til å forvare seg, og respektere det i det minste. Slutte å tillegge de en standard som ingen andre som har blitt angrepet noen gang har klart å følge. 

Har vi ikke bedre løsninger for hvordan Israel kan bekjempe terror rettet mot seg, så burde vi være smarte nok til å holde vår munn.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (2 timer siden):

Libanon har skutt mot Israel i snart et år nå. Minimum 60.000 israelere er på flukt. Jeg tror dessverre ikke det hjelper å «vokte» grensen. Du ser vel den?

Nei. Libanon har skutt mot Israel i mange år. Det har vært stille en stund, så begynner de igjen, og Israel har skutt tilbake. Dette har vært normalt i Israel i mange år, men det har som regel ikke vært intense skytinger. Livet har gått sin normale gang i Israel i motsetning til nå. Situasjonen forverret seg drastisk når det israelske militæret setter inn bakkestyrker i Libanon.

70,000 israelere har nå måttet flykte fra hjemmene deres på grunn av Israels beslutning om å trappe opp krigen.

Som jeg har sagt før, det har vært status quo mellom Israel og fiendene deres. Trefninger mellom grensen til Libanon, ja, men ikke noe i nærheten av det som har skjedd nå.

Jeg sier dette som Israels venn. Jeg har bodd i landet og kjenner forholdene. For meg er det uforståelig at krigshisseren Netanyahu har startet dette. Han gir totalt blaffen i israelske liv. Han er også kriminell.

Må også si at jeg synes veldig synd på uskyldige libanesere (ikke Hizbollah, selvfølgelig), som ikke har noe sted å flykte. Det er ikke alle som har privilegiet å betale store summer for å flykte med båt til Kypros.

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (38 minutter siden):

Nei. Libanon har skutt mot Israel i mange år.

Javel, nemlig i så fall.

Israel sin befolkning kan ikke ha det sånn. Det må det være veldig lett å forstå, spesielt om du selv har bodd der!??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (På 27.9.2024 den 11.51):

Her peker du på noe viktig.

for meg virker det litt sånn at Israel aldri skal få lov til å slå fienden skikkelig. Bare nok til at de kan samle kreftene til nok en krig noen år senere. 
Hvorfor er det slik?

Midtøsten balanserer på en knivsegg i fht fulminant storkrig. Det er utrolig viktig at provokasjoner dem imellom ikke besvares med større styrke enn absolutt nødvendig. Ingen av dem ønsker en storkrig. Iran f eks, har enorme problemer på hjemmebane. Regimet deres er ekstremt upopulært i befolkningen og økonomien er katastrofalt dårlig.

En fare er også at Israel overvurderer seg selv, da man ikke kan vite sikkert hvor svekket Hizbollah faktisk er. Israel har heller ikke vunnet krigen på Gaza ennå, så å yppe til krig mot Iran nå er vanvidd. Spesielt da Israels mektigste allierte, USA, ikke vil støtte en slik angrepskrig. Iran på sin side ønsker makt og innflytelse i Midtøsten, men de vil jo ikke risikere at militsene deres blir knust av Israel.

Netanyahu fremstår skremmende krigshungrig, som @Callistaskriver så er det skummelt at han nå også eskalerer krigshandlingene mot Libanon. Flyktningebølgene med krigstraumatiske mennesker innover i Europa vil bli knusende dersom dette kulminerer i storkrig.

Så det å besvare hverandres provokasjoner på mest mulig rolig vis, vil komme alle til gode.

Endret av Rastebenk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (27 minutter siden):

Javel, nemlig i så fall.

Israel sin befolkning kan ikke ha det sånn. Det må det være veldig lett å forstå, spesielt om du selv har bodd der!??

Det jeg har forstått ved å bo i Israel, er at det er svært usannsynlig at det blir fred i vår tid. Det jeg har forstått ved å bo i Israel, er at det er bedre å ha noen mindre trefninger ved grensen til Libanon, enn å ha en storstilt krig.

