AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #1 Skrevet 25. september 2024 Mitt barn er veldig dårlig i matte å skal nå utredes for dyskalkuli. Barnet har hengt 4 år etter de jevnaldrende. Nå er barnet ute 3 ganger i uken for ekstra undervisning, resten er barnet i klasserommet. Nå er det gangetabellen som pugges på, og til min overraskelse så går den inn uten problemer. Nå kan barnet gangetabellen helt opp til 5 unntatt 4. Har dere kjennskap til dyskalkuli? Er det litt sånn at noen ting er lettere å forstå for de som har dette? Jeg har dysleksi å syntes matte var veldig vanskelig, spesielt gangetabellen. Veldig glad for at noen faller lettere, det gir mestring og ikke kun at jeg ikke klarer det. Anonymkode: 3b36d...794
litle_my Skrevet 25. september 2024 #2 Skrevet 25. september 2024 Kan det henge sammen med at gangetabellen er utenatlæring, men addisjon og subtraksjon er forståelse? 5 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #3 Skrevet 25. september 2024 litle_my skrev (1 minutt siden): Kan det henge sammen med at gangetabellen er utenatlæring, men addisjon og subtraksjon er forståelse? Ja, kanskje det er derfor. Ts Anonymkode: 3b36d...794
jegerrinne Skrevet 25. september 2024 #4 Skrevet 25. september 2024 Hvordan er det hvis barnet får oppgaver som står slik 2+2= Eller4-2= Evnt med ganger og dele Her så vi barna sleit når det var tekst og mye fremmedord. Var oppgavene med kun tegnene +×÷- Da løste de ofte i hodet. De klarte rett å slett ikke tolke teksten til tider 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #5 Skrevet 26. september 2024 Det sies at for mange med dyskalkuli så er tallinja lik som alfabetet er for oss andre. Vi kan si alfabetet, men hjelpe meg så vanskelig det er å si hvilken bokstav som står 3 etter k, eller 5 før r. (Den siste der klarer jeg knapt). For oss uten dyskalkuli så kan vi manøvrere opp og ned tallinja uten problemer. Mens for de med dyskalkuli så kan det være kjempevanskelig å finne ut hva 9-4 er. Gangetabellen pugger man jo, og kan således være enklere enn å finne hvilket tall som er 6 mindre enn 9. Anonymkode: 1d622...8c6 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #6 Skrevet 26. september 2024 Gutten min kan også mesteparten av gangetabellen utenat, og klarer å tenke seg frem til hva de manglende tallene er, men han må minnes på hvordan subtraksjon fungerer hver gang vi skal øve på det, og sliter litt hvis han "bikker over" en tier (feks. 8-5 er ok, mens 12-5 er mye vanskeligere). Og dette er ikke fordi han har diskalkuli eller noe, han er usedvanlig smart og flink med tall faktisk, det er bare at pluss og gange er mye lettere for noen. Så det er ikke rart om gutten din har lært det i den rekkefølgen heller. Anonymkode: 0d52a...6f8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #7 Skrevet 26. september 2024 Anbefaler deg som forelder å lese denne boken: https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/hvordan-fatte-matte-9788293693062 Sikkert mulig å få lånt den på biblioteket. Den gir gode tips til hvordan man kan hjelpe barna til å lære matte. Anonymkode: 6a185...60b 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #8 Skrevet 26. september 2024 jegerrinne skrev (På 25.9.2024 den 19.47): Hvordan er det hvis barnet får oppgaver som står slik 2+2= Eller4-2= Evnt med ganger og dele Her så vi barna sleit når det var tekst og mye fremmedord. Var oppgavene med kun tegnene +×÷- Da løste de ofte i hodet. De klarte rett å slett ikke tolke teksten til tider Det spiller liksom ikke en rolle hvordan det ser ut, hun forstår rett og slett ikke logikken i det å legge til eller dra i fra. Forstår det ikke når det er skrevet forskjellig , på kuleramme, med slike terninger osv. Kunne ikke telle lenger enn til 29 frem til i fjor, barnet er 9 år, klokka kan vi bare glemme. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det sies at for mange med dyskalkuli så er tallinja lik som alfabetet er for oss andre. Vi kan si alfabetet, men hjelpe meg så vanskelig det er å si hvilken bokstav som står 3 etter k, eller 5 før r. (Den siste der klarer jeg knapt). For oss uten dyskalkuli så kan vi manøvrere opp og ned tallinja uten problemer. Mens for de med dyskalkuli så kan det være kjempevanskelig å finne ut hva 9-4 er. Gangetabellen pugger man jo, og kan således være enklere enn å finne hvilket tall som er 6 mindre enn 9. Anonymkode: 1d622...8c6 Så spennende lesing dette var og ikke minst litt logisk AnonymBruker skrev (3 timer siden): Anbefaler deg som forelder å lese denne boken: https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/hvordan-fatte-matte-9788293693062 Sikkert mulig å få lånt den på biblioteket. Den gir gode tips til hvordan man kan hjelpe barna til å lære matte. Anonymkode: 6a185...60b Takk for link, lurt på denne tidligere. Kanskje bare begynne Anonymkode: 3b36d...794
jegerrinne Skrevet 27. september 2024 #9 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det spiller liksom ikke en rolle hvordan det ser ut, hun forstår rett og slett ikke logikken i det å legge til eller dra i fra. Forstår det ikke når det er skrevet forskjellig , på kuleramme, med slike terninger osv. Kunne ikke telle lenger enn til 29 frem til i fjor, barnet er 9 år, klokka kan vi bare glemme. Så spennende lesing dette var og ikke minst litt logisk Takk for link, lurt på denne tidligere. Kanskje bare begynne Anonymkode: 3b36d...794 Årsaken til jeg spør. Er at vi ser her at de forstod ting når det stod med tall men ikke bokstaver og tekst pga dysleksi. Men når barnet ikke forstår med tall og tegn da er det ofte den formen for tall diskvali (husker ikke helt hvordan en skrev det) samme som dysleksi men at det går på tall osv. Da burde det bli tatt tak i og evnt satt diagnose så barnet kan få mer hjelp og hjelpemidler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå