Gå til innhold

Hvordan kan jeg finne ut om pappa er gift med noen andre enn mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre er samboere, men ikke gift. De har vært sammen i 40 år. 

Vi har prøvd å legge press på dem for å gifte seg av økonomiske årsaker og pga rettigheter hvis en av dem blir umyndig eller dør. 

Men særlig pappa vil ikke, og han finner hele tiden på rare unnskyldninger for at han ikke vil. Det er uaktuelt å dra til tinghuset og få det fikset.

Det er en kjent sak at da pappa var student, før han møtte mamma, så var han samboer med ei anna dame. De hadde «giftering» for å lure huseier til å leie ut til dem, siden man ikke fikk leie uten å være gift den gangen.

Tenk om aversjonen mot å gifte seg med mamma er fordi han ikke har «lov» til å gifte seg siden han allerede er gift på ekte?

Hvordan finner jeg ut av dette?

Anonymkode: 99f8e...f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har vel du uansett ikke noe med å gjøre. Dumt hvis han er gift, da arver jo denne dama en del etter han.

Samtidig er det vel lite tenkelig at 2 personer velger å stå som gift i over 40 år uten å være det.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Om dette skjedde for lenge siden kan man sjekke gamle kirkebøker, der ble alt oppført til starten av 70-tallet om jeg husker riktig. 

Allikevel er det helt normalt å ikke ønske å gifte seg. Mest sannsynlig føler ikke faren din for å binde seg helt til moren din. I dag er det mer vanlig å ikke være gift, og folk føler seg tryggere med tanke på eventuelle brudd om man ikke er juridisk bundet til hverandre. Dette kan være ugunstig for mange kvinner som er hjemme med barn og har vært nødt til å gi avkall på pensjonsoppsparing, men det er en annen sak. 

• Liker 2
Skrevet
Eva-Lena skrev (23 minutter siden):

Dette har vel du uansett ikke noe med å gjøre. Dumt hvis han er gift, da arver jo denne dama en del etter han.

Samtidig er det vel lite tenkelig at 2 personer velger å stå som gift i over 40 år uten å være det.

Det blir jo trist for mamma hvis pappa dør, også kommer det atpåtil en ukjent dame og krever å få sitte med uskiftet bo…

• Liker 5
Skrevet

Kjør et søk inne på Nasjonalbiblioteket (www.nb.no) med «fars fornavn fars etternavn». Altså navnet MELLOM «». Alternativt: «etternavn fornavn»

IMG_6856.jpeg

Anonymkode: 46290...d92

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har prøvd å legge press på dem for å gifte seg av økonomiske årsaker og pga rettigheter hvis en av dem blir umyndig eller dør. 

Men særlig pappa vil ikke, og han finner hele tiden på rare unnskyldninger for at han ikke vil. Det er uaktuelt å dra til tinghuset og få det fikset.

Det er en kjent sak at da pappa var student, før han møtte mamma, så var han samboer med ei anna dame. De hadde «giftering» for å lure huseier til å leie ut til dem, siden man ikke fikk leie uten å være gift den gangen.

Tenk om aversjonen mot å gifte seg med mamma er fordi han ikke har «lov» til å gifte seg siden han allerede er gift på ekte?

Han har ekteskaps vegring hvis historien om falske gifteringer er sant.

Anonymkode: ef77f...73c

• Nyttig 4
Skrevet

Å gifte seg er ikke for alle. Hvorfor ikke bare akseptere det?

Hvem har ikke samboerskap eller til og med giftemål bak seg? Er foreldrene dine 150 år gamle? Mine foreldre har vært sammen i over 40 år og de bodde sammen før de ble gift. Det var ingen lov mot samboerskap på1980-tallet. Jeez…

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tror ikke at noen ville avslørt din fars dobbeltliv i løpet av 40 år? Ærlig talt, du høres jo helt paranoid ut!

Anonymkode: 6b229...e88

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Gitt at han faktisk er gift med exen, og hun har fått barn, så har han automatisk blitt registrert som far til barnet/ barna. 

Lite sannsynlig.

Anonymkode: 94161...e57

• Liker 5
Skrevet

Har du foreslåt at de kan regerstrere seg som sammboere? Da kan de få en kontrakt som gir de omtrent samme retigheter som gifte folk, uten at faren din trenger å gå med giftering.

• Liker 1
Skrevet

skattelistene er vel enklest siden ektefelle listes opp der? 

