Gå til innhold

Veldig lei av ukjente ungdommer med sårende kommentarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som egentlig skjer med flere av ungdommene i dag? Jeg opplever dem som stadig frekke. Jeg er en voksen dame som nærmer meg 40 åra om noen få år. Jeg bor nær en vidergående skole som ligger ved butikken jeg er innom på dagtid når jeg har fri ( jobber turnus) 

Her for litt siden opplevde jeg at en gutt fra vidergående kommenterte handkurven min. Jeg kjøpte inn ting til barnebursdag, derav usunne varer som ting til å bake kake og litt godteri. Gutten kommenterte at jeg hadde usunne ting i kurven min og at det derfor ikke var rart at jeg var så tykk og stygg. Jeg veier kun noen få kilo over min normalvekt. 

Jeg opplevde også for noen dager siden at noen at noen jenter fniste og pekte på meg. 

Og i dag så gikk jeg forbi to gutter fra den skole som satt utenfor butikken, det var bare jeg og de akkurat utenfor da. Og han ene gutten sa til den andre æsj og at jeg var stygg, mens de glatte på meg. 

Altså jeg er jo dobbelt så gammel som dem, hva er greia her? 

Jeg er ikke stygg heller, jeg er en helt vanlig dame- intet mer, intet mindre. Ingenting spesielt med meg, men såklart er jeg ikke like flott lenger som jeg var for 20 år siden og før tre barnefødsler. Nå har jeg opplevd dette så ofte i det siste at jeg faktisk føler veldig på dette når det skjer. Jeg opplevde også mobbing når jeg var ung, så derfor går sånne ting kanskje litt ekstra inn på meg. 

Man leser også ofte at det er mer og mer mobbing på skoler rundt omkring i landet. Hva skjer med barna/ungdommen for tiden når de til og med er frekke og ekle i munn mot voksne? Har oppdragelsen gått helt feil, eller er det samfunnet generelt? 

Heldigvis finnes det god ungdom også, men det er alt for mage som ikke er noe greie mot andre for tiden. 

Hjertesukk fra ei som ble litt lei seg i dag. 

Anonymkode: 4cf48...de2

• Liker 1
  • Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager noen skrivefeil, sjekket for dårlig over før jeg postet. 

Skrevet

Huff da, har ikke overhørt noen sånne kommentarer i voksen alder selv, men fått slengt til meg 2 stygge kommentaren fra fremmede ungdommer som ungdom selv som jeg husker godt den dag i dag.
Prøv å tenke at frontallappen deres ikke er ferdig utviklet og de rett og slett dermed er mindre intelligente, og hev deg over det.

Anonymkode: 8f1e8...797

• Liker 6
Skrevet

Har ukjente ungdommer injurerende kraft? 

Du lar deg såre og fornærme av noen uten påkoblet frontallap. 

Tenk at de er litt mindre intelligente og vift det av deg.

Anonymkode: 13195...6c0

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud, så uforskamma!!!

Hva skjer, er det sånn "ungdommen nå til dags"? De er jo ganske jævlige med hverandre online, kanskje det har smittet over..

Husk dette, da: Ca alle over 40 er raugamle og stygge i en tenårings øyne 😂 De tror alle skal se ut som man er 18 eller så har man tapt i livet. 

Anonymkode: 1d74d...a58

• Liker 6
Skrevet

Oj dette har aldri skjedd meg (er og 40). Merkelig oppførsel! Hvor i landet er dette?

Anonymkode: 82436...3fe

Skrevet

Fikk høre noen kommentarer fra en guttegjeng som hang utenfor en matbutikk, når jeg var iferd med å gå forbi de. Jeg var da gravid i 4 mnd og hadde begynt få litt mage på en ellers normalvektig kropp. De kommenterte magen min på en nedlatende måte, tror ikke de forstod at jeg var gravid.

På vegen ut av butikken stod de der fortsatt. Jeg slang en kommentar ut i lufta om hvor slitsomt det er å se stygge gutter med kvisetryner. De ble tause.

Jeg synes det er helt fair å ta igjen med samme mynt. Det er åpenbart endel feilkoblinger hos slike ungdommer, så å snakke direkte til de hjelper neppe. De får et kick av å herje med folk. Men det kan svi å høre tilsvarende stygge kommentarer om seg selv. De fleste mennesker har skavanker, så bare se på guttene/jentene og leks opp hva du misliker ved utseendet dems.

Forhåpentligvis får de litt å tenke på og mister lysten til å mobbe, for det stikker når noen mobber tilbake. 

Anonymkode: 3e7d4...a2d

• Liker 15
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk høre noen kommentarer fra en guttegjeng som hang utenfor en matbutikk, når jeg var iferd med å gå forbi de. Jeg var da gravid i 4 mnd og hadde begynt få litt mage på en ellers normalvektig kropp. De kommenterte magen min på en nedlatende måte, tror ikke de forstod at jeg var gravid.

På vegen ut av butikken stod de der fortsatt. Jeg slang en kommentar ut i lufta om hvor slitsomt det er å se stygge gutter med kvisetryner. De ble tause.

Jeg synes det er helt fair å ta igjen med samme mynt. Det er åpenbart endel feilkoblinger hos slike ungdommer, så å snakke direkte til de hjelper neppe. De får et kick av å herje med folk. Men det kan svi å høre tilsvarende stygge kommentarer om seg selv. De fleste mennesker har skavanker, så bare se på guttene/jentene og leks opp hva du misliker ved utseendet dems.

Forhåpentligvis får de litt å tenke på og mister lysten til å mobbe, for det stikker når noen mobber tilbake. 

Veldig innafor. Får de ikke oppdragelse hjemme så må samfunnet sørge for oppdragelsen. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂😂 

Anonymkode: 3576e...564

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

😂 Bra jobba.

Anonymkode: 9b789...932

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva er det som egentlig skjer med flere av ungdommene i dag? Jeg opplever dem som stadig frekke. Jeg er en voksen dame som nærmer meg 40 åra om noen få år. Jeg bor nær en vidergående skole som ligger ved butikken jeg er innom på dagtid når jeg har fri ( jobber turnus) 

Her for litt siden opplevde jeg at en gutt fra vidergående kommenterte handkurven min. Jeg kjøpte inn ting til barnebursdag, derav usunne varer som ting til å bake kake og litt godteri. Gutten kommenterte at jeg hadde usunne ting i kurven min og at det derfor ikke var rart at jeg var så tykk og stygg. Jeg veier kun noen få kilo over min normalvekt. 

Jeg opplevde også for noen dager siden at noen at noen jenter fniste og pekte på meg. 

Og i dag så gikk jeg forbi to gutter fra den skole som satt utenfor butikken, det var bare jeg og de akkurat utenfor da. Og han ene gutten sa til den andre æsj og at jeg var stygg, mens de glatte på meg. 

Altså jeg er jo dobbelt så gammel som dem, hva er greia her? 

Jeg er ikke stygg heller, jeg er en helt vanlig dame- intet mer, intet mindre. Ingenting spesielt med meg, men såklart er jeg ikke like flott lenger som jeg var for 20 år siden og før tre barnefødsler. Nå har jeg opplevd dette så ofte i det siste at jeg faktisk føler veldig på dette når det skjer. Jeg opplevde også mobbing når jeg var ung, så derfor går sånne ting kanskje litt ekstra inn på meg. 

Man leser også ofte at det er mer og mer mobbing på skoler rundt omkring i landet. Hva skjer med barna/ungdommen for tiden når de til og med er frekke og ekle i munn mot voksne? Har oppdragelsen gått helt feil, eller er det samfunnet generelt? 

Heldigvis finnes det god ungdom også, men det er alt for mage som ikke er noe greie mot andre for tiden. 

Hjertesukk fra ei som ble litt lei seg i dag. 

Det er jo ikke bare ungdommer? Ser du hvordan voksne menn argumenterer i forskjellige kommentarfelt på SoMe, så er det samme greia. Har de ikke flere argumenter for å vinne en diskusjon, så begynner de med at dama de diskuterer med, er tjukk, stygg og gammel. Disse holdningene overføres videre til sønner. Her er et eksempel:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russepappa-forsvarer-grov-russelat-og-mener-vi-lar-oss-krenke-for-lett-1.15482256

Anonymkode: b798a...942

• Liker 5
Skrevet

Ts, si ifra til skolen. Selv om det er foreldre som bør oppdra barna bør skolen så absolutt vite dette om de reiser innom butikken innenfor skolens tider. Samt er det ikke enkelthendelser, men flere fra samme skole.

Anonymkode: a6671...639

• Liker 1
Skrevet

Du kommer til å møte frekke folk hele livet. Og du får ikke kontrollert det.

Enten så får du bestemme deg for å ignorere slike ting eller så får du lære deg å svare tilbake.

• Liker 3
Skrevet

Du kan også si fra til butikken, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett en plakat utenfor en butikk hvor det står "elever fra X skole har ikke tilgang mellom 10-14" og lignende. Aner ikke om det er lovlig, men de får fort nok av dem. 

Anonymkode: 3576e...564

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har opplevd dette. Denne hendelsen var i Bergen. Det kom 4 gutter i slutten av ungdomsskole-alder eller noe sånt på leide bysykler. De syklet bortover og krasjet og falt med vilje i hverandre, mens de kastet syklene fra seg. Sånn holdt de på. Jeg kom gående på fortauet, og da jeg passerte dem, gjorde de det igjen og traff meg med ene sykkelen. Jeg sa rolig noe ala "tror dere skal roe dere litt ned".  Et par av dem eksploderte, og begynte å rope "du er stygg", "du er feit" osv. De kom syklende etter meg og ropte alt mulig. Det var mange som fikk dette med seg. Til slutt stod de på andre siden av veien mens de ropte. Veldig ubehagelig! Har også sett guttegjenger spesielt, og gjerne gutter av utenlands opprinnelse (dessverre) i Bergen og omegn som slenger med leppa mot (stort sett) kvinner eller ungdommer. Veldig trist at det er slik. Min sønn på 16 år og hans venner, liker ikke å gå på det lokale senteret. De har ikke opplevd noe, men har sett mange andre på deres alder bli sparket, skjelt ut og fått frastjålet ting. Voksne som snakker til dem, blir nærmest halshugget 😕 

Anonymkode: dd514...527

• Hjerte 10
Skrevet

Tror det er mennesketypen og måten de er oppdratt på, lite grenser hjemme og ingen som sanksjoner dårlig oppførsel. Påvirker hverandre.  Jeg er helt enig med deg ellers,  men jeg har opplevd så fine ungdom.  Jeg var ute på byen og så en guttegjeng hvor en meget ung mann mistet solbrillene på bakken.  Jeg ga dem til han og han tok meg i hånden med et fast grep og sa: hjertelig takk.  En annen ungdom ringte meg da jeg var på festival.  Han hadde funnet lommeboken min på bakken og google navn og telefonnummer,  sa til meg at hvis jeg blir stående ved hovedteltet, kommer han bort om to minutter.  Da jeg sa takk sa han: Det skulle bare mangle, man må være greie med hverandre.  Men så finnes det selvsagt ungdommer som oppfører seg elendig.  Jeg er ganske sikker på at det handler om personlighet,  oppdragelse, miljø og at de ikke er modne i hodet, og ikke nødvendigvis ungdommer generelt.  

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Du kommer til å møte frekke folk hele livet. Og du får ikke kontrollert det.

Enten så får du bestemme deg for å ignorere slike ting eller så får du lære deg å svare tilbake.

Det må likevel være lov å ta opp et samfunnsproblem som IKKE ser ut til å bedre seg! Det er mange ungdommer som ikke bare får slengt ord etter seg, men de opplever trusler, blir slått etter og fraranet penger og mobil etc. Voksne som sier fra - på en skikkelig måte - blir nærmest angrepet. Skal vi bare la være å ta oss nær av det, synes du? Man blir utrygge! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Svar:"Jeg er kanskje feit og stygg, men jeg er i hvertfall ikke som deg."

Anonymkode: db24e...e83

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det må likevel være lov å ta opp et samfunnsproblem som IKKE ser ut til å bedre seg! Det er mange ungdommer som ikke bare får slengt ord etter seg, men de opplever trusler, blir slått etter og fraranet penger og mobil etc. Voksne som sier fra - på en skikkelig måte - blir nærmest angrepet. Skal vi bare la være å ta oss nær av det, synes du? Man blir utrygge! 

Så gjør noe med det da?

Grunnen til at slike ting får feste seg er jo ofte tafatthet. Både fra foreldrene til de det gjelder som ikke lærer de folkeskikk, og fra miljøet rundt som ikke setter grenser for oppførselen.

Slik TS beskrev dette var dette en enkelt person som kom med ufine og upassende kommentarer. Det du virker å ta opp er et samfunnsproblem som er litt større. De to tingene er kanskje en del av et og samme problem men man må fortsatt takle de på flere måter.

Og enkeltpersoner som kommer med sårende kommentarer på den måten må man enten overse eller svare tilbake.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du er tøff, jeg hadde nok ikke sagt noe - tar ikke sjansen på å bli banket opp med baby i magen. Du vet jo aldri og man hører om ungdomsvold overalt.

Anonymkode: ec7da...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...