Gå til innhold

Hvordan kan jeg finne ut om pappa er gift med noen andre enn mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har du faktisk ingenting med. Om din mor er interessert i å gifte seg så er det hun som må ordne det, det er ikke du som skal blande seg inn. Veldig mange mennesker lever lange og lykkelige liv som samboere, det er helt normalt. Pass dine egne saker!

Anonymkode: d2e18...d1f

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke Hvorfor du skal bry deg om det….

Anonymkode: eba24...fff

• Liker 2
Skrevet

Du ber om personoppslag på faren din hos Folkeregisteret. Sivilstatus er offentlig opplysning.

Din mor kan enkelt sjekke når hun også sjekker skatten. 

Anonymkode: 97ce1...0f6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine foreldre var samboere på 70tallet uten å være gift, gikk fint det.

Anonymkode: f54e3...0c6

Samboerskap var ulovlig frem til 1972 (konkubinatparagrafen).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For dere som sier at TS ikke har noe med om faren er gift eller ikke... 

Det er ganske vesentlig i forhold til arv, som absolutt involverer TS? Hvis faren eier boligen, så kan det godt hende at TS og søsken tenker at moren kan få fortsette å bo der, men hva om en annen kvinne da plutselig har krav på boligen?? 

Det er jo greit å vite, så man kan planlegge rundt det. For selv om dere mener at det ikke er TS sin sak, så er det faktisk TS og moren sin sak, for det er faktisk dem dette går utover, dersom faren er gift med en annen dame. 

Anonymkode: 52f00...1f1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det blir jo trist for mamma hvis pappa dør, også kommer det atpåtil en ukjent dame og krever å få sitte med uskiftet bo…

Anonymkode: 99f8e...f97

Hjelpes! Dette er jo helt hysterisk å tenke av dere! Dette er jo uansett noe mor og far må finne ut av selv! Jeg ønsker heller ikke å gifte meg pr. nå, men det betyr ikke at jeg holder et annet ekteskap skjult fra da jeg hadde min første samboer... Det er jo helt vilt av dere å komme på noe slikt! Og uansett - dere har ikke noe som helst med å presse dem til å gifte seg. Hver gang folk begynner å mase på oss, får jeg mindre og mindre lyst. Skal vi gifte oss - selv etter 25 år som samboere - så skal det være fordi VI vil det! 

Og hva så om han skulle være gift - mot all fornuft - hva er dere redd for at skal skje? At "liksomkona" hans skal arve ham i stedet for dere? 

Anonymkode: b1422...311

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Man kan lage en kontrakt og testament som gir de samme retigheter som man får i et ekteskap (det får man ikke av å bo sammen noen år). Beklager om registrere var feil orde, kan si fikser papirene heller.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/dette-bor-dere-skrive-ned-i-en-samboerkontrakt

Vi har ordnet det slik at vi har begunstiget hverandre på forsikringen. Det betyr at hvis han faller fra, får jeg forsikringsutbetalingen. Hvis han faller fra, slettes hans del av huslånet (hvis vi har lån da). Hvis barna våre da plutselig skal kreve farsarv utbetalt der og da (noe jeg ikke tror de kommer til å gjøre), så har jeg råd til å kjøpe dem ut. Ellers så en bil på meg og den andre på ham. Halve huset er mitt, halve huset er hans. 

Skrevet

Helt sjukt at dere blander dere opp i dette. Er uansett mer nærliggende å tro at han egentlig ikke vil være med din mor mer og at det derfor er helt fjernt å gifte seg. Men for enkelte er det bare uaktuelt å gifte seg, ikke mer alvorlig enn det.

Skrevet

Er din far registert på samme adresse som din mor? 

Hvis han er registrert på en annen adresse enn sin ektefelle (dersom han er gift på annet hold), blir han automatisk separert fra henne etter to år. 

Jeg mener hvertfall det er sånn, men nå klarer jeg ikke å finne noen kilde på det. 

Skrevet
Liljerød skrev (1 minutt siden):

Er din far registert på samme adresse som din mor? 

Hvis han er registrert på en annen adresse enn sin ektefelle (dersom han er gift på annet hold), blir han automatisk separert fra henne etter to år. 

Jeg mener hvertfall det er sånn, men nå klarer jeg ikke å finne noen kilde på det. 

Se litt om det her:

https://www.huseierne.no/nyheter/ma-man-bo-der-man-er-folkeregistrert/

Det er altså ikke helt rett frem å endre folkeregistrert adresse fra sin ektefelle dersom de har hatt felles bolig, og dermed flyttet fra hverandre.

Jeg tror ikke det er veldig sannsynlig at din far er gift på annet hold. 

• Liker 2
Skrevet

Sørg for at de har testamenter i orden. Og solid samboerkontrakt. Er en del lover som slår til ved så lange samboerskap. Men hun vil ikke motta gjenlevende pensjon. Livsforsikring kan han begunstige henne hos forsikringsselskap og via testament. Samme med verdier etc. Om han elsker henne og bryr seg om henne bør han ha gjort dette.

Anonymkode: 39b89...2cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er ganske vesentlig i forhold til arv, som absolutt involverer TS? Hvis faren eier boligen, så kan det godt hende at TS og søsken tenker at moren kan få fortsette å bo der, men hva om en annen kvinne da plutselig har krav på boligen?? 

Det er jo greit å vite, så man kan planlegge rundt det. For selv om dere mener at det ikke er TS sin sak, så er det faktisk TS og moren sin sak, for det er faktisk dem dette går utover, dersom faren er gift med en annen dame. 

Ja, det er jo sant, men det er helt vilt at noen barn lager så mye styr over at foreldrene ikke gifter seg, at de går så langt som å lage teorier om at far skjuler et ekteskap osv. Hadde noen av mine barn - eller andre - begynt å lage seg syke sannheter og historier om hvorfor ikke jeg og mannen gifter oss, så hadde jeg blitt rasende! Dette er litt sykt, å bare komme på tanken nesten ut av det blå, liksom... Dette er mellom mor og far. TS har ingenting med dette å gjøre! Og hvordan går det utover TS  hvis en annen hadde arvet faren sin andel av huset etter faren hennes? Vi har ikke rett på at foreldrene skal etterlate seg arv... TS hadde uansett arverett til en viss del helt uavhengig om faren er gift med en annen eller ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mine foreldre er samboere, men ikke gift. De har vært sammen i 40 år. 

Vi har prøvd å legge press på dem for å gifte seg av økonomiske årsaker og pga rettigheter hvis en av dem blir umyndig eller dør. 

Men særlig pappa vil ikke, og han finner hele tiden på rare unnskyldninger for at han ikke vil. Det er uaktuelt å dra til tinghuset og få det fikset.

Det er en kjent sak at da pappa var student, før han møtte mamma, så var han samboer med ei anna dame. De hadde «giftering» for å lure huseier til å leie ut til dem, siden man ikke fikk leie uten å være gift den gangen.

Tenk om aversjonen mot å gifte seg med mamma er fordi han ikke har «lov» til å gifte seg siden han allerede er gift på ekte?

Hvordan finner jeg ut av dette?

Anonymkode: 99f8e...f97

Det er da vel bare for dem å skrive testamentet🤷‍♀️

Anonymkode: c6c8d...20a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sørg for at de har testamenter i orden. Og solid samboerkontrakt. Er en del lover som slår til ved så lange samboerskap. Men hun vil ikke motta gjenlevende pensjon. Livsforsikring kan han begunstige henne hos forsikringsselskap og via testament. Samme med verdier etc. Om han elsker henne og bryr seg om henne bør han ha gjort dette.

Anonymkode: 39b89...2cc

Hvis ikke han har gjort dette, faller arven etter ham uansett på TS, og da kan jo hun velge å vente med å få noe arv til moren faller fra :) (for jeg tviler veldig sterkt på at faren har et hemmelig ekteskap....)

Skrevet
gobbledigook skrev (34 minutter siden):

Samboerskap var ulovlig frem til 1972 (konkubinatparagrafen).

Still... ts sine foreldra har vært sammen i 40 år. 1984. Det hadde vært lov i 12 år på det tidspunktet. Jeg vil også påpeke at det av 70tallet er igjen 73, 74, 75, 76, 77, 78 og 79. Majoriteten av det tiåret var det lov.

Anonymkode: f54e3...0c6

Skrevet

Min samboer og jeg er ikke gift, men vi har vært sammen i 25 år. Jeg vet at han har vært gift før da :fnise:

Hvorfor i all verden tror du at hans mangel på lyst til å gifte seg er fordi han allerede er gift? Jeg har ikke lyst til å gifte meg, har aldri hatt lyst til det heller. Tenk om de nå voksne barna våre skulle ha mast om at vi skulle gifte oss? Vi har alt av kontrakter, testamenter osv i orden, men det er faktisk en sak mellom oss, ikke barna. Ingen kan "forvente" mer enn pliktdelsarv uansett, så å blande inn arv i dette er jo også litt på kanten synes jeg....

Anonymkode: b3ed0...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis ikke han har gjort dette, faller arven etter ham uansett på TS, og da kan jo hun velge å vente med å få noe arv til moren faller fra :) (for jeg tviler veldig sterkt på at faren har et hemmelig ekteskap....)

Her har de felles barn, og da har ts sin mor også arverett og rett til å sitte i uskiftet bo (om ikke han har andre arvinger som kan kreve skifte).

https://advokatmatch.no/hvor-mye-arver-samboer

Sitat

Kortversjonen

For å være “samboere” må begge være over 18 år, og leve i et ekteskapslignende forhold. Man må også ha bodd samme i minst to år sammenhengende.

Du kan ikke være samboer med en du ikke har lov til å gifte deg med. Eks. søsken, barn eller foreldre.

Samboere med felles barn har en lovfestet arverett, noe samboere uten felles barn ikke har (med mindre man har skrevet testament).

Man kan sitte i uskiftet bo med ting som er felles, og ting som tjener til felles bruk. Ved særkullsbarn kreves det samtykke. Forutsetningen er at samboerne har barn felles.

Anonymkode: ad109...52f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Et samliv som er avsluttet for mange herrens år siden, vil ikke gi arverett. Man kan heller ikke bo separat som gifte, da er man separert eller pendler.  Moren hadde visst om han var gift. Man fyller ut mange papirer i årenes løp, inkludert skatteseddelen. Mange ønsker ikke å gifte seg av ulike grunner. Noen ganger fordi man synes man har det bra, og er redd at å gifte seg vil endre forholdet. Verre er det nok ikke. 

Anonymkode: a6a28...baf

Da mamma døde hadde mine foreldre vært skilt i over 15 år. Pappa arvet likevel forsikringene hennes ettersom de hadde vært gift i så så mange år

Anonymkode: 817b1...fd9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da mamma døde hadde mine foreldre vært skilt i over 15 år. Pappa arvet likevel forsikringene hennes ettersom de hadde vært gift i så så mange år

Anonymkode: 817b1...fd9

Forsikringer er ikke det samme som arv. Min mann hadde en fripolise og en individuell pensjonssparing. Han hadde også vært gift før, og forsikrings- og pensjonsutbetalingene deles på hans første kone og meg etter hvor lenge vi var gift. 

Jeg var likevel enearving fordi vi hadde gjensidig testamente (og ingen barn).

Anonymkode: ad109...52f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er uansett ikke noe TS har noe med. Arv er ikke noe man har krav på. Hvis det er viktig for mor kan hun finne ut av det, men det er ikke noe TS har noe med. 

Anonymkode: d2e18...d1f

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...