Julebrunost Skrevet 8. oktober #301 Del Skrevet 8. oktober (endret) Madame Butterfly skrev (31 minutter siden): Tror jeg aldri kommer til å skje. Tenker på pro pal jeg kjenner IRL. Passe uvitende, palestinske flagg på some, store ord, ser ikke for meg at noen av de egentlig er engasjerte nok eller ydmyke nok til å ta oppgjør med noe som helst. Ser du for deg Jonas? Eller Anniken? Jeg ser den. Men jeg tror faktisk at konsekvensene vil bli så store, og det blir ikke noe annet å skylde på til slutt, så at de innerst inne vil innse det. Noe «beklager vi tok feil» kommer ikke, men de vil spakne fordi de innser hva de har gjort. For sent… Endret 8. oktober av Julebrunost . 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 8. oktober #302 Del Skrevet 8. oktober Bacteria skrev (1 time siden): Hva mener du…slutten? 😨 Jeg vet ikke helt. Jeg er nok i det negative hjørnet i kveld skjønner jeg.. men jeg ser ikke helt løsningen på dette når det kommer til det frie samfunnet vi har i dag. For meg er det slutten. Jeg syntes dette er ekstremt skummelt, og ingen rundt oss reagerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 8. oktober #303 Del Skrevet 8. oktober Bacteria skrev (På 27.9.2024 den 11.57): Ser jo Libanon, et i utgangspunktet kristent land som nå er overtatt nærmest av hezbollah. Du har kanskje lest "Pity the Nation" (tittel lånt fra Khalil Gibran) av Robert Fisk? En fantastisk rapport fra en engelsk journalist som bodde i Libanon gjennom store deler av konflikten. Markant venstre-vendt, men likevel mer enn vel verdt å lese selv for lesere som har andre politiske preferanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 9. oktober #304 Del Skrevet 9. oktober Madame Butterfly skrev (8 timer siden): Det merkelige er jo at samfunn skal behøve så voldsom terror beredskap 🤔 Snakker ikke hovedsaklig om Israel nå altså. At 17 mai tog må beskyttes med annet enn tau og trebukker. Husker godt når vi bare spaserte rett inn på flyet uten at vesken vår ble gjennomlyst. Terror er blitt normalisert, det er ikke lenger rart. Da er vi på ville veier. En ting er jo å ha et militært forsvar i tilfeller som når Hitler ville ekspandere ved å okkupere for eksempel Norge. Det er jo noe helt riv ruskende galt når den mest reelle trusselen er galninger med lastebiler, bomber og gevær, som uten mål og mening, helt uten evne til å oppnå en dritt, skal skyte inn i er julemarked, musikkfestival eller 17. mai tog. Oppnår x antall døde uskyldige mennesker og ellers fint lite. Helt totalt meningsløst. Ufyselige og onde mennesker gjør sånt. Et interessant tema. Det er mange komplekse årsaker til at noen blir «onde og ufyselige» nok til å bedrive terror. Historisk betinget hat, nød, sult, overgrep, okkupasjon, ingen fremtidstro, å miste innflytelse over egen skjebne, religiøse motsetninger er bare noen. Klimaforandringer, overbefolkning og ressursmangel er andre. Nordmenn bedrev i okkupantens verdensbilde også terror under 2ww. I dag er disse våre helter. Uro og konflikter har skjedd gjennom alle tider, men har som regel vært begrenset til spesielle områder. I dag er disse begrensingene fjernet da det er fritt frem for store forflytninger av tjenester, mennesker, kulturer og kriminalitet. Vi har med andre ord skutt oss selv i foten i jakten på enda mer materiell rikdom. Derfor smitter også terroren over til lille idylliske Norge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 9. oktober Forfatter #305 Del Skrevet 9. oktober Surpomp skrev (21 minutter siden): Nordmenn bedrev i okkupantens verdensbilde også terror under 2ww. I dag er disse våre Jeg har ikke fått med meg at noen av våre krigshelter drev med vold retter mot tilfeldige sivile for å skape frykt. Keg ser du sier i okkupantens verdens bilde, men jeg har ikke fått med meg verken bomber eller skyting av sivile mennesker for å skape fryktelig kue sivile til å ikke leve fritt. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 9. oktober #306 Del Skrevet 9. oktober Madame Butterfly skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke fått med meg at noen av våre krigshelter drev med vold retter mot tilfeldige sivile for å skape frykt. Keg ser du sier i okkupantens verdens bilde, men jeg har ikke fått med meg verken bomber eller skyting av sivile mennesker for å skape fryktelig kue sivile til å ikke leve fritt. Kan det være fordi nordmenn på den tiden var en relativt homogen gruppe hvor tillit og respekt for lovlig valgte myndigheter ikke var ødelagt gjennom årtier ? «Terroraksjoner» på norsk jord var hovedsaklig godkjent og koordinert av norske myndigheter i London. Mange hadde lyst til å gå mye lenger, men ble hindret av manglende forankring hos befolkningen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 9. oktober #307 Del Skrevet 9. oktober Surpomp skrev (34 minutter siden): Kan det være fordi nordmenn på den tiden var en relativt homogen gruppe hvor tillit og respekt for lovlig valgte myndigheter ikke var ødelagt gjennom årtier ? «Terroraksjoner» på norsk jord var hovedsaklig godkjent og koordinert av norske myndigheter i London. Mange hadde lyst til å gå mye lenger, men ble hindret av manglende forankring hos befolkningen. En tilsvarende situasjon i dag ville overveiende sannsynlig hatt helt andre utslag med mange flere motstridende sterke interesser, kulturer og religioner. En situasjon som sannsynligvis kunne endt i borgerkrig eller anarki…. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 9. oktober #308 Del Skrevet 9. oktober Surpomp skrev (16 minutter siden): Kan det være fordi nordmenn på den tiden var en relativt homogen gruppe hvor tillit og respekt for lovlig valgte myndigheter ikke var ødelagt gjennom årtier ? «Terroraksjoner» på norsk jord var hovedsaklig godkjent og koordinert av norske myndigheter i London. Mange hadde lyst til å gå mye lenger, men ble hindret av manglende forankring hos befolkningen. Nettopp, så det kan ikke sammenlignes med terrorisme som bedrives i dag. Angrep på fiendens styrker er ikke terrorisme. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 9. oktober Forfatter #309 Del Skrevet 9. oktober Surpomp skrev (51 minutter siden): Terroraksjoner» på norsk jord Hvilke terror aksjoner? Ble utført i 1940 årene av nordmenn som i dag anses som helter? Jeg tror vi begge vet at det ikke var noen. Jeg googlet nettopp, og fant ingenting. Det var sabotasjeaksjoner målrettet mot tyskere, tyske soldater, og lokasjoner som kunne styrke den tyske krigsmakten. Det er ikke terror! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 9. oktober #310 Del Skrevet 9. oktober Madame Butterfly skrev (2 minutter siden): Hvilke terror aksjoner? Ble utført i 1940 årene av nordmenn som i dag anses som helter? Jeg tror vi begge vet at det ikke var noen. Jeg googlet nettopp, og fant ingenting. Det var sabotasjeaksjoner målrettet mot tyskere, tyske soldater, og lokasjoner som kunne styrke den tyske krigsmakten. Det er ikke terror! Det kommer bare an på øynene som ser. Seierherren skriver som kjent historiebøkene. I tyske øyne var dette terror som ble straffet med tortur og henrettelse, gjerne uten en reell rettssak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 9. oktober #311 Del Skrevet 9. oktober Surpomp skrev (3 timer siden): Et interessant tema. Det er mange komplekse årsaker til at noen blir «onde og ufyselige» nok til å bedrive terror. Historisk betinget hat, nød, sult, overgrep, okkupasjon, ingen fremtidstro, å miste innflytelse over egen skjebne, religiøse motsetninger er bare noen. Klimaforandringer, overbefolkning og ressursmangel er andre. Nordmenn bedrev i okkupantens verdensbilde også terror under 2ww. I dag er disse våre helter. Uro og konflikter har skjedd gjennom alle tider, men har som regel vært begrenset til spesielle områder. I dag er disse begrensingene fjernet da det er fritt frem for store forflytninger av tjenester, mennesker, kulturer og kriminalitet. Vi har med andre ord skutt oss selv i foten i jakten på enda mer materiell rikdom. Derfor smitter også terroren over til lille idylliske Norge. Utifra ditt resonnement her burde jødene verden over være de største terroristene da.. Så mye av det du nevner her har vært utsatt for å alle år. Ikle lenge siden de nesten ble utryddet også. Hvor mye har det vært av jødisk terror på sivile rundt i verden mon tro? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 9. oktober #312 Del Skrevet 9. oktober Surpomp skrev (2 timer siden): Kan det være fordi nordmenn på den tiden var en relativt homogen gruppe hvor tillit og respekt for lovlig valgte myndigheter ikke var ødelagt gjennom årtier ? «Terroraksjoner» på norsk jord var hovedsaklig godkjent og koordinert av norske myndigheter i London. Mange hadde lyst til å gå mye lenger, men ble hindret av manglende forankring hos befolkningen. Nå surrer du deg inn i noe her… altså!? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 9. oktober Forfatter #313 Del Skrevet 9. oktober Surpomp skrev (1 time siden): Det kommer bare an på øynene som ser. Seierherren skriver som kjent historiebøkene. I tyske øyne var dette terror som ble straffet med tortur og henrettelse, gjerne uten en reell rettssak. Ahhhh tyskerten så på det som terror…. Så da kan Max Manus som stanset transport av norske jøder til Auschwitz likestilles med de to palestinere som åpnet ild mot sivile trikkepassasjerer som var på vei hjem fra jobb. One mans terrorist is another mans freedom fighter? To sider av samme sak? NOT! Du kan da ikke mene alvor? «Terrorisme er bruk av vold mot sivile for å skape frykt og dermed påvirke politikk.» https://snl.no/terrorisme Norsk motstandsbevegelse drev ikke med vold mot sivile for å skape frykt i befolkningen, for å påvirke regjeringens politikk. Det stemmer bare ikke. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 9. oktober Forfatter #314 Del Skrevet 9. oktober OconMissy skrev (1 minutt siden): Nå surrer du deg inn i noe her… altså!? Var noen som skrev om det her på KG før, om å likestille terror jihadistene i Palestina med norsk motstandsbevegelse under krigen. Engasjerte meg lite, men det var kanskje noe i det. Det er svært vanskelig å diskutere noe som helst når ord og begreper ikke hr sammen meningsinnhold. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 9. oktober #315 Del Skrevet 9. oktober Israel kan ikke utkjempe sju kriger samtidig. Det er et lite land. Gud vet hva som har skjedd med økonomien, som effektivt har stengt ned for å utkjempe en krig. Deres eneste håp er å bringe USA inn. Ellers vil Israel tape. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 9. oktober #316 Del Skrevet 9. oktober Rick skrev (42 minutter siden): Israel kan ikke utkjempe sju kriger samtidig. Det er et lite land. Gud vet hva som har skjedd med økonomien, som effektivt har stengt ned for å utkjempe en krig. Deres eneste håp er å bringe USA inn. Ellers vil Israel tape. USA har allerede gitt økonomisk og militær støtte i årtier: https://no.wikipedia.org/wiki/Israels_økonomi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 10. oktober #317 Del Skrevet 10. oktober Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 10. oktober #318 Del Skrevet 10. oktober Nå angriper Israel FN-styrkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 10. oktober #319 Del Skrevet 10. oktober Gabriel skrev (3 minutter siden): Nå angriper Israel FN-styrkene. Det er rapportert at de har skutt mot FN-styrker, men ingenting er bekreftet fra FN-styrkene eller Israel selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 10. oktober #320 Del Skrevet 10. oktober Julebrunost skrev (20 minutter siden): Det er rapportert at de har skutt mot FN-styrker, men ingenting er bekreftet fra FN-styrkene eller Israel selv. "Unifil rapporterer også om flere andre angrep fra det israelske forsvaret (IDF) mot deres posisjoner.– IDF-soldater skjøt mot en FN-posisjon i Naqoura og traff inngangen til en bunker der fredsbevarende styrker søkte tilflukt." FN-styrker til VG: Hovedkvarter har blitt truffet gjentatte ganger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå