Gå til innhold

Perimenopause og hormonbehandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres ut som du trenger en second opinion. Det er ikke mangel på hrt tabletter, det er ikke nok med østrogen fra p-piller i perimenopausen (sa min gynekolog om meg ihvertfall). Tok for øvrig heller ikke blodprøver for de verdiene svinger sånn. Fikk hrt på bakgrunn av samtale og undersøkelse. Har det mye bedre nå, og klarer å stå i mitt vanskelige samlivsbrudd .. 

Anonymkode: efe1d...b84

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om en kjempe flink helst privat gyn i Trondheim som er oppdater ang hormonterapi? 

Anonymkode: f463d...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Tingulstad, Medicus på Solsiden 

Anonymkode: efe1d...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan anbefale en flink gynekolog som er oppdatert på dette og som har offentlig avtale i Oslo? 
 

Virker som de private er fryktelig dyre? Jeg har ikke råd til å betale 4000,- kr for en konsultasjon. 

Anonymkode: e8ae1...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker til en veldig enkel og god video/podcast om hormoner hos kvinner, mye om overgangsalderen, men også hormoner generelt, p-piller, pms etc. ☺️ Sjekk gjerne ut Louise Newson om du vil lære mer!

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

 

Hei. TS her. Jeg skal ta kontakt igjen med gynekologen. Dersom hun ikke foreslår annet enn at jeg må begynne på p-piller, vurderer jeg å skifte. Noen som kan anbefale en god gynekolog i Stavanger? 

 

ONoen nevnte Sequidot plaster. Det virker jo egentlig veldig greit, å ta ett plaster, med både østrogen og progesteron. Men så har jeg hengt meg litt opp i dette at det er å foretrekke med naturlig progesteron, altså ikke kunstig fremstilt, såkalt gestagen. Noen som har noen foremeninger om dette og/eller plaster vs de andre metodene?

Anonymkode: f67ea...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hei. TS her. Jeg skal ta kontakt igjen med gynekologen. Dersom hun ikke foreslår annet enn at jeg må begynne på p-piller, vurderer jeg å skifte. Noen som kan anbefale en god gynekolog i Stavanger? 

 

ONoen nevnte Sequidot plaster. Det virker jo egentlig veldig greit, å ta ett plaster, med både østrogen og progesteron. Men så har jeg hengt meg litt opp i dette at det er å foretrekke med naturlig progesteron, altså ikke kunstig fremstilt, såkalt gestagen. Noen som har noen foremeninger om dette og/eller plaster vs de andre metodene?

Anonymkode: f67ea...096

Personlig har jeg alltid reagert negativt psykisk på gestagener, har prøvd mange ulike både som prevensjon og HRT. Mannen min merker med en gang at jeg blir flatere og mer uinteressert, kanskje irritabel, nesten før jeg selv merker det. Prøvde nå sist trisekvens, før jeg fikk tak i lenzetto. Det er helt uaktuelt for meg ihvertfall å ta noe annet enn kroppens naturlige hormoner. 

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Personlig har jeg alltid reagert negativt psykisk på gestagener, har prøvd mange ulike både som prevensjon og HRT. Mannen min merker med en gang at jeg blir flatere og mer uinteressert, kanskje irritabel, nesten før jeg selv merker det. Prøvde nå sist trisekvens, før jeg fikk tak i lenzetto. Det er helt uaktuelt for meg ihvertfall å ta noe annet enn kroppens naturlige hormoner. 

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Takk for erfaring. Lenzetto er kremen? Er det sånn at den inneholder østrogen, og så må du ta progesteron på annet vis? Tar du tabletter, spiral eller annet?

Anonymkode: f67ea...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for erfaring. Lenzetto er kremen? Er det sånn at den inneholder østrogen, og så må du ta progesteron på annet vis? Tar du tabletter, spiral eller annet?

Anonymkode: f67ea...096

Lenzetto er østradiolspray. Jeg tar progesterontabletter om kvelden i tillegg ☺️

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen som vet om en kjempe flink helst privat gyn i Trondheim som er oppdater ang hormonterapi? 

Anonymkode: f463d...ab6

Lene Pedersen, Baaslandklinikken

Anonymkode: c6fb0...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for erfaring. Lenzetto er kremen? Er det sånn at den inneholder østrogen, og så må du ta progesteron på annet vis? Tar du tabletter, spiral eller annet?

Anonymkode: f67ea...096

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for erfaring. Lenzetto er kremen? Er det sånn at den inneholder østrogen, og så må du ta progesteron på annet vis? Tar du tabletter, spiral eller annet?

Anonymkode: f67ea...096

Det er grunnen til at jeg aldri likte å ta p-piller. 

Anonymkode: f67ea...096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lenzetto er østradiolspray. Jeg tar progesterontabletter om kvelden i tillegg ☺️

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Takk for info :) 

 

Anonymkode: f67ea...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. TS her. Jeg skal ta kontakt igjen med gynekologen. Dersom hun ikke foreslår annet enn at jeg må begynne på p-piller, vurderer jeg å skifte. Noen som kan anbefale en god gynekolog i Stavanger? 

 

ONoen nevnte Sequidot plaster. Det virker jo egentlig veldig greit, å ta ett plaster, med både østrogen og progesteron. Men så har jeg hengt meg litt opp i dette at det er å foretrekke med naturlig progesteron, altså ikke kunstig fremstilt, såkalt gestagen. Noen som har noen foremeninger om dette og/eller plaster vs de andre metodene?

Anonymkode: f67ea...096

"Progesteronet" i Sequidot er kunstig fremstilt og er altså et gestagen. Hvis du skal ha naturlig progesteron er det kun Utrogestan eller Utrogest (kapsler) som gjelder.

Anonymkode: c6fb0...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på hormoner nå for et par mnd siden pga det samme. Jeg var bare hos fastlegen, forklarte symptomene og så tok han en blodprøve som viste at jeg var i gang med premenopause. Jeg fikk resept på spray og plaster, så jeg kunne få hentet ut det apoteket hadde tilgjengelig. Har vært leveringsproblemer for en type plaster, men sprayen er ikke noe problem å få tak i og så har de fått inn et annet type plaster også som skal fungere godt, men det er litt dyrere pga det er importert. Jeg er på min andre spray nå, og syns det fungerer helt greit. Jeg har hormonspiral også da, så trenger kun ta østrogentilskudd. Jeg har ikke slitt med hetetokter, men har kjent på mye trøtthet, slapphet, hjernetåke, hodepine, nedstemthet og at jeg sliter med søvnen. Så langt har sprayen bedret alt dette i større eller mindre grad, så jeg er fornøyd. Ikke hatt noen negative bivirkninger. 

Anonymkode: ed4c0...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 Jeg har ikke slitt med hetetokter, men har kjent på mye trøtthet, slapphet, hjernetåke, hodepine, nedstemthet og at jeg sliter med søvnen. Så langt har sprayen bedret alt dette i større eller mindre grad, så jeg er fornøyd. Ikke hatt noen negative bivirkninger. 

Anonymkode: ed4c0...898

Samme her, samt tynning av håret, inkontinens, prikking/stikking i huden, leddsmerter, svimmelhet, munnsår og andre "morsomme" overgangssymptomer. Fikk derfor østrogen på resept av legen (jeg har ikke livmor), og det ble tatt blodprøve samtidig. Fikk nå beskjed om at legen anbefalte meg til å ikke ta østrogenet, for jeg hadde mye av det på blodprøven.....så nå skjønner jeg ingen ting. 🤷‍♀️

K48

Anonymkode: 944e1...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Samme her, samt tynning av håret, inkontinens, prikking/stikking i huden, leddsmerter, svimmelhet, munnsår og andre "morsomme" overgangssymptomer. Fikk derfor østrogen på resept av legen (jeg har ikke livmor), og det ble tatt blodprøve samtidig. Fikk nå beskjed om at legen anbefalte meg til å ikke ta østrogenet, for jeg hadde mye av det på blodprøven.....så nå skjønner jeg ingen ting. 🤷‍♀️

K48

Anonymkode: 944e1...66b

Da aner ikke legen hva han snakker om. Så enkelt er det. Du er 48 år og har symptomer. Hva blodprøven viser av østrogen i det øyeblikket du tok den, er helt irrelevant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Samme her, samt tynning av håret, inkontinens, prikking/stikking i huden, leddsmerter, svimmelhet, munnsår og andre "morsomme" overgangssymptomer. Fikk derfor østrogen på resept av legen (jeg har ikke livmor), og det ble tatt blodprøve samtidig. Fikk nå beskjed om at legen anbefalte meg til å ikke ta østrogenet, for jeg hadde mye av det på blodprøven.....så nå skjønner jeg ingen ting. 🤷‍♀️

K48

Anonymkode: 944e1...66b

Det står til og med i retningslinjene nå at blodprøver ikke er en del av utredningen normalt sett. Fordi de ikke er til å stole på, det er symptomene man skal styre etter!

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det står til og med i retningslinjene nå at blodprøver ikke er en del av utredningen normalt sett. Fordi de ikke er til å stole på, det er symptomene man skal styre etter!

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Hvordan går en fram for å krangle med legen om det da? 🫣 Før jeg fikk fjerna livmora så hadde jeg sykluser på 20-50 dager, mot normalt 22-26 dager, så noe var det jo som begynte å skje i kroppen. 

Prøvde østrogentilskuddet i 5 dager før jeg fikk kontrabeskjed, og på de dagene følte jeg meg egentlig litt lettere til sinns, men sulten og vondt i puppene. Tenkte etter kontrabeskjeden, at det med humøret kunne være fordi jeg var ferdig med legetimen jeg hadde grudd meg til, så placebo egentlig, men kanskje det var virkning lell....

Anonymkode: 944e1...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan går en fram for å krangle med legen om det da? 🫣 Før jeg fikk fjerna livmora så hadde jeg sykluser på 20-50 dager, mot normalt 22-26 dager, så noe var det jo som begynte å skje i kroppen. 

Prøvde østrogentilskuddet i 5 dager før jeg fikk kontrabeskjed, og på de dagene følte jeg meg egentlig litt lettere til sinns, men sulten og vondt i puppene. Tenkte etter kontrabeskjeden, at det med humøret kunne være fordi jeg var ferdig med legetimen jeg hadde grudd meg til, så placebo egentlig, men kanskje det var virkning lell....

Anonymkode: 944e1...66b

Vil ikke tro det er placebo, nei! Ømhet i brystene kan noen oppleve de første 3 mndr, men det pleier å gi seg. Jeg ville tatt det du har fått, og vurdert å gå tilbake og fortelle ham hvor stor forskjell det har gjort for deg. Eller gå til noen som har peiling 🙂
Vi kvinner fortjener bedre helsehjelp! 

Anonymkode: 4ba7b...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...