catlover99 Skrevet 26. september 2024 #1 Skrevet 26. september 2024 Heii! Har en sønn på 4 år og var gravid i 2019 men det husker jeg så lite av😂🙈 Jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid, 4 uker i morgen. Hva gjør jeg nå? Når skal jeg bestille legetime? Trenger jeg legetime? Er det legen som setter meg i kontakt med jordmor? Er det lurt å levere urinprøve og ta blodprøve hos legen? Når er tid for tidlig Ul?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #2 Skrevet 26. september 2024 Du finner nok all info du trenger på helsenorge. https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Anonymkode: 238bf...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #3 Skrevet 26. september 2024 Varierer fra sted til sted, men her tar man kontakt med helsestasjonen, som setter opp time med jordmor 1-2 uker etter at man tar kontakt (med mindre det er noe som tilsier at det haster). Hos oss kan man gå til jordmor gjennom hele svangerskapet, så lege er ikke et tema for min del. Anonymkode: 8b6f4...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #4 Skrevet 26. september 2024 catlover99 skrev (9 minutter siden): Heii! Har en sønn på 4 år og var gravid i 2019 men det husker jeg så lite av😂🙈 Jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid, 4 uker i morgen. Hva gjør jeg nå? Når skal jeg bestille legetime? Trenger jeg legetime? Er det legen som setter meg i kontakt med jordmor? Er det lurt å levere urinprøve og ta blodprøve hos legen? Når er tid for tidlig Ul? Nå venter du noen uker, deretter kontakter du fastlege eller jordmor på helsestasjon for oppfølging og henvisning til Tidlig UL. Før det skjer det ikke noe særlig. Du trenger ikke legetime før rundt uke 10-12. Ei heller levere urinprøve før du skal på svangerskapskontroller. Det anbefales - noe avhengig av hvor du bor- å ta kontakt med jordmor tidlig.. Rundt uke 6-8, for kapasiteten kan være dårlig og være en del ventetid på time etc. Men man må ikke til time for at de henviser til tidlig UL. Du velger selv om du vil ha oppfølging av fastlege eller jordmor eller begge deler. Anonymkode: b47a8...ce5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 Det kan være greit å ha en time for å få henvisning til tidlig ultralyd. Ellers er det ikke så viktig å ha time med en gang, med mindre du lurer på noe. Hvis det blir en ny graviditet på meg, vil jeg ta kontakt med sykehuset for ultralyd (bor på en liten plass, så de er veldig greie), og ha første lege/jordmortime rundt uke 12. Hadde time i uke 8 sist, men så tidlig ville de ikke ta blodprøve en gang. Anonymkode: 6e2c2...c32
catlover99 Skrevet 26. september 2024 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det kan være greit å ha en time for å få henvisning til tidlig ultralyd. Ellers er det ikke så viktig å ha time med en gang, med mindre du lurer på noe. Hvis det blir en ny graviditet på meg, vil jeg ta kontakt med sykehuset for ultralyd (bor på en liten plass, så de er veldig greie), og ha første lege/jordmortime rundt uke 12. Hadde time i uke 8 sist, men så tidlig ville de ikke ta blodprøve en gang. Anonymkode: 6e2c2...c32 Okei. Er tidlig UL noe som er med i oppfølgingen? Eller er det noe jeg selv må betale privat. Når jeg var gravid sist for 4-5 år siden så måtte jeg bestille dette på en privat klinikk. Men er det en del av de obligatoriske nå?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #7 Skrevet 26. september 2024 catlover99 skrev (4 minutter siden): Okei. Er tidlig UL noe som er med i oppfølgingen? Eller er det noe jeg selv må betale privat. Når jeg var gravid sist for 4-5 år siden så måtte jeg bestille dette på en privat klinikk. Men er det en del av de obligatoriske nå? På helsenorge.no står det: "Alle gravide skal få tilbud om ultralydundersøkelse i uke 11 til 14. Tilbudet er etablert i alle helseregioner og gis gjennom den offentlige helsetjenesten, og er gratis. De fleste vil få tilbudet ved sitt lokalsykehus. Du får mer informasjon om ditt lokale tilbud når du er på den første svangerskapskonsultasjonen. Tilbud om NIPT Gravide som er 35 år eller eldre ved termin får også tilbud om en blodprøve for å undersøke om fosteret kan ha en ekstra kopi av bestemte kromosomer (NIPT for trisomi 13, 18 eller 21). Dette gjelder også gravide med spesiell indikasjon. Tilbudet er gratis. Gravide som er under 35 år ved termin kan be om NIPT ved en godkjent privat virksomhet, og må betale for undersøkelsen." Anbefaler deg å bruke 2 minutter på å se på helsenorge. Det kan føles lettere å spørre på et forum, men på helsenorge får du korrekt informasjon. Du kan ikke være sikker på at informasjon du får på et forum er korrekt. En del her inne vet f.eks ikke at det nå er tidlig ultralyd for alle gravide. Anonymkode: 238bf...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #8 Skrevet 26. september 2024 Tilbud om tidlig ultralyd ble innført ganske nylig ja. Så det er gratis. Anonymkode: 6e2c2...c32
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #9 Skrevet 26. september 2024 Jeg har pleid å ta kontakt rundt uke 5-6 med jordmor og så er det opp til de å vurdere når innkalling skjer. Denne gangen fikk jeg da jeg var akkurat 8+0. Og de tok blodprøver og alt, inkludert urinprøve og fyller ut helsekortet. Så kommer innkalling til ultralyder og du kan avtale første time til jordmorkontroll. Anonymkode: f9f64...34a
Mamstil3 Skrevet 10. oktober 2024 #10 Skrevet 10. oktober 2024 Kontakt helsestasjonen din først! Du får da også henvist til ultralyd på din aktuelle fødeklinikk når det er riktig tid for det Det er på helsestasjonen de kan gi deg råd og veiledning om når du skal ta kontakt med fastlegen din! Gratulerer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå