Gå til innhold

Israel krig på 7 fronter.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Akhenaton skrev (12 minutter siden):

Men da har du jo ikke skjønt hva islamisme er for noe. Fremveksten av islamisme de siste tiårene har i hovedsak med ressurser og organisering å gjøre, og ikke krig (som venstrevridde vestlige forståsegpåere på død og liv skal ha det til). Krig er et resultat av islamisme, ikke motsatt. Og Islamisme er bare Islam. Den pågående krigen i Midtøsten er et resultat av Islam. Islam er ikke et resultat av at jødene i 2024 slår hardt tilbake mot folk som prøver å utslette dem.

Noe av det viktigste du kan forstå om Islam er at dette ikke er en religion på samme måte som andre religioner vi kjenner. Det handler ikke bare om Gud og menneske, men om politikk og samfunn og ikke minst spredning av Islam over hele verden. At alle mennesker skal bli muslimer står sentralt (og det er også ganske sentralt i den pågående konflikten - man kan jo ikke drive og la muslimsk land bli ikke-muslimsk når planen er å gjøre hele kloden muslimsk).

Litt forenklet kan du si at islamisme er den ideologiske / politiske delen av islam. Men selv om du fint kan snakke om en forskjell på muslimer og islamister (alle islamister er muslimer, men ikke alle muslimer er islamister), så er det ikke forskjell på Islamisme og Islam. Det er bare Islam. 

For 100 år siden var det fortsatt så mye fattigdom, analfabetisme og dårlig organisering i den islamske verden at de fleste muslimer av naturlige årsaker var ganske kunnskapsløse om religionen sin. Mange visste altså for eksempel ikke så mye om det som vi kaller for islamisme. Dette har forandret seg mye, både pga fremveksten av organisasjoner som det muslimske brorskap, og økte ressurser. Nå lærer muslimer langt mer om religionen sin enn de pleide. Og de lærer i mye større grad at Islam er en TOTAL løsning på alle problemer og spørsmål som mennesker måtte ha, enn de gjorde tidligere. 

Det muslimske brorskap har mistet endel innflytelse de siste årene, men har hatt enorm makt og påvirkning på den muslimske verden i snart 100 år nå. Recep Erdogan, Al Jazeera, Hamas etc etc etc = alle har hatt nær tilknytning til det muslimske brorskap. Brorskapet var inne i krigen mot jødene allerede på 30-tallet, og Hamas er en organisasjon som vokste ut av brorskapet's gren i Gaza. Og hvis du lurer på hvorfor Al Jazeera's dekning av Israel er nesten like koko som den du ser på NRK, så er det fordi det muslimske brorskapet, via de "radikaliserte" (kremt) myndighetene i Qatar, i stor grad fungerer som redaktører. 

Fremveksten av islamisme har også blitt muliggjort av den enorme oljerikdommen som enkelte land besitter. Gigantiske summer penger brukes på å sende unge muslimer fra forskjellige land til Madrasaer (religiøse skoler) hvor de får mye rart puttet inn i hodet før de blir sendt hjem igjen, ofte for å jobbe med å spre det de har lært videre til sin egen lokalbefolkning. Dette har økt gnisningen mellom muslimer og ikke-muslimer over hele verden, også i de to muslimske landene jeg selv har bodd (så dette har jeg sett med egne øyne og vel så det, får man vel si). 

Det som også har betydd mye er at mange muslimer har forflyttet seg til vestlige land, hvor igjen ressursene er større. Folk får anledning til å gå i moskeer hvor dyktige islamister gir dem en grundigere forståelse av Islam enn deres foreldre og besteforeldre fikk. 

Det muslimske brorskap står ikke bare bak mye av migrasjonen til Europa, men kontrollerer også mange av de mest energiske og politisk aktive muslimske gruppene her. Dette er igjen en påminnelse om at Israel kjemper mot akkurat den samme fienden som vi begynner å se tydelige konturer av her hos oss. Israel kjemper altså en kamp på vegne av oss og ikke bare for seg selv. 

Og det gamle arabiske ordtaket "etter lørdag kommer søndag" (https://en.wikipedia.org/wiki/After_Saturday_comes_Sunday) er altså nå relevant i videre forstand, i og med at den muslimske verden nå i økende grad også omfatter vesten. Etter at de har tatt jødene, så skal de ta oss kristne. Og den verden vi da skal leve i, er en verden etter islamistiske prinsipper. Altså er det ikke bare det vi tenker på som religion som skal tres nedover hodene på oss, men også politikk. For Allah vet best om alt, ikke sant? Og der er liksom islamisme oppsummert ganske greit, spør du meg. Allah har svar på alt, derfor har vi mennesker bare å rette oss etter det profeten hans har servert oss av kunnskap. Enkelt og greit. Og nå er det opp til oss å bestemme om det er sånn vi vil at fremtiden skal se ut her eller ikke. For om ikke vi tar et valg, så vil det bli tatt for oss. 

Islam betyr underkastelse helt bokstavelig.
Men nå kommer det sikkert en kommentar snart om at «jamen, JEG er ikke kristen!»

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akhenaton skrev (14 minutter siden):

Men da har du jo ikke skjønt hva islamisme er for noe. Fremveksten av islamisme de siste tiårene har i hovedsak med ressurser og organisering å gjøre, og ikke krig (som venstrevridde vestlige forståsegpåere på død og liv skal ha det til). Krig er et resultat av islamisme, ikke motsatt. Og Islamisme er bare Islam. Den pågående krigen i Midtøsten er et resultat av Islam. Islam er ikke et resultat av at jødene i 2024 slår hardt tilbake mot folk som prøver å utslette dem.

Noe av det viktigste du kan forstå om Islam er at dette ikke er en religion på samme måte som andre religioner vi kjenner. Det handler ikke bare om Gud og menneske, men om politikk og samfunn og ikke minst spredning av Islam over hele verden. At alle mennesker skal bli muslimer står sentralt (og det er også ganske sentralt i den pågående konflikten - man kan jo ikke drive og la muslimsk land bli ikke-muslimsk når planen er å gjøre hele kloden muslimsk).

Litt forenklet kan du si at islamisme er den ideologiske / politiske delen av islam. Men selv om du fint kan snakke om en forskjell på muslimer og islamister (alle islamister er muslimer, men ikke alle muslimer er islamister), så er det ikke forskjell på Islamisme og Islam. Det er bare Islam. 

For 100 år siden var det fortsatt så mye fattigdom, analfabetisme og dårlig organisering i den islamske verden at de fleste muslimer av naturlige årsaker var ganske kunnskapsløse om religionen sin. Mange visste altså for eksempel ikke så mye om det som vi kaller for islamisme. Dette har forandret seg mye, både pga fremveksten av organisasjoner som det muslimske brorskap, og økte ressurser. Nå lærer muslimer langt mer om religionen sin enn de pleide. Og de lærer i mye større grad at Islam er en TOTAL løsning på alle problemer og spørsmål som mennesker måtte ha, enn de gjorde tidligere. 

Det muslimske brorskap har mistet endel innflytelse de siste årene, men har hatt enorm makt og påvirkning på den muslimske verden i snart 100 år nå. Recep Erdogan, Al Jazeera, Hamas etc etc etc = alle har hatt nær tilknytning til det muslimske brorskap. Brorskapet var inne i krigen mot jødene allerede på 30-tallet, og Hamas er en organisasjon som vokste ut av brorskapet's gren i Gaza. Og hvis du lurer på hvorfor Al Jazeera's dekning av Israel er nesten like koko som den du ser på NRK, så er det fordi det muslimske brorskapet, via de "radikaliserte" (kremt) myndighetene i Qatar, i stor grad fungerer som redaktører. 

Fremveksten av islamisme har også blitt muliggjort av den enorme oljerikdommen som enkelte land besitter. Gigantiske summer penger brukes på å sende unge muslimer fra forskjellige land til Madrasaer (religiøse skoler) hvor de får mye rart puttet inn i hodet før de blir sendt hjem igjen, ofte for å jobbe med å spre det de har lært videre til sin egen lokalbefolkning. Dette har økt gnisningen mellom muslimer og ikke-muslimer over hele verden, også i de to muslimske landene jeg selv har bodd (så dette har jeg sett med egne øyne og vel så det, får man vel si). 

Det som også har betydd mye er at mange muslimer har forflyttet seg til vestlige land, hvor igjen ressursene er større. Folk får anledning til å gå i moskeer hvor dyktige islamister gir dem en grundigere forståelse av Islam enn deres foreldre og besteforeldre fikk. 

Det muslimske brorskap står ikke bare bak mye av migrasjonen til Europa, men kontrollerer også mange av de mest energiske og politisk aktive muslimske gruppene her. Dette er igjen en påminnelse om at Israel kjemper mot akkurat den samme fienden som vi begynner å se tydelige konturer av her hos oss. Israel kjemper altså en kamp på vegne av oss og ikke bare for seg selv. 

Og det gamle arabiske ordtaket "etter lørdag kommer søndag" (https://en.wikipedia.org/wiki/After_Saturday_comes_Sunday) er altså nå relevant i videre forstand, i og med at den muslimske verden nå i økende grad også omfatter vesten. Etter at de har tatt jødene, så skal de ta oss kristne. Og den verden vi da skal leve i, er en verden etter islamistiske prinsipper. Altså er det ikke bare det vi tenker på som religion som skal tres nedover hodene på oss, men også politikk. For Allah vet best om alt, ikke sant? Og der er liksom islamisme oppsummert ganske greit, spør du meg. Allah har svar på alt, derfor har vi mennesker bare å rette oss etter det profeten hans har servert oss av kunnskap. Enkelt og greit. Og nå er det opp til oss å bestemme om det er sånn vi vil at fremtiden skal se ut her eller ikke. For om ikke vi tar et valg, så vil det bli tatt for oss. 

Takk! Dette er så ufattelig viktig! Jeg håper folk tar seg tid til å lese!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Debatten" i går kveld på nrk var patetisk.

At man ikke lenger tør å ha en debatt om vanskelige ting i frykt av å gjøre folk sinte er et stort samfunnsproblem. 

Ytringsfriheten forsvinner 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akhenaton skrev (8 timer siden):

Bacteria skrev (7 timer siden):

Islam betyr underkastelse helt bokstavelig.
Men nå kommer det sikkert en kommentar snart om at «jamen, JEG er ikke kristen!»

NatNat skrev (10 timer siden):

så med andre ord, han som tok med seg en jente som gissel tilbake i Gaza, for å utnytte seksuelt eller jeg vet ikke hva, det er ikke han sin skyld, det er Israel ? Det er det du mener ? Hvordan ser du på folk i Gaza ? barn som kan ikke holdes ansvarlig for noe ?

Så hvorfor støtter dere en israelsk ekspansiv politikk, som har som fører til økt islamsk press på Europa? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (13 timer siden):

Så hvorfor støtter dere en israelsk ekspansiv politikk, som har som fører til økt islamsk press på Europa? 

Debatten i går: «Hva er Israels motiv?»

Røislien og Hellestveit svarer:

-trygge egne grenser og befolkning.

-avskrekking

-Irans atomprogram

Det er ingen ekspansiv politikk. Der har du svaret på spørsmålet ditt.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Debatten i går: «Hva er Israels motiv?»

Røislien og Hellestveit svarer:

-trygge egne grenser og befolkning.

-avskrekking

-Irans atomprogram

Det er ingen ekspansiv politikk. Der har du svaret på spørsmålet ditt.

Så da var det en balansert debatt, med flere synspunkter? 

Endret av Apis
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (Akkurat nå):

Så da var det en balansert debatt? 

Ja, det synes jeg. Du bør se den. 
Den var faktabasert. Var ikke noen debatt egentlig. Så skjønner ikke helt hva @hocaneså.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Ja, det synes jeg. Du bør se den. 
Den var faktabasert. Var ikke noen debatt egentlig. Så skjønner ikke helt hva @hocaneså.

Det skal jeg gjøre, hadde kveldsvakt i går så fikk ikke sett den da. Tror vi alle er enige i at religiøs ekstremisme må bekjempes, det vi egentlig diskuterer er årsaken til ekstremisme 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Du har ikke tagget meg, men jeg vil også svare litt jeg tenker som @Bacteria ikke nevnte. Jeg er også enig med B sitt svar.

Vi i Norge er også avhengig av støtte om noe likende skulle stå på vår dørterskel. Menneskelig sett er jeg ikke imot andre mennesker, men når man har terrorister på alle kanter (jeg vil ikke tvinges til å bli muslim eller drept), så er ikke dette riktig i min hjerne. 
Israel fungerer mye bedre enn alle landene rundt dem til sammen, og jeg er ikke for oppløsning av Israel og menneskene der i det hele tatt. 
Israel ble også opprettet på lik linje med mange andre, og vel så mange jødiske har blitt fordrevet fra andre land i Midtøsten som muslimske har «flyktet» fra Israel i sin tid. Likevel bor det over 2 mill arabere i Israel som har det ganske greit der, ser man bort ifra krigen som nå pågår. Jeg syntes dette forteller mye om Israel.

For det andre så må jeg for min del være for det som er rett. Selv om hele verden skulle være mot, så må jeg lytte til hjertet mitt basert på fakta. Det kan ikke bli riktig at Israel skal bli «fritt for jøder» fra elva til havet. Og dette er planen til dem rundt. Jøder er en ekstemt sårbar minoritet, men blir nå behandlet som de skulle vært skyld i alt og ingenting. Vi burde huske på oppbyggingen til jødeforfølgelsen under 2 verdenskrig. Det begynner å likne farlig mye. Jeg var ikke der til å stå på deres side da, men jeg skal jammen gjøre det nå. De skal vite at de ikke er helt alene her i denne (nå for tiden) grusomme verden.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (33 minutter siden):

Det skal jeg gjøre, hadde kveldsvakt i går så fikk ikke sett den da. Tror vi alle er enige i at religiøs ekstremisme må bekjempes, det vi egentlig diskuterer er årsaken til ekstremisme 

Hvis du leser Koranen og hadithene, så finner du årsaken til ekstremisme. Hvertfall den du finner i Midtøsten og den som stille og «forsiktig» forplanter seg hit også. 
Islam begynte ekstremt. Med drap og tvang. Islam har gjennom tidene tatt over store områder på denne måten. 
Korstogene er et svar på dette.

Tenk bare på dette, da Israel trakk seg helt ut av Gaza var ikke Hamas med makta. Det fantes ingen mur.Det første de gjorde var å ødelegge alt jødene forlot som kunne gitt dem et ekstra levebrød. Ta i bruk alt som kunne omgjøres til våpen. Planlegge terror mot sine naboer - igjen og igjen og igjen! Og bare mot sivile som koser seg på kafé, skal ta bussen til jobben. Dette er hvordan det blir besvart når de får styre selv. Så velger de selv Hamas til å styre skuta. 
Det blir ikke bedre i Gaza før de voksne palestinerne tar bedre valg. Historien forteller oss at dette ikke vil skje. De velger vold og krig før de velger en god trygg oppvekst for sine egne barn. Det er helt uforståelig for oss i vesten. Men slik er det. 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (48 minutter siden):

De som har tiktok, gå inn å se denne. Her ser vi mye av grunnen til ekstremisme.

https://vm.tiktok.com/ZGdJFX4bc/

Det er fascinerende og skremmende, selvfølgelig, at disse ordene som brukes i palestinsk barne-TV er de samme som brukes av propalestinske aktivister her hjemme. Barnemordere etc. 

Og det er dypt opprørende at våre skattepenger villig deles ut av myndighetene og bidrar til å finansiere hele greia! Har faktisk ikke ord…

Jeg har sett dette, ikke bare nå i det siste, men indoktrineringen av barn på Gaza bør være velkjent. Det har vært innslag om dette på norske nyhetskanaler jevnlig, hvertfall om man går en 10 år tilbake. Og resultatet av hjernevasken så vi i fjor. 

At noen unnskylder dette er ubegripelig. 

Jeg følger en druser/israeler på IG. Tror han heter Mansor Ashkar. Det flimret en podcast forbi, der han samtalte med 2-3 jødiske israelere. De snakket om en episode av GOT, der John Snow hadde med seg en whitewalker til dronning Cersei for at hun skulle skjønne trusselen. 
I analogien var Cersei Europa, JS er Israel og whitewalkeren er selvfølgelig islamistiske terrorgrupper som Hamas, backet av Iran. 

En av jødene sa: Forskjellen er at Cersei trodde på John Snow, de i Europa tror ikke på oss, selv om vi har vist dem vår «whitewalker»

Med whitewalker mente han filmene fra 7/10.

Legger til et poeng til: Noen, ganske mange, europeere forstår det. Men vi er veldig splittet og polarisert. Se bare på pollen i den andre tråden. 
Hvem har nytte av at vesten er splittet? Tror nok det er en viss herremann som ikke syntes 7/10 var en så ille fødselsdagspresang.

Endret av Bacteria
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (15 timer siden):

I utgangspunktet hadde Israel og jødene min fulle støtte og sympati for det bestialske angrepet fra Hamas. Det har de ikke lenger så lenge jødene ikke har styrtet denne maniac fyren Benjamin. Makan til mot-aggresjon. Og det forventes med den største selvfølge at resten av verden skal klappe for de eller så er de fiender.

Folkemord er et helt legitimt uttrykk på det som Israel bedriver overfor palestinere nå..

Hvor mye israelsk bosetting har ikke forvist palestinere i årevis?

Og ellers, nabolandene? Israel har hatt aggressive tentakler ute fra første stund, det er mitt inntrykk. Det måtte før eller siden bli flere involvert i krigen. Israel er overhode ikke frikjent for dette faenskapet på noe vis.

Så hva skal Israel gjøre? Vente til neste "7. oktober"? Gjøre absolutt null og niks, og la Hamas bygge seg opp og forberede seg igjen?

Det er ikke et folkemord når det er Hamas som får de sivile drept. Eventuelt er det Hamas som står for folkemordet.

Israelske bosetninger er stort sett områder jødene har bodd i alle år.

Nabolandene, sier du? Ja, de har også angrepet Israel. Og det er visst greit for deg, men hvis Israel forsvarer seg så blir det bruduljer.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (14 timer siden):

Vold skaper det beste blomsterbedet for islamisme.

Og vold mot nazi-Tyskland skapte det beste blomsterbedet for nazisme. Men de måtte beseires. Totalt. Til siste nazisvin, om nødvendig.

Endret av jabx
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (13 timer siden):

Det er vel naturlig at mange av barna som har fått sin familie utslettet av Israel vil føle et visst hat? Hvordan vil du forhindre det?

Jeg regner med de vil føle hat ja. Men skal Israel la seg slakte ned bare fordi noen hater dem når de forsvarer seg?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (16 minutter siden):

Og vold mot nazi-Tyskland skapte det beste blomsterbedet for nazisme. Men de måtte beseires. Totalt. Til siste nazisvin, om nødvendig.

Var alle tyskere nazister? Etterkrigstiden handlet om ikke å gjøre de samme feilene som etter 1 verdenskrig, 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Apis skrev (39 minutter siden):

Var alle tyskere nazister? Etterkrigstiden handlet om ikke å gjøre de samme feilene som etter 1 verdenskrig, 

Nei, ikke alle var nazister. Det er jo poenget faktisk, hvis du vil ta det?

Det hjelper ingenting at ikke alle er. Hadde ikke nazismen blitt bekjempet med ekstremt harde midler, så hadde ikke blitt beseiret heller. Det hjelper ekstremt lite at ikke alle er «onde».

Klart vi må lære av feil, men som jeg skrev istad - De klarer fint på egenhånd å hate Israel uansett hva israel gjør og ikke gjør. All den tid de ikke vil akspetere en jødisk stat og målet er å fjerne dem fra kartet. De får propaganda og hat i morsmelka og det hele starter med Koranen. 
Det eneste fornuftige Israel kan gjøre er å kvitte seg så mye som mulig med terrorcellene, og vi burde hjelpe dem!

Endret av OconMissy
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (På 2.10.2024 den 15.27):

Det putrer allerede godt i gryta i Iran med svære demonstrasjoner mot regimet.

Analytikere regner med at under 1/3 av befolkningen støtter regimet der så fjerner Israel noen av yppersteprestene på toppen er det stor sjanse for at det koker over.

Ja, jeg er helt enig at svært mange iranere er imot prestestyret og ingenting hadde vært bedre enn om Israel kunne bombet sønder og sammen  maktregimet i Iran og det endelig ble et fritt og demokratisk Iran. Men det er ofte dessverre slik at når land utenfor angriper, så samler befolkningen seg og fienden blir den som angriper utenfra.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting hadde vært bedre enn om Israel hadde fjernet alle Hizbollah krigerne, Hamas, Islamsk Jihad osv., men jeg tror det er en naiv tankegang. Nye krigere kommer til. Israel kan ikke fjerne alle palestinerne, libanesere, syrere og iranere. (Noe de selvfølgelig ikke burde heller). Poenget mitt er at Israel har en naiv tankegang med å krige på alle fronter og vise at de kan fjerne Hizbollah topper osv. Jeg tror ganske mange av disse folkeslagene bygger opp terrororganisasjoner igjen.

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (13 minutter siden):

Ingenting hadde vært bedre enn om Israel hadde fjernet alle Hizbollah krigerne, Hamas, Islamsk Jihad osv., men jeg tror det er en naiv tankegang. Nye krigere kommer til. Israel kan ikke fjerne alle palestinerne, libanesere, syrere og iranere. (Noe de selvfølgelig ikke burde heller). Poenget mitt er at Israel har en naiv tankegang med å krige på alle fronter og vise at de kan fjerne Hizbollah topper osv. Jeg tror ganske mange av disse folkeslagene bygger opp terrororganisasjoner igjen.

Hva burde så Israel gjøre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...