Gå til innhold

Hvordan er en typisk terrier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner det er forskjell fra terrier til terrier men hvordan er en typisk terrier?

Anonymkode: f6680...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den jeg kjenner er veldig sta og egen (Jack Russel). Mye energi. 

Anonymkode: 69891...ff4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg hadde (Airedale terrier) var viljesterk og sta. Hun lot seg ikke pille på nesen og ga klar beskjed om hvem hun ikke likte. B.l.a la hun sin egen kullsøster for hat og de tålte ikke trynet på hverandre 😄 

Men det er noe av det jeg liker best ved terriere 😍 De er en håndfull og man må ofte jobbe med å få dem noenlunde lydig. Hvis man kan leve med staheten og at noen kan være hissige, så er terriere herlige å ha i hus 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktløse, selvstendige, mye motor, mye samkjønnsagressjon og generelt mye hund. Enkelte av dem har også mye jaktinnstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tydelig forskjell jeg merker mellom min havanais og en cairn terrier jeg kjenner er at terrieren veldig raskt går fra null til hundre hvis hun blir irritert, som at hun tilsynelatende kan gå fra å være helt avslappet til å bjeffe skarpt og bite i luften etter en annen hund (eller en sjelden gang også mennesker) hvis de gjør noe hun ikke liker. Mens vår havanais er mye mildere og bruker mer tid på å gå gjennom en haug med konfliktdempende signaler før han eventuelt knurrer. 

Har hørt mange si noe lignende. Så det stemmer nok bra at terriere generelt er litt skarpere og har et litt mer hissig gemytt enn en del andre hunder. Det trenger jo ikke å bli et problem så lenge man er klar over det og har kunnskapen og viljen til å jobbe med det og leve med det.

Cairn terrieren elsker for eksempel mennesker og kos, men ingen får lov til å stikke ansiktet ned mot hennes. Da får du høre det! Vår havanais finner seg derimot i kyss på hodet og på siden av ansiktet. Det er nok ikke noe han elsker, men så lenge det kommer fra de av oss han stoler på virker det ikke som om det plager ham heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk terrier er å ha et tydelig språk😄 De kan høres voldsomme ut, med mye lyd og tenner - men det blåser av like fort som det kom. De er på en måte litt «kortlunta» uten å være aggressive. Utrolig gøy å jobbe med terrier, men de kan være sta som fy…..lærer fort og kjeder seg like fort😂😂

Anonymkode: 45049...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sta, livlige, aktive, morsomme, må oppdras med belønning og lek/ alt må være gøy, ellers er det streik, stort sett lettere å fyre opp enn andre raser ja. Ikke noe for nybegynnere, men tar du kurs og vet at det kan bli noen kamper går nok det fint også. Har selv JRT og hadde IKKE valgt den 😅 Jeg visste  veldig godt hva jeg gikk til, men mange ville nok ikke holdt ut det aktivitetsbehovet den har, både fysisk og mentalt. 

Synes dvergschnauzer og silky terrier er festlige og  ville valgt en av dem om jeg skulle hatt ny hund. Schnuzeren er tøff og tåler alt du måtte ønske å ta den med på, men krever ikke like mye som mange andre i terrierfamilien :)

Anonymkode: 85345...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktløs. Stor hund i liten kropp. Sta. Hissige. Lekne. Mye humor. 

Anonymkode: 0def5...557

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har tysk jakterrier. Opplever henne som mye hund i liten kropp. Veldig mye personlighet, og hun liker å si ifra hvis hun ikke er fornøyd. Jakt innsnittet er veldig stort, spesielt nå i jakt sesongen. Veldig aktiv, glad i å være ute og rundt andre hunder (vi har 1 og naboen har 3, så de er ofte ute i samme ute gård). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jack russell terriere og det er fantastisk morsomme og herlige hunder med mye motor. Lette og trene og de lærer veldig fort. Opplever ikke mine som sta. 

De har lært seg å slappe av, så de er ikke stressa, slik ofte mange er som ikke får utløp for mental trening (ikke ball/pinnekasting). 

Det er noe eget med en terrier personlighet og tror jeg alltid vil ha en terrier i livet mitt. 

Anonymkode: 4e58c...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Yorkshire terrier. Stor hund i liten kropp er vel det som beskriver terrier generelt. Min er ekstremt sosial og elsker alle mennesker og hunder. Er relativt aktiv, men har en god av-knapp. Elsker å være med overalt, men greier også fint å være alene hjemme. Trenger hjernetrim og snuseturer, men greier også fint helt rolige dager hjemme. Fantastisk personlighet, lærevillig, leken, en smule sta og uttrykker tydelig hva han ønsker. Bjeffer minimalt. 

Anonymkode: f3011...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...