Nå er det sånn at Israel ikke kan velge. I en fantastisk verden hadde det vært fred mellom Israel og deres fiender. Jeg mener at denne krigen kommer til å føre til mer hat og terrorisme. Det blir ikke magisk slutt på krigen uansett hvor mange bakkestyrker Netanyahu setter inn i Libanon, og om han totalt raserer hele Gaza og angriper Iran. Det blir heller ikke slutt på volden på Vestbredden når Netanyahu sin regjering bare flytter inn flere og flere bosetninger.

Når det er sagt, så er det selvsagt flere palestinere og Hizbollah som heller ikke vil ha fred, og derfor blir det aldri fred i Israel. Men Israel har vært krigshisseren i dette tilfellet. Angrep det iranske konsulatet i Syria, og da eskalerer volden. Dette vet Netanyahu godt. Ja, israelerne levde mye bedre med mindre trefninger fra Hizbollah helt nord i landet. Livet gikk sin vante gang, og svært få av de israelske militæret ble såret eller døde.

Når du legger alt dette sammen, så blir det ikke fred.

Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Jeg ser at de fleste er uenige med meg og det er greit. Vi kan være enige om å være uenige.

Endret av Callista
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (40 minutter siden):

Midtøsten balanserer på en knivsegg i fht fulminant storkrig. Det er utrolig viktig at provokasjoner dem imellom ikke besvares med større styrke enn absolutt nødvendig. Ingen av dem ønsker en storkrig. Iran f eks, har enorme problemer på hjemmebane. Regimet deres er ekstremt upopulært i befolkningen og økonomien er katastrofalt dårlig.

En fare er også at Israel overvurderer seg selv, da man ikke kan vite sikkert hvor svekket Hizbollah faktisk er. Israel har heller ikke vunnet krigen på Gaza ennå, så å yppe til krig mot Iran nå er vanvidd. Spesielt da Israels mektigste allierte, USA, ikke vil støtte en slik angrepskrig. Iran på sin side ønsker makt og innflytelse i Midtøsten, men de vil jo ikke risikere at militsene deres blir knust av Israel.

Netanyahu fremstår skremmende krigshungrig, som @Callistaskriver så er det skummelt at han nå også eskalerer krigshandlingene mot Libanon. Flyktningebølgene med krigstraumatiske mennesker innover i Europa vil bli knusende dersom dette kulminerer i storkrig.

Så det å besvare hverandres provokasjoner på mest mulig rolig vis, vil komme alle til gode.

USA støtter Israel i å forsvare seg selv, jo, og de har skip liggende som har skutt ned med fantastisk presisjon det som har kommet fra Iran. 

Dere som ikke forstår at Iran har angrepet Israel gjennom proxyer lenge nå; hvor har dere vært siste året, pluss pluss? 

Endret av Julebrunost
.
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callista skrev (38 minutter siden):

Det jeg har forstått ved å bo i Israel, er at det er svært usannsynlig at det blir fred i vår tid. Det jeg har forstått ved å bo i Israel, er at det er bedre å ha noen mindre trefninger ved grensen til Libanon, enn å ha en storstilt krig.

Nå er det sånn at Israel ikke kan velge. I en fantastisk verden hadde det vært fred mellom Israel og deres fiender. Jeg mener at denne krigen kommer til å føre til mer hat og terrorisme. Det blir ikke magisk slutt på krigen uansett hvor mange bakkestyrker Netanyahu setter inn i Libanon, og om han totalt raserer hele Gaza og angriper Iran. Det blir heller ikke slutt på volden på Vestbredden når Netanyahu sin regjering bare flytter inn flere og flere bosetninger.

Når det er sagt, så er det selvsagt flere palestinere og Hizbollah som heller ikke vil ha fred, og derfor blir det aldri fred i Israel. Men Israel har vært krigshisseren i dette tilfellet. Angrep det iranske konsulatet i Syria, og da eskalerer volden. Dette vet Netanyahu godt. Ja, israelerne levde mye bedre med mindre trefninger fra Hizbollah helt nord i landet. Livet gikk sin vante gang, og svært få av de israelske militæret ble såret eller døde.

Når du legger alt dette sammen, så blir det ikke fred.

Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen. Jeg ser at de fleste er uenige med meg og det er greit. Vi kan være enige om å være uenige.

Veldig merkelige utsagn fra noen som har bodd i Israel. Hva tror du de som bor på grensen til Libanon tenker? På grensen til Gaza? På grensen til Jordan? Jaja, i dag er det min unge - i går var det din?

Jeg kjenner jøder som har flyttet til Israel, far er født i Israel, mor i USSR. De bodde i Norge i mange år. De har ikke en tankegang som er i nærheten av din. De føler at de må forsvare seg. De føler seg truet. De er redde, spesielt barna. Og de vet at de må sette ungdommen i fare for å bekjempe trusselen rundt dem. De er jøder, så de forstår også hvor alvorlig det er for dem. I Israel kan de i det minste stå sammen mot alle som hater dem. I Norge og andre steder i verden føler de seg utsatt. 

Fred blir det ikke så lenge terror får lov til å styre på som de vil. Men bedre å gå ned mens du kjemper enn å legge seg ned for å dø, er det ikke?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (1 minutt siden):

Veldig merkelige utsagn fra noen som har bodd i Israel. Hva tror du de som bor på grensen til Libanon tenker? På grensen til Gaza? På grensen til Jordan? Jaja, i dag er det min unge - i går var det din?

Jeg kjenner jøder som har flyttet til Israel, far er født i Israel, mor i USSR. De bodde i Norge i mange år. De har ikke en tankegang som er i nærheten av din. De føler at de må forsvare seg. De føler seg truet. De er redde, spesielt barna. Og de vet at de må sette ungdommen i fare for å bekjempe trusselen rundt dem. De er jøder, så de forstår også hvor alvorlig det er for dem. I Israel kan de i det minste stå sammen mot alle som hater dem. I Norge og andre steder i verden føler de seg utsatt. 

Fred blir det ikke så lenge terror får lov til å styre på som de vil. Men bedre å gå ned mens du kjemper enn å legge seg ned for å dø, er det ikke?

Les hva jeg SKRIVER. Jeg sier at det er BEDRE med mindre trefninger mellom militæret på grensen til Libanon, eller en STORSTILT krig, hvis du er nødt til å velge, og i Israel har du ikke noe valg.

Jeg har også mange jødiske venner fra min tid i Israel, som har samme tankegang som min. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Callista skrev (1 minutt siden):

Les hva jeg SKRIVER. Jeg sier at det er BEDRE med mindre trefninger mellom militæret på grensen til Libanon, eller en STORSTILT krig, hvis du er nødt til å velge, og i Israel har du ikke noe valg.

Jeg har også mange jødiske venner fra min tid i Israel, som har samme tankegang som min. 

Er det bedre for de 70.000 som lever på flykt i Israel nå?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt, ferdig med denne diskusjonen. Det som jeg synes er synd, er at man ikke kan være enig i å være uenig. I stedet blir jeg beskyldt for alt slags, ting jeg ikke har sagt også. Det er trist, for i et debattforum bør det være rom for forskjellige meninger. Stemningen er hatsk her inne. Og folk lurer på hvorfor det ikke blir fred i Israel….

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (2 minutter siden):

Men som sagt, ferdig med denne diskusjonen. Det som jeg synes er synd, er at man ikke kan være enig i å være uenig. I stedet blir jeg beskyldt for alt slags, ting jeg ikke har sagt også. Det er trist, for i et debattforum bør det være rom for forskjellige meninger. Stemningen er hatsk her inne. Og folk lurer på hvorfor det ikke blir fred i Israel….

Det blir ikke fred i Israel pga terrororganisasjoner rundt dem ikke vil la dem være i fred. 
Aldri, ikke uansett! Gudene vet hvorfor. Jeg mener det er pga Koranen og deres gale Gud. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, jeg er svært glad i Israel, og er en stor støttespiller av landet. Men selv om jeg er det, så kan jeg være uenig med dagens regjering. Nå får dere finne noen andre å krangle med.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...