Madame Butterfly Skrevet 26. september #1 Del Skrevet 26. september •Hamas, med flere i Gaza •Hezbollah fra Lebanon •Houthiene i Jemen •Hezbollah og andre Shia militser i Syria •Hezbollah og andre Shia militser i Irak •Hamas, med flere i Vestbredden. •Iran, en regional stormakt, som finansierer alle disse samt kriger selv. Tenkte å lage en mer generell tråd, om hele situasjonen, da det ikke bare er Gaza, det har det vel forsåvidt ikke vært heller. Jeg håper Israel vinner på alle fronter. At Iran og Houthiene og de andre Shia militsene i Irak og Syria slutter å angripe Israel. Selvsagt inkluderer det også Hezbollah i Lebanon, men håper dette fremmedelementet i landet det ikke bare blir fjernet fra den israelske grensen, men bort fra landet, da de virkelig har gjort livet ulevelig der for resten. Selvsagt må de ekstreme jihadistene innen for de israelske territorialgrenser slutte med vold, og heller søke et samarbeid innenfor Israels rammer utover det som eksisterer i dag. 15 3 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 26. september #2 Del Skrevet 26. september Madame Butterfly skrev (1 time siden): Hezbollah i Lebanon, men håper dette fremmedelementet i landet det ikke bare blir fjernet fra den israelske grensen, men bort fra landet, da de virkelig har gjort livet ulevelig der for resten. Det kommer til å bli vanskelig, de har mer makt enn lebanesisk hæren, egen tv kanal, etc.. penger kommer selvfølgelig fra Iran ... 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 26. september Forfatter #3 Del Skrevet 26. september Det jeg ikke helt forstår er at ikke verdenssamfunnet ba om våpenhvile når det var Israel som ble angrepet fra Hezbollah i Libanon, men når Israel tar ut deres militære infrastruktur vil man ha 21 dagers våpenhvile. Det er akkurat som om verdenssamfunnet insisterer på at Hezbollah skal få summer seg, og bygge seg opp igjen, for å fortsette å angripe Israel. Hørte jeg rett i at Israel i kveld sa de ikke går med på dette. 14 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. september #4 Del Skrevet 27. september Er dessverre enig i virkelighetsbeskrivelsen til Noah Tishby her… https://www.facebook.com/share/v/BzwHDhzwMTL3t4bw/?mibextid=UalRPS 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 27. september #5 Del Skrevet 27. september Madame Butterfly skrev (9 timer siden): Det jeg ikke helt forstår er at ikke verdenssamfunnet ba om våpenhvile når det var Israel som ble angrepet fra Hezbollah i Libanon, men når Israel tar ut deres militære infrastruktur vil man ha 21 dagers våpenhvile. Det er akkurat som om verdenssamfunnet insisterer på at Hezbollah skal få summer seg, og bygge seg opp igjen, for å fortsette å angripe Israel. Hørte jeg rett i at Israel i kveld sa de ikke går med på dette. Hezbollah er ikke anerkjent som en part av noen konflikt. Det er en terrorist organsisasjon. Man ber dem ikke om våpenhvile fordi det ville gi dem en legetimitet som part i konflikten. Det de kunne gjordt, var å kreve at libanesiske myndigheter tar kontroll over terror organsiasjonene, men gitt den økonomsiske og samfunnstrukturelle situasjonen i Libanon ville det kun være til skade. Utfordringen med Israels angrep, er at selv om angrepene er relativt effektivt målrettet mot Hezbollah, er det STRENGT tatt angrep på et naboland. Så det handler mye om at alle forstår at Israel må ha muligheten til å gjøre forsvarsoperasjoner når de blir angrepet av terrorister, men at det må balanseres, slik at operasjonen ikke eskalerer ute av kontroll. Vi balanserer på en egg her nå. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OconMissy Skrevet 27. september #6 Del Skrevet 27. september Madame Butterfly skrev (11 timer siden): Det jeg ikke helt forstår er at ikke verdenssamfunnet ba om våpenhvile når det var Israel som ble angrepet fra Hezbollah i Libanon, men når Israel tar ut deres militære infrastruktur vil man ha 21 dagers våpenhvile. Det er akkurat som om verdenssamfunnet insisterer på at Hezbollah skal få summer seg, og bygge seg opp igjen, for å fortsette å angripe Israel. Hørte jeg rett i at Israel i kveld sa de ikke går med på dette. Her peker du på noe viktig. for meg virker det litt sånn at Israel aldri skal få lov til å slå fienden skikkelig. Bare nok til at de kan samle kreftene til nok en krig noen år senere. Hvorfor er det slik? 17 1 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. september #7 Del Skrevet 27. september (endret) Det er helt fair og også nødvendig å være kritisk til Israels politikk, på samme måte som russere i Norge kan være motstandere av putins politikk, men glade i hjemlandet sitt. Det fremstår som dette er annerledes med Israel. Her blir det stadig satt spørsmålstegn ved Israels legitimitet. Ja, er klar over at Israel er en ung nasjon, og at måten landet ble skapt på kanskje ikke var den lureste sånn i retrospekt. Men det går ikke an å omstøte et historisk faktum. Jeg lyttet på en frokostdebatt nylig i regi av Amnesty om jødehat og muslimfiendtlighet i Norge, og ei ung jødisk jente der gjorde inntrykk. Hun sa at hun ble avkrevd av jevnaldrende «å ta avstand fra Israel», slik hun tolket det var det å ta avstand fra Israels eksistens. Vi avkrever jo ikke norsk-russere å ta avstand fra at Russland skal eksistere? Den store motstanden mot Israel er ulogisk. Det er bare ett jødisk land, mange kristne og muslimske. Jeg tror ikke det handler om Israel i det hele tatt. Jeg tror det handler om at det ikke tåles at det er et ikke-muslimsk land der. Hadde vært samme helvetet om Israel hadde vært kristent. Ser jo Libanon, et i utgangspunktet kristent land som nå er overtatt nærmest av hezbollah. Endret 27. september av Bacteria 8 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. september #8 Del Skrevet 27. september Druid skrev (2 timer siden): Hezbollah er ikke anerkjent som en part av noen konflikt. Det er en terrorist organsisasjon. Man ber dem ikke om våpenhvile fordi det ville gi dem en legetimitet som part i konflikten. Det de kunne gjordt, var å kreve at libanesiske myndigheter tar kontroll over terror organsiasjonene, men gitt den økonomsiske og samfunnstrukturelle situasjonen i Libanon ville det kun være til skade. Utfordringen med Israels angrep, er at selv om angrepene er relativt effektivt målrettet mot Hezbollah, er det STRENGT tatt angrep på et naboland. Så det handler mye om at alle forstår at Israel må ha muligheten til å gjøre forsvarsoperasjoner når de blir angrepet av terrorister, men at det må balanseres, slik at operasjonen ikke eskalerer ute av kontroll. Vi balanserer på en egg her nå. Det er nok riktig analyse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 27. september #9 Del Skrevet 27. september Bacteria skrev (23 minutter siden): Hadde vært samme helvetet om Israel hadde vært kristent. Ser jo Libanon, et i utgangspunktet kristent land som nå er overtatt nærmest av hezbollah. ABSOLUTT !! 🤙 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamba Skrevet 27. september #10 Del Skrevet 27. september Bacteria skrev (2 timer siden): Det fremstår som dette er annerledes med Israel. Her blir det stadig satt spørsmålstegn ved Israels legitimitet. Nettopp. Det er ikke et eneste annet land i verden hvis eksistens det blir satt spørsmålstegn ved, eller at man uttrykker at man mener at landet skal opphøre. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 27. september #11 Del Skrevet 27. september (endret) Tror ikke det her er særlig smart av Israel. Nå vet jeg ikke helt hvor mye makt Hezbollah hadde i Libanon fra før, men nå kan de i hvert fall være sikre på at hele landet hater Israel. Endret 27. september av Athod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 27. september #12 Del Skrevet 27. september svaret skrev (2 minutter siden): Det gjør de uansett. Det er hele grunnen til at Israel avvæpner naboene sine. Det er ingenting mer Israel kan gjøre for å bli mer hatet av den muslimske verden. Nabolandene kan takke seg selv. Israel viser vei. Det var et veldig svart/hvitt syn. De fleste mislikte Israel sikkert, men andelen som blir villig til å faktisk gjøre noe for å bekjempe de vil jeg anta øker kraftig med slik bombing. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. september Forfatter #13 Del Skrevet 27. september OconMissy skrev (12 timer siden): Her peker du på noe viktig. for meg virker det litt sånn at Israel aldri skal få lov til å slå fienden skikkelig. Bare nok til at de kan samle kreftene til nok en krig noen år senere. Hvorfor er det slik? Noen tjener gode penger på dette….. Blir aldri løsning på Palestina problemet så lenge resten av verden pøser milliarder inn på ledernes bankkonti… …. og når det gjelder Hezbollah er det Iran sitt hat mot Israel, USA og frihet…. det grufulle prestestyret… 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. september Forfatter #14 Del Skrevet 27. september Athod skrev (3 timer siden): Det var et veldig svart/hvitt syn. De fleste mislikte Israel sikkert, men andelen som blir villig til å faktisk gjøre noe for å bekjempe de vil jeg anta øker kraftig med slik bombing. Vel den nordlige front har vært rolig i mange år, det stoppet dem ikke i å starte daglige angrep. Så for Israel å ikke slå dem tilbake, kan umulig dies å være en løsning. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. september Forfatter #15 Del Skrevet 27. september Bamba skrev (9 timer siden): Nettopp. Det er ikke et eneste annet land i verden hvis eksistens det blir satt spørsmålstegn ved, eller at man uttrykker at man mener at landet skal opphøre. Det er jo dette det koker ned til for mange. Motstanderne av Israels eksistens har jo allerede tatt halve landet, det er jo allerede x antall land som sier Israel har ingen rett til verken Vestbredden eller Gaza. Om man går noen tiår tilbake i tid, var det ingen som snakket om at Betlehem, Nasarett etc ikke var i Israel, og alle lærte vi på skolen at hovedstaden var Jerusalem. Klart Israel eksisterer, og klart det inkluderer Judea og Samaria. Det er jo en helt crazy utvikling. 6 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 29. september #16 Del Skrevet 29. september Madame Butterfly skrev (På 28.9.2024 den 0.15): Det er jo dette det koker ned til for mange. Motstanderne av Israels eksistens har jo allerede tatt halve landet, det er jo allerede x antall land som sier Israel har ingen rett til verken Vestbredden eller Gaza. Om man går noen tiår tilbake i tid, var det ingen som snakket om at Betlehem, Nasarett etc ikke var i Israel, og alle lærte vi på skolen at hovedstaden var Jerusalem. Klart Israel eksisterer, og klart det inkluderer Judea og Samaria. Det er jo en helt crazy utvikling. Det er fordi etablering av Israel skjedde i et maktvakuum der Israel som stat ikke eksisterte, og etableringen var kjent å skape konflikt. Hvis man skal bortforklare de vestlige landenes manglende forståelse for konflikten, er målet om at Jerusalem skulle bli en nøytral verdensby et klart tegn på at de visste hva de gjorde. Det jeg lærte om på skolen var et landområde under romersk styre. Jeg har lest i bibelen om når Israel var eget kongedømme, det har de ikke vært siden før vår tidsregning. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 29. september #17 Del Skrevet 29. september Dette er en vanskelig konflikt. Det er tragisk med alle de sivile tapene, men samtidig håper jeg at Israel knuser terroristene i Hamas og Hizzbollah. Håper de også tar knekken på Khameni i Iran. Jeg er sammen med en Iraner og han er på Israels side. Prestestyret der har nære forbindelser med Hizbollah og Hamas og de er med på å undertrykke befolkningen i Iran. Hizbollah var med på å torturere og drepe mange av protestantene i Iran for to år siden etter drapet på Masha Amini. Så det er mange i Iran og Midtøsten ellers som er sjeleglad for Israels harde offensiv mot hamas og Hizbollah og det feires flere steder etter hizzbollahlederens død. Klart det blir begått alvorlig urett på begge sider. Jeg vet ikke hva løsningen er. Men synes det er litt rart med denne harde fordømmingen av Israel, hva burde de gjort annerledes etter 7. oktober? 8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 29. september Forfatter #18 Del Skrevet 29. september Druid skrev (20 minutter siden): Det er fordi etablering av Israel skjedde i et maktvakuum der Israel som stat ikke eksisterte, og etableringen var kjent å skape konflikt. Hvis man skal bortforklare de vestlige landenes manglende forståelse for konflikten, er målet om at Jerusalem skulle bli en nøytral verdensby et klart tegn på at de visste hva de gjorde. Det jeg lærte om på skolen var et landområde under romersk styre. Jeg har lest i bibelen om når Israel var eget kongedømme, det har de ikke vært siden før vår tidsregning. So What…… er det ikke på tide å la det gå….. Ja, det har skjedd mye utett oppigjennom historien. Delingen av det palestinske mandatet i et arabisk Jordan og et jødisk Israel er virkelig ikke det verste som har skjedd. Det som har skjedd i ettertid er så mye verre. En hel befolkning som ikke kommer seg videre i livet, ved å jobbe mot velstand, velferd og et godt liv. En positiv utvikling. En hel befolkning som kues ved hat, terror og elendighet. Det er helt på tide at befolkningen der begynner å se fremover, og bruker tiden din mer konstruktivt. De kan se til staten Israel, som har eksistert 70 år i vår tidsregning. De har absorbert flyktninger, som har startet på nytt vest for elven, de fokuserer på positiv utvikling og velstand. det var like mange mennesker som måtte forlate områder øst for elven, som det var mennesker vest for elven som måtte forlate disse. Araberne som fikk sitt område i Jordan lidde ikke mer last og urett, enn jødene i arabiske områder son måtte flytte fra sine hjem og til områder i Israel dvs vest for elven. Det er virkelig på tide å slutte å bade i egen offer rolle, og heller være konstruktiv og se fremover. Mennesker som lever og ånder for hat, drap, krig og terror mot uskyldige mennesker, som gjorde det beste de kunne av sin bedriten situasjon, må rett og slett bare kutte ut. Var ikke verre for palestinere i Jerusalem å måtte dra til Amnan, enn jøder i Aman som måtte dra til Jerusalem. Den urett de led, var lik. Hvordan de håndterte og håndterer uretten detimot var ulik. Delingen av India var mye verre, det var større avstander og flere mennesker, brutaliteten var ekstremt høy. Sier ikke at der ikke er problemer, men til slutt var nok nok, og situasjonen ble akseptert. 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 29. september #19 Del Skrevet 29. september Tok ikke lang tid for anti semittismen å ekplodere igjen. Alt disse folka trengte var en unnskyldning Jeg ber for jødene i dag og håper og tror de vinner kampen mot Hizbollah og Hamas 5 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 29. september #20 Del Skrevet 29. september Madame Butterfly skrev (13 minutter siden): Delingen av det palestinske mandatet i et arabisk Jordan og et jødisk Israel er virkelig ikke det verste som har skjedd. Det som har skjedd i ettertid er så mye verre. En hel befolkning som ikke kommer seg videre i livet, ved å jobbe mot velstand, velferd og et godt liv. En positiv utvikling. En hel befolkning som kues ved hat, terror og elendighet. Alt som har skjedd i ettertid er en direkte konsekvens av oppdelingen. Det er ikke verre, det er hva det handler om. Det er enorme befolkningsgrupper som er fordrevet fra eget gård og grunn og til flyknigeleire i naboland der det eneste håpet er å bli sendt til et tredje land. Gaza har vært ett fengsel siden Israel avsluttet okkupasjonen: det har ikke vært mulig å utvikle et fungerende samfunn der. Det er grunnen til at Hamas har klart å holde kontroll: når du er isolert og lever av overføringer, finnes det ingen kobling til resten av verdenssamfunnet. En enorm andel av disse flyktningene sitter i Lebanon, et land som tar mesteparten av kosten med denne konflikten, til det punktet de er bankerott og politisk ustabilt. Og alt dette er knyttet til Israels politiske manglende modenhet, hvilket kommer av at svært mange israelske politikere kommer fra en maktpolitisk bakgrunn. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå