AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #1 Skrevet 25. september 2024 Et helt vanlig norsk tlf nummer. Men står ikke på 1881. Anonymkode: bc35d...790
Daisy-love Skrevet 25. september 2024 #2 Skrevet 25. september 2024 Jeg føler det ofte er svindlere som ringer på sånne numre. Jeg ringer ikke lengre opp. Jeg sjekker nummeret og finner jeg det ingen steder så lar jeg det gå. Er det på noen privatpersoner tenker jeg de ringer vel opp igjen om det faktisk er dem, og ikke noen som har «lånt» nummeret til svindel. Har hatt flere som har ringt i det siste fra både Danmark, Armenia og diverse, samt ringt veldig lenge fra norske numre. Om det er en maskin som ringer opp vil maskinen registere at en tar telefonen og ringe opp igjen (etter hva jeg har lest), så jeg tar ikke, og ringer heller ikke opp igjen. Enda til gode at disse norske numrene med faktiske navn ringer opp igjen, og uten navn hvor en ikke kommer til noen, så hadde jeg tenkt svindel. Blokker bare. 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #3 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Et helt vanlig norsk tlf nummer. Men står ikke på 1881. Anonymkode: bc35d...790 Du ringer aldri tilbake til folk som ringer deg, du venter til de ringer tilbake. Er det viktig, så ringer de tilbake. Unntaket er når noen du har lagret kontaktinformasjonen til i telefonen. Anonymkode: e1669...374 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #4 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Et helt vanlig norsk tlf nummer. Men står ikke på 1881. Anonymkode: bc35d...790 Det er alltid svindeltelefoner.....de har hacket numret de ringer fra, da går det kun an å ringe utegående. Anonymkode: f3665...7b3 3 1
Million Skrevet 25. september 2024 #5 Skrevet 25. september 2024 Daisy-love skrev (6 minutter siden): Jeg føler det ofte er svindlere som ringer på sånne numre. Jeg ringer ikke lengre opp. Jeg sjekker nummeret og finner jeg det ingen steder så lar jeg det gå. Er det på noen privatpersoner tenker jeg de ringer vel opp igjen om det faktisk er dem, og ikke noen som har «lånt» nummeret til svindel. Har hatt flere som har ringt i det siste fra både Danmark, Armenia og diverse, samt ringt veldig lenge fra norske numre. Om det er en maskin som ringer opp vil maskinen registere at en tar telefonen og ringe opp igjen (etter hva jeg har lest), så jeg tar ikke, og ringer heller ikke opp igjen. Enda til gode at disse norske numrene med faktiske navn ringer opp igjen, og uten navn hvor en ikke kommer til noen, så hadde jeg tenkt svindel. Blokker bare. Det opplevde jeg i går faktisk. Sto og holdt på med noe i en hylle, telefonen ringte og i farten kom jeg til å trykke på besvar, ikke avvis. Fikk trykket rød knapp et halvt sekund etter og så blokkerte jeg nummeret som kom fra Armenia, av alle steder. Disse svindlerne bruker jo norske nummere som de "spoofer" for å øke sjansen for at folk i Norge skal svare, men her var det rett og slett landkode og alt til Armenia i displayet. Ikke så ofte det skjer med meg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #6 Skrevet 25. september 2024 Det er sikkert svindlere som spoofer. Det er ikke behov for at du ringer opp igjen. Er det viktig, så sender de enten melding eller ringer deg tilbake. Anonymkode: 31c73...bf5
Daisy-love Skrevet 25. september 2024 #7 Skrevet 25. september 2024 Million skrev (Akkurat nå): Det opplevde jeg i går faktisk. Sto og holdt på med noe i en hylle, telefonen ringte og i farten kom jeg til å trykke på besvar, ikke avvis. Fikk trykket rød knapp et halvt sekund etter og så blokkerte jeg nummeret som kom fra Armenia, av alle steder. Disse svindlerne bruker jo norske nummere som de "spoofer" for å øke sjansen for at folk i Norge skal svare, men her var det rett og slett landkode og alt til Armenia i displayet. Ikke så ofte det skjer med meg. Armenia var ny her også. Stod landskode på displayet så jeg gadd ikke å søke det opp. Antok bare svindel. Har ingen grunn til at noen skal ringe med fra Armenia, av alle plasser. Danmark er en annen ting, men vi tenker likt her.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #8 Skrevet 26. september 2024 Daisy-love skrev (19 timer siden): Armenia var ny her også. Stod landskode på displayet så jeg gadd ikke å søke det opp. Antok bare svindel. Har ingen grunn til at noen skal ringe med fra Armenia, av alle plasser. Danmark er en annen ting, men vi tenker likt her. Hehe, jeg har hatt anrop fra Pakistan og Afghanistan denne uka😆 Det skjønner man er svindel umiddelbart. Dette med spoofing, dvs. at de får det til å se ut som de ringer fra et vanlig åttesifret norsk telefonnummer, er selvfølgelig litt verre. De gjør jo dette nettopp for å øke sannsynligheten for å få svar. Og for ordens skyld: Dette betyr ikke at de på noen måte har hacket telefonen til den norske abonnenten eller noe sånt, eieren av nummeret er 100% uvitende og uskyldig. De får det bare til å se ut som de ringer fra et annet nummer enn det de i virkeligheten ringer fra. Jeg har hatt bekjente som har vært utsatt for dette, og det verste med det var stormangrepene på sms og via sosiale medier fra sinte mennesker som hadde blitt oppringt, men som ikke skjønte at dette kunne den stakkars norske eieren av telefonnummeret ingenting for. Anonymkode: 030af...4d6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #9 Skrevet 26. september 2024 Opplevde det for noen uker siden. Det var et nummer fra Østlandet som ringte meg, og kjente ikke igjen navnet, men var en privat adresse, så sendte en melding og spurte hvem det var. Og hun hadde aldri ringt meg, hun begynte vel å tro jeg prøvde svindle henne Anonymkode: 7f8cc...926
Million Skrevet 26. september 2024 #10 Skrevet 26. september 2024 (endret) Litt på siden men... Jeg må si jeg digger sånne folk som svarer på svindelanrop og holder på en time med å hale ut tiden og spille tulling i telefonen, og holder svindleren opptatt med dette. Jeg moret meg en periode med å se YouTube videoene britiske Jim Browning (super hacker i Det Godes Tjeneste!) har lagt ut, der han hacker kameraer og pc-er i svindlernes lokaler i India osv. Han kan sitte i sanntid og følge med på dem og hører ofte også hva de sier (hvis han klarer å hacke mikrofonene også). Han viser også svindlernes pc-skjerm i blant, hva de skriver og hva de gjør osv. Hvis han blir oppringt av svindlere, setter han i gang og tar dem i sanntid og hacker dem. Han har gjort det så mye at han er begynt å bli et kjent navn og stemme på slike svindel-callsentere i India! Eksempel på video av Jim Browning Endret 26. september 2024 av Million 1
Mindblwn Skrevet 26. september 2024 #11 Skrevet 26. september 2024 Jeg får stadig oppringing av vanlige norske nummer, men når jeg svarer så blir det lagt på og jeg hører bare pipetonen. Når jeg sjekker nummeret så er det Frank fra Ørsta, eller Kari fra Drangedal, helt vanlige nummer. Har ett par ganger sendt tekstmelding men får aldri svar. Før fikk jeg ofte kryptorelaterte svindeltelefoner, men det var alltid utenlandske nummer Aner ikke hva hensikten er med å ringe og legge på
AnonymBruker Skrevet 26. september 2024 #12 Skrevet 26. september 2024 Hvordan kan de svindle deg med at du svarer når de ringer? Du må vel gi ut kontonummer eller noe sånt da,? Anonymkode: 6bc41...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå