Gå til innhold

Råd søkes: Gå fot/pent i bånd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søker sårt råd fra dyktige hundemennesker angående «gå pent i bånd»-trening. Tusen, tusen takk på forhånd til dere som legger igjen råd!

Jeg har en lykkelig energibombe av en hund på 1.5 år som vi dessverre har vært for slappe til å trene «gå pent» med. Dette har naturligvis ført til at hun går foran oss og gjerne med båndet helt utstrakt, slik at hun «trekker» litt. 
Hun er mellomstor og veier 13 kg, og hennes naturlige tempo tilsvarer lett jogg for oss. 
 

Når hun er rolig går det bedre, selv om det er slitsomt at hun ikke holder vårt gangtempo. Men ofte er hun svært ivrig og da spinner hun rundt oss, helt vilter. Dette skjer hvis hun har mye energi eller i møte med andre hunder (da vil hun leke). Da blir hun helt gal, bjeffer og løper i ring. Vi lar henne ikke leke eller hilse på andre hunder lenger, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Hun KAN gå pent ved siden av oss hvis vi har leke eller godbit i hånden, men konsentrasjonen hennes forsvinner etter maks 200m. Da begynner hun å dra i båndet, løpe rundt og være vanskelig å få kontakt med.


Mine spørsmål;

- Hvordan, hvor ofte og hvor lenge om gangen bør vi trene for å lære henne å gå pent/gå fot? 

- Hva skal jeg gjøre når hun mister konsentrasjonen, begynner å fyke rundt og blir vanskelig å få kontakt med? Skal jeg dra henne tilbake til venstre side av kroppen min?

- Hva skal jeg gjøre i møte med andre hunder? Jeg har utallige ganger forsøkt å få henne til å sitte stille ved siden av meg, men hun bykser mot de så fort de har passert. Jeg har også forsøkt å passere mens jeg har godtbit foran nesa hennes, men da bryr hun seg ikke om den, blir bare vilter, bjeffer og trekker mot den andre hunden.

Dressurkurs er ikke aktuelt akkurat nå grunnet livssituasjon, men det er absolutt oppe til vurdering til våren!

Igjen, tusen hjertelig takk for alle som tar seg tid til å hjelpe oss!

Anonymkode: b04b1...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå pent i bånd er ofte vanskelig fordi kriteriene våre er uklare, og de varierer ofte med dagsform, hvor vi går og hva vi møter på veien. Så kan man jo spørre seg hvor rettferdig det er at hundene våre skal holde på konsentrasjonen når vi ikke klarer det selv 😉

 

Når det er sagt, har jeg også noen tips. Det øverste er å gå kurs eller finn noen som er god på positiv trening til å se dere. Utfordringene dine er det mange som har, men løsningene kan være ulike fra hund til hund. 

Så skjønner jeg at det ikke funker nå, men ha det i bakhodet. Så er spørsmålet: Hva er gå pent i bånd for deg/dere? Skal hunden gå ved siden av dere? Skal den få snuse? Hvordan vil du at en møtesituasjon skal se ut? 

Min egen hund får gå i båndet lengde, hvor langt eller kort jeg nå gjør det, han får ikke dra. Jeg har øvd på at stramt bånd stopper bevegelse framover. Og utenom tur har jeg øvd på at stramming i båndet betyr kom til meg. I begynnelsen har han fått godbit hver gang, og jeg sørger for slakt bånd, nå holder det med slakt bånd. 

Så har jeg belønnet all frivillig kontakt med meg. Og dette begynner ved utgangsdøra hjemme. Jeg holder båndet relativt kort, når hunden ser på meg, får han godbit eller signal om å starte. Drar han i vei, stopper jeg igjen. Og så belønner jeg alltid all frivillig kontakt med meg på tur. Nå kan jeg rose, men i lange perioder har han fått godbit, det vil si mat, hver gang. Dette for å bygge verdi hos meg også på tur. 

 

Når det gjelder passering, søk på sladretrening og motbetinging. Der finnes det svært gode forklaringer der ute, blant annet fra Hun om hund. Du trenger avstand i begynnelsen, så kanskje må du endre hvor du går tur for en periode. 

 

Masse lykke til. Det krever tid og tålmodighet, men det er verdt det 😊

Anonymkode: 47981...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...