Gå til innhold

Perimenopause og hormonbehandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en dame på 43 år som er temmelig sikker på at jeg er i perimenopause. Syklusen har tullet veldig det siste året. Kan koke på nettene, og noen ganger også på dagtid. Sover dårlig. Mister masse hår. Har begynt å få angst og uro. Mye sliten og nedstemt. Har vært gjennom et tøft brudd og har små barn, så har trodd at alt skyldtes det. Og det gjør det jo kanskje også. Isåfall vil ikke hormonbehandling hjelpe. Det vil kunne stabilisere syklusen, men det at den svinger, er i og for seg ikke et stort problem. Nattesvette og dårlig søvn hadde vært flott hvis ble bedre. Jeg tenker at dersom angsten, nedstemtheten og tankekjøret faktisk kommer av, eller blir intensifisert av perimenopausen, så er det verdt et forsøk. 

Fastlegen har henvendt meg til gynekolog, hvor jeg var i forrige uke. Jeg venter på svar fra endel tester, men vet at testen for å måle hormonnivå ikke er indikativt for noe som helst, da den jo vil svinge fra dag til dag. 

Legen sa at det er mangel på hormonbehandling for dette. Hun kunne tilby meg hormonspiral (noe jeg har reagert dårlig på før og ikke ønsker), eller å begynne på p-piller. Dette har jeg unngått hele mitt liv av ulike grunner. Mannen min er sterilisert og jeg ønsker nødig å måtte begynne på p-pillen. Jeg vet at det er forskjell på å ta p-piller "oppå" en vanlig hormonell, "fertil" kropp, og en kropp som har begynt å produsere mindre østrogen og trenger tilskudd. 

Har forstått at Helena Enger en en "autoritet" på feltet; https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen  (Den internasjonale anbefalingen om hormonterapi mot overgangsaldersplager er østrogenet østradiol med et gestagentillegg av typen mikronisert progesteron eller dydrogesteron for alle som ikke har operert bort livmoren. Med denne kombinasjonen er det i en stor studie fra Frankrike ikke påvist økt brystkreftfare de første fem til sju−åtte årene av behandlingen. Østradiol og mikronisert progesteron er begge såkalt bioidentiske, det vil si helt like det østrogenet eller progesteronet som dannes i eggstokkene våre. Ved bruk av disse preparatene eller østradiol og dydrogesteron kan risikoen for brystkreft reduseres ytterligere).

 

Når jeg gikk til gynekologen, var jeg veldig innstilt på at hvis hun mente det var fornuftig å prøve hormonbehandling, så ville jeg følge Engers råd. Ble derfor veldig skuffet over å få vite om leveringsproblemene, og tilbud om å begynne på p-pille eller få hormonspiral. 

 

Har noen stått i samme vurdering? Erfaringer?

 

Takk :) 

 

 

 

Anonymkode: f67ea...096

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke leveringsproblemer på tabletter eller spray, og hvis legen venter på blodprøvesvar når du har så opplagte symptomer, ville jeg gått til en annen lege som er oppdatert om temaet. Å tilby p-piller eller spiral tyder på at hen ikke har fulgt med på området og ikke er god til å behandle kvinner i overgangsalder. Du fortjener bedre hjelp enn som så!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 43 og var også hos en kjempeflink privat gynekolog denne uken. 

Hun tok blodprøve, men resepten på østrogenspray fikk jeg basert på beskrivelser. Kortere syklus og angst er vel hovedsakelig plagene mine. 

Skal begynne på sprayen ved eggløsning, så er spent. Hun sa det kunne bli behov for progesteron også. 

Skal ta mammografi

Anonymkode: 11196...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, tabletter med østradiol har det aldri vært mangel på. Og bivirkningene man evt er redd for f eks blodpropp, er mange ganger høyere med p-piller. Så å ville gi p-piller fremfor østradiol tyder på at legen ikke har fortstått hormonbehandling. Og spray er uansett trygt og tilgjengelig!

Anonymkode: 4ba7b...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 43 og var også hos en kjempeflink privat gynekolog denne uken. 

Hun tok blodprøve, men resepten på østrogenspray fikk jeg basert på beskrivelser. Kortere syklus og angst er vel hovedsakelig plagene mine. 

Skal begynne på sprayen ved eggløsning, så er spent. Hun sa det kunne bli behov for progesteron også. 

Skal ta mammografi

Anonymkode: 11196...8d2

Hei, 

ja, da forstår jeg du er spent!!

 Den sprayen trodde jeg det var tomt for overalt.. kan jeg spør hva den heter? 
 

Lurer på hva jeg har misforstått. Jeg trodde at man MÅTTE ta progesteron også hvis man tar østrogen. For å ta vare på slimhinnene..

Anonymkode: f67ea...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 46 og begynte nettopp på hrt behandling som innebærer øst radiol spray og hormonspiral. Sistnevnte for å beskytte livmorslimhinnen. Det er leveringsproblemer på plasteret men ikke sprayen. Progesteron må man ta i tillegg, enten via piller eller spiral. Håper det fungerer 🤞

Anonymkode: ae248...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, tabletter med østradiol har det aldri vært mangel på. Og bivirkningene man evt er redd for f eks blodpropp, er mange ganger høyere med p-piller. Så å ville gi p-piller fremfor østradiol tyder på at legen ikke har fortstått hormonbehandling. Og spray er uansett trygt og tilgjengelig!

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Sier du det? Hvis det stemmer, så er jo ikke det bra. Var ikke inntrykket jeg fikk av henne.. 

Hva er det som er så utsolgt over alt da..? Kremen? 
 

Hvorfor vil man ta tabletter med østradiol, istedenfor spray eller krem, mon tro?

Anonymkode: f67ea...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, 

ja, da forstår jeg du er spent!!

 Den sprayen trodde jeg det var tomt for overalt.. kan jeg spør hva den heter? 
 

Lurer på hva jeg har misforstått. Jeg trodde at man MÅTTE ta progesteron også hvis man tar østrogen. For å ta vare på slimhinnene..

Anonymkode: f67ea...096

Lenzetto. 

Hun virket virkelig å ha peiling. Mulig jeg ikke gikk progesteron umiddelbart fordi jeg ikke er plaget av tørre slimhinner. Men hun nevnte det ville bli vurdert ved beste oppfølging om 3 mnd

Anonymkode: 11196...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er 46 og begynte nettopp på hrt behandling som innebærer øst radiol spray og hormonspiral. Sistnevnte for å beskytte livmorslimhinnen. Det er leveringsproblemer på plasteret men ikke sprayen. Progesteron må man ta i tillegg, enten via piller eller spiral. Håper det fungerer 🤞

Anonymkode: ae248...025

Ja, hun tilbydde hormonspiral. Vet du om det er et alternativ med østrogen på spray og progesteron på pille? 

Anonymkode: f67ea...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lenzetto. 

Hun virket virkelig å ha peiling. Mulig jeg ikke gikk progesteron umiddelbart fordi jeg ikke er plaget av tørre slimhinner. Men hun nevnte det ville bli vurdert ved beste oppfølging om 3 mnd

Anonymkode: 11196...8d2

Takk!

Anonymkode: f67ea...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, hun tilbydde hormonspiral. Vet du om det er et alternativ med østrogen på spray og progesteron på pille? 

Anonymkode: f67ea...096

Ja, det er et veldig godt alternativ. Bruker det selv.
Det er plaster det har vært leveringsvansker på, men mange synes spray er vel så enkelt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Sequidot, plaster. 

Er dette tilstrekkelig i seg selv? 

 

Anonymkode: 9ddb3...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk behandling med naturlig hormonterapi for en tid tilbake, og det hjalp veldig. 
tror det het God Helse. 
verdt å prøve selv om det koster litt 😃

Anonymkode: 12997...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man fortsatt har livmoren skal vel Østradiol og Progesteron brukes sammen?

Lenzetto-sprayen (østradiol) måtte jeg sist kjøre en time for å hente på nærmeste apotek som hadde den inne (fra Skien til Tønsberg). Var ikke mulig å bestille den hjem.

Anonymkode: c2a35...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 og har vært plaget av hetetokter og diverse annet (håravfall, sår inni munnen, tretthet). Fikk resept på Novofem tabletter hos min gynekolog. Hun skrev også ut en resept på hormonplasteret som det har vært mangel på, i tilfelle det skulle bli tilgjengelig igjen. Jeg har imidlertid ikke hentet ut noe på resept enda fordi jeg først ville gi Femarelle en sjanse. De fungerer så langt veldig bra for meg. Hetetoktene er nesten borte og jeg tenker at så lenge jeg kan unngå hormonterapi gjør jeg det. Har aldri brukt hormonprevensjon heller. Men symptomene blir jo ofte verre jo nærmere man kommer menopausen, så må nesten se det an etterhvert.

Anonymkode: 15e52...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, hun tilbydde hormonspiral. Vet du om det er et alternativ med østrogen på spray og progesteron på pille? 

Anonymkode: f67ea...096

Alternativet er nok østrogen via plaster som er vanskeligere å få tak i enn sprayen. Samt hormonspiral. Finnes jo tabletter men risikoen for diverse krefttyper er høyere i denne formen (østrogen). Ville uansett tatt dette med gynekologen som har kompetanse på dette før du bestemmer deg.

Anonymkode: ae248...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alternativet er nok østrogen via plaster som er vanskeligere å få tak i enn sprayen. Samt hormonspiral. Finnes jo tabletter men risikoen for diverse krefttyper er høyere i denne formen (østrogen). Ville uansett tatt dette med gynekologen som har kompetanse på dette før du bestemmer deg.

Anonymkode: ae248...025

Selvsagt:) men må innrømme jeg stusser litt, da hun basically sa at det var leveringsproblemer på alt og forklarte at p-piller kunne gjøre «samme susen».

Anonymkode: f67ea...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt:) men må innrømme jeg stusser litt, da hun basically sa at det var leveringsproblemer på alt og forklarte at p-piller kunne gjøre «samme susen».

Anonymkode: f67ea...096

Jeg ble positiv av å høre det, for jeg savner virkelig å bruke P-piller mtp utsettelse av mensen. Trodde toget var gått for det etter 40+, men kanskje jeg kan starte da. Antar at jeg også nærmer meg selv om jeg ikke har noen symptomer. 

Anonymkode: 085a9...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tomt for sprayen i Oslo i seks uker i sommer, i hvert fall. 

Og ja, du må ha noe progesteron i tillegg til østrogen. 

Du kan ta en kombinasjonspille som f.eks Ovitrielle som inneholder østerogen og gestagen (progesteron) eller du kan ha hormonspiral. I begge tilfeller kan du også tilføre litt ekstra østrogen. 

Anonymkode: b5598...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Alternativet er nok østrogen via plaster som er vanskeligere å få tak i enn sprayen. Samt hormonspiral. Finnes jo tabletter men risikoen for diverse krefttyper er høyere i denne formen (østrogen). Ville uansett tatt dette med gynekologen som har kompetanse på dette før du bestemmer deg.

Anonymkode: ae248...025

Det er ingen økt kreftfare med østradiol-tablettene, naturlig østrogen gir ikke kreft. Det er gestagenet (det kunstige progesteronet) som ev ikke er så gunstig, men man behøver ikke bruke kombinasjonspiller. Man kan få rene østradioltabletter og naturlig progesteron ved siden av.  Tablettene med østrogen gir en bittelitt økt risiko for blodpropp om man er i risikogruppe, men mye mindre risiko enn p-piller. 

Anonymkode: 4ba7b...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...