Gå til innhold

Israel krig på 7 fronter.

Madame Butterfly

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en sjelden gjengivelse i norsk media får vi Israel sitt estimat på antall drepte militante. Ifølge Israel ble 20 000 Hamas-militante drept - eller som TV2 skriver: "hevder". 

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/678fe6efe9569ca72aa6cec5/israel-drepte-20000-hamassoldater-i-gaza-hevder-avtroppende-forsvarssjef

Sitat

Før krigen ble det anslått at Qassam-brigadene kunne mønstre mellom 30.000 og 40.000 menn under våpen , og de er i så fall langt fra nedkjempet.

Vel.. nå er jo ikke normalen at alle må drepes for at en styrke skal nedkjempes. Så er det også tusenvis som har blitt fengslet i Israel og er skadde. For flere måneder siden opplyste Tyrkia blant annet at over 1000 Hamas-medlemmer fikk behandling på sykehus i Tyrkia. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påfallende at Hamas erklærer seier samtidig som de hevder seg utsatt for folkemord. Bildene som kom ut fra Gaza talte sitt tydelige språk. Rene, velfødde mennesker. Batteri på mobilene og drivstoff på bilene. Festlig utdeling av mat og søtsaker. Anklagene om folkemord faller på sin egen urimelighet, særlig mtp at anslagsvis 20K av de drepte er militante. Nå blir de erstatta med barnesoldater antakelig.

En lynsjemobb bestående av hundrevis av «sivile» gutter og menn som presset seg mot gislene med mord i blikket (det var faktisk bevæpna Hamas som måtte beskytte jentene) Tramping på biltak. 
Khaybar, khaybar, ya yahud…

Jentene har visstnok fortalt at dette var den mest skremmende opplevelsen av hele gisselsituasjonen, ifølge SoMe.

Og nå får Hamas forsterkninger, i form av tusen hardbarka terrorister som slippes fri. Håper Israel har en måte å spore dem på, i det minste. 

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel gir inbyger 11 måneder fengse for å skrive hva hun mener på sosiale medier, og truer frigite fanger fra å snake med media:

https://www.vg.no/nyheter/i/4BGrQ9/ble-truet-til-taushet-naa-snakker-hun-ut

Jeg forstår ikke de som mener dette beskriver et fungerende demokrati! Hvordan kan det være demokrati når staten bestemer hvem som får love å snake og ikke? Synes også det er sjokerende at fengslede mødre ikke får besøk av barna sine! Det må jo være mot en haug av konvensjoner å nekte barn å bli kjent med foreldrene sine på den måtem, spesielt når "forbrytelsen" mor har gjort er å ytre seg i et "demokrati"....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 21.1.2025 den 22.08):

Og nå får Hamas forsterkninger, i form av tusen hardbarka terrorister som slippes fri. Håper Israel har en måte å spore dem på, i det minste. 

Du mener "hardbarka terorister" som israelske småbarnsmødre som har postet på sosiale medier? Jeg tror du har god fantasi jeg.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (8 timer siden):

Israel gir inbyger 11 måneder fengse for å skrive hva hun mener på sosiale medier, og truer frigite fanger fra å snake med media:

Jeg forstår ikke de som mener dette beskriver et fungerende demokrati! Hvordan kan det være demokrati når staten bestemer hvem som får love å snake og ikke? Synes også det er sjokerende at fengslede mødre ikke får besøk av barna sine! Det må jo være mot en haug av konvensjoner å nekte barn å bli kjent med foreldrene sine på den måtem, spesielt når "forbrytelsen" mor har gjort er å ytre seg i et "demokrati"....

Hva har hun skrevet i sosiale medier da? Hatytringer kan gi et par års fengsel i Norge, så det er begrensinger på ytringsfriheten her også. Heldigvis. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (2 timer siden):

Hva har hun skrevet i sosiale medier da? Hatytringer kan gi et par års fengsel i Norge, så det er begrensinger på ytringsfriheten her også. Heldigvis. 

https://cpj.org/2024/05/palestinian-journalist-rula-hassanein-charged-with-incitement-for-social-media-posts/

Lenke til hva hun faktisk har skrevet i sine tweets mm er tomme. 
Artikkelen viser hennes familie og hennes advokater sin argumentasjon for å bli løslatt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (3 timer siden):

11 måneder uten kontakt med sine små barn? Er ingen i Norge som blir dømt til det (uten om kansje de som dømes for å misbruke egne barn)! Er heller ingen i Norge som blir nektet å snake om tiden i fengsel med jornalister! For det skjer jo åpenbart ikke i fungerende demokratier. Så nei dette skal ikke skje i Norge.

Og takk til @Madame Butterfly som kom med dokumentasjon på at hun ikke har drevet med hatytringer. 

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

https://cpj.org/2024/05/palestinian-journalist-rula-hassanein-charged-with-incitement-for-social-media-posts/

Lenke til hva hun faktisk har skrevet i sine tweets mm er tomme. 
Artikkelen viser hennes familie og hennes advokater sin argumentasjon for å bli løslatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (11 timer siden):

11 måneder uten kontakt med sine små barn? Er ingen i Norge som blir dømt til det (uten om kansje de som dømes for å misbruke egne barn)! Er heller ingen i Norge som blir nektet å snake om tiden i fengsel med jornalister! For det skjer jo åpenbart ikke i fungerende demokratier. Så nei dette skal ikke skje i Norge.

Og takk til @Madame Butterfly som kom med dokumentasjon på at hun ikke har drevet med hatytringer. 

Dersom Sverige hadde drevet terror mot Norge så er det slettes ikke sikkert at de svenskene som hadde sittet i norske fengsler for dette hadde fått lov til å koseprate med familien sin i fengslene heller 😉 

Forskjell på fred og krig vettu - men av en eller annen rosenrød grunn så forstår visst ikke nordmenn hva terror dreier seg om - ihvertfall ikke så lenge det ikke skjer på egen jord.

Istedenfor hyller man alle som dreper hverandre på annen manns jord - og sender lassevis av våpen dit så de kan fortsette med det .... 😉 

Verden vil bedras....men jeg tror Trump vil åpne opp øynene på ganske mange fremover..... :D 

Endret av Sportydame
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (16 minutter siden):

Dersom Sverige hadde drevet terror mot Norge så er det slettes ikke sikkert at de svenskene som hadde sittet i norske fengsler for dette hadde fått lov til å koseprate med familien sin i fengslene heller 😉 

Forskjell på fred og krig vettu - men av en eller annen rosenrød grunn så forstår visst ikke nordmenn hva terror dreier seg om - ihvertfall ikke så lenge det ikke skjer på egen jord.

Istedenfor hyller man alle som dreper hverandre på annen manns jord - og sender lassevis av våpen dit så de kan fortsette med det .... 😉 

Verden vil bedras....men jeg tror Trump vil åpne opp øynene på ganske mange fremover..... :D 

Enig at Trump åpner øynene til oljegarker, fashisme og på nytt lynsjing av brune mennesker. 

Jo, vi nordmenn som kan lese og har reist litt, samtidig ikke er blindet av hvit overmakt ser at den største terroren utført er ganske så vestlig. Diktatur er drepen for vanlige mennesker uansett land og form. Så man skal jobbe i mot det. Som fashisme, ekstremisme og etnokrati. De tre siste er vel beste forklaring på Israel. USA next. Gir det til sommeren før det er massive protester og opptøyer i USA. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 21.1.2025 den 22.08):

Det er påfallende at Hamas erklærer seier samtidig som de hevder seg utsatt for folkemord.

Enig. Pro palestinere i vesten løper rundt og roper om folkemord, men Hamas krigere dukker opp fra tunellene og erklærer seier når ALT er bombet sønder og sammen rundt de. Det er en kognitiv dissonans verden aldri har sett maken til. Ikke en gang i naturen finnes det tilsvarende oppførsel. (Et annet eksempel er han palestineren som før 7 oktober "akbaret seg" og feiret at de skjøt raketter mot Israel, og i neste klipp griner på sykehuset når Israel svarer.) Det er en fullstendig forkvaklet virkelighetsoppfatning. 

Jeg trodde heller aldri man skulle se LGBT aktivister støtte de som med 100% sikkerhet ville henrettet de på flekken, men sånn er tidene nå. Det er helt surrealistisk å være vitne til.

I mitt naive sinn trodde jeg krigene vi lærte om på skolen hadde en vinner, og en taper. Men i 2025 innser jeg at det ikke er sånn det fungerer. Noen kulturer på denne kloden tror de vinner uansett, og er faktisk villige til å ofre sine egne babyer i prosessen.

Hvordan i alle dager skal man forholde seg til slike?

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (43 minutter siden):

Nå er dama israelsk stasborger, så en bedre samenligning er vel om nordmen driver med teror i Norge (som Breivik for eksempel). Så er det intresangt at du avskriver brud på barnekomisjonen som mangel på "koseprat". 

Igjend Breivik begikk faktisk teror i motsetning til denne småbarns moren som bare har skrevet på sosiale medier, og han gjore det definetivt på norsk jord. Vi har ikke brut meneskeretighetene av den grun, har vi? Fordi vi er et fungerende demokrati, med et loverk som beskyter blant annet ytringsfriheten...

Dette forstår jeg ikke, småbarns moren vi snaker om har ikke drept noen på sin egen jord eller andres....

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (19 minutter siden):

Enig. Pro palestinere i vesten løper rundt og roper om folkemord, men Hamas krigere dukker opp fra tunellene og erklærer seier når ALT er bombet sønder og sammen rundt de. Det er en kognitiv dissonans verden aldri har sett maken til. Ikke en gang i naturen finnes det tilsvarende oppførsel. (Et annet eksempel er han palestineren som før 7 oktober "akbaret seg" og feiret at de skjøt raketter mot Israel, og i neste klipp griner på sykehuset når Israel svarer.) Det er en fullstendig forkvaklet virkelighetsoppfatning. 

Jeg trodde heller aldri man skulle se LGBT aktivister støtte de som med 100% sikkerhet ville henrettet de på flekken, men sånn er tidene nå. Det er helt surrealistisk å være vitne til.

I mitt naive sinn trodde jeg krigene vi lærte om på skolen hadde en vinner, og en taper. Men i 2025 innser jeg at det ikke er sånn det fungerer. Noen kulturer på denne kloden tror de vinner uansett, og er faktisk villige til å ofre sine egne babyer i prosessen.

Hvordan i alle dager skal man forholde seg til slike?

Det er umulig å forholde seg til en bevegelse som er rede til å ofre egen befolkning for å få sympati. Det går ikke an. 

Jeg tenker at verden har blitt helt absurd det siste året. Mulig jeg er dum, blitt gammel eller noe men…

Det er for meg helt åpenbart at Hamas bruker HELE befolkningen som levende skjold. Alt vi kan se i forskjellige medier taler sitt tydelige språk. Nå nylig skal visstnok NRKs Wolasmal ha stått frem og sagt at han ikke har sett bildebevis på at gruppen har brukt sivile som skjold (Dagen). Men det er jo det de gjør, bildebevis eller ei!

Føler at vi blir gaslighta fra alle hold, det er propaganda overalt. Både fra høyre, venstre og alle sider. Israel driver også med propaganda, bare så det er sagt. Det er ingen enkle svar her. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motstrømmen skrev (33 minutter siden):

Enig at Trump åpner øynene til oljegarker, fashisme og på nytt lynsjing av brune mennesker. 

Jo, vi nordmenn som kan lese og har reist litt, samtidig ikke er blindet av hvit overmakt ser at den største terroren utført er ganske så vestlig. Diktatur er drepen for vanlige mennesker uansett land og form. Så man skal jobbe i mot det. Som fashisme, ekstremisme og etnokrati. De tre siste er vel beste forklaring på Israel. USA next. Gir det til sommeren før det er massive protester og opptøyer i USA. 

https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/l_2ffcc448-4dc5-4889-bcc4-484dc5f889e3?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcast:l_2ffcc448-4dc5-4889-bcc4-484dc5f889e3

Kan du gjøre meg en tjeneste å høre på denne? 
Et annet perspektiv på «vestlig skam». 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Det er for meg helt åpenbart at Hamas bruker HELE befolkningen som levende skjold.

I motsetning til Israels leder son bare nekter det militere å prioritere å lette eter gisler? Det er greit og ofre deler av befolkningen så lenge det ikke er HELE? Jeg tror ikke det er viljen til å ofre sine egne som gjør det vanskelig for BN å forholde seg til Hamas må jeg si....

Sitat fra Times of israel:

Netanyahu tells ministers he prioritizes Philadelphi over hostages, horrifying Gallant

https://www.google.com/amp/s/www.timesofisrael.com/asked-to-decide-between-hostages-or-philadelphi-netanyahu-said-to-prefer-latter/amp/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (På 21.1.2025 den 20.51):

I en sjelden gjengivelse i norsk media får vi Israel sitt estimat på antall drepte militante. Ifølge Israel ble 20 000 Hamas-militante drept - eller som TV2 skriver: "hevder". 

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/678fe6efe9569ca72aa6cec5/israel-drepte-20000-hamassoldater-i-gaza-hevder-avtroppende-forsvarssjef

Er det bevist?

Siden du er så jævlig på med dette med "hevder"? Har du en 3 part kilde som bekrefter dette? Vil gjerne se den, ellers blir det bare fryktelig kleint å være så bastant på "hevder" greiene dine.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter enda å lurer på hvorfor det er så vanskelig å se Israel som det er , en bosetter koloni stat med etnokrati. 

Og for at den skal eksistere må alt  annet fjernes.  Det går ikke ann å kalle seg et demokrati når de er tyranner og driver på med daglig terrorisering av Palestinere. Når de går inn i andre suverene land som Lebanon og Syria for å stjele mere land. De skjuler ikke en gang den politikken de fører , de viser gladelig kartet av store Israel blottet for Palestinere. Der de er lyset og de andre mørke. Om det ikke er hvit overmakt så vet ikke jeg. 

Hørte på en Etiopisk jøde i Israel som virkelig får kjenne på hierarkiet av hvit europeisk makt i landet. De er hakke over Palestinere, under Yemen jødene. Når man hører denne type strukturell rasisme innad i landet, så forstår man og hva som styrer det. Når hun forklarte hvordan de blir fratatt den Etiopiske språk og kultur arven ved å passe inn i det vestlige bilde av  askenasiske jødene , så blir man ikke overrasket. Dette for de som har giddet å lese historien og ikke minst hørt/ lest talene til Ben Gurion og de andre som ikke la skjul på hva de var ute etter og hva sionismen er. Som er prøvd å vaskes ren , men historie er nedfelt. 

Når man kjenner til familie historien til Nethanyahu/ Mileikowsky  er det ikke vanskelig å se hvor radikalisert han egentlig er. Resten av Knesset om man gidder å sitter å høre på de filmet Knesset høringene , så er det hårreisende å høre språket og holdningene de har så intents inngrodd av år med indoktrinering. Dette var noe den Etiopiske jøden også gav en godt innblikk i, det at men bare 40 km i fra å bombe en landstripe er så virkelighetsfjern at man tror det er normalt, at det skulle bare mangle og feirer det sammen med barna, når slikt gjennomsyrer et samfunn, ser man at det er et ideologi problem. 

I motsetning til mine palestinske venner som faktisk klarer å skille en idelogi fra et folk, men ja absolut har et hat mot sine naboer siden de ikke blir behandlet som mennesker verken i deres media eller som faktiske mennesker av de direkte. 

Tenker på min amerikanske venninne som er gift med Palestinsk mann og har barn med ham, hun har alle rettighet til å reise, mens hennes barn og mann har det ikke. Samtidig lever hun på nåde der. Bestemmer Israel seg for at hun ikke lengre får opphold i Hebron og jobbe med artisaner i Ramallah, så trekkes hennes tillatelse for innreise til vestbredden. Hjelper ikke at hun er gift på 9 året og har 2 barn. Men som Amerikaner så har hun sterk intensive til å være der. Ikke alle andre blandet ekteskap har det, ikke bare land tilhørighet, men og mellom de ulike sonene vestbredden er delt i. Det er ikke bare bare å flytte til en annen sone om du har giftet deg. Eksempel er Jenin leir, kan ikke gifte seg med en fra Jerusalem og flytte dit. De har ulike rettigheter basert på fargen på deres pass, så et ekteskap der er ikke sikkert blir gitt tillatelse til. 

Og skal du besøke vestbredden , så må du oppgi om det er kjærlighets relasjoner, er det det, kan ditt visa bli tilbaketrukket. Ytterlige et forsøk på å isolere Palestinere fra omverden og lage restriksjoner som vi her kan sitte undres på er mulig. 

Når man og tenker på at Israel er det eneste landet i verden som eier regnvannet som faller på andres eiendom. Det er ikke lov å samle regnvann for palestiner. 

Jeg er ser det jeg ser av Israel etter år med å faktisk lytte og snakke med mennesker som bor der eller kommer der i fra. Ser også problematikken med Palestinsk styresett som det er i dag, samtidig ser jeg at de aldri har hatt mulighet til å skape en god grund base. Blir det for stabilt så klarer Israel å finne påskudd på å gå inn for å lage nye friksjoner. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående at Hamas feirer dette som en seier, så tror jeg oppriktig at Hamas er den åpenbart seirende part i denne konflikten. En Pyrrhos-seier, men like fullt en seier.

Hvorfor mener jeg at Hamas er den seirende part?

Fordi de har klart å provosere Israel til et konfliktnivå som har resultert i flere drepte og skadde palestinere på ~80 år(?). Ser vi på omdømme gikk Israel fra å ha hele verdens sympati etter terrorangrepet, til å nå ha blitt kritisert av verdenssamfunnet i flere måneder. Dette tror jeg resulterer i at Hamas kommer til å ha villige rekrutter og økonomisk støtte i ~20 år framover - om ikke ting endrer seg markant. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Angående at Hamas feirer dette som en seier, så tror jeg oppriktig at Hamas er den åpenbart seirende part i denne konflikten. En Pyrrhos-seier, men like fullt en seier.

Hvorfor mener jeg at Hamas er den seirende part?

Fordi de har klart å provosere Israel til et konfliktnivå som har resultert i flere drepte og skadde palestinere på ~80 år(?). Ser vi på omdømme gikk Israel fra å ha hele verdens sympati etter terrorangrepet, til å nå ha blitt kritisert av verdenssamfunnet i flere måneder. Dette tror jeg resulterer i at Hamas kommer til å ha villige rekrutter og økonomisk støtte i ~20 år framover - om ikke ting endrer seg markant. 

Dette tror jeg også! Israel har åpenbart ikke fjernet Hamas, for som IDF sier er ikke det mulig å gjøre militært. De har derimot begått tottalt selvmord omdøme mesig, som jeg tror vil sveke dem veldig lenge.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (23 timer siden):

Er det bevist?

Siden du er så jævlig på med dette med "hevder"? Har du en 3 part kilde som bekrefter dette? Vil gjerne se den, ellers blir det bare fryktelig kleint å være så bastant på "hevder" greiene dine.

Gjennom hele konflikten har det nærmest konsekvent i norsk media blitt brukt "ifølge" om uttalelser fra Hamas, mens med informasjon fra Israel brukes ordet "hevder". Jeg er ikke den eneste som har lagt merke til den forskjellen i dekningen, og det er åpenbart ikke fordi Hamas er mer troverdig. Dette er ett av drøssevis av eksempler på det i norsk media: 

https://www.nrk.no/urix/israel-hevder-a-ha-drept-hamas_-militaer-topp-i-gaza-1.16963869
Her "hevder" Israel at en av Hamas' øverste ledere ble drept i et angrep, mens "ifølge" Hamas var alle de drepte sivile.

Angående antall drepte militante i Hamas, så har jeg kun sett et 3. partsestimat tidligere i konflikten. På det tidspunktet estimerte amerikansk etterretning av 30-35% av de militante i Hamas var drept. Det estimatet kunne stemme overens med tallene til Israel avhengig av hvor mange militante man tar utgangspunkt i. 

Det eneste som er kleint er reaksjonen din. Er det nødvendig med en slik språkbruk?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...