Gå til innhold

Hva er greia med morgenkvalme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, 

Jeg skal snart bli pappa, hu er gravid og det er fortsatt tidlig i svangerskapet. 

Ganske nøyaktig etter at min kjære fant ut at hu var gravid, så ble hu kvalm. Og nå er hu kvalm "hele tiden", men jeg mistanker at hu bruker "kvalmekortet" litt mye. 

Er det sånn at man går rundt og er kvalm hele tiden?

En venn mener at det kan være noe placebo inni bildet også. 

Hvordan funker dette?

Anonymkode: 95ce2...7d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fant ut at jeg var gravid hadde jeg gått rundt og vært små-uggen en stund. Ikke noe jeg tenkte noe stort over, og det var ganske håndterbart. Nevnte aldri noe på det, for jeg tenkte det var naturlige årsaker til det (stress, premenstruell, forstoppet).

Da jeg testet positivt var rundt den tiden jeg ble ekstremt kvalm.

For referanse hadde jeg aldri vært kvalm tidligere, og hadde vel tenkt at folk overdrev når de sa de var plaget med kvalme. Selv hadde jeg aldri hatt omgangssyke, aldri blitt kvalm av av å spise for mye etc. Helt ukjent konsept for meg.

Men fy søren. Morgenkvalmen satt inn fra (omtrent) en dag til en annen. Og for min del var det vel ikke bare morgenkvalme, men hele døgnet. Alt luktet ekstremt sterkt og forferdelig (såpe, kjøleskapet, parfyme, meg selv, sengetøyet. Alt). Det var helt overdøvende, og hele livet mitt kretset rundt dette i flere måneder. Gikk ned 10kg første to månedene i svangerskapet. Helt invalidiserende.

Poenget er at jeg hadde aldri sett for meg hvor ille det faktisk var å være så kvalm non-stop. Så det hun sier er nok reelt. Det kan sikkert være litt placebo involvert (selv var jeg så redd for å bli mer kvalm feks ved å spise, at jeg tror jeg ble mer kvalm av tanken på at vi skylle spise middag) - men det var jo en reell opplevelse av kvalme likevel.

Vær snill med henne.

Anonymkode: 3d045...be6

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Spørs jo litt på hvor langt på vei hun er, men jeg var kvalm konstant fra noen uker ut  i første trimester til langt inn i andre trimester. Helt grusomt.  Morgenkvalme burde heller bli kalt 24/7 kvalme. 

Anonymkode: 5aab7...223

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, du Jan være kvalm hele tiden, og det er vanlig, Ble kvalm med en gang jeg også, hver gang jeg har vært gravid. Var kvalm hele døgnet de første 12-18 ukene, verst om morgenen. Deretter oftere kvalm enn utenom graviditet. Var også ekstremt trøtt i starten, så vidt jeg hang sammen og fungerte. Man kan selvsagt bli psykisk kvalm om man tenker på det og hele tiden kjenner etter, men du er utrolig frekk om du i det hele tatt antyder at det er derfor hun er kvalm.

Men uansett hold kjeften din, gi henne omsorg og aldri tvil på hennes oppriktighet. Kjenner jeg rett og slett blir provosert. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen er litt kvalme på morgenen i starten.

Noen er veldig kvalme m/oppkast hele morgenen og formiddagen.

Noen er litt kvalme hele dagen i starten.

Noen er kjempekvalme og kaster opp mange ganger om dagen i starten. 

Noen er kjempekvalme og kaster opp hele svangerskapet.

Og så er det noen som ikke er kvalme i det hele tatt.

For mange blir det bedre rundt uke 12. Det varierer ekstremt, fra person til person, og fra svangerskap til svangerskap. Det beste du kan gjøre er å være støttende og kjøpe matvarer hun klarer å spise (f.eks salte kjeks, Farris, grønne epler…spør henne hva hun klarer å spise). 

Anonymkode: 17707...5ae

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Moren min var kvalm i ni mnd, samme med min bestemor (med alle fire barna). Det er noe som heter ekstrem svangerskapskvalme, og det er helt sikkert grader mellom "normal" morgnkvalme (som for noen kommer på andre tider enn morgenen, utløses gjerne av sult), og den ekstreme varianten. Det er uansett grusomt å gå rundt å være kvalm hele tiden, jeg tror ikke du vinner noen brownie points på å anklage henne for å fake det. Vær snill med kjæresten din! Server salte kjeks og te på morgenen, det hjelper ofte.

Anonymkode: 7a895...d58

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg håper for din del at dette bare er en trolletråd, for ingen kan vel være SÅ lite opplyst, så mistroisk og lite sympatisk 😂 Har du google? Du kan jo google hvordan kvalme kan utarte seg hos gravide. Men for å faktisk svare på spørsmålet ditt: ja, man kan være kvalm hele tiden og det kan skje ganske raskt etter positiv test pga økningen av hcg i kroppen. Noen blir så dårlig at de må legges inn for å få i seg væske. Det du bør gjøre er å finne ut om det er noe som kan hjelpe den gravide kjæresten din gjennom dagene. Seaband, hyppige måltider, salte kjeks, mat hun har lyst på osv 

Anonymkode: 1dd60...37e

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Svangerskapskvalme er den verste kvalmen jeg har vært borti da det ikke var noe som letta kvalmen. Mannen min forsøkte seg også på med «det kan da ikke være så ille», men tror han skjønte hvor ille det var da jeg spydde dag og natt, etter alle måltid og ikke kom meg ut av huset. Spyr fremdeles og har termin neste uke.

Anonymkode: 92f38...747

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Men du kjenner vel dama di godt nok til å vite om hun har en tendens til å dramatiserer ting eller ei? Siden du nå mistenker henne for å spille "kvalmekortet" litt ofte, så er det kanskje fordi hun har hatt slike tendenser tidligere? Hvis ikke. bør du la tvilen komme henne til gode. 

Anonymkode: 70484...98e

Skrevet

Jeg spydde daglig fra uke 4-5. Aborterte i uke 8, men det var bare på morgenen for min del. Men altså HVER morgen

Anonymkode: 0180d...b75

Skrevet

Ja, jeg var kvalm hele svangerskapet. Spesielt i begynnelsen. Jeg måtte bruke kvalmestillende for å få i meg mat og drikke. Så ja, svangerskapskvalme er helt reellt. Du kan jo se for deg å føle deg fyllesyk i 9 måneder, for så å bruke 1-2 døgn på å presse en unge ut. 

Hjelp din kjæreste. Kjøpt det hun har lyst på. Hun er gravid med ditt barn. 

Anonymkode: db62d...5cf

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå er det årevis siden jeg var gravid, men nå kjente jeg på en irritasjon og hissighet jeg ikke har følt på siden 🤣 så mitt råd er å gå stille i dørene, og forgud henne for jobben hun gjør. Husk at hun har lite eller ingen kontroll på det som skjer i kroppen hennes, både fysisk og mentalt. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Er du dust eller😂 Jeg var sinnsykt kvalm hele tiden. Den verste kvalmen du kan tenke deg, ble faktisk sterkt deprimert av det så ingen å skimse av 

Anonymkode: 1d7a1...16a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde blitt drit skuffa om partneren min trodde jeg «faket» sykdommer for å få sympati. Da hadde jeg revurdert hele forholdet

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde blitt drit skuffa om partneren min trodde jeg «faket» sykdommer for å få sympati. Da hadde jeg revurdert hele forholdet

Samme her. Og ts, et enkelt google-søk ville avslørt at morgenkvalme er et misvisende ord fordi det ikke bare er på morgenen man er kvalm.

Anonymkode: 56c81...572

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er begge mine barn over 20 år. Men husker det godt. Jeg var mye kvalm. Var sånn jeg skjønte at jeg var gravid. Var så kvalm at jeg spydde hver dag(primært på morgen/formiddag) i mange måneder. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei dere, 

Jeg skal snart bli pappa, hu er gravid og det er fortsatt tidlig i svangerskapet. 

Ganske nøyaktig etter at min kjære fant ut at hu var gravid, så ble hu kvalm. Og nå er hu kvalm "hele tiden", men jeg mistanker at hu bruker "kvalmekortet" litt mye. 

Hvordan funker dette?

dine mistanker er IKKE gyldige, morgenkvalme - eller generell kvalme er drepen. Du vil aldri skjønne det om du ikke opplever det. Beste du kan gjøre er å være forståelsesfull og ikke tro dårlig om henne. 
Ingefær kan hjelpe, gjerne som kjeks - før man står opp.. Noen har svangerskapskvalme hele svangerskapet. 
Selv måtte jeg på medisiner fordi jeg kastet opp så mye at jeg gikk ned i vekt.. Det var helt forjævlig og en av grunnen til at jeg sverget på å aldri mer gå gravid etter førstemann :P ikke at det holdt men.. joda, kvalmen er høyst reel og ikke noe man inbiller seg.. 

Endret av Carrot
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Måtte kommentere her inne en gang til, for jeg ble faktisk utrolig provosert. Er denne vennen din en mann? Hvorfor diskuterer du hvorvidt denne kvalmen er reell? Det er din kjæreste som er gravid, ikke du. Hva med å høre på henne og støtte henne?! 

Anonymkode: db62d...5cf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei dere, 

Hvordan funker dette?

Noen går rundt kvalm hele tiden, Noen er kun kvalm om morningen, Noen er kun kvalm om kvelden, Noen er ikke kvalm regelmessig eller hver dag, Noen er ikke kvalm i det hele. 

Ingen fasit. Men vil påstå du er en dårlig partner som går rundt og tenker at den gravide kjæresten din faker dette og at hun bruker et "kort". 

Svangerskapskvalme er høyst reel og mer påtrengende enn "vanlig" kvalme. 

Anonymkode: 7ad07...fe1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, ikke nok med at man skal være ekstremt kvalm av å bære frem et felles barn, men så skal mannen tro at det bare er tull og fjas i tillegg? Uff, stakkars kvinnemenneske sier jeg bare hvis dette ikke er troll. 

Anonymkode: b6956...294

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...