Gå til innhold

Flytte med barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har eneomsorg for 2 barn. Nå har jeg lyst å flytte til ett sted det er enklere å få en jobb jeg ønsker.

Barnefar er så ute av bildet at bhg ikke har han på Mail listen lenger. 

Han spør aldri hvordan barns har det og samvær eksisterer ikke. 

Jeg vet jeg må varsel i god til til han og garantert vil han nekte meg det.

Vil han bli hørt av instanser (retten/BV/ etc) om jeg flytter?  Jeg tenker hvis han plutselig da vil begynne å ha samvær igjen og avstanden jeg flytter gjør så det ikke er mulig annet enn i helger. Avstanden blir ca 1.5 time en vei.

Anonymkode: 08893...1c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om der ikke er samvær, trenger du ikke å varsle

Fra barneloven 

§ 42 a.Varsel og mekling før flytting

Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga.

Anonymkode: c9382...401

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om der ikke er samvær, trenger du ikke å varsle

Fra barneloven 

§ 42 a.Varsel og mekling før flytting

Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga.

Vi har en samværsplan, men barnefar velger å ikkr ha samvær. Kan han da med den planen slå det i bordet og nekte meg flytting?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har en samværsplan, men barnefar velger å ikkr ha samvær. Kan han da med den planen slå det i bordet og nekte meg flytting?

Da må han via retten. Dersom han ikke har gjennomført planen, vil nok ikke retten gi han medhold. I praksis er der ikke samvær, da er det det som gjelder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har eneomsorg for 2 barn. Nå har jeg lyst å flytte til ett sted det er enklere å få en jobb jeg ønsker.

Barnefar er så ute av bildet at bhg ikke har han på Mail listen lenger. 

Han spør aldri hvordan barns har det og samvær eksisterer ikke. 

Jeg vet jeg må varsel i god til til han og garantert vil han nekte meg det.

Vil han bli hørt av instanser (retten/BV/ etc) om jeg flytter?  Jeg tenker hvis han plutselig da vil begynne å ha samvær igjen og avstanden jeg flytter gjør så det ikke er mulig annet enn i helger. Avstanden blir ca 1.5 time en vei.

Han kan nekte og demonstrere så mye han vil, men reelt sett så må han faktisk gå via retten for å kunne hindre deg i å flytte. Ingen andre enn en dommer og en dom kan fysisk hindre deg i å flytte. 

Anonymkode: a85ed...d67

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...