Gå til innhold

Dere som tok lasik/øyelaser i ung alder - har dere fortsatt like bra syn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok lasik for nærsynthet da jeg var 20år. Nå 5år etter føler jeg at synet har blitt verre igjen.

Anonymkode: 09934...bcb

Skrevet

hvor stor styrke hadde du?

Jeg har ikke tatt enda, men vurderer. Jeg er så nærsynt at de ikke lager den eksakte styrken min mer, samt har skjeve hornhinner men syns det er litt skummelt og bortkastet om synet likevel blir dårlig igjen.

Anonymkode: d57bf...7d3

Skrevet (endret)

Jeg gjorde det i 2004. Er 44 idag. Har fortsatt perfekt syn. Valgte den dyreste behandlingen. Jeg hadde -5,5 på begge øyne.

Endret av DeLorean
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

2008 her, funker enda. Høyre er litt dårlig i mørket, det var helt tåkete første uka etter operasjonen.

Hvor ble du operert?

Anonymkode: 59f4e...0a0

Skrevet
DeLorean skrev (3 minutter siden):

Jeg gjorde det i 2004. Er 44 idag. Har fortsatt perfekt syn. Valgte den dyreste behandlingen. Jeg hadde ÷5,5 på begge øyne.

Hvor opererte du? Har -6.50 og begynner å bli virkelig lei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok lasik for nærsynthet da jeg var 20år. Nå 5år etter føler jeg at synet har blitt verre igjen.

Tok da jeg var ca 27. Fikk barn et par år etterpå, og da ble det ene øyet litt nærsynt. Antakelig pga hormoner... 

Måtte få meg pc-briller da jeg var ca 36. Er nå 47 og har klart meg med den samme styrken siden, men har nettopp måttet få meg kjørebriller. 

Så alt i alt har det vært veldig verdt det! 

Satser på linsebytteoperasjon ved neste korsvei. 

Anonymkode: 4c400...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor opererte du? Har -6.50 og begynner å bli virkelig lei.

ABC Synskirurgi. 

Skrevet
DeLorean skrev (46 minutter siden):

Jeg gjorde det i 2004. Er 44 idag. Har fortsatt perfekt syn. Valgte den dyreste behandlingen. Jeg hadde ÷5,5 på begge øyne.

Samme her, operert i 2006, tror jeg. Var rundt minus 5-6 på begge øyne. Jeg fikk perfekt syn, og har det fremdeles. Jeg begynner å kjenne alders synet komme snikende, men det ville kommet innsett. Ville 10/10 gjort det igjen, det var et helt nytt liv uten briller/linser, og jeg har garantert spart store summer. 

Anonymkode: 345cf...f2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme her, operert i 2006, tror jeg. Var rundt minus 5-6 på begge øyne. Jeg fikk perfekt syn, og har det fremdeles. Jeg begynner å kjenne alders synet komme snikende, men det ville kommet innsett. Ville 10/10 gjort det igjen, det var et helt nytt liv uten briller/linser, og jeg har garantert spart store summer. 

*alderssynet, beklager autokorrektur…

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

hvor stor styrke hadde du?

Jeg har ikke tatt enda, men vurderer. Jeg er så nærsynt at de ikke lager den eksakte styrken min mer, samt har skjeve hornhinner men syns det er litt skummelt og bortkastet om synet likevel blir dårlig igjen.

Hvis du er veldig nærsynt er sannsynligheten for at du ikke blir brillefri større. Jeg kjenner en som hadde minus 13 og 14, tror jeg. Han ble ikke brillefri, men endte vel på rundt 1,5-2,5. Noe som er en helt annen verden enn å være mer eller mindre blind uten briller. Så han mente det var verdt det. Briller ble mye billigere også, siden han ikke lenger trengte veldig dyre glass. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde -4.75 og -5.0. Tok laseroperasjon da jeg var 32 år og fikk perfekt syn. 

Er nå 38 år og har akkurat like perfekt syn. Beste avgjørelsen ever for min del, angrer null. Fort gjort + pengene veies opp over tid i linser- og brillebruk.

Skrevet
LøkkaLine skrev (2 timer siden):

Jeg hadde -4.75 og -5.0. Tok laseroperasjon da jeg var 32 år og fikk perfekt syn. 

Er nå 38 år og har akkurat like perfekt syn. Beste avgjørelsen ever for min del, angrer null. Fort gjort + pengene veies opp over tid i linser- og brillebruk.

Men fikk du dårligere mørkesyn eller ser du kjempebra i mørket nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men fikk du dårligere mørkesyn eller ser du kjempebra i mørket nå? 

Hvorfor skulle jeg få dårligere mørkesyn? Nytt for meg. Men nei, absolutt ikke dårligere. 

Skrevet

-2,25 og 1,75. Tok lasek i 2007 når jeg var 17. Måtte begynne med lesebriller igjen når jeg var 22, tilbake på heltidsbriller når jeg var 24. Nå er jeg 34 straks og er oppi -2,75 og 2,25. 

Anonymkode: f2514...f57

Skrevet

Jeg tok lasik da jeg var 25, nå er jeg 45 og føler jeg har kronisk litt uklart syn. Men bruker fortsatt ikke briller, det litt uklare er ikke noe som korrigeres med det. Har hatt dårlig nattsyn siden operasjonen. 

Anonymkode: 1da48...d46

Annonse
Skrevet

Tok operasjonen i 1999/2000. Hadde +5 og +5,5, og skjeve hornhinner. Synet ble bra men har fortsatt de skjeve hornhinnene, så må fortsatt bruke briller. Kan ikke bruke linser pga feil form på øynene etter operasjonen. 

Skrevet

Jeg tok lasek da jeg var 27-28, og var ferdig med å amme siste barnet (graviditet og amming påvirker synet). Jeg var -3,5 og skjeve hornhinner på begge øynene. Jeg så klart allerede samme kveld, og har fremdeles det gode synet nå 14 år senere. Fikk litt dårligere mørkesyn av operasjonen, ellers ingen bivirkninger. Hadde gjort det igjen! Det lønte seg også økonomisk, gikk i null på linsekostnaden etter 8 år, og det hadde garantert blitt et par eller to med briller på den tiden også. 

Har fått litt "eldre" øyne nå som kan bruke litt tid på å bytte fokus mellom nær/fjern, men det er alderen 😉

Skrevet

Opererte i 2005. Ser fortsatt like bra i dag. 🙌🏻

Anonymkode: 3eda6...145

Skrevet

Tok det i år 200, og ser fremdeles som en ørn. Var nettopp hos øyelege får test, og sin siste pasient, var jeg dagens beste. 

Anonymkode: 23980...c40

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok det i år 200, og ser fremdeles som en ørn. Var nettopp hos øyelege får test, og sin siste pasient, var jeg dagens beste. 

2000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...