Gå til innhold

Hva skal man se etter når man kjøper vaskemaskin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vi trenger ny vaskemaksin.. Men jeg aner ikke hvor mye prisene ligger på nå til dags...er det verdt å kjøpe brukt? 

Hva burde jeg se etter når jeg kjøper brukt? Vil gjerne kjøpe et bra merke for.eks Miele eller bosch. Hvor mye tror dere brukt koster? Ser at det er lagt ut mye på finn men klarer ikke å bestemmer meg. Kan noen anbefale fra finn?

Holder til i oslo/lillestrøm

Anonymkode: 32751...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn en som ikke har mange miljøsertfisieringer, men som bruker mye vann. Da vasker den renere og hurtigere, samt sliter mindre på tøyet. Lite vann tar lang tid og sliter mye på tøyet. 

Anonymkode: 1faed...b30

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastighet på sentrifugen.

Anonymkode: a5b22...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskekapasitet i kg om man er en stor familie. Hvor godt den sentrifugerer. Om det er hurtigprogram på den?

Jeg synes det er forbanna kjedelig at alle program tar en evighet.. langt over 2 timer på en enkel vask, bare fordi maskinen skal være «miljøvennlig». Er som forrige ab skriver mer slitasje fordi maskinene skal våre i energiklasse A.

Anonymkode: ac940...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent ergonomisk/anatomisk så er jo toploadere enklere å bruke/ha med å gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha ullvugge. 

Jeg hadde tidligere en vaskemaskin fra Zanussi, et billigmerke. Den varte i over 10 år. Vi var 3 i familien og den varte fra begge ungene var nyfødte så den  ble godt brukt. 

Anonymkode: 734b1...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ThereGoesBob skrev (1 minutt siden):

Rent ergonomisk/anatomisk så er jo toploadere enklere å bruke/ha med å gjøre. 

 

Hvorfor? Det er jo mye tyngre å bøye seg over vaskemaskinen og løfte ut vått tøy, enn å bare dra det rett ut av en frontmatet maskin. 

Anonymkode: 1faed...b30

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt ny fremfor brukt.

Miele er kjent for å være bra, men svindyr...

Hadde en rimelig LG maskin i 14 år, den fikk kjørt seg med 4 barn. Var veldig fornøyd med den.

Ikke like fornøyd med den vi har nå (AEG), mest fordi den tar så lang tid. Over 3 timer på vanlig bomullsgarn (stor kapasitet). Neste gang er nok behovet for kapasitet lavere og vasketid blir viktig.

 

 

Anonymkode: d0214...a84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor? Det er jo mye tyngre å bøye seg over vaskemaskinen og løfte ut vått tøy, enn å bare dra det rett ut av en frontmatet maskin. 

Anonymkode: 1faed...b30

Du hakke peiling på hva du snakker om.

Har du i det hele tatt noen gang hatt en toploader?

Endret av ThereGoesBob
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

steamfunksjon for oppfrisking heller enn full vask er noe jeg bruker OFTE, stor åpning er viktig for meg, kapasitet i kilo vått tøy er viktig for meg, at maskinen har mulighet for hurtigprogram og kortidsprogram, samt at den IKKE er en doseringsmaskin men at jeg selv bestemmer mengden vaskemiddel osv er viktig for min del. 

Anonymkode: 57db3...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (5 minutter siden):

Du hakke peiling på hva du snakker om.

Har du i det hele tatt noen gang hatt en toploader?

Ja, da jeg bodde utenlands som ung hadde jeg toppmatet vaskemaskin, og jeg har aldri hatt så vondt i ryggen som da. 

Hvorfor mener du det er mer ergonomisk? 

Anonymkode: 1faed...b30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Finn en som ikke har mange miljøsertfisieringer, men som bruker mye vann. Da vasker den renere og hurtigere, samt sliter mindre på tøyet. Lite vann tar lang tid og sliter mye på tøyet. 

Anonymkode: 1faed...b30

Min Miele maskin kan man som tilvalg velge at maskinen skal bruke ekstra vann, og det er et valg jeg alltid trykker på fordi jeg vil ha det. Jo mer vann, jo mer får man skylt igjennom "skitten". 

Jeg anbefaler Miele fordi de har så lang levetid, og er kjent for å holde i 20 år. De er testet og produsert med den hensikten at de skal vare i oppimot tjue år. 

Hold deg langt unna Hotpoint, Indesit og Candy og slike brannfarlige billigmerker som bare er dritt.

Endret av Million
la til noe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (13 minutter siden):

Rent ergonomisk/anatomisk så er jo toploadere enklere å bruke/ha med å gjøre. 

 

Jeg er vokst opp med toppmatet vaskemaskin og jeg syns overhodet ikke det er noe bedre. 

I tillegg syns jeg det er noe herk å ikke kunne sette fra seg ting oppå maskinen fordi det blokkerer lokket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg så etter da jeg kjøpt ny maskin var at jeg selv kunne stille temperaturen på de ulike vaskeprogrammene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke er reim som kan slites ut. På lg sine heter det direct drive.
 

Anonymkode: 7385f...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Vi trenger ny vaskemaksin.. Men jeg aner ikke hvor mye prisene ligger på nå til dags...er det verdt å kjøpe brukt? 

Hva burde jeg se etter når jeg kjøper brukt? Vil gjerne kjøpe et bra merke for.eks Miele eller bosch. Hvor mye tror dere brukt koster? Ser at det er lagt ut mye på finn men klarer ikke å bestemmer meg. Kan noen anbefale fra finn?

Holder til i oslo/lillestrøm

Anonymkode: 32751...f7d

Jeg ser etter:

Energimerking 
Lydnivå
Størrelse på åpning dør
Kapasitet antall kilo
Sentrifiguehastighet 1400/1600
Merke
Pris
Skånetrommel
Brukervennlig og oversiktelig betjeningspanel
Timemanager

Jeg kjøper kun brukt hvis det foreligger kvittering/garanti. Finnes firmaer som rehabiliterer og selger som b-varer, hvor man får litt garanti https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170136591&srsltid=AfmBOopdhA3Njh4NzlyzF6eU9FgX8JQWk1rJLeTnJ0fV-POoebqAAeo6

Anonymkode: f23b5...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Million skrev (40 minutter siden):

Min Miele maskin kan man som tilvalg velge at maskinen skal bruke ekstra vann, og det er et valg jeg alltid trykker på fordi jeg vil ha det. Jo mer vann, jo mer får man skylt igjennom "skitten". 

Jeg anbefaler Miele fordi de har så lang levetid, og er kjent for å holde i 20 år. De er testet og produsert med den hensikten at de skal vare i oppimot tjue år. 

Hold deg langt unna Hotpoint, Indesit og Candy og slike brannfarlige billigmerker som bare er dritt.

Jeg har hatt min Electrolux i snart 12 år, kostet drøye 5000 kr, og funker fortsatt meget bra. Også stor døråpning  som gjør vasking av større ting som dyner og trekk til overmadrass veldig enkelt. 

Anonymkode: f23b5...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser etter:

Energimerking 
Lydnivå
Størrelse på åpning dør
Kapasitet antall kilo
Sentrifiguehastighet 1400/1600
Merke
Pris
Skånetrommel
Brukervennlig og oversiktelig betjeningspanel
Timemanager

Jeg kjøper kun brukt hvis det foreligger kvittering/garanti. Finnes firmaer som rehabiliterer og selger som b-varer, hvor man får litt garanti https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170136591&srsltid=AfmBOopdhA3Njh4NzlyzF6eU9FgX8JQWk1rJLeTnJ0fV-POoebqAAeo6

Anonymkode: f23b5...4cf

Glemte i si, sånn i forhold til merke så har jeg kun erfaring med Electrolux da det er det eneste merket jeg noensinne har eid. Veldig fornøyd. Men alle merker har gode og mindre gode produkter, så det spiller en rolle hvilken modell innenfor hvert merke man går for. 

Neste gang jeg skal ha ny, så blir det enten Electrolux eller AEG, evnt Bosch. Avhenger av hva som er på tilbud, for det er alltid noe på tilbud. Det er bedre å kjøpe toppmodellen til AEG enn den billigste til Miele. 

Anonymkode: f23b5...4cf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har Bosch og er veldig fornøyd, kan velge kortere programmer. 

Anonymkode: 62de7...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye likt som andre her, men jeg hadde også sett godt på programmene. Jeg vil aldri igjen ha en vaskemaskin som ikke har hurtigprogram. Elsker at min kan vaske en maskin på 30 grader på 30 minutter! Ordentlig sentrifugering og det hele. Det er mange maskiner som har det, så bør ikke være noe problem. 
Jeg hadde også ønsket meg ullprogrammer, men det tror jeg så og si alle maskiner har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...