Gå til innhold

Venninne spiser bare grøt og drikker cola


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har ei venninne som er skilt fra mannen sin og jeg merker jeg er bekymret for henne når barna er hos faren sin.

Hun sier selv at handler såvidt, orker ikke lage middag og det eneste hun forbruker disse dagene er Nestle babygrøt og lett cola. 

Jeg vet at hun er glad i mat som smaker, og hun er utrolig flink til å lage mat, men synes det er så trist at hun ikke gjør dette for seg selv når hun er alene. 

Hun sier hun er sliten, synes det er stress med middag og når hun bare har seg selv, gidder hun ikke. Det er visst sjokolade, energidrikker, disse pulvergrøtene og lettbrus døgnet rundt.

Bør jeg blande meg eller er dette normalt hos voksne mennesker ? Hun er over tretti, jobber fullt og står på, så skjønner jo hun er sliten..? 

Anonymkode: 2cafe...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo eventuelt foreslå at dere kan lage middag sammen en dag eller to den uken hun ikke har barna? 
det er jo ikke veldig artig å lage mat til bare seg selv, Så jeg forstår henne veldig godt. 
 

Anonymkode: 0c586...3cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med babygråten var vel litt rart, men er jo mye næring i det så om hun ikke blir underernært så spiller det vel ingen rolle? 
Spiser hun annen mat når ungene er hjemme? I så fall går det nok fint. 

Anonymkode: 6ffbb...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan jo eventuelt foreslå at dere kan lage middag sammen en dag eller to den uken hun ikke har barna? 
det er jo ikke veldig artig å lage mat til bare seg selv, Så jeg forstår henne veldig godt. 
 

Anonymkode: 0c586...3cd

Ja det kan vi jo gjøre. Skjønner jo på en måte at hun ikke synes det er gøy, men voksenlivet skal ikke være gøy tenker jeg, man må jo være litt fornuftig..

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det med babygråten var vel litt rart, men er jo mye næring i det så om hun ikke blir underernært så spiller det vel ingen rolle? 
Spiser hun annen mat når ungene er hjemme? I så fall går det nok fint. 

Anonymkode: 6ffbb...469

Når ungene er hjemme er hun visst veldig flink, lager sunn og variert mat fra bunnen. Da spiser hun det hun lager. Colaen er dog med hele tiden og hun lever på det nesten.

Tror ikke hun er underernært, bare lat. 

Anonymkode: 2cafe...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det kan vi jo gjøre. Skjønner jo på en måte at hun ikke synes det er gøy, men voksenlivet skal ikke være gøy tenker jeg, man må jo være litt fornuftig..

Når ungene er hjemme er hun visst veldig flink, lager sunn og variert mat fra bunnen. Da spiser hun det hun lager. Colaen er dog med hele tiden og hun lever på det nesten.

Tror ikke hun er underernært, bare lat. 

Anonymkode: 2cafe...e0c

Da tenker jeg at det ikke er din business. Og heller ikke noe å være bekymret for. Det er mange som syns det er gørr kjedelig å lage middag til seg selv. Hun er lurere enn meg for jeg kjøpte heller take away! 

Anonymkode: 6ffbb...469

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da tenker jeg at det ikke er din business. Og heller ikke noe å være bekymret for. Det er mange som syns det er gørr kjedelig å lage middag til seg selv. Hun er lurere enn meg for jeg kjøpte heller take away! 

Anonymkode: 6ffbb...469

Ja stussa på hvorfor hun ikke gjorde det, men hun sa det er dyrt og hun blir kvalm. Hjelper visst med kvalmen når man spiser mat uten særlig smak 

Anonymkode: 2cafe...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja ikke noe du trenger å bry deg med. 

Anonymkode: 6ffbb...469

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hele mitt voksne liv hatt perioder der jeg bare spiser tull fordi jeg er for sliten til å lage ordentlig mat. Jeg lever da fortsatt i beste velgående. I min omgangskrets er jeg faktisk den som er i best fysisk form.

Forstår at det kan se rart ut om man selv alltid har ork til å lage seg ordentlig mat, men i perioder syns jeg altså ikke det er verdt strevet. Det ligger tross alt ganske mye jobb i å planlegge måltider, handle inn mat, kokkelere det man skal spise, og så ta oppvasken og vask etterpå. Jeg kan ha lange perioder der jeg er gira på å lage ordentlig, god mat, men så kommer disse periodene der jeg heller vil spare energien min eller bruke den på andre ting.

Jeg har egentlig aldri tenkt over hva andre mennesker syns om kostholdet mitt, så vidt jeg vet er det ingen av mine nærmeste som bryr seg eller syns at dette er spesielt urovekkende. Hadde noen av dem sagt noe om kostholdet mitt, ville jeg neppe brydd meg stort. Hadde de begynt å mase om det - og særlig om de hadde sagt slike ting som du gjør her, og minnet meg på at jeg må jo bare ta meg sammen siden voksenlivet ikke skal være bare gøy - så vet jeg ærlig talt ikke om jeg hadde orket å hatt stort mer med dem å gjøre. Sånne utsagn viser så veldig lite empati og forståelse for andre mennesker. Jeg skal love deg at det er mer enn nok av livet mitt som er tung, slitsomt, og "lite gøy" allerede, om jeg ikke også skal tvinge meg selv til å bruke timer på å lage mat hver dag bare fordi venninnene mine ikke skal syns jeg er lat.

Inviter på middag om du er så bekymret. Eller spør om hun vil lage noe sammen. Men med mindre hun begynner å se sykelig ut, syns jeg ikke det er noe å legge seg oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommodevaran skrev (3 minutter siden):

Jeg har i hele mitt voksne liv hatt perioder der jeg bare spiser tull fordi jeg er for sliten til å lage ordentlig mat. Jeg lever da fortsatt i beste velgående. I min omgangskrets er jeg faktisk den som er i best fysisk form.

Forstår at det kan se rart ut om man selv alltid har ork til å lage seg ordentlig mat, men i perioder syns jeg altså ikke det er verdt strevet. Det ligger tross alt ganske mye jobb i å planlegge måltider, handle inn mat, kokkelere det man skal spise, og så ta oppvasken og vask etterpå. Jeg kan ha lange perioder der jeg er gira på å lage ordentlig, god mat, men så kommer disse periodene der jeg heller vil spare energien min eller bruke den på andre ting.

Jeg har egentlig aldri tenkt over hva andre mennesker syns om kostholdet mitt, så vidt jeg vet er det ingen av mine nærmeste som bryr seg eller syns at dette er spesielt urovekkende. Hadde noen av dem sagt noe om kostholdet mitt, ville jeg neppe brydd meg stort. Hadde de begynt å mase om det - og særlig om de hadde sagt slike ting som du gjør her, og minnet meg på at jeg må jo bare ta meg sammen siden voksenlivet ikke skal være bare gøy - så vet jeg ærlig talt ikke om jeg hadde orket å hatt stort mer med dem å gjøre. Sånne utsagn viser så veldig lite empati og forståelse for andre mennesker. Jeg skal love deg at det er mer enn nok av livet mitt som er tung, slitsomt, og "lite gøy" allerede, om jeg ikke også skal tvinge meg selv til å bruke timer på å lage mat hver dag bare fordi venninnene mine ikke skal syns jeg er lat.

Inviter på middag om du er så bekymret. Eller spør om hun vil lage noe sammen. Men med mindre hun begynner å se sykelig ut, syns jeg ikke det er noe å legge seg oppi.

Enig!
Fokuser heller på om hun har det bra og å eventuelt gjøre ting lettere for henne om du vil være en god venninne. 

Anonymkode: 6ffbb...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker heller ikke alltid å lage meg middag når barna er hos far, syns det er kjedelig. Det føles litt unødvendig å gjøre så mye (planlegge, handle, kokkelere, rydde) for å spise i 10 min. 

Kan det være et økonomisk spørsmål? Det kan være dyrt å være alenemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser hun i lunsjpausen? Babygrøt? Der jeg jobber har vi kantine med 1-2 varmretter, suppe, salatbuffet, brød og pålegg etter spis hva du vil konseptet. Teknisk sett kunne jeg levd kun på det måltidet.

Hvis denne venninnen har kantine på sitt arbeidssted, spiser hun nok bedre enn det framstår som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke foreslå at dere lager mat sammen eller går ut og spiser. jeg skjønner godt hun ikke gidder å lage mat til seg alene og at det kan være hyggelig å spise med en venn.

Anonymkode: a9d24...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes business hva hun velger å livnære seg av, men hvis jeg var hennes venninne ville jeg prøvd å være litt obs på om hun kan være deprimert og isåfall lagt fokuset på det. 

Anonymkode: 4c026...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun spiser jo sunt og variert med barna, så det høres ikke ut som noe å bekymre seg for akkurat. 

Kostholdet når hun er ikke helt krise heller. Uten å ha peiling på babymat så forer vi jo de voksende ungene våre med dette her, så det kan da ikke være helt uten næringsverdi.

Jeg er enslig, og spiser ofte varmrett til lunsj på jobb, som jo er alt fra kjøtt til fisk til vegetar, vanlige middagsretter liksom. Når jeg kommer hjem, blir det gjerne bare knekkebrød eller noe.

Eller så kan det godt bare bli knekkebrød eller havregrøt til middag uten at jeg har spist middagsmat til lunsj også altså. Det er jo nærmest fordelen med å være singel og barnløs. Man "må" ingenting når det kommer til middager, det er ikke en daglig tvang å lage mat.

Det er HELT normalt. Jeg er også glad i mat og smaker. Men jeg gidder ikke lage spennende middag til meg selv hver dag. Noen ganger, så er mat bare bensin. Noen ganger er det mer tilfredsstillende å ikke lage mat og bare fylle på med litt næring, enn det er å lage et måltid. Det er ikke alltid jeg er så skrubbsulten heller. 

Anonymkode: b2d4c...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette ditt problem eller noe du trenger å bry deg om? Hadde en venninne begynt å blande seg borti dette, hadde jeg blitt oppriktig irritert og bedt henne passe sine egne saker. Ærlig talt, det er ikke ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan jo eventuelt foreslå at dere kan lage middag sammen en dag eller to den uken hun ikke har barna? 
det er jo ikke veldig artig å lage mat til bare seg selv, Så jeg forstår henne veldig godt. 
 

Anonymkode: 0c586...3cd

Artig å lage mat selv, nei, men et voksent menneske med barn bør forstå ansvaret sitt med å få i seg litt næringsrik mat! 

Anonymkode: 42120...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SPOCA skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette ditt problem eller noe du trenger å bry deg om? Hadde en venninne begynt å blande seg borti dette, hadde jeg blitt oppriktig irritert og bedt henne passe sine egne saker. Ærlig talt, det er ikke ditt problem.

Hva er galt med å bry seg om en du er glad i, når du ser at de ikke har det så bra? Hvis vi aldri skal bry oss om andre, så kommer selvmordstallene til å skyte til værs! 

Anonymkode: 42120...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er galt med å bry seg om en du er glad i, når du ser at de ikke har det så bra? Hvis vi aldri skal bry oss om andre, så kommer selvmordstallene til å skyte til værs! 

Anonymkode: 42120...3c2

Jeg har ikke skrevet noe om at man ikke skal bry seg generelt om hvordan andre har det, men slik det fremstilles i HI, er det at hun spiser babygrøt og drikker cola som er problemet. Hva hun spiser eller drikker ikke noe noen har noe med.

Derimot går det an å spørre på generell basis om de har det bra, og sier hun ikke noe annet enn at hun har det bra, så får man respektere det. Jeg hadde derimot blitt ganske grinete om noen begynte å legge seg borti maten og drikken min altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tror ikke hun er underernært, bare lat. 

Du er ikke en veldig god venninne. Når noen har så restriktivt kosthold og kommer med bortforklaringer er det psykere ting på gang, og du er sur fordi du synes hun er lat...

Anonymkode: 69ea9...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår henne godt. Den uka jeg ikke har ungene blir det enklest mulig middag/mat. Orker rett og slett ikke lage middag til bare en person. I tillegg er jeg skikkelig langt nede fordi jeg ikke ønsker å være alene, jeg har bare lyst å få mannen min tilbake. Så jeg prøver å holde et godt humør når ungene er hos meg, og uka jeg er alene er bare tung og tøff😭 

Vennene mine vet dette, så blir innimellom invitert med ut på ting, spise middag, de inviterer seg hit osv. Kan det tenkes venninna du også egentlig er veldig nedfor fordi hun er alene? I stedet for å kritisere, kan du heller prøve å bry deg genuint om henne, og høre hvordan hun egentlig har det.

Anonymkode: 3375b...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...