AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #1 Del Skrevet 26. september 2024 Har vært aktiv prøver i noen år nå, gjennomgått tre mislykkede IVF-behandlinger, men har ikke gitt opp håpet enda. Kjenner imidlertid at jeg har endret meg under denne prosessen, blitt så mye mer følsom og var for omgivelsene, menneskene, har flere eksistensielle tanker osv. Noen av triggerne som har vokst seg frem de siste årene: - Å fylle år. Gruer meg plutselig til å ha bursdag. Nærmer meg 40 og tenker bare på at det betyr enda mindre tid igjen på å prøve å bli mamma - Å se gravide mager og barnevogner kan ødelegge hele dagen - Å krangle med kjæresten om trivielle ting gir angst for at han skulle finne på å forlate meg og at vi ikke kan få barn - Å se alderstegn på eget utseende - et grått hår eller smilerynke får meg bare til å tenke på de «gamle eggene» mine - Gå ut og spise og drikke vin - det at jeg kan spise og drikke det jeg vil fordi jeg ikke er gravid kan gjøre meg trist. Koste meg masse med dette før prøvingen startet😔 Nå er det bare en vond påminner. - Å ha menssmerter og bli forbannet på alle de dagene og ukene samlet sett med smerter jeg har hatt gjennom livet, hvor menssmerter skulle bety fertilitet, men det blir likevel ingen baby Har du fått noen triggere etter at du begynte å prøve? ❤️ Har du noen gode mestringsstrategier? Anonymkode: 8311e...e80 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #2 Del Skrevet 26. september 2024 Hadde triggere da vi holdt på med prøvingen i 2 år. Helt klart gravide mager. Der var utrolig sårt å se Reagerte også når andre sa til meg: « så, blir det noe barn snart eller» Jeg ble nesten irritert når jeg hørte hvordan enkelte sa de «uplanlagt» ble gravide eller de som planla to tette eller når de på året de skulle føde. Familiealbum! Det å vite at jeg kanskje ikke skulle bli bestemor eller at jeg ikke kunne bringe slekten videre Mannen for at han ville vente Anonymkode: 0fbb5...07d 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #3 Del Skrevet 26. september 2024 Hvor ufølsomme folk er uten å tenke over det. Det er flere jeg har åpnet meg til angående IVF hvor de har svart "Ååå, det må være så tøft! Nei, herregud jeg er glad vi fikk alle på første forsøk og slapp det der 😃" ...... Anonymkode: 89e0c...e44 2 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #4 Del Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor ufølsomme folk er uten å tenke over det. Det er flere jeg har åpnet meg til angående IVF hvor de har svart "Ååå, det må være så tøft! Nei, herregud jeg er glad vi fikk alle på første forsøk og slapp det der 😃" ...... Anonymkode: 89e0c...e44 Det er jo bare ondskapsfullt å si. Enhver oppegående person ville trått varsomt. Ønsker deg lykke til ts❤️ Anonymkode: f4d49...409 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #5 Del Skrevet 27. september 2024 Det var en ting som trigget mer enn noe annet. Ei venninne som har visst hele veien. Som likevel ikke klarer å snakke om annet enn egne barn. Vi var fire som møttes for litt vin en gang, hun var eneste som visste. I nesten en time pratet de om fødslene sine... Det var vondt. Likevel, jeg ser jo at hun ikke har det veldig godt i forholdet, og egentlig har lite innhold utover jobb og barn, og da klarer jeg å snu tankesettet til "hvis det er alt du har å prate om, så er det greit". Slik snudde jeg mentalt så langt jeg klarte. For om jeg hadde latt prøvingen bli livet (i stedet for en del av livet), så hadde jeg nok ødelagt både ekteskap, vennskap og familierelasjoner. Min historie er litt som din. Uten prevensjon i mange år, fem prøverørsforsøk. Det gikk aldri for oss. Men livet er veldig godt. Anonymkode: cd899...3f4 1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisegikkpåskolen Skrevet 27. september 2024 #6 Del Skrevet 27. september 2024 Mine triggere var selvfølgelig