Gå til innhold

Søknaden om hjelpestønaden gikk enormt fort?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hører mye dårlig om nav, men nå sitter jeg her å her litt i sjokk og positivt overrasket.
Har ikke tenkt å dele med noen at vi får hjelpestønad for vår datter, da deler jeg med dere at nav kan virkelig være raske også.  

Vi har litt utfordringer med vår datter, søkte hjelpestønad her om dagen. Regner med at det ville ta litt tid dette. 
Så skjønte jeg ikke helt hvorfor det var så mye penger på konto i dag, jeg gikk gjennom alle utgifter og vi hadde betalt alt. Så gikk jeg inn for å sjekke om jeg hadde fått inn noen penger og der stod det at jeg hadde fått nav pensjon. 
Da ble jeg jo litt stressa, ringte så til nav for å si ifra at jeg har fått for mye penger. 
Så sier da nav at søknaden er innvilget å og vi har fått sats 2 og etterbetalt for 5 måneder. Han som jobbet der var veldig overrasket selv. 
Så var det godt med en bekreftelse da at nav også mener som legen at det er litt mer med vår datter enn andre barn, jeg føler det er så feil å få penger for at min datter krever en del. Har tenkt at jeg svindler osv. Så nå begynner det å synke inn at det at jeg kjenner at det er tungt til tider er en grunn til. 

Anonymkode: 9700d...b49

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du dele hva slags utfordringer din datter har?

Anonymkode: 041e8...056

Skrevet

Hm, mystisk. Hvorfor etterbetaling fem måneder? Tre måneder er det vanligvis. Her gikk det over fire måneder, tre mnd etterbetaling.

Anonymkode: 06fff...059

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vil du dele hva slags utfordringer din datter har?

Anonymkode: 041e8...056

Hun har mange utfordringer og krever en del oppfølging blant annet med medisiner, smerter, kan ikke være alene, glemmer en del, del trening osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm, mystisk. Hvorfor etterbetaling fem måneder? Tre måneder er det vanligvis. Her gikk det over fire måneder, tre mnd etterbetaling.

Veldig rart så helt enig. Forventer ikke etterbetaling i det hele tatt, og forventet at det tok mye lenger tid en dette. Vi har satt pengene til side enn så lenge, høres liksom for godt ut til å være sant. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nav ser på papirene fra lege og evnt når diagnose er satt. Vi fikk for 6mnd tilbake første gang vi søkte. Vi viste ikke om hjelpestønaden og grunnstønad.  Først da vi kom på senter for epilepsi,  altså  5 år etter diagnose var satt. Så da fikk vi beskjed at det hadde vi rett på og det måtte vi søke.  Fikk da 6mnd tilbake i tid , for legen hadde skrevet hjelpebehov og mer arbeidet 

Anonymkode: c3bb9...1d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nav ser på papirene fra lege og evnt når diagnose er satt. Vi fikk for 6mnd tilbake første gang vi søkte. Vi viste ikke om hjelpestønaden og grunnstønad.  Først da vi kom på senter for epilepsi,  altså  5 år etter diagnose var satt. Så da fikk vi beskjed at det hadde vi rett på og det måtte vi søke.  Fikk da 6mnd tilbake i tid , for legen hadde skrevet hjelpebehov og mer arbeidet 

Dette har leger vår gjort også, jeg visste heller ikke om dette. Fikk beskjed av legen at dette har vi rett på. Så kanskje derfor vi også fikk etterbetalt 5 måneder tilbake🤔

Skrevet

Vi fikk etterbetalt for 3 mnd. Hjelpestønaden er gull verdt for oss, det hadde blitt vanskelig uten. Bruker pengene til å spise lunsj med barnet før/etter timer på Bup (vanskelig å motivere til psykologtimer ellers), når vi må reise bort og barnet (tenåring) må ha eget rom på hotell, egne måltider da det må motiveres til å spise pga problematikk med spisevegring osv. Det å kunne være litt rausere med de sære behovene uten å lagene krangel av hver eneste ting. Autisme her.

Anonymkode: f5afb...e9d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så urettferdig det slår ut, vi søkte også om disse stønadene flere år etter diagnoser ble satt - likevel kun tre måneder etterbetaling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så urettferdig det slår ut, vi søkte også om disse stønadene flere år etter diagnoser ble satt - likevel kun tre måneder etterbetaling. 

Her regnet vi med kun å få fra søknad dato. Så vi ble veldig overasket når vi fikk for 6mnd bakover. Var senter for epilepsi som hjalp oss å fylle ut, og som og leverte med legeerklæring. 

På forsikringen var det kun 3 mnd tilbake i tid på utvidet grunn og hjelpestønaden 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi hører mye dårlig om nav, men nå sitter jeg her å her litt i sjokk og positivt overrasket.
Har ikke tenkt å dele med noen at vi får hjelpestønad for vår datter, da deler jeg med dere at nav kan virkelig være raske også.  

Vi har litt utfordringer med vår datter, søkte hjelpestønad her om dagen. Regner med at det ville ta litt tid dette. 
Så skjønte jeg ikke helt hvorfor det var så mye penger på konto i dag, jeg gikk gjennom alle utgifter og vi hadde betalt alt. Så gikk jeg inn for å sjekke om jeg hadde fått inn noen penger og der stod det at jeg hadde fått nav pensjon. 
Da ble jeg jo litt stressa, ringte så til nav for å si ifra at jeg har fått for mye penger. 
Så sier da nav at søknaden er innvilget å og vi har fått sats 2 og etterbetalt for 5 måneder. Han som jobbet der var veldig overrasket selv. 
Så var det godt med en bekreftelse da at nav også mener som legen at det er litt mer med vår datter enn andre barn, jeg føler det er så feil å få penger for at min datter krever en del. Har tenkt at jeg svindler osv. Så nå begynner det å synke inn at det at jeg kjenner at det er tungt til tider er en grunn til. 

Hvis barnet er forsikret så husk å gi beskjed derbog, så får dere utvidet derfra i mange tilfeller og.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvis barnet er forsikret så husk å gi beskjed derbog, så får dere utvidet derfra i mange tilfeller og.

Dessverre! Hun var syk ganske tidlig og vi tenkte ikke forsikring med engang. Så det var ikke mulig, men veldig bra tips. Takk :) 

Skrevet

Har samme erfaring med briller. Når vi kjøpte første gang,  sendte optikeren bare søknaden med vedlagt kvittering og vi måtte betale alt. Tenkte vi får sikkert til jul og ansett de pengene litt tapt... men, nei da. Tror det tok under ei uke. Var veldig positivt overrasket 

Anonymkode: 8a00b...9f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dessverre! Hun var syk ganske tidlig og vi tenkte ikke forsikring med engang. Så det var ikke mulig, men veldig bra tips. Takk :) 

Ok.

Her var vi for seint med eldste så fikk kun ulykke. Så da yngste kom ble det tegnet før barnet kom. Noe vi var glad for da barnet ble dårlig 3.5år gammel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...