AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Del Skrevet 25. september Vi skriver september, og snøen laver ned flere steder. Avisene oppfordrer til å sette på vinterdekk. Hvis jeg skifter nå har jeg hatt sommerdekk bare fra midten av mai. Hvis det er den nye normalen betyr det 8 måneder med vinterdekk! Kan ikke huske at det var så lange vintre før. Mer snø på selve vinteren ja, men skiftet da ikke til vinterdekk før i desember?!? Anonymkode: 64fca...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Del Skrevet 25. september Bor du langt mot nord eller høyt oppe? Anonymkode: b4db2...a08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Del Skrevet 25. september altså, i lavlandet klaver det jo ikke ned snø, det de sier er at om man skal over fjelloverrganger med risiko for snø bør man enten legge om og ha riktig dekk eller bli hjemme, det er jo noe osm kommer i slutten på september starten på oktober hvert bidige år, på samme måte som enkelte steder i landet hvert år går på en "sommerdekksmell" når vinteren faktisk kommer selv om den er varslet. Så nei, vinteren kommer ikke tidligere enn før. Anonymkode: 43f48...fd7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #4 Del Skrevet 25. september kan legge til at min bror er født i juli, det året lå det nysnø i Romsdalsfjellene vi har gått i 17 mai tog i snøføyke opp gjennom tidene også, og vi har hatt sommertemp i slutten på oktober med fantastiske overnattinger i telt på fjellet langt ut i Desember så langt tilbake jeg kan huske.. og jeg er over 50. Anonymkode: 43f48...fd7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #5 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Bor du langt mot nord eller høyt oppe? Anonymkode: b4db2...a08 Bor i midten, på alle måter 😄 Anonymkode: 64fca...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 25. september #6 Del Skrevet 25. september (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vi skriver september, og snøen laver ned flere steder. Avisene oppfordrer til å sette på vinterdekk. Hvis jeg skifter nå har jeg hatt sommerdekk bare fra midten av mai. Hvis det er den nye normalen betyr det 8 måneder med vinterdekk! Kan ikke huske at det var så lange vintre før. Mer snø på selve vinteren ja, men skiftet da ikke til vinterdekk før i desember?!? Anonymkode: 64fca...457 Jeg har satt på vinterdekk i oktober og tatt av i slutten av april, begynnelsen av mai i alle år. Bor nært Oslo. Endret 25. september av Baratheon 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 25. september #7 Del Skrevet 25. september Det er vel som normalt dette, men mer ustabilt vær og mer vind og regn er konsekvensene av klimaendringer og det påvirker jo alle som bor langs kysten, spesielt i Sør-Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 25. september #8 Del Skrevet 25. september Ja, vinterens har vært mye lengre i det siste, spesielt 2022-2023 og 2023-2024. Da var det 8 mnd vinter i Oslo. Folk får si hva de vil, men det var snø i byen her fra september til mai begge sesongene. Kaldt, mørkt og enorme snømengder. Ingen skal komme å fortelle meg at det var sånn før. Husker vinteren 2018 godt for da var bi avhengig av gateparkering og jeg gruet sånn for å parkere i brøytekanten - den vinteren var det litt slaps i januar og det var det. Det har skjedd noe. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yellow Eye Skrevet 25. september #9 Del Skrevet 25. september Kommer vel helt an på hvor i Norge man bor. Her jeg bor er det ingen tegn på vinteren, er mer vår temperatur her. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #10 Del Skrevet 25. september Ingen snø i nord, med mindre du skal opp i fjellet. Anonymkode: 1e51a...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 25. september #11 Del Skrevet 25. september Anononyma skrev (17 minutter siden): Ja, vinterens har vært mye lengre i det siste, spesielt 2022-2023 og 2023-2024. Da var det 8 mnd vinter i Oslo. Folk får si hva de vil, men det var snø i byen her fra september til mai begge sesongene. Kaldt, mørkt og enorme snømengder. Ingen skal komme å fortelle meg at det var sånn før. Husker vinteren 2018 godt for da var bi avhengig av gateparkering og jeg gruet sånn for å parkere i brøytekanten - den vinteren var det litt slaps i januar og det var det. Det har skjedd noe. Det var da ikke snø fra september til mai i Oslo de to siste vinterne… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 25. september #12 Del Skrevet 25. september Baratheon skrev (3 minutter siden): Det var da ikke snø fra september til mai i Oslo de to siste vinterne… Det var det jo. Snøen kom i slutten av september og gikk i starten av mai. For de av oss som triller barnevogn er det ikke vanskelig å notere seg når det blir ufremkommelig ute. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baratheon Skrevet 25. september #13 Del Skrevet 25. september Anononyma skrev (3 minutter siden): Det var det jo. Snøen kom i slutten av september og gikk i starten av mai. For de av oss som triller barnevogn er det ikke vanskelig å notere seg når det blir ufremkommelig ute. Eh, nei. Første snøfall på Blindern i fjor vinter var 31. oktober. Siste snøfall var i midten av mars, med en etterslenger 5.-6. april. Og den snøen lå ikke til mai… https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-18700/Norge/Oslo/Oslo/Oslo (Blindern) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 25. september #14 Del Skrevet 25. september Manns minne er toppen er par måneder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #15 Del Skrevet 25. september Holar skrev (3 timer siden): Manns minne er toppen er par måneder. Nettopp! Innlegg som @Anononyma er helt super-anekdotiske. Det er som å si at "det var alltid hvit jul før" eller "somrene i min barndom var bare solskinn". Stemmer ikke, og det maskerer mye naturlig variasjon. Det vi vet er at klimaendringene fører til varmere og våtere vær i mesteparten av Norge. Så lenge temperaturen ikke er høy nok, vil "våtere" også bety snø. Anonymkode: f6d34...d0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #16 Del Skrevet 25. september Holar skrev (3 timer siden): Manns minne er toppen er par måneder. Manns minne er vel omtrent fra 12 til middag… I hvert fall når det er snakk om min mann. Anonymkode: 4d8ef...366 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #17 Del Skrevet 25. september Men altså, er snøen som det vises bilde av i aviser i dag fake? Er det noe annet? Når jeg skiftet til vinterdekk i desember på 90-tallet fordi det var da snøen og minusgradene kom, men de siste årene i slutten av september/begynnelsen av oktober FORDI det er minusgrader - så er det egentlig bare tull? Er det jeg som misforstår det hvite og glatte på bakken? Er det mel? Sukker? Jeg aksepterer helt fint at vintrene er mildere men jeg har aldri måttet skifte til vinterdekk så tidlig som de siste årene. TS Anonymkode: 64fca...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #18 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nettopp! Innlegg som @Anononyma er helt super-anekdotiske. Det er som å si at "det var alltid hvit jul før" eller "somrene i min barndom var bare solskinn". Stemmer ikke, og det maskerer mye naturlig variasjon. Det vi vet er at klimaendringene fører til varmere og våtere vær i mesteparten av Norge. Så lenge temperaturen ikke er høy nok, vil "våtere" også bety snø. Anonymkode: f6d34...d0b Så det er kaldere i september enn før? Jeg husker enkelte høster med regn hver bidige dag fra sommerferien var slutt til slutten av november (jeg syklet den lange veien til skolen). Men det var aldri snø, da hadde jeg ikke syklet. Får ikke klimateoriene til å passe her. Anonymkode: 64fca...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 25. september #19 Del Skrevet 25. september Det er slett ikke uvanlig at det snør på fjellovergangene på denne tiden. Jeg har forresten opplevd at snøen lavet ned i august en eller annen gang på 80-tallet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #20 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men altså, er snøen som det vises bilde av i aviser i dag fake? Er det noe annet? Når jeg skiftet til vinterdekk i desember på 90-tallet fordi det var da snøen og minusgradene kom, men de siste årene i slutten av september/begynnelsen av oktober FORDI det er minusgrader - så er det egentlig bare tull? Er det jeg som misforstår det hvite og glatte på bakken? Er det mel? Sukker? Jeg aksepterer helt fint at vintrene er mildere men jeg har aldri måttet skifte til vinterdekk så tidlig som de siste årene. TS Anonymkode: 64fca...457 Ja, det er bare bomull Anonymkode: 6d511...378 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå