AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #1 Skrevet 25. september 2024 https://www.nrk.no/stor-oslo/ma-spare-2_3-milliarder-i-oslo-budsjettet-_-bremsen-pa-for-viktige-valglofter-1.17054516 Hvorfor bruke 372 millioner kr på rehabilitering av frognerbadet når man kunne brukt det på f.eks vann og avløpsutgifter. Anonymkode: 83a91...85b 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #3 Skrevet 25. september 2024 Hateridioter skrev (5 minutter siden): Det står 18 % I artikkelen 🤔 Les også neste setning: For en bolig på 87 m2 øker vann- og avløpsgebyret fra 6133 kr i år til 7222 kr neste år. Det er en økning på 18 prosent. I 2027 vil avgiften passere 10.000 kroner, 63,5 prosent mer enn i dag. Anonymkode: ea872...dfc
Hateridioter Skrevet 25. september 2024 #4 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les også neste setning: For en bolig på 87 m2 øker vann- og avløpsgebyret fra 6133 kr i år til 7222 kr neste år. Det er en økning på 18 prosent. I 2027 vil avgiften passere 10.000 kroner, 63,5 prosent mer enn i dag. Anonymkode: ea872...dfc Mange kommuner har allerede mye dyrere enn det. Oslo har ett stort etterslep på vedlikehold på vann- og avløp. 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #5 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Les også neste setning: For en bolig på 87 m2 øker vann- og avløpsgebyret fra 6133 kr i år til 7222 kr neste år. Det er en økning på 18 prosent. I 2027 vil avgiften passere 10.000 kroner, 63,5 prosent mer enn i dag. Anonymkode: ea872...dfc Det er mye dyrere i kommunen hvor jeg bor… faktisk synes jeg 7223kr er ganske billig. Vi betaler per kubikk (vannmåler), og vi betaler mye mer enn det. Foreldrene mine skaffet nettopp måler, fordi de er to stk i en enebolig og betalte derfor en vanvittig høy regning - tror de betalte nesten dobbelt så mye som oss (vi er fem stk, vi bruker rundt 200 kubikk som er et ganske normalt vannforbruk per person). De betalte altså enormt mye mer enn de ville gjort i Oslo. Jeg ser eiendomsskatten er også mye lavere i Oslo enn der jeg bor. Selv om man tar forskjeller i eiendomspriser i betraktning (det er ikke noe minstefradrag her, vi betaler fra første krone). Vi må regne med å betale mye mer i både vann, avløp og nettleie framover, i hele landet. Pga tiår med vedlikeholdsetterslep, som vil straffe seg. Det er grenser for hvor lenge man kan skyve nødvendig vedlikehold foran seg, noe som er gjort fordi kommunene har prioritert lave avgifter (for å bli gjenvalgt) framfor å faktisk holde ledningsnettet i stand. Og det er i mindre kommuner det vil bli aller størst økning, ikke i Oslo - hvor regningen per meter rør per person blir mye lavere enn i kommuner med spredt bosetning. Det samme gjelder nettleie. Det er bare å glede seg… Anonymkode: 2ac55...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #6 Skrevet 25. september 2024 Det som er sykt er å bruke 53 mill på enda billigere kollektivbilletter. Det er allerede superbillig. Har vel aldri vært så billig før. Anonymkode: 0cfd6...c79 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #7 Skrevet 25. september 2024 Drtte har vært annonsert i lang tid. Etterslepet til kommunene skal nå tas inn. Anonymkode: 974cd...23e
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #8 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er mye dyrere i kommunen hvor jeg bor… faktisk synes jeg 7223kr er ganske billig. Vi betaler per kubikk (vannmåler), og vi betaler mye mer enn det. Foreldrene mine skaffet nettopp måler, fordi de er to stk i en enebolig og betalte derfor en vanvittig høy regning - tror de betalte nesten dobbelt så mye som oss (vi er fem stk, vi bruker rundt 200 kubikk som er et ganske normalt vannforbruk per person). De betalte altså enormt mye mer enn de ville gjort i Oslo. Jeg ser eiendomsskatten er også mye lavere i Oslo enn der jeg bor. Selv om man tar forskjeller i eiendomspriser i betraktning (det er ikke noe minstefradrag her, vi betaler fra første krone). Vi må regne med å betale mye mer i både vann, avløp og nettleie framover, i hele landet. Pga tiår med vedlikeholdsetterslep, som vil straffe seg. Det er grenser for hvor lenge man kan skyve nødvendig vedlikehold foran seg, noe som er gjort fordi kommunene har prioritert lave avgifter (for å bli gjenvalgt) framfor å faktisk holde ledningsnettet i stand. Og det er i mindre kommuner det vil bli aller størst økning, ikke i Oslo - hvor regningen per meter rør per person blir mye lavere enn i kommuner med spredt bosetning. Det samme gjelder nettleie. Det er bare å glede seg… Anonymkode: 2ac55...6fa Jeg bor i Oslo og våre avgifter er på over 40000 kr i året. Det er ikke billig akkurat. Hvor mye mer enn det betaler du? Vi bor i helt vanlig hus på østkanten og taksten er satt lavt. 7223 kr er for en bolig på 87 kvm. Gang det opp til en enebolig i kvm, så er det MYE mer enn det. Anonymkode: 0f95e...509
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #9 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg bor i Oslo og våre avgifter er på over 40000 kr i året. Det er ikke billig akkurat. Hvor mye mer enn det betaler du? Vi bor i helt vanlig hus på østkanten og taksten er satt lavt. 7223 kr er for en bolig på 87 kvm. Gang det opp til en enebolig i kvm, så er det MYE mer enn det. Anonymkode: 0f95e...509 Det er kanskje ikke billig, men poenget er at det er mye mindre enn mange andre må betale. Se på denne oversikten over kommunale avgifter: https://www.nettavisen.no/okonomi/sjekk-din-kommune-sa-hoye-er-de-kommunale-avgiftene/s/5-95-1706519 Oslo ligger ca på gjennomsnittet. Noen kommuner må betale nesten dobbelt så mye. Når det gjelder eiendomsskatt, betaler jeg mer enn 10k i året, i Oslo ville jeg betalt tilnærmet null. Anonymkode: 2ac55...6fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #10 Skrevet 26. september 2024 Dette har vært varslet en stund nå. Gjelder mange kommuner. Kommunen jeg bor i steg fastbeløpris med 193%!!! fra i fjor til i år. I Drammen kommune var det allerede i fjor ca 14 000 for en bolig av den størrelsen. Økte igjen i år. Så jeg synes Oslo var billig jeg. Anonymkode: c236b...513
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #11 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg bor i Oslo og våre avgifter er på over 40000 kr i året. Det er ikke billig akkurat. Hvor mye mer enn det betaler du? Vi bor i helt vanlig hus på østkanten og taksten er satt lavt. 7223 kr er for en bolig på 87 kvm. Gang det opp til en enebolig i kvm, så er det MYE mer enn det. Anonymkode: 0f95e...509 Du må bestemme deg. Du kan ikke si at noe er for billig, og for dyrt i samme slengen. Fakta er at det har vært for billig over lengre tid, og det etterslepet skal betales inn nå. Samtidig sier du at "det er ikke billig, akkurat", når det er NETTOPP for billig det har vært? 40.000 er mye penger, men tydeligvis ikke nok til å dekke kostnaden, så da har det vel vært ja nettopp: billig da. Anonymkode: 2e635...0ee
newman01 Skrevet 26. september 2024 #12 Skrevet 26. september 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): https://www.nrk.no/stor-oslo/ma-spare-2_3-milliarder-i-oslo-budsjettet-_-bremsen-pa-for-viktige-valglofter-1.17054516 Hvorfor bruke 372 millioner kr på rehabilitering av frognerbadet når man kunne brukt det på f.eks vann og avløpsutgifter. Anonymkode: 83a91...85b Ja, det forrige byrådet likte å flotte seg når de satt igang nye kommunale prosjekter. Stovner Bad, et lite plaskebasseng, passerte for litt siden 1500 millioner. Skulle opprinnelig koste 300 millioner og være mye større. Tøyenbadet skulle i utgangspunktet ikke koste hinsides, men har nå passert 2300 millioner kroner. Men favoritten er fortsatt Plakathuset på Grønland, et lite bygg på 180m2 som det forrige byrådet skulle pusse opp for 52 millioner kroner. Så når pengene sitter så løst er det ikke rart at det må spares inn litt her og derRehabiliteringen av det gamle huset skulle koste 52 mill. Nå starter kommunen planleggingen på nytt. (aftenposten.no) Endret 26. september 2024 av newman01
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #13 Skrevet 26. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må bestemme deg. Du kan ikke si at noe er for billig, og for dyrt i samme slengen. Fakta er at det har vært for billig over lengre tid, og det etterslepet skal betales inn nå. Samtidig sier du at "det er ikke billig, akkurat", når det er NETTOPP for billig det har vært? 40.000 er mye penger, men tydeligvis ikke nok til å dekke kostnaden, så da har det vel vært ja nettopp: billig da. Anonymkode: 2e635...0ee Jeg tenker at byrådet kan sette ned og gjerne eiendomsskatten, så kan vi betale mer for vann/avløp i stedet. Så kan jo de som bor i byen betale like mye skatt for tjenestene kommunen tilbyr som idag dekkes av eiendomsskatt, det er ikke noen gode argumenter for at noen borgere skal betale mer enn andre her også. Vi har allerede et progressivt skattesystem på inntekt. Selv store dyr blir spist opp om mange nok skal mettes av dem. Stat og kommune er hinsides dyrt i Norge, mye kan spares gjennom effektivisering. Kanskje det beste er å begynne å konkurranseutsette litt her og der? Anonymkode: 0f95e...509
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #14 Skrevet 26. september 2024 newman01 skrev (1 minutt siden): Ja, det forrige byrådet likte å flotte seg når de satt igang nye kommunale prosjekter. Stovner Bad, et lite plaskebasseng, passerte for litt siden 1500 millioner. Skulle opprinnelig koste 300 millioner og være mye større. Tøyenbadet skulle i utgangspunktet ikke koste hinsides, men har nå passert 2300 millioner kroner. Men favoritten er fortsatt Plakathuset på Grønland, et lite bygg på 180m2 som det forrige byrådet skulle pusse opp for 52 millioner kroner. Så når pengene sitter så løst er det ikke rart at det må spares inn litt her og derRehabiliteringen av det gamle huset skulle koste 52 mill. Nå starter kommunen planleggingen på nytt. (aftenposten.no) Prosjektstyring er vel kanskje ikke så forskjellig fra forståelse for økonomisk styring. Beste eksemplet er vel fremdeles 700000 kr på maling til å lage sirkler på veien sånn at ikke bilistene skulle tro man kunne kjøre der, og så overkjørte byråden malingstypen som utførende anbefalte slik at alt gikk bort i regnvær. https://www.nettavisen.no/politikk/maling-tabbe-mdg-toppene-svidde-av-nesten-700-000-kroner-pa-disse-prikkene/s/12-95-3423389590 Tydeligvis moro å bruke penger, særlig når det ikke er ens egne. Anonymkode: 0f95e...509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå