Gå til innhold

Lav normaltemperatur og feber


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt tilfeldig oppdaget at jeg alltid har en temperatur på ca 35,5 grader. Vet ikke hvor vanlig det er? Jeg oppdaget det da et familiemedlem var under cellegift-behandling, og det er vanlig å måte temperaturen jevnlig. Vedkommende hadde samme temperatur jevnt over. Men ved infeksjoner, fikk personen tydelige feber-symptomer før 38 grader. Og jeg merker at det samme gjelder for meg når jeg er syk. At jeg kan ligge og hutre, være iskald på føtter og hender og se ut som jeg har feber. Men kanskje bare ha 37,5. Og tar jeg Paracet, tiner jeg liksom opp og begynner å svette og bli varm igjen. Det må jo bety at min (og familiemedlemmets) terskel for feber er lavere? 

Noen andre som har erfaring med dette?

(Det hører med til historien at familiemedlemmet fikk beskjed om å komme inn på sykehuset ved tegn til feber, altså ved 38 grader, men de vegret seg for innleggelse før 38. Men ved 37/37,5 var personen åpenbart syk, og fikk overtalt seg til å komme inn på sykehuset. Hadde da klare tegn på infeksjon, og sykehuset sa da at det var bra personen ble innlagt tross under febergrensa.)

Anonymkode: 19867...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også sånn, er veldig varm av meg, men har en normal temp på 35-36. Når jeg da får feber, vises det sjeldent på måleren.

Har hatt galleblærebetennelse blant annet og legevakten mente jeg var feberfri, selv om jeg hadde tydelige symptomer på feber.

Anonymkode: abbb3...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan føle jeg er døden nær med temperatur på 37,5, men jeg har ikke feber av den grunn. 

Anonymkode: b1d25...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskets nye normaltemp er på ca 36 grader. Derfor vil 37 ofte regnes som prefebril og regnes ikke lenger som normal temp.

Anonymkode: ffe46...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en over sier nye normal temp er nå 36. Så da er det mange som har egentlig feber på 37.

Begge barna her måtte få febernedsettende ved 37.5 heller så ville ikke temp ned, og den ene ville få anfall pga epilepsi 

Anonymkode: ead9d...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man har ikke feber før du har temp på 38,0 uansett hvor lav normal temp du har, du er subfebril fra 37.5. Alt annet er tull som folk plutselig har begynt å innbille seg.

Anonymkode: 5ad5f...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei man har ikke feber før du har temp på 38,0 uansett hvor lav normal temp du har, du er subfebril fra 37.5. Alt annet er tull som folk plutselig har begynt å innbille seg.

Anonymkode: 5ad5f...ffb

Nettopp!!

Anonymkode: 8344c...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Normaltemperaturen" kom man opp med på 1800-tallet. Det er en del teorier om hvorfor man tenker den er lavere nå, blant annet det at folk på den tiden ofte gikk med betennelsestilstander i kroppen som man ikke er like vanlig nå. Levestandard, hygiene, tannhelse og sykdomsbekjempelse spiller inn.

Både jeg og min mor har lav kroppstemperatur, og når vi er syke med kraftig feberfølelse har det så vidt bikket over 37.

Anonymkode: 9c053...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...