gravidmager, babyshower eller folk som sa hvor lett de ble gravide. Dette til og med etter at de visste vi drev på med IVF. En gang var vi hos ett par der mannen bare måtte påpeke hvor fort de ble gravide med nummer to. Forventer de en medalje eller diplom når de lirer fra seg sånne ting? Folk forteller i minste detalj om hvor tidlig og når barnet ble unnfanget selv om de vet historikken. Blir helt matt. Sender deg varme tanker TS❤️ 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #7 Del Skrevet 27. september 2024 Lisegikkpåskolen skrev (3 timer siden): Mine triggere var selvfølgelig gravidmager, babyshower eller folk som sa hvor lett de ble gravide. Dette til og med etter at de visste vi drev på med IVF. En gang var vi hos ett par der mannen bare måtte påpeke hvor fort de ble gravide med nummer to. Forventer de en medalje eller diplom når de lirer fra seg sånne ting? Folk forteller i minste detalj om hvor tidlig og når barnet ble unnfanget selv om de vet historikken. Blir helt matt. Sender deg varme tanker TS❤️ Vi slet med å første i lang tid og måtte gjennom ivf for å få barnet da jeg ikke kunne få barn på den naturlige måten. Plutselig fikk vi to tette barn, der barn nr 2 kom som en overraskelse på nettopp den naturlige måten. Akkurat der kunne jeg tenkt meg premie, for det skulle ikke gå ann. Følte meg såååå stolt for at jeg kunne få det til mot alle odds. Anonymkode: 761e2...a24 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #8 Del Skrevet 28. september 2024 Vi slet i lang tid. Jeg skulle i gang med behandling. Han hadde litt få sædceller. Men gubben var egentlig aldri interessert i sex dessverre. En venninne slet også, heldigvis ble hun gravid like før meg. I tillegg til de samme triggerne som dere skriver så fikk jeg noen andre også: Husker jeg så at exen som ikke ville ha barn, plutselig skulle ha barn. Den var vond, samme dag var det et stort barn i nabolaget som spurte om jeg var gravid, for det hadde hun hørt. Prøvde og skjule hvor lei meg jeg var, men gubben maste seg til grunnen, men forstod ikke hvorfor jeg ble lei meg over det. Plutselig fikk vi to tette. Begge egentlig på eneste «forsøk» Han hadde visst ikke så få allikevel, de ble bare brukt på andre enn meg. Vi er skilt nå og gynekologen min sier jeg fortsatt kan få mange barn, selv om jeg synes det er for sent. Det er fortsatt en trigger at jeg unødvendig skulle starte behandling på kroppen min med en som var notorisk utro. Burde jo vært medisiner for menn. Jeg håper det ordner seg for dere alle. Er en tøff tid som mange ikke forstår. Veldig bra med influensere som er åpne om temaet nå! Anonymkode: 64993...6c9 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #9 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi slet med å første i lang tid og måtte gjennom ivf for å få barnet da jeg ikke kunne få barn på den naturlige måten. Plutselig fikk vi to tette barn, der barn nr 2 kom som en overraskelse på nettopp den naturlige måten. Akkurat der kunne jeg tenkt meg premie, for det skulle ikke gå ann. Følte meg såååå stolt for at jeg kunne få det til mot alle odds. Anonymkode: 761e2...a24 Det er fullt lov og fint å være både stolt og glad. Det er bare når en vet at en sitter overfor en som slitet og har vonde følelser rundt ufrivillig barnløshet, så er det lurt å være sensitiv når en deler gleden. Jeg har opplevd det samme som deg. Første barn kom på 4. IVF-forsøk, da vi var i ferd med å gi opp. Og så plutselig var jeg gravid igjen før jeg rakk å få tilbake mensen etter første fødsel. Et vennepar av oss opplevde det samme. Og en gynekolog jeg var hos i 2. svangerskap sa han så det relativt ofte. Det kunne skyldes at noe med årsakene bak barnløsheten ble bedre etter første svangerskap. Hos noen kunne det handle om hormonballanse, hos noen bedring i sædkvalitet, hos noen mild, uoppdaget endometriose som til tross for at den var mild, skapte store fruktbarhetsproblemer. Endometriose blir midlertidig bedre ifbm. svangerksap. Det siste tror jeg er tilfellet for min del. At lillesøster plutselig kom uten at vi prøvde en gang, var jeg ikke stolt av sånn sett, det var ikke en prestasjon. Men jeg var utrolig glad. Og jeg tråkket i baret med å dele gleden med en kollega jeg ikke visste var ufrivillig barnløs. Det var jo ikke med vilje, og det ble en fin prat ut av det. Men igjen, jeg tenker det er viktig å være sensitiv. Den gleden passet bedre å dele fullt ut med noen som ikke strevde med barnløshet. Anonymkode: cdd6d...e09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #10 Del Skrevet 28. september 2024 Jobbet meg igjennom triggere, vonde følelser og alt det der. Og så valgte vi å bli fosterhjem og ble godkjent for det. Var en lang og krevende prosess, men nå er vi fosterhjem for 2 herlige søstre. Vi vet at barna er til låns og kanskje en dag skal hjem til mor og far, men vi er heldige og får ha dem så lenge det varer ❤️ Anonymkode: 50db6...9e1 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #11 Del Skrevet 28. september 2024 Mine triggere er folk som klager på barna sine, eller folk som ønsker seg spesielt kjønn på barnet sitt og folk som blir gravide ved uhell fordi de glemte å ta pillen en dag typ. Anonymkode: 6a27d...67a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #12 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er fullt lov og fint å være både stolt og glad. Det er bare når en vet at en sitter overfor en som slitet og har vonde følelser rundt ufrivillig barnløshet, så er det lurt å være sensitiv når en deler gleden. Jeg har opplevd det samme som deg. Første barn kom på 4. IVF-forsøk, da vi var i ferd med å gi opp. Og så plutselig var jeg gravid igjen før jeg rakk å få tilbake mensen etter første fødsel. Et vennepar av oss opplevde det samme. Og en gynekolog jeg var hos i 2. svangerskap sa han så det relativt ofte. Det kunne skyldes at noe med årsakene bak barnløsheten ble bedre etter første svangerskap. Hos noen kunne det handle om hormonballanse, hos noen bedring i sædkvalitet, hos noen mild, uoppdaget endometriose som til tross for at den var mild, skapte store fruktbarhetsproblemer. Endometriose blir midlertidig bedre ifbm. svangerksap. Det siste tror jeg er tilfellet for min del. At lillesøster plutselig kom uten at vi prøvde en gang, var jeg ikke stolt av sånn sett, det var ikke en prestasjon. Men jeg var utrolig glad. Og jeg tråkket i baret med å dele gleden med en kollega jeg ikke visste var ufrivillig barnløs. Det var jo ikke med vilje, og det ble en fin prat ut av det. Men igjen, jeg tenker det er viktig å være sensitiv. Den gleden passet bedre å dele fullt ut med noen som ikke strevde med barnløshet. Anonymkode: cdd6d...e09 Hvordan kan du skåne noen for en trigger når du ikke aner de har et problem? Anonymkode: 892df...7e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #13 Del Skrevet 28. september 2024 For meg er det når kolleger/bekjente får barn, og når eldre kolleger snakker om livet som bestemødre. Det gjør noen ganger så vondt inni meg når jeg hører de snakke om lykken ved de små barna, livets dessert, som de kaller det. Gleden ved at familien vokser videre og slekten føres fremover. Jeg syns det er noe vakkert over det. Men får så vondt i hjertet mitt over at jeg aldri får oppleve det.... 😢 Jeg har nå måttet slå meg til ro med at jeg aldri blir mamma og prøver å si at det er ok, men vet at når jeg er 80 (om jeg blir så gammel) så kommer jeg fortsatt til å savne det. Anonymkode: 83bb6...795 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisegikkpåskolen Skrevet 28. september 2024 #14 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi slet med å første i lang tid og måtte gjennom ivf for å få barnet da jeg ikke kunne få barn på den naturlige måten. Plutselig fikk vi to tette barn, der barn nr 2 kom som en overraskelse på nettopp den naturlige måten. Akkurat der kunne jeg tenkt meg premie, for det skulle ikke gå ann. Følte meg såååå stolt for at jeg kunne få det til mot alle odds. Anonymkode: 761e2...a24 Unner deg alt godt, men skjønner fortsatt ikke behovet for å si det til folk som sliter med å få barn? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #15 Del Skrevet 28. september 2024 Lisegikkpåskolen skrev (15 minutter siden): Unner deg alt godt, men skjønner fortsatt ikke behovet for å si det til folk som sliter med å få barn? Hun har da ikke sagt at hun går rundt og sier det til folk. Jeg er også stolt av mye i dette livet som jeg ikke går rundt og sier høyt, da jeg vet det er sårende, eller selvskryt. Jeg er selv ufrivillig barnløs, og kan se for meg følelsen hun fikk. Anonymkode: cd899...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #16 Del Skrevet 28. september 2024 En jeg hadde datet og likt som ga meg en kjønnssykdom fordi han var helt tosk og tok av seg kondomen under samleie fikk barn pga. sin uforsvarlige drittoppførsel med en dame han datet etter meg. Jeg hadde kommet meg over han, men følte meg svært dårlig behandlet av han. Hadde blitt sammen med pappaen til mitt barn, og vi slet med å bli foreldre. Så ser jeg drittsekken pose med dame og et barn. De hadde så vidt blitt kjent før de ventet barn. Etter møtet mitt med han satt jeg igjen med en tomhetsfølelse, følelsen av å ha blitt utsatt for et overgrep, fått sykdom på kjøpet, også får han i belønning kone og barn rett etterpå mens jeg skal slite med å unnfange. Det var en veldig stor trigger. Det verste var at jeg så bildet av nyheten da jeg selv gjennomgikk en spontanabort Anonymkode: 0fbb5...07d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisegikkpåskolen Skrevet 28. september 2024 #17 Del Skrevet 28. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hun har da ikke sagt at hun går rundt og sier det til folk. Jeg er også stolt av mye i dette livet som jeg ikke går rundt og sier høyt, da jeg vet det er sårende, eller selvskryt. Jeg er selv ufrivillig barnløs, og kan se for meg følelsen hun fikk. Anonymkode: cd899...3f4 Nå sa hun det vel her på forumet med folk som sliter eller? Hun svarte på innlegget mitt som nettopp handlet om dette. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #18 Del Skrevet 28. september 2024 Lisegikkpåskolen skrev (30 minutter siden): Nå sa hun det vel her på forumet med folk som sliter eller? Hun svarte på innlegget mitt som nettopp handlet om dette. Selvfølgelig går jeg ikke rundt å sier det. Husk at jeg har vært i begge leirer. En som trodde jeg aldri skulle kunne få barn, og en som fikk det til lett. Jeg vet hvordan det føles å skulle få det gnidd i trynet, og hadde aldri gjort det mot noen. Jeg tenker nesten aldri på at det skjedde naturlig og lett, men heller det dype sporet i sinnet fra IVF med førstemann. Det er det som har formet meg. Beklager om du tok deg nær av det, det var ingen intensjon om å såre noen. Anonymkode: 761e2...a24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2024 #19 Del Skrevet 28. september 2024 Sender deg bare et ❤️ Anonymkode: 8fcf4...b8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2024 #20 Del Skrevet 29. september 2024 Lisegikkpåskolen skrev (4 timer siden): Nå sa hun det vel her på forumet med folk som sliter eller? Hun svarte på innlegget mitt som nettopp handlet om dette. Dette er et diskusjonsforum. Her deler man sparing, om lønn, graviditeter, folk diskuterer hvilket kjønn de ønsker seg, og enda mer sensitive ting. Ting man ikke sier rett ut, selv til venninner. Du har prøver på prøver som har klart å bli gravid i disse trådene. Om det trigger bør man vurdere om dette er rett sted å være. Anonymkode: cd899...3f4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå