Gjest Mamma76 Skrevet 23. februar 2006 #1 Skrevet 23. februar 2006 Noen som har tatt barna/ babyer om sover dårlig med til osteopat, akupunktør, soneterapeut etc? Vil du dele din erfaring med meg?
kkristin Skrevet 23. februar 2006 #2 Skrevet 23. februar 2006 Har du prøvd å ha babyen hos deg i senga di? Hvor ofte våkner h*n?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #3 Skrevet 23. februar 2006 Ja, - han skulle gjerne fått ligget i senga mi dersom han hadde sovet der! Men han bare tuller og klapper på meg og vil stå opp og leke. "Biiiiil!" sier han og bli veldig fornøyd når han får stå opp og leke. Han er 17 md. Sluttet med morsmelk nettopp (fikk en gang daglig de siste ukene) Dette er om morran altså, kl 5. Har prøvd å la han ligge og sutre, få flaske, si "nå må du sove" og ha dyna godt rundt han. Det er det samme om det er 15 eller 20 grader på rommet, om han ligger alene på rommet, om vi overnatter borte osv.Har sovet endel i samme seng før, mens jeg ammet han, men det førte til at vi begge våknet hele tiden. Den siste uka har jeg lagt han en halvtime senere(kl 20) og han sover en halvtime mindre i barnehagen(fra 12-13.30). Ergo, han får en time mindre søvn,- men våkner likevel like tidlig. Er i perlehumør fra morgen til kveld. Legger seg og sover rolig kl 20, men er ikke sutrete og trøtt. Våkner gjerne flere ganger om kvelden/ natta, i 11-12-tia. , 2-3 tia. Roer seg som regel fort når han får smokken. Men noen ganger sutrer han litt mer. Selv om han roer seg fort fører det jo til at JEG våkner en del ganger, og får lite søvn. Så det beste hadde jo vært om han hadde sovet hele natta Så jeg lurer derfor på om noen har erfaring med alternativ medisin. Vil helst ikke måtte gå til det skritt å begynne med vallergan. HAN er jo i godt humør, og ser ut til å få nok søvn, .- men jeg er student, og dette sliter veldig på meg. -Og det går ut over økonomien! Klarte ikke å ta eksamen før jul, og er redd dette semesteret også skal bli bortkastet...Jeg mister retten til stønad dersom jeg ikke tar eksamen. Det blir strake veien til sosialkontoret etter hvert hvis dette fortsetter, og jeg får ikke avsluttet utdannelsen min. Så jeg vil prøve å gjøre noe med dette før det ødelegger alt...-En annen ting er jo at en totalt utslitt mamma er jo ikke en særlig tålmodig og god mamma...Har ikke overskudd til noe,- men prøver å kose meg med gutten min så mye som mulig ihvertfall. Jeg håper virkelig vi kan få et bedre søvnmønster her i huset snart!
kkristin Skrevet 23. februar 2006 #4 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Det er jo ikke mange små barn som sover hele natta. Hadde jeg vært deg hadde jeg hatt han liggende i senga di hele natten igjennom hver natt. Da blir det minst mulig styr ut av våkningen hans. Tror ikke du skal instille deg på at han skal sove rundt, men heller se hvordan du skal få minst mulig tapt tid av våkningen. Det er naturlig for små barn å våkne flere ganger natta til de er ganske store. Å bruke alternativ medisin i mot det er jo på en måte å gå i mot naturen. Det er jo sikkert en grunn til at de små er "laget" slik at de våkner noen ganger pr natt. Jenta mi på to og et halvt år våkner ennå to-tre ganger natta. Mens gutten min på seks måneder sover rundt. Vi har begge i vår seng, og det gjør alt utrolig lettvint. Barn som våkner søker så og si alltid nærhet, og får de det sovner de med en gang. Just like that. Det er jo tross alt det som er naturlig, at barne sover med de voksne. Det er ikke mer enn femti seksti år siden barna sov med foreldrene sine her i norge og. Endret 23. februar 2006 av kkristin
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #5 Skrevet 23. februar 2006 Takk for svar! Som sagt, så går det ikke særlig bra å ha han i senga. Vi sover best hver for oss. De gangene jeg har hatt han i senga mi i det siste har han styra mye, våkna skikkelig,og putta fingeren i nesen min, klappa på meg, kilt meg og skravlet. Når jeg har bedt han lagt seg ned har han blitt sutrete fordi han ikke har klart å sove, og det har endt med at jeg har lagt han tilbake i senga si, og han har sovnet fort. Han har til og med gitt uttykk for at han vil tilbake til senga si.Skjønner vel at han sover best der. Dette gjelder altså når han våkner midt på natta. Våkner han etter kl 5 er det UMULIG å få han til å sovne igjen, selv om han får ligge sammen med meg. Men vet du hva, jeg skal prøve å ta han i senga mi i natt dersom han våkner i 2-3-tia, for å se om det er noen endring. Kanskje han sover lenger Verdt et forsøk! Og så er et jo det at det som funker når de er 9 md funker kanskje ikke når de er 12 eller 18 md,- eller omvendt. Unger forandrer seg jo hele tiden, ang søvnmønstre osv. Ang alternativ medisin: jeg har lite lyst til å putte homeopatiske midler i ungen. Jeg kunne heller tenkt meg å prøvd soneterapi eller akupunktur og sånne ting. vet at det har virket for en del. Så jeg ville gjerne høre noen erfaringer,- få litt førstehåndsopplysning hvis noen har det, før jeg evt bestiller time
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 23. februar 2006 #6 Skrevet 23. februar 2006 Mine barn har også våknet en del om natten. Datteren min på 19 mnd. gjør det ennå. Kanskje mer nå de siste par mnd en tidligere. Jeg vet ikke hvorfor. Hun hadde et halvår fra hun var 6 mnd ( jeg sluttet med nattamming OG smokk. Hun våknet bare når hun mistet den, og fikk ikke sove uten...) til hun var 11 mnd da hun konsekvent stod opp kl 5. Litt fortvilet gikk jeg til helsesøster, og utrolig nok så virket rådet hun ga. Jeg har etter det alltid gått inn og sagt at "Nei, nå er det natten. Nå må du sove. Jeg skal komme og hente deg når det er dagen". Eller noe i den duren, enkelt men bestemt, og lagt barne ned. Og så gått rett ut av rommet. Det funket etterhvert, men i en periode først måtte jeg bare la henne hyle. Jeg bestemte meg for at det er IKKE dag før kl 06. Fra da må man nok godta at det er dag, men ikke før. Det har heller ikke hjulpet å skyve på leggetiden om kvelden. Snarere tvert i mot. Jeg tror det bare er å innse at de er sånn i en periode. Kan være at de drømmer etc. Du må bare legge deg tidlig altså. Men for oss har det ikke fungert å ha dem i vår seng. Da sover iallefall ikke vi voksne.
Gjest regine Skrevet 24. februar 2006 #7 Skrevet 24. februar 2006 Du må ikke opp for å gi han smokk! Det jeg gjorde da min var liten var å la det ligge mange smokker i senga. Dermed fant h*n selv en smokk dersom h*n våkna på natta og trengte det. Så vidt jeg husker begynte jeg med det når ungen var rundt 6 mnd. Ellers tror jeg siste manns råd om å nekte å godta at det er dag før eks. kl.6 er bra. Om morgenen går det også godt an å gi barnet noen leker, slik at du kan sove en stund til mens han sitter i senga og leker selv. Unger tåler godt å ha alene tid, de MÅ ikke underholdes hver time på døgnet. lykke til!
Gjest Piper Skrevet 24. februar 2006 #8 Skrevet 24. februar 2006 Jeg er enig i at det er tidlig, men beklageligvis vil ikke alltid barna være med på dette. Kanskje du rett og slett bør legge deg tidligere på kvelden, for da vil jo du også få mere søvn. Ellers er jeg enig i at barn må ikke aktiviseres hele dagen, og han kan fint ligge og leke litt i sengen sin (om han nå gjør det uten å skrike da).
Furstina Skrevet 24. februar 2006 #9 Skrevet 24. februar 2006 Vår son vaknade också tidigt när han var 1½-2 år. så där vid 5:00-5:30 Nu sover han läänge - ända till kl 6 Tricket för oss var att begränsa sömnen på dagen. Vi har sagt till på barnehagen att han MÅSTE väckas efter en timme, så gör vi också hemma. Och så har VI blivit tvugna att anpassa oss. Jag går i säng senast kl 22 för att orka gå upp 5:30 - 6:00 och ev någon gång på natten.
Gjest Gjest_kkristin_* Skrevet 24. februar 2006 #10 Skrevet 24. februar 2006 Hvordan gikk det i natt??
Moonchild Skrevet 24. februar 2006 #11 Skrevet 24. februar 2006 Det kan jo faktisk hende at han er et A-menneske som ikke trenger så mye søvn og liker å stå tidlig opp. Jeg har to tantebarn som konsekvent sto opp klokken 05:15, dersom de ble lagt så "tidlig" som klokken 20. Da var de "ferdigsovet". Moren deres vurderte det dithen at det var bedre å få kveldene og stå tidlig opp, men hvis de ble lagt senere (f.eks. om sommeren) så sov de også lenger. Men bare til en viss grad. Det var ikke noen vits at de la seg senere enn klokken 22, for de sov uansett ikke lenger enn til klokken 07. Nå er de større og klarer seg selv om morgenen. Den eldste er fortsatt en morgenfulg som helst er i gang før klokken 06, den yngste sover nå gjerne litt lengere. For øvrig så kan like gjerne eget rom være løsning på dårlig søvn som samsoving. (Dessuten er det temmelig slitsomt å skulle venne en liten tass av med å sove i samme seng som mamma dersom h*n blir for godt vant...)
murmeldyret Skrevet 25. februar 2006 #12 Skrevet 25. februar 2006 Begge mine engler har vært veldig tidlig oppe om morgenen. Storepia fast kl 6 hver morgen til hun var over 2 år. Etterhvert klarte hun å sove litt lengere, og spesielt ble det bedre da hun sluttet å sove på dagen. Brum (på 11 mnd) er enda værre. Han tar gjerne morgen mellom 5-6. Jeg har ingen tro på at samsoving hjelper. Ihvertfall ikke for mine engler. De sover best i egen seng på eget rom. Jeg har innfunnet meg med at de er A-mennesker, og at det etterhvert vil bli bedre. Og det er ikke sjeldent jeg er i seng kl. 22
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 25. februar 2006 #13 Skrevet 25. februar 2006 Ja, - han skulle gjerne fått ligget i senga mi dersom han hadde sovet der! Men han bare tuller og klapper på meg og vil stå opp og leke. "Biiiiil!" sier han og bli veldig fornøyd når han får stå opp og leke. Han er 17 md. Sluttet med morsmelk nettopp (fikk en gang daglig de siste ukene) Dette er om morran altså, kl 5. Har prøvd å la han ligge og sutre, få flaske, si "nå må du sove" og ha dyna godt rundt han. Det er det samme om det er 15 eller 20 grader på rommet, om han ligger alene på rommet, om vi overnatter borte osv.Har sovet endel i samme seng før, mens jeg ammet han, men det førte til at vi begge våknet hele tiden. Den siste uka har jeg lagt han en halvtime senere(kl 20) og han sover en halvtime mindre i barnehagen(fra 12-13.30). Ergo, han får en time mindre søvn,- men våkner likevel like tidlig. Er i perlehumør fra morgen til kveld. Legger seg og sover rolig kl 20, men er ikke sutrete og trøtt. Våkner gjerne flere ganger om kvelden/ natta, i 11-12-tia. , 2-3 tia. Roer seg som regel fort når han får smokken. Men noen ganger sutrer han litt mer. Selv om han roer seg fort fører det jo til at JEG våkner en del ganger, og får lite søvn. Så det beste hadde jo vært om han hadde sovet hele natta Så jeg lurer derfor på om noen har erfaring med alternativ medisin. Vil helst ikke måtte gå til det skritt å begynne med vallergan. HAN er jo i godt humør, og ser ut til å få nok søvn, .- men jeg er student, og dette sliter veldig på meg. -Og det går ut over økonomien! Klarte ikke å ta eksamen før jul, og er redd dette semesteret også skal bli bortkastet...Jeg mister retten til stønad dersom jeg ikke tar eksamen. Det blir strake veien til sosialkontoret etter hvert hvis dette fortsetter, og jeg får ikke avsluttet utdannelsen min. Så jeg vil prøve å gjøre noe med dette før det ødelegger alt...-En annen ting er jo at en totalt utslitt mamma er jo ikke en særlig tålmodig og god mamma...Har ikke overskudd til noe,- men prøver å kose meg med gutten min så mye som mulig ihvertfall. Jeg håper virkelig vi kan få et bedre søvnmønster her i huset snart! ← Min konklusjon: Sånn er det å ha små barn i en periode. Her er det ikke medisin, men din tilpasning som er svaret. Men du bør kutte ut avhengigheten til at du skal måtte gi han smokken. Da har du to alternativer- enten å strø masse smokker i sengen så han finner det selv som noen sier her, eller alternativt kutte det ut helt. Det blir selvfølgelig hyl og skrik av det først, men det gir seg. Jeg har også erfart at det å ta ungen opp i min seng om morgenen ikke innebærer noe mer soving....... Smart å kutte ned på sovetid i barnehagen. Kan være det tar litt mer tid før du får effekt av det. Du har samtidig utsatt leggetid om kvelden. Pass på å ikke ta i for mye samtidig så han blir overtrøtt. Ellers kan jeg bare si jeg har akkurat samme utfordringen som deg for tiden. Datteren min på 19 mnd stod opp kl 05 idag! Klarte å kommandere henne til å sove til 05.30, men fram til 06.00 (min definisjon på dag) innebar en del hygling. Så jeg ser som deg at jeg må kutte mer på soving i barnehagen Lykke til
Mazy Skrevet 25. februar 2006 #14 Skrevet 25. februar 2006 Her i huset er det helt vanlig at ungene våkner klokka fem. Og det har de alltid gjort. Kunne aldri gitt de alternativ medisin bare for å få de til å sove lengre. Tenker mitt om mennesker som foreslår noe slikt.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #15 Skrevet 6. mars 2006 Hei! Trådstarter her... Takk for svar og forslag og gode (og "ikke så gode " råd) Det var altså om noen hadde erfaring med alternativ medisin, soneterapi, osteopati el. lignende jeg lurte på...Ikke meninger om det er bra eller ikke! Men nå kan jeg jo sjøl komme med MIN erfaring! Iallefall; barnet mitt har nå vært hos osteopat. Og har sovet godt hele natten til halv sju i tiden etterpå!! I over en uke. I dag sov ungen til og med til halv åtte!!! Er som sagt ikke tilhenger av vallergan, - men må man så må man... Jeg ville altså prøve noe alternativt, og ikke bare slå meg til ro med at ungen min våknet kl 5. Og jeg valgt osteopati. Ungen min har stivhet et par plasser;- og det kan rett og slett være det som plaget han. -Så, jeg synes det er verdt å prøve diverse,- istedet for å få ødelagt nattesøvnen. -I tillegg har jo ungen min kanskje vært plaget om natten, etter å ha ligget i senga en stund. Og det er jo ikke bra! Han var blid før,- men nå; han er i toppform!!! Forresten, i barnehagen de første par dagene ba jeg dem vekke han etter bare en og en halv time,- men han ble jo pottsur. Tenkte jeg skulle la han sove to timer likevel,- og det har IKKe påvirket nattesøvnen. Han legger seg kl20 nå, og sover til halv sju. Herlig!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. mars 2006 #16 Skrevet 8. mars 2006 Så supert!!! Jeg synes du er kjempeflink som tør tenke i alternative baner! Dette er jo helt ufarlig, og når det gir så bra resultater på så kort tid sier det alt!!! Dette kan jo IKKE sammenlignes med folk som gir sove medisin til sine barn..... Jeg har selv prøvd soneterapi og homeopati til mine barn, noe som har vært kjempebra! Lykke til videre med sovingen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå