Gå til innhold

1,5 år og må trilles i søvn på kvelden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vårt barn på 1,5 år var ganske syk for noen uker siden. Før dette klarte vi å legge henne greit på kvelden. Litt grining, men det tok max 30 minutter, så det var overkommelig. Så ble hun som nevnt syk og var det lenge. Hadde vondt, mye behov for nærhet osv. Dette gjorde både legging og søvn til et mareritt. Hun skrek bare ved legging og ingenting funket. Kun at hun sovnet av utmattelse nærmere kl 22. Hun våknet også mye på natten. Vi foreldre er jo begge i full jobb og ble utslitt av dette. En dag prøvde jeg å gå tur med henne i vogn før leggetid, da hun pleier å like dette og roe seg ned. Det funka, og hun sovna. Våknet fremdeles på natt, men nå klarte vi endelig å legge henne rundt kl 18.30.

Da hun var syk lenge fortsatte vi med dette. Vi orket ikke skriking til kl 22 hver kveld lenger samt masse oppvåkninger på natt, og hun var relativt syk. Dette kom til å vare en stund. Så vi måtte bare gjøre det som funket..

Så ble hun helt frisk igjen. Men problemet nå er at hun er blitt vant med å trilles i søvn om kvelden. Hun nekter å legges i senga og bare skriker og blir helt desperat. Vi er fremdeles begge i full jobb, og hun våkner også fremdeles litt på natta. Jeg er gravid igjen, vi har begge jobber som til tider kan være krevende. Så vi orker rett og slett ikke legging som tar lang tid og masse skriking.. Jeg kjenner at skal vi ta den "kampen", så må jeg i så fall sykemelde meg, for jeg blir utslitt av det. 

Er det veldig dumt å bare fortsette med trillingen? Noen som har erfaring? Eller bør vi ta kampen? Når kan man forvente at de er modne nok til å forstå litt mer av dette med legging? 

Anonymkode: f246d...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare fortsett, det går i faser og vipps er det over. Vi hadde også en laaang fase i samme alder hvor vi måtte trillet barnet i søvn på kvelden. Det gikk over etter noen måneder uten at vi egentlig gjorde noe.Plutselig kunne vi legge i sengen. Mitt tips når det gjelder søvn er å hold på gode rutiner, men også gjør det som fungerer. Om det er timesvis gråt i senga, men søvnen kommer etter en liten trilletur så er det dette barnet trenger akkurat nå.

Anonymkode: 952b9...849

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare fortsett, det går i faser og vipps er det over. Vi hadde også en laaang fase i samme alder hvor vi måtte trillet barnet i søvn på kvelden. Det gikk over etter noen måneder uten at vi egentlig gjorde noe.Plutselig kunne vi legge i sengen. Mitt tips når det gjelder søvn er å hold på gode rutiner, men også gjør det som fungerer. Om det er timesvis gråt i senga, men søvnen kommer etter en liten trilletur så er det dette barnet trenger akkurat nå.

Anonymkode: 952b9...849

Ja, det er det jeg tenker litt. Det kan jo ikke være greit for henne heller å sovne kl 22 hver kveld... Da hun sovnet så sent måtte hun ta to lurer om dagen og alt ble bare tull. Blir hun trillet på kveldstid så hun kommer i seng rundt kl 18.30, så sover hun til rundt kl 6 og tar én lur om dagen. Får håpe det går over. TS 

Anonymkode: f246d...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vårt barn på 1,5 år var ganske syk for noen uker siden. Før dette klarte vi å legge henne greit på kvelden. Litt grining, men det tok max 30 minutter, så det var overkommelig. Så ble hun som nevnt syk og var det lenge. Hadde vondt, mye behov for nærhet osv. Dette gjorde både legging og søvn til et mareritt. Hun skrek bare ved legging og ingenting funket. Kun at hun sovnet av utmattelse nærmere kl 22. Hun våknet også mye på natten. Vi foreldre er jo begge i full jobb og ble utslitt av dette. En dag prøvde jeg å gå tur med henne i vogn før leggetid, da hun pleier å like dette og roe seg ned. Det funka, og hun sovna. Våknet fremdeles på natt, men nå klarte vi endelig å legge henne rundt kl 18.30.

Da hun var syk lenge fortsatte vi med dette. Vi orket ikke skriking til kl 22 hver kveld lenger samt masse oppvåkninger på natt, og hun var relativt syk. Dette kom til å vare en stund. Så vi måtte bare gjøre det som funket..

Så ble hun helt frisk igjen. Men problemet nå er at hun er blitt vant med å trilles i søvn om kvelden. Hun nekter å legges i senga og bare skriker og blir helt desperat. Vi er fremdeles begge i full jobb, og hun våkner også fremdeles litt på natta. Jeg er gravid igjen, vi har begge jobber som til tider kan være krevende. Så vi orker rett og slett ikke legging som tar lang tid og masse skriking.. Jeg kjenner at skal vi ta den "kampen", så må jeg i så fall sykemelde meg, for jeg blir utslitt av det. 

Er det veldig dumt å bare fortsette med trillingen? Noen som har erfaring? Eller bør vi ta kampen? Når kan man forvente at de er modne nok til å forstå litt mer av dette med legging? 

Anonymkode: f246d...6b1

Du skal sykemelde deg fordi du ikke får ungen til å sove om kvelden.

Det er dere som har valgt å bli gravid på nytt nå. Passet det veldig bra? Du får søke permisjon hvis du trenger å være hjemme da

Anonymkode: 7235c...fdf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så vi orker rett og slett ikke legging som tar lang tid og masse skriking.. Jeg kjenner at skal vi ta den "kampen", så må jeg i så fall sykemelde meg, for jeg blir utslitt av det. 

Dette er en ørliten forsmak på livet som tobarnsforelder.

Hva du/dere velger nå tenker jeg legger fundamentet for hvordan dere håndterer ting de neste årene.

Jeg ville anbefalt å slutte med trillingen, og stå i det. Til slutt sovner hun uansett, så får dere bare legge dere tidlig selv. Kan hende far må være den som bruker mest energi på denne leggingen, siden du er gravid og det tar på.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skal sykemelde deg fordi du ikke får ungen til å sove om kvelden.

Det er dere som har valgt å bli gravid på nytt nå. Passet det veldig bra? Du får søke permisjon hvis du trenger å være hjemme da

Anonymkode: 7235c...fdf

Man kan bli syk av søvnmangel, uavhengig av hva årsaken er.

Er ikke rart det fødes for få barn her i landet hvis man først skal ta en lang utdannelse, jobbe lenge nok til å ha råd til å kjøpe en overpriset bolig, og så vente med å få nummer to til nummer en ikke trenger deg lenger. 

Anonymkode: fb383...31b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det er det jeg tenker litt. Det kan jo ikke være greit for henne heller å sovne kl 22 hver kveld... Da hun sovnet så sent måtte hun ta to lurer om dagen og alt ble bare tull. Blir hun trillet på kveldstid så hun kommer i seng rundt kl 18.30, så sover hun til rundt kl 6 og tar én lur om dagen. Får håpe det går over. TS 

Anonymkode: f246d...6b1

Jeg ville ha fortsatt å trille barnet i søvn. Plutselig er det noe annet som funker. 

Anonymkode: fb383...31b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (14 minutter siden):

Dette er en ørliten forsmak på livet som tobarnsforelder.

Hva du/dere velger nå tenker jeg legger fundamentet for hvordan dere håndterer ting de neste årene.

Jeg ville anbefalt å slutte med trillingen, og stå i det. Til slutt sovner hun uansett, så får dere bare legge dere tidlig selv. Kan hende far må være den som bruker mest energi på denne leggingen, siden du er gravid og det tar på.

Jeg legger meg tidlig, men om hun skriker til kl 22 så går det jo ikke. TS

Anonymkode: f246d...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan bli syk av søvnmangel, uavhengig av hva årsaken er.

Er ikke rart det fødes for få barn her i landet hvis man først skal ta en lang utdannelse, jobbe lenge nok til å ha råd til å kjøpe en overpriset bolig, og så vente med å få nummer to til nummer en ikke trenger deg lenger. 

Anonymkode: fb383...31b

Mye av det kan man nok takke likestillings kampen for..

Anonymkode: 7235c...fdf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta kampen i helgene da vel, så sover dere ut en dag hver. Å sykemelde seg fordi ungen ikke sover når dere er to foreldre er jo helt..

Anonymkode: 5a158...219

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får ta kampen i helgene da vel, så sover dere ut en dag hver. Å sykemelde seg fordi ungen ikke sover når dere er to foreldre er jo helt..

Anonymkode: 5a158...219

Men vil det funke hvis vi ikke er konsekvente? Jeg tenker når vi ikke tar kampen i ukedagene? Har du noe erfaring med det?

Jeg kan ikke gå på jobb hvis jeg får så lite søvn og er utslitt før kl 8 om morgenen. Jeg har en krevende jobb og er mye sliten etter jobb også. Eventuelt må jeg gå ned i stilling så jeg kan sove ut før jobb. Men er det verdt det om det fungerer å trille barnet? Noen sier jo at det vil gå over. Har du noe erfaring med dette?

TS

Anonymkode: f246d...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter du barnet over i sengen eller sover hun i vognen hele natten?

Vi har i perioder med sykdom trillet vognen inne på soverommet og løftet over, men kun i spesielle tilfeller og vi har ikke fortsatt med det, det har vært typ 1-2 kvelder.

Roer hun seg heller ikke om dere ligger sammen med henne i sengen?

Anonymkode: 9fbff...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men vil det funke hvis vi ikke er konsekvente? Jeg tenker når vi ikke tar kampen i ukedagene? Har du noe erfaring med det?

Jeg kan ikke gå på jobb hvis jeg får så lite søvn og er utslitt før kl 8 om morgenen. Jeg har en krevende jobb og er mye sliten etter jobb også. Eventuelt må jeg gå ned i stilling så jeg kan sove ut før jobb. Men er det verdt det om det fungerer å trille barnet? Noen sier jo at det vil gå over. Har du noe erfaring med dette?

TS

Anonymkode: f246d...6b1

Hvis du begynner å ta kampen, så må du jo ikke gi deg. Er jo ikke sikkert det tar så mange dager å snu det.

Anonymkode: 7235c...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi triller nummer tre nå for nå funker det. De andre hadde andre ting. Gjør livet så enkelt som mulig for dere selv. 

Anonymkode: fbe8a...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere må velge. Enten trille nå en periode, eller ta kampen å stå i det. Vi prøvde gjentatte ganger (måtte kjøre bil hver kveld for å få ungen til å sovne til riktig tid, ellers var det hylskriking i mange timer 😨). Jeg var på randen til å klikke etter å ha styra i mange timer hver kveld, så løsningen ble å kjøre… 

Etter en stund fikk vi hjelp av helsepersonell, og de anbefalte oss å ta kampen, stå i det og ikke gi oss. Vi fikk beskjed om at det kunne ta opptil 2 uker å endre rutinen. Far tok fri noen dager (han jobber kveld), og vi planla sammen hvordan vi skulle løse det. Det tok 4-5 dager med hard jobbing så var rutinen på plass. Absolutt verdt det! 
 

Vi endret litt på rutinene. Kveldsmat, bading, lese bok/synge nattasang osv. samme rutine hver eneste kveld, legge til eksakt samme tidspunkt, ingen fravikelse overhodet🫣 Nå tar leggingen 10 minutter, og ungen sovner kl 18. Før dette var det skriking og en overtrøtt unge som ikke sovnet før 22-23… ble jo for lite søvn, urolig om natten , grinete på dagtid, trøtt og sliten.. ble bare en ond sirkel. Glad vi tok kampen. Det var slitsomt der og da, men vi har fått det mye lettere nå, og barnet er mer uthvilt og fornøyd. Sover godt gjennom natten. 

Anonymkode: 3a544...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Løfter du barnet over i sengen eller sover hun i vognen hele natten?

Vi har i perioder med sykdom trillet vognen inne på soverommet og løftet over, men kun i spesielle tilfeller og vi har ikke fortsatt med det, det har vært typ 1-2 kvelder.

Roer hun seg heller ikke om dere ligger sammen med henne i sengen?

Anonymkode: 9fbff...625

Vi løfter henne over i sengen. Problemet er at hun ikke finner roen på kvelden. Uansett hva. Hun blir distrahert av alt. Samsoving fungerer ikke, hun blir bare distrahert av det også. Leker og tuller. TS

Anonymkode: f246d...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi løfter henne over i sengen. Problemet er at hun ikke finner roen på kvelden. Uansett hva. Hun blir distrahert av alt. Samsoving fungerer ikke, hun blir bare distrahert av det også. Leker og tuller. TS

Anonymkode: f246d...6b1

Da høres det ut som det er noe med kveldsrutinen som trenger en justering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (8 minutter siden):

Da høres det ut som det er noe med kveldsrutinen som trenger en justering. 

Ja, vi har prøvd. Bad funker ikke, lese bok på fanget gjør vi, men hun skal bare ned på gulvet og leke. Det er uansett hvilket rom vi er på. Vi har mørkt rom med nattlys, men det hjelper ikke. Hun nekter å bli liggende i senga. Innimellom funker det om hun sitter på fanget til en av oss med lyset skrudd av og rolig musikk, til hun sovner. Men det er jo ikke nødvendigvis bedre. 

Vi har også prøvd å bare la henne skrike, gå ut, gå inn igjen og legge henne ned flere ganger. Men hun blir helt hysterisk og skriker til hun nesten mister pusten og bare står og rister. Er det riktig at det skal være sånn? TS 

Anonymkode: f246d...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi har også prøvd å bare la henne skrike, gå ut, gå inn igjen og legge henne ned flere ganger. Men hun blir helt hysterisk og skriker til hun nesten mister pusten og bare står og rister. Er det riktig at det skal være sånn? TS 

Det er ingenting farlig ved det, så lenge dere er der og trygger henne. Dog ville jeg anbefalt å ikke endre for mye på rutinene, for da vet du ikke hva som funker og ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vi har også prøvd å bare la henne skrike, gå ut, gå inn igjen og legge henne ned flere ganger. Men hun blir helt hysterisk og skriker til hun nesten mister pusten og bare står og rister. Er det riktig at det skal være sånn? TS 

All respekt for at du er gravid igjen 😳 

Anonymkode: 24399...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...