Gå til innhold

Ikke så smart med fastrente med vårt utgangspunkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mange andre har jeg og kona også vurdert om vi burde hive oss på et fastrentetilbud. Det var riktig nok før det begynte å stige igjen de siste dagene. Men jeg har likevel lyst til å høre deres meninger rundt dette.

Vi har i dag er boliglån på 3,48 mill med flytende rente, som ligger på 5.35 nominell, 5.52 effektiv. Vi har fått et tilbud fra banken om en 3 års fastrente på 4.35 nominell, 4.51 effektiv. 

Når vi har en rente så er så "nærme" det vi kan få i flytende, er det egentlig verdt det over tre år? Skjønner at det ikke er en klar fasit, siden det er vanskelig å spå i årene framover, men likevel. Takk for at du tok deg tid til å lese dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du binder renta på hele lånet jtgjør det pr i dag ca 2.000 kr mindre å betale i måneden.

så det spørs om du tror at renta blir satt med mer i løpet av de neste 36 mnd så du i snitt på denne tiden får større rente forskjell i din favør. 

Binding av renta blir litt som forsikring, du er sikker på at det ikke blir dyrere, og sparer 2.000 kr i mnd frem til de begynner å kutte renta og det må minimum 4 rentekutt (om de går ned de vanlig 0,25 hver gang) før du er nede på fastrente du har tilbud om.

også må de kutte videre ned om du skal tape på det (og da mer en besparlsen du har hatt frem til flytende ble billigere enn fast)

Jeg bant renta på 85% av lånet mitt for noen år siden og har brukt de pengene jeg har spart i rente utgifter på å betale ekstra på den delen som ikke er bundet.  
Dette gjør at jeg jeg nå har 117.000 mindre i lån enn jeg ville hatt med flytende rente på alt  😊

Anonymkode: ba730...93b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ingen vits. Flytende rente bikker 4-6 ggr innen et år.

Anonymkode: 8debd...0c4

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...