Gå til innhold

Når er grunnen god nok til sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan vet man at man er så sliten at en sykmeldinger på sin plass? 

Jeg tror jeg har vært der (egentlig flere ganger) men har pushet meg likevel. Har nå fått fysiske reaksjoner også (pusher likevel). Når vet man når nok er nok? 

På arbeidsplassen min ryker en etter en til sykmeldinger pga. Psykiske ting som blant annet slitenhet.. 

Anonymkode: edeba...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sliten. Det nye alt.

Anonymkode: 02e4d...7f3

Ts

Sliten er det jo vanlig å være? Vært siden jeg fikk barn...

Anonymkode: edeba...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke presse seg til man ligger på dørken. Da er det gått altfor langt...

Arbeid er en ting. Egen helse er mye viktigere, og dette er veldig individuelt. 

Virker som du trenger en sykmelding utifra det du skriver her ihvertfall. Gå til legen din, og vær dønn ærlig. Er ingen skam i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri sykemelding eller egenmelding, fordi jeg er sliten. Er jeg borte fra jobb er om jeg er for syk til å jobbe. Har ikke vært borte fra jobb på flere år. 

Men du høres utbrent ut, noe som er noe annet enn sliten. 

Endret av Freyja Valkyrie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig vanskelig å svare på.

Jeg pushet meg alt for langt, hadde jeg lyttet mer til signalene kroppen sendte meg, så kanskje jeg hadde klart å komme meg tilbake i hvertfall i en viss %. 

Men jeg pushet meg var så sliten, det verket i kroppen. Bare noen så på meg begynte jeg å gråte, det verket i kroppen heletiden. Jeg fikk ikke sove til slutt for det var så mye smerter og kroppen var så utslitt så jeg var skikkelig urolig egentlig veldig rart. Tilslutt kollapset jeg bokstavelig talt, ble hentet av ambulanse på jobben var helt apatisk.

Tror jeg sov i hvertfall en mnd før jeg følte jeg våknet litt.

Har gått to år nå og jobber fortsatt med å bli frisk.

Anonymkode: d0b5c...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sykmeldte meg først når jeg begynte å fantasere om å kjøre inn i en fjellvegg. Jeg hadde ikke noe dødsønske, ønsket bare en liten pause fra livet. Jeg tenker at man godt kan sykmelde seg før det går så langt. Drøft det med legen, det er uansett legen som bestemmer.

Anonymkode: cc534...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan vet man at man er så sliten at en sykmeldinger på sin plass? 

Jeg tror jeg har vært der (egentlig flere ganger) men har pushet meg likevel. Har nå fått fysiske reaksjoner også (pusher likevel). Når vet man når nok er nok? 

På arbeidsplassen min ryker en etter en til sykmeldinger pga. Psykiske ting som blant annet slitenhet.. 

Anonymkode: edeba...2ca

Hvorfor sykemelding? Kan du ikke ta deg fri noen dager om du ikke klarer å regulere deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så utbrent at du ikke lenger vet hva du holder på med, da er du syk nok.

Da jeg ble sykemeldt for utbrenthet var det bare bomull igjen i topplokket.

Jeg husker jeg skulle på butikken en gang, kom dit uten lommebok så måtte dra hjem for å hente den. Kom hjem, vekslet noen ord med samboeren og dro tilbake på butikken - fortsatt uten lommebok!!

Hadde også en episode der jeg rotet bort bilnøkkelen 2 ganger i løpet av den tiden det tok å få barnevogn og ungen ut av bilen.

Det var ingen hjemme i toppen. Måtte inn igjen minst 3 ganger for å hente ting jeg hadde glemt hver gang jeg skulle ut døra. Samboeren min kjente meg ikke igjen.

Anonymkode: 0f666...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man ikke får sykemelding for sorg/pga dødsfall eller samlivsbrudd. Stemmer dette?

Anonymkode: f438d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet man at man er så sliten at en sykmeldinger på sin plass? 

Jeg tror jeg har vært der (egentlig flere ganger) men har pushet meg likevel. Har nå fått fysiske reaksjoner også (pusher likevel). Når vet man når nok er nok? 

På arbeidsplassen min ryker en etter en til sykmeldinger pga. Psykiske ting som blant annet slitenhet.. 

Anonymkode: edeba...2ca

 

Det vet du bare etter å ha snakket med arbeidsgiver om det er mulig å onstrukturere litt, omplassere deg litt... mange sjefer vil være veldig takknemlig for at du kommer til dem først. 

Er dét ingen umiddelbar mulighet, er legen neste trinn. Aktiv sykmelding, deltidssykmelding eller fullt sykmeldt er en avgjørelse som tas i samtale med legen. 

Underliggende årsaker bør lukes ut. Mangler du noen næringsstoffer, har du stoffskiftesykdom, udiagnostisert cøliaki eller adhd, kan de snu helsa opp ned uten at man forstår hva som er galt.

 

 

Anonymkode: d5c97...fb2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg sykmeldte meg først når jeg begynte å fantasere om å kjøre inn i en fjellvegg. Jeg hadde ikke noe dødsønske, ønsket bare en liten pause fra livet. Jeg tenker at man godt kan sykmelde seg før det går så langt. Drøft det med legen, det er uansett legen som bestemmer.

Anonymkode: cc534...d89

Pass på at legen ikke tar "lappen" fra deg pga slike tanker da..Vet ikke om de kan men muligens..

Anonymkode: f438d...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å være sliten. Prøv å overholde grenser for jobbtid, og dyrk livet utenom jobb. Og finn metoder for å ikke tenke på jobb når du har fri.

Anonymkode: a03ed...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les om symptomene på utbrenthet, hvis det stemmer for deg så er det på tide. Hvis du er sliten må du finne tiltak som gir deg mer rom for å slappe av. Se på egen livsstil osv.

Anonymkode: 2aa27...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet man at man er så sliten at en sykmeldinger på sin plass? 

Jeg tror jeg har vært der (egentlig flere ganger) men har pushet meg likevel. Har nå fått fysiske reaksjoner også (pusher likevel). Når vet man når nok er nok? 

På arbeidsplassen min ryker en etter en til sykmeldinger pga. Psykiske ting som blant annet slitenhet.. 

Anonymkode: edeba...2ca

Det er legen din som avgjør om du får sykemelding eller ei.

Anonymkode: 10d8f...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er sliten kan man be om å få ta ut noen feriedager.

Anonymkode: 232ce...bed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg sykmeldte meg først når jeg begynte å fantasere om å kjøre inn i en fjellvegg. Jeg hadde ikke noe dødsønske, ønsket bare en liten pause fra livet. Jeg tenker at man godt kan sykmelde seg før det går så langt. Drøft det med legen, det er uansett legen som bestemmer.

Anonymkode: cc534...d89

Jøss, sykemelder du deg selv? Er du lege eller, for det er legen som kan sykemelde folk.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hørt at man ikke får sykemelding for sorg/pga dødsfall eller samlivsbrudd. Stemmer dette?

Anonymkode: f438d...b24

Det kommer nok an på legen og situasjonen. Ved samlivsbrudd så kan man ha behov for en liten pause, men da kan man ta noen feriedager.

Hvis besteforeldre, tanter, onkler osv dør, trenger man ikke fri annet enn til selve begravelsen. Men mister man barn så opplever man en større livskrise og mange trenger lengre sykemelding, det samme om man mister partner/ ektefelle. Mister man foreldre så kan man trenge noen dager fri første uken da masse skal ordnes med. Noen får vel en kort sykemelding da, eller man kan kanskje få velferdspermisjon med eller uten lønn. 

 

Til ts, ta en tur til legen og fortell om hvordan du har det, så vil legen vurdere hvilke behov du har. 

Anonymkode: be9da...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har hørt at man ikke får sykemelding for sorg/pga dødsfall eller samlivsbrudd. Stemmer dette?

Anonymkode: f438d...b24

Hvorfor tenker du samfunnet skal betale for en slik helt naturlig reaksjon?

Anonymkode: 89e1c...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har hørt at man ikke får sykemelding for sorg/pga dødsfall eller samlivsbrudd. Stemmer dette?

Anonymkode: f438d...b24

Det stemmer ikke. Jeg kunne iallfall ikke være på jobb da jeg mistet pappaen min. Gråt hele tiden omtrent, spiste ikke, sov ikke og skulle ingenting for å vippe meg av pinnen. Var ikke til stedes i det hele tatt, og hadde aldri kunne gjort jobben min. Er umenneskelig å nekte sykemelding om man er i sorg!

Anonymkode: 40c9d...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor tenker du samfunnet skal betale for en slik helt naturlig reaksjon?

Anonymkode: 89e1c...eea

Fordi vi bor i et velferdssamfunn, betaler skatt, og har visse goder. Man skal ikke sitte på jobb og gråte hele dagen, vel?

Anonymkode: 40c9d...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...