Gå til innhold

Tidenes valgflesk i Oslo? Høyrebyrådet sa det var 99% sikkert at eiendomsskatten skulle bort i Oslo

Majer

Anbefalte innlegg

Nå blir skatten altså redusert med 60 kroner for de som har bolig til 7 millioner. Hvorfor fører ikke sånne ekstreme brudd på valgløftene til at partiet utestenges for en periode? Å bryte løfter er et angrep på demokratiet. Det gjelder selvfølgelig uansett side, men det gjelder særlig når partiet er det største i posisjon og dermed har stor innflytelse 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var vel "løftet" å kvitte seg med eiendomsskatten innen 2027. Byrådets justerte budsjettforslag - Oslo Høyre (hoyre.no)

Det som står i programmet er:

"Oslo Høyre har vist tidligere at det er mulig å drifte kommunen bærekraftig og sikre tjenester med god kvalitet uten eiendomsskatt, og vi vil jobbe for å avvikle den. I den grad det må gjøres prioriteringer, vil vi først avvikle den for privatboliger."

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% er ikke 100%

Så det er ikke et løftebrudd, det var 1% mulighet for at det ikke kunne skje

Endret av Yellow Eye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med dette er jo at regjeringen har bestemt at kommuner med bedre økonomi som eks Oslo må avgi penger til fattige kommuner. Dermed har Oslo et mye strammere budsjett enn de noen gang har hatt. De felles oppgavene som eldreomsorg/hjemmetjeneste, helsestasjoner, barnehage, barnevern, politi osv har dermed fått store kutt og må stramme inn. 

Det å love seg bort som det Høyre nå har gjort er bare dumt og tullete. Da hadde det faktisk vært bedre om de 60 kr fremdeles kunne gått til å opprettholde god velferd. 

Det er store oppgaver i Oslo nå både med økt antall eldre (eldre over 80 år vil øke med 70%) de neste årene, samtidig har vi aldri hatt så mange unge i utenforskap som vi har nå. Samtidig skyter ungdomskriminaliteten i Oslo i været. Hvordan man skal løse disse oppgavene med enda mindre penger er meg en gåte. De gode dager er tydeligvis over. Det er bare å grue seg til å bli gammel. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som høyrevelger bosatt i Oslo kan jeg love deg at jeg ikke stemte Høyre for å bli kvitt den minimale eiendomsskatten jeg betaler årlig. Om den forsvinner er det en bonus, men jeg har virkelig ingen problemer med at den blir værende. Jeg ler hver gang det kommer en faktura på det fordi beløpet er så lite. Så nei - på ingen måte enig med deg at høyre skal settes på benken pga et løfte de ikke har brutt (som det ble sagt her, 99% er ikke det samme som 100%), og som har null betydning for meg.

Men hvis prinsippet ditt skal gjelde, så vil vi ikke ha noen partier i Norge som ikke blir benket.

Endret av Trult
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og «sånne ekstreme brudd»?  Jeg har skjønt at du har lagt Høyre for hat, men fundamentet for en god diskusjon blir vesentlig bedre om du evner å holde deg nogenlunde edruelig i fremstillingen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trult skrev (8 timer siden):

Og «sånne ekstreme brudd»?  Jeg har skjønt at du har lagt Høyre for hat, men fundamentet for en god diskusjon blir vesentlig bedre om du evner å holde deg nogenlunde edruelig i fremstillingen.

Det er et ekstremt brudd når man fronter en sak og sier det er 99% sikkert at det skjer. Blir som at mdg hadde gått inn for billigere dieselpriser dersom de fikk flertall i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...