Gå til innhold

Fra enslig mor til samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enslig student med en ettåring. Har overgangsstønad etc. Ungen er i barnehage. Til sommeren har barnefaren og jeg planer om å flytte sammen; hvis vi fortsatt føler at det er det riktige. (Vi har bodd fra hverandre ett år, men vil prøve å få forholdet til å fungere igjen). Har hver vår leilighet nå, kontrakt ut juni. Har altså tenkt å flytte sammen fra juli. Da mister jeg jo alle stønader, unntatt barnetrygd. Skal flytte til en annen by, og håper å få ny barnehageplass fra 1. august.

Men så var det det økonomiske da..Har ikke opparbeidet meg rettigheter til arb. ledighetstrygd. (Noen som forresten vet om inntekt fra overgangsstønad etc kan tas utgangspunkt i slk at jeg kan få 60 % dagpenger av dette?Synes å ha hørt noe om dette...??)Har tenkt å søke jobb; men hva hvis jeg ikke får noen? Og hva med juli? Da skal ungen ha minst 3 uker ferie. Hvis ungen slutter i barnehage 30. juni har jeg vel rett til kontantstøtte i juli, siden den ikke har barnehageplass da? Men hva med august, hvis ungen skal i barnehage? Hvor skal jeg ta penger fra, hvis jeg ikke har jobb? Faren er arbeidsledig, og har ikke muligheten til å betale for alt...

Det virker nesten umlig å klare seg økonomisk, og det lønner seg jo klart for meg å være enslig,-men det er jo ikke det jeg vil! Vi vil jo prøe å bo SAMMEN!

Noen som har vært i lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen får verken pensjonspogeng eller noe, så svaret er nei.

Om du velger attføring mister man alle pensjonsrettiggheter etter 3 år, samme hvor lenge man har jobba.

Skrevet

Hvis du har barn lønner det seg økonomisk sett å bo alene...

Derimot hvis du er single og barnløs, lønner det seg økonomisk sett å bo sammen med en annen!

Skrevet

:frustrert:

Vel, er du student skal du selvfølgelig ikke ha arbeidsledighetstrygd samtidig - det får du ikke uten barn heller...

Andre studenter, enslig eller par, med eller uten barn, søker studielån og lever av det og som regel deltidsjobb ved siden av.

Har du utdannelse får du sikkert jobb også..!

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Hæææ? ?? Ravnaskrik, hva er det du svarer på? Har jo ingenting med spørsmålene mine å gjøre??!! Attføring??

Og du siste gjest; du har visst ikke peiling på så mye når det gjelder enslige studenter med barn, og leser visst heller ikke så bra,- så vennligst la vær å svar dersom du ikke kan komme med noe konstruktivt :)

Komme med en stygg rød frustrertsmiley :frustrert:

Har jeg gjort deg noe, - eller eier du rett og slett ikke sosiale antenner, eller har mistet evnen til å være hyggelig?

For det første, hadde du lest mer nøye hadde du skjønt at jeg er ferdig utdannet til våren. Jeg skal søke arbeid, skrev jeg jo. Got it??!

Men jeg har ikke opparbeidet meg rettigheter til arbeidsledighetsrygd, da jeg har vært student dette året, mens jeg i fjor var hjemme med barnet mitt i 11 md. Før det var jeg student.

Andre studenter som er enslig med barn søker som regel IKKE studielån og lever av det og en deltidsjobb,- som du skriver. Man får som regel overgangsstønad og utdanningstønad, og har sjelden mulighet til å ha en jobb ved siden av studiene. Det har ikke jeg iallefall,- uten familie i nærheten

som kan avlaste.

Hadde jeg bodd sammen med en mann, hatt barn og ville studert, skulle jeg selvfølgelig tatt opp studielån, og gjerne hatt en deltidsjobb hvis jeg hadde fått det.

Men, poenget er altså at jeg ikke har rett på noe slags støtte til sommeren,- jeg har et barn å ta meg av, og er litt bekymret for økonomien hvis jeg IKKE får en jobb.

"Har du utdannelse får du sikkert jobb."

:ler:

Du har visst ikke fulgt mye med på hvordan det er for nyutdannede samfunnsvitere for tiden...

Takk til de som kan komme med noe konstruktivt,- resten, og særlig de med PMS, kan la vær å svare, og heller gå seg en tur for å få ut litt frustrasjon... :ler:

Skrevet

Jeg vet ikke jeg, men dersom man ikke har krav på arbeidsledighetstrygd og står helt uten inntekt er det vel sosialkontoret som er neste vei da?

Men må du ha jobb med det du er utdannet til med en gang? Kan du ikke jobbe med noe annet til du finner det du vil ha, som butikk eller noe sånt?

Skrevet

Hvis du er samfunnsviter burde du vite bedre enn å velge den utdanningen. Du burde ha valgt ingeniør-studiet, så ville du hatt toppinntekt!

Skrevet

Hei

Overgangsstønad gir ikke rett til arbeidsledighetstrygd.

Om det er slik at du skulle stå uten en jobb til høsten vil jeg anbefale deg å søke "hva som helst" bare for å få et ben innenfor arbeidslivet.

Når du blir samboer med barnets far mister du som du selv også sier, alle rettigheter som enslig mor med en gang.

Om du da står uten inntekt er det sosialkontoret du må søke hjelp hos.

Gjest Til alle universitet og politike
Skrevet

Og dette eksemplisiferer nettopp dette med at tiden er overmoden for lengst til at politikerne og universitetene sammen begrenser inntakene og reduserer kraftig antall studieplasser på Bachelor- og Master-nivå når det gjelder alle samfunnsvitenskapelige høyere utdanninger!

Alt for mange studerer disse fagene og det er alt for få jobber ledige til dem.

Skrevet
Hvis du er samfunnsviter burde du vite bedre enn å velge den utdanningen. Du burde ha valgt ingeniør-studiet, så ville du hatt toppinntekt!

Man velger da en utdannelse som man interesserer seg for. Penger er ikke alt.

Men faktisk er trenden blitt bedre for samfunnsviterene nå. Hvertfall her jeg bor.

Skrevet

Noen som har vært i lignende situasjon?

Ja.

Alle dine rettigheter forsvinner ikke med en gang. Mener jeg beholdt mine stønader i 12 måneder etter vi var blitt samboere.

Etter det mistet jeg alt.

Jeg tror nok ikke overgangstønad teller som inntekt når du blir arbeidsledig. Du kan søke om forlenget overgangsstønad.

Skrevet

Når du blir samboer med barnets far mister du som du selv også sier, alle rettigheter som enslig mor med en gang.

Er du sikker?

Jeg mistet ikke alt med en gang, kanskje det var fordi jeg ikke ble samboer med barnets far det da? :klø:

Skrevet

For det første... jeg får pensjonspoeng.. men det har ikke noe med denne tråden å gjøre.

Til saken:

Hvem kan få stønad til enslig mor eller far?

I tillegg til å være ugift, skilt eller separert og være alene om omsorgen for barn, må du fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.

Hentet fra denne linken til trygdeetaten. :)

Skrevet
Er du sikker?

Jeg mistet ikke alt med en gang, kanskje det var fordi jeg ikke ble samboer med barnets far det da? :klø:

Det er nok grunnen ja. Hadde du flyttet sammen med barnets far hadde du mistet stønaden fra dag 1.

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke problemet.

Det er jo bare flott at far er arbeidsledig nå, for da tar han seg av ungen (hvis han enda er arbeidsledig i sommer), mens du jobber.

Jobb får du helt sikkert. Og får du ikke jobb innen det du er utdannet til, kan jeg love deg at div alders- og sykehjem +++ skriker etter ferievikarer. Det skulle ikke være vanskelig å få jobbe om sommeren iallefall!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...