Anonymkode: ea311...aec

• Liker 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 minutter siden):

Har du foreslåt at de kan regerstrere seg som sammboere? Da kan de få en kontrakt som gir de omtrent samme retigheter som gifte folk, uten at faren din trenger å gå med giftering.

Registrere seg som samboere...? 😂

Det finnes ingen formell registreringsordning for samboerforhold i Norge.

Har man bodd sammen i noen år og til og med (som er tilfelle her) har barn sammen, er man samboere.

Anonymkode: 1223e...24e

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal de presses til å gifte seg?

Jeg og samboeren har vært sammen i 12 år og  har barn sammen, men skal aldri gifte oss.

Jeg var tidligere gift i mange år og ser absolutt ingen grunn til å gjøre det igjen.

• Liker 5
Skrevet

Dra snuten din til deg du. 

din mor er en oppegående dame som har vært sammen med han i mange, mange år. Hun vet nok akkurat hvorfor han ikke vil. 

Anonymkode: 5f894...719

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Registrere seg som samboere...? 😂

Det finnes ingen formell registreringsordning for samboerforhold i Norge.

Har man bodd sammen i noen år og til og med (som er tilfelle her) har barn sammen, er man samboere.

Man kan lage en kontrakt og testament som gir de samme retigheter som man får i et ekteskap (det får man ikke av å bo sammen noen år). Beklager om registrere var feil orde, kan si fikser papirene heller.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/dette-bor-dere-skrive-ned-i-en-samboerkontrakt

Endret av Pippi Lotta
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det blir jo trist for mamma hvis pappa dør, også kommer det atpåtil en ukjent dame og krever å få sitte med uskiftet bo…

Et samliv som er avsluttet for mange herrens år siden, vil ikke gi arverett. Man kan heller ikke bo separat som gifte, da er man separert eller pendler.  Moren hadde visst om han var gift. Man fyller ut mange papirer i årenes løp, inkludert skatteseddelen. Mange ønsker ikke å gifte seg av ulike grunner. Noen ganger fordi man synes man har det bra, og er redd at å gifte seg vil endre forholdet. Verre er det nok ikke. 

Anonymkode: a6a28...baf

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre var samboere på 70tallet uten å være gift, gikk fint det.

Anonymkode: f54e3...0c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dine foreldre har vært sammen i 40 år og har barn sammen. Det er ikke noe poeng for dem å gifte seg. Ikke av økonomiske saker en gang. Mine foreldre er heller ikke gift. Min mor har aldri ønsket å gifte seg. Kunne ikke falt meg inn å presse 2 voksne mennesker til noe de ikke vil.

Om denne syke ideen din om at din far allerede er gift på papiret med en eks, så vil han da ha blitt ført opp som hennes barns far, måtte føre seg selv opp som gift i alle offentlige dokumenter og søknader etc. Heller meget usannsynlig. 

Og hvilken eks gidder å sitte som gift på papiret i over 40 år bare for å være det? 

Anonymkode: 15174...c8e

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (51 minutter siden):

Man kan lage en kontrakt og testament som gir de samme retigheter som man får i et ekteskap (det får man ikke av å bo sammen noen år). Beklager om registrere var feil orde, kan si fikser papirene heller.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/dette-bor-dere-skrive-ned-i-en-samboerkontrakt

For alt vi vet kan jo foreldrene til TS ha samboerkontrakt allerede eller ordnet det økonomiske i forholdet på andre måter.

Jeg og samboeren min har separat økonomi og eier alt unntatt boligen separat, og den er tinglyst 50/50 på oss og lånet har vi sammen og betaler likt på. Så alt er fullstendig avklart selv om vi ikke er gift eller har kontrakt.

Det er en pussig tanke som mange gifte tydeligvis har, at par som er samboere har et helt bevisstløst forhold til økonomi og organisering av forholdet.

Svært ofte er det motsatt. Veldig mange som er gift tror at siden de er gift trenger de ikke tenke mer på noe som helst...

• Liker 2
Skrevet

Din mor hadde visst om han var gift med en annen. 

Dette må du egentlig bare slippe. Om noen skal legge press på ham er det din mor, ikke deg. 

Anonymkode: 4e267...d29

Skrevet

Jeg kan ikke svaret på noe av det du spør om, men vil bare legge igjen en kommentar om at dette er en slutning jeg selv raskt kunne tatt (at min far/mor er gift)😅 Bare sånn med tanke på at et par av kommentarane får det til å høres ut som dette er den sykeste tanken man kan komme på.

Anonymkode: bb400...610

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...