AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #1 Skrevet 25. september 2024 Hvor vimsete er en vanlig 4-5 åring? Vår ser ikke hvor den går og kan gå rett på gjenstander mens den ser på noe i en annen retning. Melkeglass veltes til stadighet fordi en arm veives borti mens det ser en annen vei. Barnet faller av stoler (og do!) fordi det ikke klarer å sitte i ro. Det klarer ikke å sitte i ro lenge nok til å spise seg mett. Pusser vi tennene så husker ikke barnet det 10 minutter etterpå fordi det ikke har registrert at vi gjorde det. Barnet fikler med alt, tygger på alt, skal ta på alt. Roter rundt i hyller, skuffer, bokser, boden og i kjøleskapet. River ned ting i forbifarten, feks håndklær eller klær som henger på en knagg, melkekartonger som står til tørk på kjøkkenvasken som om hendene må borti alt barnet ser eller som det går forbi. Heller ut leker på gulvet uten å leke med dem, men går videre til neste ting. Alt av overganger og påkledning, tannpuss, dogåing osv er en kamp til tross for rutiner og påminnelser. Hyppige tisseuhell fordi barnet ikke har tid til å gå på do eller ikke kjenner etter. Masse impulser hele tiden og alle må utføres. Ingen risikoforståelse. Bytter aktivitet hele tiden. Snakker hele tiden. Når barnet ikke snakker lager det tøyselyder, knipser, klikker med tennene, sparker med beina osv. Sliter med søvn. Får plutselige innfall og stikker av ute. Barnet går i barnehage og er mye fysisk aktiv der, samt i helger og noen ettermiddager med oss. Vi er ganske slitne. Vi kan liksom aldri ha litt rolig tid sammen med barnet. Det må passes på som om det var en 1 åring. Skal det være sånn? Anonymkode: 02d4d...a9f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #2 Skrevet 25. september 2024 Barnet ditt har et overaktivt nervesystem og sliter derfor med å kjenne kroppen sin. Ikke prøv å hinte til ADHD, dere må stimulere de delene som trenger støtte. Anonymkode: fc8ef...646
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #3 Skrevet 25. september 2024 Jeg synes egentlig ikke at det der høres så ukjent ut når jeg tenker tilbake på han som nå er seks. Han var helt annerledes om han var sliten etter en lang dag i skogen, akebakken eller på annet vis ute, så vi var MYE ute i all slags shitvær. Han har fremdeles noen tendenser hvis han kjeder seg eller har vært for mye inne, men generelt sett er han en helt annen fyr nå enn han var for to år siden. Det skjer mye og det skjer fort, så jeg tror at økt hjernekapasitet og økt følelsesregister krongler det til for dem mens de lærer seg å håndtere det. De er jo ikke helt ferdige voksne mennesker enda, så det må jo være litt kaos 😉❤️ Anonymkode: ef123...17c 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #4 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnet ditt har et overaktivt nervesystem og sliter derfor med å kjenne kroppen sin. Ikke prøv å hinte til ADHD, dere må stimulere de delene som trenger støtte. Anonymkode: fc8ef...646 Hvem hinter om adhd? Jeg beskriver situasjonen. Hvordan stimulere barnet bedre? Anonymkode: 02d4d...a9f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #5 Skrevet 25. september 2024 Min 5 åring er ganske lik.. Ikke fått noen klager fra skolen Anonymkode: 5ebb0...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #6 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes egentlig ikke at det der høres så ukjent ut når jeg tenker tilbake på han som nå er seks. Han var helt annerledes om han var sliten etter en lang dag i skogen, akebakken eller på annet vis ute, så vi var MYE ute i all slags shitvær. Han har fremdeles noen tendenser hvis han kjeder seg eller har vært for mye inne, men generelt sett er han en helt annen fyr nå enn han var for to år siden. Det skjer mye og det skjer fort, så jeg tror at økt hjernekapasitet og økt følelsesregister krongler det til for dem mens de lærer seg å håndtere det. De er jo ikke helt ferdige voksne mennesker enda, så det må jo være litt kaos 😉❤️ Anonymkode: ef123...17c Godt å høre! ❤️ Anonymkode: 02d4d...a9f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #7 Skrevet 25. september 2024 Jeg må le litt, kjenner så igjen min snart 5 åring i dette! Det er altså et eventyr hva hun klarer å få til i løpet av en dag😅 Litt slitsomt er det jo, men jeg har ikke et sekund tenkt at det er noe annet enn normalt. Anonymkode: b653e...82a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #8 Skrevet 25. september 2024 Min på litt over 2,5 er helt lik utenom tøyselydene (men sparker mye med beina). Håpet jo at dette skulle bedre seg når hun ble eldre da.. Anonymkode: be110...ff7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #9 Skrevet 25. september 2024 Ja det er akkurat sånn her også. Hente 5,5 år. Anonymkode: 68370...5ce
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #10 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg må le litt, kjenner så igjen min snart 5 åring i dette! Det er altså et eventyr hva hun klarer å få til i løpet av en dag😅 Litt slitsomt er det jo, men jeg har ikke et sekund tenkt at det er noe annet enn normalt. Anonymkode: b653e...82a Godt å høre det ikke bare er hos oss! Håper det blir bedre etterhvert 😅 Anonymkode: 02d4d...a9f
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #11 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes egentlig ikke at det der høres så ukjent ut når jeg tenker tilbake på han som nå er seks. Han var helt annerledes om han var sliten etter en lang dag i skogen, akebakken eller på annet vis ute, så vi var MYE ute i all slags shitvær. Han har fremdeles noen tendenser hvis han kjeder seg eller har vært for mye inne, men generelt sett er han en helt annen fyr nå enn han var for to år siden. Det skjer mye og det skjer fort, så jeg tror at økt hjernekapasitet og økt følelsesregister krongler det til for dem mens de lærer seg å håndtere det. De er jo ikke helt ferdige voksne mennesker enda, så det må jo være litt kaos 😉❤️ Anonymkode: ef123...17c Signerer denne! Seksåringen her trenger fysisk stimuli for å roe seg. Syns også jeg leste i en av bøkene til Hedvig M at det er naturlig at de blir klumsete i vekstperioder når armer og bein plutselig strekker seg. Anonymkode: 254de...158
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #12 Skrevet 26. september 2024 Opplever det ganske likt her med 5 åringen. "Godt" at det er flere, blir jo litt bekymret. Anonymkode: ef5f7...e2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå