AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #1 Skrevet 25. september 2024 Hva gjør jeg? Viser til husleieloven hver gang og forsøker å snakke han til fornuft. Han påstår at han «går i minus» hver mnd pga MEG som leier av han. (Leiligheten ble kjøpt uten lån. Han har flere eiendommer og solgte nylig en eiendom som også var uten lån så 2 mill rett i lomma. Han har flere millioner på bok i banken) Nå vil han at jeg skal betale kommunale avgifter i tillegg til leien. Jeg betaler selvfølgelig strøm utenom husleien. Strøm utenom er greit. Men ikke kommunale avgifter. Jeg fortalte han at dette faktisk ikke er lov. Da ville han heller pakke det inn i husleia, noe som vil øke husleien med minst 1000kr per måned… Husleien har han økt to ganger i år allerede uten at jeg er enig for det var ikke avtalen, og jeg har leid av han i bare ett år enda. Må jeg virkelig kontakte advokat pga min egen fars grådighet? (Jeg er minsteufør og 100% alenemor og har ikke mye å rutte med og buffer er brukt opp for lenge siden. Har ikke engang egen kleskommode for alle pengene går til utgifter) Han har også forsøkt å få meg til å betale eiendomsskatten på huset han nylig solgte. I kommunen vi leier i, er det ikke eiendomsskatt. Han forsøker stadige måter å få mer og mer penger fra meg på. Anonymkode: c8d12...7df 4 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 25. september 2024 Du flytter Anonymkode: 6fa60...de8 66 2 14
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #3 Skrevet 25. september 2024 Jeg syns du skal flytte ut og leie hos noen andre. Det han holder på med er ikke greit. Anonymkode: 0b71e...a57 36 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #4 Skrevet 25. september 2024 Han kan indeksregulere leien en gang i året. Men det er veldig relevant hva husleien er, og hvordan det er sammenliknet med andre tilsvarende boliger i samme område Anonymkode: ba53a...9cd 12
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #5 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva gjør jeg? Viser til husleieloven hver gang og forsøker å snakke han til fornuft. Han påstår at han «går i minus» hver mnd pga MEG som leier av han. (Leiligheten ble kjøpt uten lån. Han har flere eiendommer og solgte nylig en eiendom som også var uten lån så 2 mill rett i lomma. Han har flere millioner på bok i banken) Nå vil han at jeg skal betale kommunale avgifter i tillegg til leien. Jeg betaler selvfølgelig strøm utenom husleien. Strøm utenom er greit. Men ikke kommunale avgifter. Jeg fortalte han at dette faktisk ikke er lov. Da ville han heller pakke det inn i husleia, noe som vil øke husleien med minst 1000kr per måned… Husleien har han økt to ganger i år allerede uten at jeg er enig for det var ikke avtalen, og jeg har leid av han i bare ett år enda. Må jeg virkelig kontakte advokat pga min egen fars grådighet? (Jeg er minsteufør og 100% alenemor og har ikke mye å rutte med og buffer er brukt opp for lenge siden. Har ikke engang egen kleskommode for alle pengene går til utgifter) Han har også forsøkt å få meg til å betale eiendomsskatten på huset han nylig solgte. I kommunen vi leier i, er det ikke eiendomsskatt. Han forsøker stadige måter å få mer og mer penger fra meg på. Anonymkode: c8d12...7df Har du husleiekontrakt? Det skal du ha om du leier. Husleiekontrakt regulerer forholdet mellom eier og leier. Hvor du bor er avgjørende for om du kan be om hjelp fra ulike jusstudenters gratistilbud om juridisk hjelp. Noen gir kanskje hjelp over nett og telefon? Selv om utleier er en forelder eller to, så kan de ikke Ture frem helt som det passer dem når de leier ut til familie. Advokat er en mulighet, men da skal du ha økonomi til å betale for hjelp. Finnes vel og ulike leieboerforeninger? PS. Kommode til klær får du gratis å gis bort på Finn. Anonymkode: 1ec83...2fc 9 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #6 Skrevet 25. september 2024 Flytt. Anonymkode: 69dba...bf9 10
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #7 Skrevet 25. september 2024 Flytt. Anonymkode: 9ad79...b22 9
Snublefot62 Skrevet 25. september 2024 #8 Skrevet 25. september 2024 Det er kun strøm/brensel og vann/avløp som kan komme i tillegg til husleien og det skal da være måler installert så en kun betaler for forbruk. Så om han klager på andre utgifter som for eks kommunale avgifter så skal dette være noe han baker inn i husleien. Han kan ikke komme med de etterpå - selv om dere har et familieforhold. Justering av husleie kan kun skje på to måter. Enten indeksregulering en gang i året hvor en justerer leien etter KPI (både opp og ned), eller til gjengs leie. For indeksregulering så må det ha gått minst ett år siden forrige endring, maks endring er etter KPI og en skal ha en måneds varsel som minimum. For tilpassing til gjengs leie så kan det skje tidligst 2 år og 6 måneder siden leieforholdet begynte, eller siden forrige justering etter gjengs leie. Varslingen skal være minst 6 måneder, og det må ha gått 1 år siden forrige justering etter KPI. Så du har her flere ting som utleier (faren din) gjør ulovlig. Så her må du sette deg på bakbeina og kreve det som er rett, evnt se deg etter nytt sted å leie. Det høres ut som om det siste der er det beste alternativet uansett. Men før du da er flyttet ut så kan du i det minste nekte flere justeringer og du bør og finne ut av hvor mye han har krevd for mye og regne det av på resterende leie. 9 1
Gjest jegerrinne Skrevet 25. september 2024 #9 Skrevet 25. september 2024 Hadde flyttet Men så er og spørsmål hvor mye betaler du visa vis andre leiligheter rundt der du bor
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #10 Skrevet 25. september 2024 Han kan justere leien en gang i året etter kpi. Hva leien er i forhold til området, er ikke relevant. Du velger jo selv hva du overfører i husleie. Hva skjer om du ikke følger hans økninger? Det kan være at det er en bedre løsning for deg å flytte til et annet sted. Du kan prøve å søke boliglån i husbanken. Det er hvert fall verdt et forsøk. Faren din høres veldig grisk ut. Anonymkode: f01e6...eee 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #11 Skrevet 25. september 2024 Jeg tenker at det beste for deg er å flytte. Du kan selvfølgelig stå på ditt (for han må forholde seg til reglene og ikke bare øke slik han ønsker), men er det verdt å få et uvennskap til sin far? Anonymkode: 135aa...b6c 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #12 Skrevet 25. september 2024 Med flere millioner på bok og at han har råd til å kjøpe boliger uten lån, skulle tilsi at han heller hjalp sin datter økonomisk enn å dra mer penger ut av henne. Han er både grisk og mangler empati/foreldreomsorg til barn. Anonymkode: ed48e...dcf 24
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #13 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Med flere millioner på bok og at han har råd til å kjøpe boliger uten lån, skulle tilsi at han heller hjalp sin datter økonomisk enn å dra mer penger ut av henne. Han er både grisk og mangler empati/foreldreomsorg til barn. Anonymkode: ed48e...dcf Ja, men å være grisk og ikke hjelpe voksne barn økonomisk er ikke forbudt. Hadde flyttet hvis jeg var ts. Anonymkode: 80774...481 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #14 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva gjør jeg? Viser til husleieloven hver gang og forsøker å snakke han til fornuft. Han påstår at han «går i minus» hver mnd pga MEG som leier av han. (Leiligheten ble kjøpt uten lån. Han har flere eiendommer og solgte nylig en eiendom som også var uten lån så 2 mill rett i lomma. Han har flere millioner på bok i banken) Nå vil han at jeg skal betale kommunale avgifter i tillegg til leien. Jeg betaler selvfølgelig strøm utenom husleien. Strøm utenom er greit. Men ikke kommunale avgifter. Jeg fortalte han at dette faktisk ikke er lov. Da ville han heller pakke det inn i husleia, noe som vil øke husleien med minst 1000kr per måned… Husleien har han økt to ganger i år allerede uten at jeg er enig for det var ikke avtalen, og jeg har leid av han i bare ett år enda. Må jeg virkelig kontakte advokat pga min egen fars grådighet? (Jeg er minsteufør og 100% alenemor og har ikke mye å rutte med og buffer er brukt opp for lenge siden. Har ikke engang egen kleskommode for alle pengene går til utgifter) Han har også forsøkt å få meg til å betale eiendomsskatten på huset han nylig solgte. I kommunen vi leier i, er det ikke eiendomsskatt. Han forsøker stadige måter å få mer og mer penger fra meg på. Anonymkode: c8d12...7df Om du leier for 4000kr i mnd eller for 10.000 er jo litt vesentlig her. Om han var veldig snill i starten er det fint han setter gradvis opp og lærer deg gradvis hvor mye penger du gradvis skal sette av til husleie. På den måten står du til slutt med evnen til å kunne leie av andre enn din egen familie. Betaler du nå mer enn han ville fått dersom han leide ut til noen fremmede, så ville jeg flyttet. Anonymkode: 7e8ef...b11 8
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #15 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva gjør jeg? Viser til husleieloven hver gang og forsøker å snakke han til fornuft. Han påstår at han «går i minus» hver mnd pga MEG som leier av han. (Leiligheten ble kjøpt uten lån. Han har flere eiendommer og solgte nylig en eiendom som også var uten lån så 2 mill rett i lomma. Han har flere millioner på bok i banken) Nå vil han at jeg skal betale kommunale avgifter i tillegg til leien. Jeg betaler selvfølgelig strøm utenom husleien. Strøm utenom er greit. Men ikke kommunale avgifter. Jeg fortalte han at dette faktisk ikke er lov. Da ville han heller pakke det inn i husleia, noe som vil øke husleien med minst 1000kr per måned… Husleien har han økt to ganger i år allerede uten at jeg er enig for det var ikke avtalen, og jeg har leid av han i bare ett år enda. Må jeg virkelig kontakte advokat pga min egen fars grådighet? (Jeg er minsteufør og 100% alenemor og har ikke mye å rutte med og buffer er brukt opp for lenge siden. Har ikke engang egen kleskommode for alle pengene går til utgifter) Han har også forsøkt å få meg til å betale eiendomsskatten på huset han nylig solgte. I kommunen vi leier i, er det ikke eiendomsskatt. Han forsøker stadige måter å få mer og mer penger fra meg på. Anonymkode: c8d12...7df Jeg har også leid av min far, og han fulgte ikke loven han heller. Flytt så langt vekk som overhodet mulig. Han utnytter deg Anonymkode: d6547...5b9 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #16 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg tenker at det beste for deg er å flytte. Du kan selvfølgelig stå på ditt (for han må forholde seg til reglene og ikke bare øke slik han ønsker), men er det verdt å få et uvennskap til sin far? Anonymkode: 135aa...b6c Så det skal bli uvennskap fordi han ikke får bryte loven og utnytte meg? Anonymkode: c8d12...7df 1 7
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #17 Skrevet 25. september 2024 Hvis det du betaler nå er gjengs markedsleie flytter du. Hvis det du betaler nå er en symbolsk sum fordi han hjelper deg, må du forklare ham at du trenger forutsigbarhet så han må nesten bestemme seg for hvor mye han vil ha totalt, og ut i fra det må du vurdere om du vil bli være de eller flytte. Hvis markedsleie på en tilsvarende bolig er f.eks. 15 000 og du nå betaler 7000 vil det jo fortsatt lønne seg for deg å dekke kommunale utgifter, som et eksempel. Men du må ha forutsigbarhet. Anonymkode: 0059b...8c8 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #18 Skrevet 25. september 2024 Hvor gammel er du og hvor mye betaler du? Men flytt en annen plass Anonymkode: e106b...639 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #19 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så det skal bli uvennskap fordi han ikke får bryte loven og utnytte meg? Anonymkode: c8d12...7df Det kommer an på hva du betaler nå. Det er mulig at du utnytter han Anonymkode: e106b...639 7
Mardina Skrevet 25. september 2024 #20 Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så det skal bli uvennskap fordi han ikke får bryte loven og utnytte meg? Anonymkode: c8d12...7df Men ønsker du å bo sånn som du gjør nå? Din far utnytter deg jo og det er for pengene sin skyld. Han har jo nok av penger selv, så jeg tenker at han er grisk og bare tenker på seg selv. Kan du ikke heller flytte, sånn at du slipper å ha dette hengene over deg daglig? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå