Gå til innhold

Dere mener barna er modne nok for gaming, men det er uhørt å la de være alene hjemme en time?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får helt fnatt av dagens foreldre, dere mener at en 1.klassing helt fint er moden nok til å sitte og game, men ikke være hjemme alene en liten halvtime på ettermiddagen engang? 

Anonymkode: e5572...9f4

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo på type spill.. Og en 1. klassing vet jo ikke nødvendigvis hvordan håndtere enn brann om han/hun er hjemme alene. Kan ikke sammenligne de to

Anonymkode: 92966...305

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng. Mange unger har fri tilgang til gaming, sosiale medier, nett osv., men å støvsuge rommet sitt, ta bussen på trening eller passe småsøsken en time eller to er de for tandre til og må få slippe ...

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (14 minutter siden):

umulig å gi et svar, du må komme med noe sammenlignbart.

Det er jo bare å se på tråden under om å la 6-åringen være alene hjemme en liten stund. Folk er jo helt hysteriske.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mene at vi som ikke synes det er greit å la 6-åringer være (lenge) alene hjemme lar dem ha fri tilgang til alle slags spill uansett aldersgrense er typisk stråmannsargumentasjon. Aldersadekvat ansvar OG aldersadekvate spill, ikke enten eller. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare å se på tråden under om å la 6-åringen være alene hjemme en liten stund. Folk er jo helt hysteriske.

ja men her lurte vel TS på hvordan foreldre kunne la 1. klassingene game, men ikke vær alene hjemme. Dette er jo 2 helt forskjellige ting og kan ikke sammenlignes.

Seff skrev (1 time siden):

Veldig godt poeng. Mange unger har fri tilgang til gaming, sosiale medier, nett osv., men å støvsuge rommet sitt, ta bussen på trening eller passe småsøsken en time eller to er de for tandre til og må få slippe ...

en 6 åring sitte barnevakt for småsøsken?? ehh ok her tror jeg du har litt for høye forventninger til hva en 6 åring har kapasitet til, samme gjelder forresten å ta buss til trening, dette hadde da aldri i livet vi fått lov til på 90 tallet da vi var 6år og tviler sterkt på at det var veldig vanlig da selv om vi sikker få inn noen i tråden her som sier "jeg reiste til syden alene da jeg var 4år"

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en idiotisk tråd. Å la en 6-åring være alene kan i verste fall føre til at de dør. Det samme kan ikke skje med dataspill.

Anonymkode: d19e3...e2e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å la 6-åringen spille Super Mario på Nintendo Switch, eller å spille FIFA offline, mens jeg er noen meter unna og lager middag, er plutselig likestilt med å være alene hjemme?? 

La oss si 9-åringen glemte et vannglass i vinduskarmen. Sola skinner og det fungerer likt som et forstørrelsesglass, også tar gardinet fyr. Et rom kan være overtent på få minutter. Kortere tid enn det tar meg å komme hjem fra butikken, om jeg så satt klar på butikkens parkeringsplass for å starte bilen i det gardinet tok fyr hjemme. 

Jeg reddet ut mine to eldste når en vase med blomster svigerinnen kom med i barselgave for tredjemann satte fyr på en duk på stuebordet. Selv var jeg og tredjemann i hagen, men jeg hørte røykvarslerne og fikk reddet ut jentene som lekte med dukker i stua. Den eldste var da 6 og sto lammet av skrekk og stirret på det brennende bordet. Enda vi hadde hatt flere brannøvelser hjemme og forsøkt å lære dem hva de skulle gjøre om det begynte å brenne. 

Hadde jeg dratt på butikken, så hadde jentene for lengst vært borte i løpet av de 15 minuttene den handleturen hadde tatt meg. 

Å være alene hjemme er absolutt ikke sammenlignbart med å spille dataspill. 

Anonymkode: e3a2f...dae

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Får helt fnatt av dagens foreldre, dere mener at en 1.klassing helt fint er moden nok til å sitte og game, men ikke være hjemme alene en liten halvtime på ettermiddagen engang? 

Jeg får helt fnatt av sånne som deg. Som ikke evner å forstå at en seksåring kan være totalt ulik en annen seksåring, og i en klasse har man nær sagt alle stadier av modenhet og umodenhet for alderen.

Min sønn hadde adhd diagnose, og å la han være alene som seksåring var ikke tale om. Han fant på så mye impulsive påfunn uten tanke for konsekvenser.

Anonymkode: 9b853...aa8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann møttes gjennom gaming, og er en skikkelig gamerfamilie med oppsett i hele stuen spesifikt for dette. Det er soleklart at vår datter skal få være med å game når hun blir interessert. Nå er hun 8 mnder så det er desverre litt tidlig(selv om hun allerede har prøvd hopp-knappen og nesten sent pappa rett i avgrunnen i spillet, hehe) , men vi gleder oss til å spille med henne så snart hun er interessert.
Når det kommer til å være alene hjemme så vil det komme ann på hvor moden hun er for alderen, og hvor lenge det er snakk om.
De 2 tingene kan forsåvidt heller ikke sammenlignes.

Anonymkode: 7cd41...1b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sammenlignbart. Vi har introdusert vårt barn litt til gaming, det er da spill vi har plukket ut. Bluey og peppa gris, blant annet. Det er spill som er ment for barn. Man kan også spille sammen som familie når barnet er stort nok til det. Ikke alle spill er skyting og skumle zombier. 

En 6 åring er etter min mening alt for liten til å ha ansvaret for hjemmet i så lang tid. Tenker det da går an å gå ut med søpla og hente post, som tar kanskje 2 minutter, men å være alene i 30 - 60 min er altfor mye å kreve av en på 6 år. Hvis det da oppstår en krise så har du i praksis gitt en 6 åring ansvaret for å håndtere det alene. Det er ikke greit, og ikke sammenlignbart med gaming. 

Anonymkode: 64971...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke hva gaming har med det å være hjemme alene å gjøre.

Anonymkode: aa829...e37

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "dere"? Føler jeg har havnet midt i en samtale her, og ikke fått med meg noe av hva som er sagt, eller hva som er tema.

Anonymkode: 51c70...13a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 14.39):

Definer "sitte og game" i denne sammenhengen. 

Mener du "spille spill på spillkonsoll"? "Spille PC-spill for barn"? Eller tenker du 
At barn ned i 6-års alder plasseres foran PC med GTA, men nektes å være alene en halvtime? 

For min erfaring er at de som lar 6 åringen være alene i 30-60-90-120minutter alene, er de samme som de som lar barnet spille spill med 12 års grense (eller høyere) og mener at det er helt uproblematisk. (Både det at barnet er alene, og det at barnet kan få spille hva det vil, uavhengig av aldersgrenser.) 

De aller fleste foreldre tillater gaming i forhold til barnets nivå og evner. (Og anbefalte aldersgrenser), og de ser også an barnets modenhet og evne til å håndtere ansvaret ift. å være alene hjemme. 

Anonymkode: 9e75f...82d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, mine har ikke fri tilgang i gamingverden. Minste skal få roblox etter jul, og spiller minecraft men ikke online. Hun spiller med egne venner eventuelt. Eldste er hjemme alene, men har heller ikke fri tilgang. 

Anonymkode: 09987...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Merkelig undring.

Anonymkode: ff5e7...c94

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1. klassing både gamet og var alene en liten stund innimellom. Om det begynner å brenne så vet han at han skal ut, det gjør vel alle? Merkelig at barna ikke kan være alene pga det. 

Anonymkode: 1e792...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse trådene ser jeg ofte prat om brann. Tja burde dere ikke ha øvelse på Brann fra unga er små? Det har en jo i  hg og skole. Ser der jobber vet ungene med en gang vi har trening som de ikke vet om med at Brann alarm går at de stiller seg i kø ved døra og går med oss voksene.

Vi har og hatt øvelse med unga hjemme og de vet hvor de ska gå ut ved Brann. Hvis de er på soverommet så ut Terje dør eller vindu, ikke åpne soverom dør, møteplass ved postkassa, ringe brannvesen.  Hvis alarm går når de er i stua raskeste vei ut via terase døra.  Vi har og alarm som går rett til alarm sentral som da ser på kamera osv.  Dette er nå noe unga her har blitt lært fra de var små. Ja vi bor på 1 plan. 

Men uansett bør dette øves på.

2 ganger i året så tar vi test via appen på tlf hvor alarmen virkelig slår inn. Og vi har og gjort det uten at unga vet om for å se til at vi ska kunne se at de gjør rett

Anonymkode: a2a87...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...