Gå til innhold

Hvorfor binder du ikke renta på 4%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ikke bundet renta når den forventes å gå ned, selvom de lærde strides. Sparerenten har jeg bundet på 5,33

Anonymkode: cfdf4...e95

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville ikke bundet renta når den forventes å gå ned, selvom de lærde strides. Sparerenten har jeg bundet på 5,33

Hvilken bank får du 5,33 på sparekonto?

Anonymkode: d2e45...4f2

Skrevet

Jeg har lite lån, og rammelån, så for meg lønner det seg ikke. Jeg betaler ned mye fortere enn "planlagt tid", så da er det mer lønnsomt. 

Jeg skulle også gjerne visst hvor man kan få innskuddsrente på over 5%? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bluestep. Ser de fortsatt har den, men bare for et halvt år. Nordic Corporate bank har 5,25 for et år.

Skrevet
Lidhun skrev (7 minutter siden):

Jeg skulle også gjerne visst hvor man kan få innskuddsrente på over 5%? 

Fortsatt mange banker som tilbyr fastrente på over 5%, sjekk finansportalen. Men da stort sett bare for et halvt til ett år. Og det er alltid en sjanse for at renta fortsetter oppover også, hva skjer feks med den norske kronen om vi nå durer nedover på renta? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det gjør vi 😂

Anonymkode: 2714b...4c4

Nei, ingen banker tilbyr dette.

Anonymkode: b7951...bcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lea Bank gir 5.1% uten binding til info

Anonymkode: 9a573...681

Skrevet
Baktus2024 skrev (På 25.9.2024 den 14.40):

Det var nok lurest å binde den når den var lavest..men var det ikke noen klausuler der som gjorde finansinstitusjonene overlegne der evt samfunnsendringer gjorde at samfunnsøkonomien endret seg og de kunne side de bindende vedtakene... ? syntes det var snakk om noe slikt i koronaåret 2020...

Jeg kjøpte og bandt renta i 2020, og sitter nå med rente på 1,9% har et år igjen av bindingstid, så håper på et par kutt. Men spart mye penger😊

Anonymkode: 395ef...534

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kjøpte og bandt renta i 2020, og sitter nå med rente på 1,9% har et år igjen av bindingstid, så håper på et par kutt. Men spart mye penger😊

Anonymkode: 395ef...534

Bandt selv i 2020, til noe høyere rente, men renta lå da på 1.7% (Husbanken) og måtte plusse på 0.25% i og med det er et kommunalt boliglån vi har. Så havnet på ca 2% effektiv rente. Har vært lønnsomt men har egentlig ikke spart så mye i forhold til flytende rente så langt. Dette fordi i 2020 så var jo fortsatt flytende rente en god del lavere enn fastrenta. Så har tatt det med i regnskapet også, men som sagt så har det vært lønnsomt ja.

Vi har ca 16år igjen av avtalen siden vi bandt den for så lang tid som var mulig. Slik det ser ut som nå med de spådommene angående renta fremover så skal det veldig mye til for at valget vi tok den gang ikke skal være lønnsomt, selv om det er lang tid igjen av avtalen. 

Det var en blanding av to ting som gjorde at vi bandt i 2020. Hovedgrunnen var å sikre oss, siden vi har ganske lav inntekt. Hadde vi vært alene så hadde det jo vært en ting men når en sitter der med barn så blir det litt mer viktig, for meg i alle fall. Så var veldig skeptisk for at vi kunne havne i den situasjonen at vi ikke skulle klare å betjene lånet, som er en situasjon jeg absolutt ikke vil(le) befinne meg i. Hadde fulgt med på fastrenten siden vi tok opp lånet ett par år tidligere. Når den da havnet så langt ned som den gjorde så sammenlignet jeg det med historiske flytende renter og tenkte at dette kan en umulig tape noe særlig på, om i det hele tatt omvendt, at en faktisk kunne gå i pluss totalt. Så det som gjorde at vi bandt på den tiden var en blanding av sikkerhet og minimalt med eventuelt tap.

Tenker jeg på det nå i ettertid så hadde vi bundet på ett senere tidspunkt uansett, sikkert med noe lavere bindingstid. Kommer an på hvor mye den hadde gått opp. Tipper vi da hadde gått for 10år. Men hadde ikke ventet til den var på 4%. Dette har ikke bare med boligrenten å gjøre men også pris stigningen ellers. Det har blitt utrolig kostbart alt sammen. Har en kun seg selv å tenke på så er det jo en ting men når en skal gange det meste med fem så.. Ikke det, det er jo de som bor alene også som sliter i dag, men de er ikke alene om å slite. 

Selv om jeg ikke liker å sammenligne så gjør jeg det like vel. Sier det bare slik det er. Hadde hatt mer å leve for hadde jeg bodd alene med boliglån og den minste minstesatsen uføretrygd. Gevinsten med å være to voksene som bor sammen har svunnet hen for de som har flere barn pga pris stigningen. 

Slik ståa er nå så er det ca 8000kr i forskjell pr mnd hvis en sammenligner dagens flytende rente med den fastrenteavtalen vi gikk for. Renteforskjellen der var vel ganske nøyaktig 3% sist jeg sjekket. Ja, så akkurat nå er det jo en del en slipper unna. Dette kommer jo til å variere og endre seg over tid. 

Anonymkode: 8076b...aff

Skrevet

På sikt så lønner det seg med flytende rente for min del, dessuten så har jeg under en million på lånet så vil tåle man rentehevinger om det skulle bli slik.

Anonymkode: a8678...22e

Skrevet

Bandt den for fem år i fjor sommer på 4%. Spart 2000/3000 kr i mnd til nå. Tror ikke den går under fire på lenge. 

Anonymkode: 6cede...195

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 14.27):

Hvorfor binder du ikke renta på 4% nå som du har sjansen?

Anonymkode: 4546c...be7

Fastrente er en tjeneste banken tilbyr deg. Du betaler for den.

Ja, innimellom bommer bankene - noe skjer som driver renta opp og en del kunder har bundet renta på under dagens. Men i det store og hele, ts, så kan banken din mer om finanser enn det du kan. (tror du, med oppriktighet, at du er smartere med penger enn en bank? Ta det opp med fagpersoner. Det er irrasjonell tankegang, og slik bør du luke ut i deg selv for å oppnå normalt god livskvalitet)

Jeg binder ikke renta. Har du så dårlig råd at du ikke har råd til økt rente, ny vaskemaskin, konkurs i jobben du har og behov for å fikse den 40 år gamle dreneringa bak huset i løpet av en og samme høst? Da har du ikke råd til huset du bor i. Gjør deg selv en tjeneste og selg det før det går galt. Og før du binder renta. ;) 

Anonymkode: 7ae5a...5ed

Skrevet

Fordi vi ikke har annet lån enn fellesgjelden og den kan vi ikke binde. 

Anonymkode: 0bc47...77d

Skrevet

Renten skal videre opp. Bare følg med hvordan media og europa kommer til å skylde på neste Amerikanske president for den økonomiske situasjonen. Det vi ser nå er bare en liten pause før stormen.

Jeg var helt idiot og bandt ikke renten før i 2022, fikk kun 3,2% rente i 10år. Av en eller annen grunn så glemte jeg helt å binde renten, for jeg visste lenge før det hvordan renten skulle opp.

Anonymkode: 9a00e...203

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fastrente er en tjeneste banken tilbyr deg. Du betaler for den.

Ja, innimellom bommer bankene - noe skjer som driver renta opp og en del kunder har bundet renta på under dagens. Men i det store og hele, ts, så kan banken din mer om finanser enn det du kan. (tror du, med oppriktighet, at du er smartere med penger enn en bank? Ta det opp med fagpersoner. Det er irrasjonell tankegang, og slik bør du luke ut i deg selv for å oppnå normalt god livskvalitet)

Jeg binder ikke renta. Har du så dårlig råd at du ikke har råd til økt rente, ny vaskemaskin, konkurs i jobben du har og behov for å fikse den 40 år gamle dreneringa bak huset i løpet av en og samme høst? Da har du ikke råd til huset du bor i. Gjør deg selv en tjeneste og selg det før det går galt. Og før du binder renta. ;) 

Anonymkode: 7ae5a...5ed

Banken har praktisk talt ingenting med fastrenten å gjøre, bortsett fra at de legger på ut i fra tilbudet som de selv innhenter. Så det er ikke bankene som bommer. Banken bare videreformidler.

Her er det jo ikke snakk om økt rente men at en faktisk slipper å betale mer, slik situasjonen har vært nå i det siste. Hvorfor ikke betale 4% i stedet for over 5%? Å binde renta i 3år trenger ikke være pga at en ikke har råd til flytende rente, men heller slippe å kaste penger ut gjennom vinduet.

Kom tilbake hit om 3 år og ta med gjennomsnittsrenta i løpet av de siste 3 årene. Den er jeg helt sikker på viser mer enn 4%.

Hvor fort tror du rentekuttene egentlig kommer?

Hvem anser du forresten som fagpersoner? Økonomer? Til og med de går ut å sier at det var/er gunstig å binde renta på 4%.

Neste gang anbefaler jeg deg til å heller sette deg litt inn i økonomi før du uttaler deg og oppererer med en slik overmodighet, som sikkert får ts til å føle seg som et lite barn. 

Her tror jeg faktisk du må gå litt inn i deg selv hvis det er slik du faktisk kommuniserer til vanlig. Det har noe med den gode livskvaliteten du var inne på som også spiller inn her.

Anonymkode: 8076b...aff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 14.40):

Fordi hvis banker tenker at rente skal bli 4% så skal den garantert bli mindre en det.

Hvem stoler på banker lenger.

Anonymkode: 5361f...7df

Dette. Jo mer fastrenter anbefales fra alle hold, jo sikrere at noen planlegger å tjene penger på oss. Mao statistisk en større sjans for lavere renter enn det de tilbyr i perioden. Bankene kan sin statistikk. 100% garantert at de ikke ville anbefalt noe det var størst sjans for at de skulle tape på. Derfor binder vi ikke siden vi ikke trenger forutsigbarheten. 

obs også på at mange av disse «ekspertene» som i media maser om å binde til fastrente nå, ofte er ansatt i banker osv. De aller fleste er ikke uavhengige. Men det kan tilsynelatende se slik ut frem til man graver litt.

Anonymkode: f1d5a...d08

Skrevet

Jeg binder ikke fordi jeg ønsker å ha rammelån, og lånet nå bare er på 950 000 kroner.

Hadde nok sett på det om situasjonen var annerledes, men jeg synes det er så praktisk med rammelån at jeg er villig til å betale litt ekstra for å ha det.

Anonymkode: be11f...c0b

Skrevet

Å inngå en avtale om fastrente er nøyaktig det samme som å tegne en forsikring mot høyere renter. Det er en måte å pulverisere et tap på, har man råd til flytende vil det alltid lønne seg, med mindre man har uflaks. På samme måte som det alltid vil lønne seg ikke å ha forsikring, med mindre man har uflaks.

Anonymkode: 91678...54e

Skrevet

Vi gjorde det da rentene steg sist. Bant oss for 5 år. Rentene gikk ned kraftig, og da vi skulle selge huset, tapte vi endel på å ha 2 år igjen på fastrenteavtalen, kan du si… 

Anonymkode: ffe6a...3b2

Skrevet

Min bank ville ikke videreføre fastrente når jeg skulle selge og kjøpe nytt, så for hver gang jeg kjøpte og solgte måtte jeg inngått ny avtale som jeg så måtte ha kjøpt meg ut av. Har kjøpt og solgt 2 ganger siden den gang og skal selge igjen om 1 år.

Anonymkode: 365b7...086

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...