Gå til innhold

Husbanken: Hva fikk du i startlån og tilskudd i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke Husbanklån.

Er 100% ufør og alene med et barn i Oslo.

Jeg vet jeg klikker av alle boksene mht startlån og tilskudd, men boligprisene her er jo insane.

Jeg er avhengig av et solid tilskudd for å få 2 soverom.

Så hva fikk dere?

Anonymkode: 0b33a...bd8

• 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du startlån?

Anonymkode: 6287e...82d

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen menneskerett å bo i Oslo?  

Anonymkode: 8e070...25a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Hvis du allerede bor i Oslo, har man jo ikke noe annet valg enn og bli boende i Oslo om man skal ha husbanklån. 

Anonymkode: d2c24...7f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Hvis du allerede bor i Oslo, har man jo ikke noe annet valg enn og bli boende i Oslo om man skal ha husbanklån. 

Anonymkode: d2c24...7f4

Det må jo gå an å pendle? Har flere kolleger som pendler 2-3 timer hver dag  fordi de ikke har råd til å bo i Oslo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det må jo gå an å pendle? Har flere kolleger som pendler 2-3 timer hver dag  fordi de ikke har råd til å bo i Oslo.

Det handler ikke om meg og jobb. Men om ungene og skolen❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei vet. Ser på muligheter til å flytte. Men jeg spør om råd fordi jeg har barn i skole, og det er trist å miste venner, far og nettverk 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk du startlån?

Ja.

Fikk 3.2M og 1.5M i tilskudd 🤗

Anonymkode: cd312...928

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snart er det vel ingen "menneskerett" å bo under en bro i Tana?

Anonymkode: b7ce0...f7e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja.

Så totalt bolig for 4,7 mill for 1 voksen og 2 barn basert på at du er trygdet, men uten at barnet eller du har behoh for spesielle tilretteleggelse? Er bare nysgjerrig:)

Anonymkode: fe32b...e22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så totalt bolig for 4,7 mill for 1 voksen og 2 barn basert på at du er trygdet, men uten at barnet eller du har behoh for spesielle tilretteleggelse? Er bare nysgjerrig:)

Anonymkode: fe32b...e22

Jeg er ufør alenemor med 1 barn med spesielle behov 😊

Men jeg fikk lov å få inn ekstra pant i bolig fra forloveden min så jeg fikk kjøpt meg hus med hage innenfor Oslo, 16 min med tog fra sentrum.

Så huset er 100% mitt og han får kun panten tilbake om jeg bestemmer meg for å selge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja.

Buuuullshit 🤣 

Anonymkode: bdb1f...55a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Buuuullshit 🤣 

Anonymkode: bdb1f...55a

Nope. Ligger og soler meg på terassen i huset mitt nå.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snart er det vel ingen "menneskerett" å bo under en bro i Tana?

Anonymkode: b7ce0...f7e

Siden boliger der koster 10000 per kvm (10-15% av Oslo) tror jeg ikke du trenger å bruke det eksemplet igjen,chill.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør alenemor med 1 barn med spesielle behov 😊

Men jeg fikk lov å få inn ekstra pant i bolig fra forloveden min så jeg fikk kjøpt meg hus med hage innenfor Oslo, 16 min med tog fra sentrum.

Så huset er 100% mitt og han får kun panten tilbake om jeg bestemmer meg for å selge.

Forloved? Så dere er to voksne om lånet? Eller er boligen helt din?

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Hva er foresten tilskudd? Jeg har også barn med spesielle behov, men hvor høy pleiesats har ditt barn, har det noe å si? Beklager mange spørsmål 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forloved? Så dere er to voksne om lånet? Eller er boligen helt din?

Nei.

Jeg eier boligen. Jeg trengte en tilpasset bolig pga barn med spesielle behov.

Husbanken har meg 1.5M i tilskudd og tillot han å gi meg ekstra "EK" i form av pant i boligen.

Så huset og skjøtet er mitt så jeg og barnet mitt kan bli uavhengig av noen.

Han får kun panten tilbake om jeg velger å selge eller om jeg dør og huset selges.

Om han dør slettes panten og jeg får pengene.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er foresten tilskudd? Jeg har også barn med spesielle behov, men hvor høy pleiesats har ditt barn, har det noe å si? Beklager mange spørsmål 😅

Tilskudd er at Husbanken gir deg et rentefritt lån med pant i boligen for de som ikke har nok EK til å kjøpe bolig.

Barnet mitt har sats Hjelpestønad sats 4. Krever tilsyn 24/7 og en til en.

Ja, hva barnet trenger veier tungt. Også min helsetilstand som ufør med 100 foreldreansvar. For at vi skulle få et verdig liv der huset og hagen er sikret så barnet har mulighet til å få nok plass ute og inne til å utfolde seg da han ofte ikke orket aktiviteter utenfor hjemmet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til opplysning. Dette kom ikke på første forsøk.

Jeg jobbet iherdig og hadde en forloved som var villig til å hjelpe meg i prosessen.

Det var først kun 250K i tilskudd.

Da klaget jeg med tung dokumentasjon mht min helse og barnets behov. Det var mye frem og tilbake med argumentasjon fra begge sider. Men boligkontoret så at vi trengte hjelp og det at forloveden også ville ta risiko med pant så innvilget de huset jeg ønsket meg 

Samme med Hjelpestønad sats 4. Fikk avslag.

Klaget og hentet inn saker fra Lovdata og enda mer dokumentasjon på barnets behov.

Jeg har måtte kjempe hele livet så jeg vet at systemet vil lytte om du brøler høyt nok.

Vant også igjennom i sivilretten for tapt barndom etter å ha vært en kasteball i systemet siden fødsel.

Avslag gis ofte på mange sånne saker, men de som kjemper og viser at de vil bli en kakerlakk som nekter å gi opp, de får som oftest gjennomslag.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Til opplysning. Dette kom ikke på første forsøk.

Jeg jobbet iherdig og hadde en forloved som var villig til å hjelpe meg i prosessen.

Det var først kun 250K i tilskudd.

Da klaget jeg med tung dokumentasjon mht min helse og barnets behov. Det var mye frem og tilbake med argumentasjon fra begge sider. Men boligkontoret så at vi trengte hjelp og det at forloveden også ville ta risiko med pant så innvilget de huset jeg ønsket meg 

Samme med Hjelpestønad sats 4. Fikk avslag.

Klaget og hentet inn saker fra Lovdata og enda mer dokumentasjon på barnets behov.

Jeg har måtte kjempe hele livet så jeg vet at systemet vil lytte om du brøler høyt nok.

Vant også igjennom i sivilretten for tapt barndom etter å ha vært en kasteball i systemet siden fødsel.

Avslag gis ofte på mange sånne saker, men de som kjemper og viser at de vil bli en kakerlakk som nekter å gi opp, de får som oftest gjennomslag.

Tusen takk for at du svarer så grundig og godt! Huff ja jeg burde ha kjempet ang pleiepenger da jeg fikk avslag. Jeg var helt utslitt på det tidspunktet i livet mitt. Tror du at du måtte ha pleiepenger for å bli innvilget hjelp? Jeg har dokumentasjon på diagnosen og plager dette medfører. Jeg har ikke kunnet jobbe 100% på 5 år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for at du svarer så grundig og godt! Huff ja jeg burde ha kjempet ang pleiepenger da jeg fikk avslag. Jeg var helt utslitt på det tidspunktet i livet mitt. Tror du at du måtte ha pleiepenger for å bli innvilget hjelp? Jeg har dokumentasjon på diagnosen og plager dette medfører. Jeg har ikke kunnet jobbe 100% på 5 år

Jeg har ikke pleiepenger. Kun 100 varig ufør.

Det de ser på mht lån er inntekt og hvor mye du kan betjene. Jeg fikk nedbetalingstid på 50 år og betaler 16.400 i mnd. I tillegg kommer jo kommunale utgifter, husforsikring etc. De tingene er ofte inkludert i felleskostnadene ved leilighet da.

Hvor mye du får i tilskudd vil avhenge av behovet.

Det første jeg ville gjort er å samle ALL info om barnet. 

Har du barneforsikring?

Den utløses når du får innvilget Hjelpestønad. Det er ekstra penger hver mnd du kan bruke på lån pluss en større sum avhengig av hvilke sats du har.

Så må du dokumentere dine utfordringer og hvordan det har påvirket deg, din helse og livskvalitet.

Det er en papirmølle, men tar du deg den tiden til å skrive en grundig beskrivelse av livssituasjonen deres og dokumenterer alt så øker sjansen betraktelig.

Og du kan også klage om du ser at med f.eks litt mer tilskudd vil du kunne få akkurat den boligen du og barnet ditt trenger for en varig, trygg og stabil livssituasjon.

Da viser du til boligannonser på Finn mht hva dere trenger og argumenter på hvorfor DEN type bolig er egnet.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...