AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Del Skrevet 25. september Lurer på om det virkelig stemmer at man skal tape økonomisk på å bytte til en bedre betalt jobb når man jobber 50% og er 50% ufør? Ved å tjene 50000 kr mer enn maksbeløpet der NAV begynner å trekke i uføretrygden min (sjekket via NAV sin inntekstplanlegger på mine sider) vil jeg bli trekt 130000 kr i uføretrygden. Dette tilsier at jeg går ned 80000 samlet fordi jeg kommer til å tjene 50000 kr mer i min 50% friske del. Jeg forstår ikke at dette stemmer, men NAV sier det er sånn det skal være. De sier samtidig at jeg tjener mer ved å jobbe, men i mitt tilfelle vil jo en lønnsøkning på 50000 kr resultere i et samlet inntektstap på 80000 kr siden de halverer uføretrygden. Jeg forklarte at økt inntekt ikke skyldes at jeg jobber mer enn mine friske 50%, men de mener likevel at dette stemmer. Samtidig gjentar de at jeg må forstå at det skal lønne seg å jobbe. Det lønner seg jo ikke å jobbe hvis jeg taper på at inntekten min øker selv når jeg ikke jobber mer enn tidligere. Noen som har erfaring med dette? Hva skal man gjøre? Kan jo ikke bytte jobb når jeg taper så mye økonomisk på et jobbskifte som jeg trodde ville gi noe mer økonomisk fremover. Anonymkode: 165d2...04e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #2 Del Skrevet 25. september Må legge til at jeg fikk opplyst at jeg skal kunne tjene 0,4 G utover å jobbe 50% uten at jeg trekkes i uføretrygden. Det gjelder visst for alle enten man er helt eller delvis ufør. Problemet er at jeg ikke kan jobbe mer enn ca 40% for å kunne tjene 0,4 G skattefritt. Tenker NAV må justere inntektsgrensen min, men fikk til svar at det ikke vil bli gjort. Trenger råd til hvordan jeg bør gå frem hos NAV for å få saken vurdert på nytt der. Det kan ikke stemme at jeg skal tape så mye på å bytte jobb. Om noen vet om en dyktig advokat innen trygderett er jeg takknemlig for tips. Det burde selvsagt ikke være nødvendig med advokat, men det ser ut til at det må en advokat til for at NAV vil se over ting på nytt. Anonymkode: 165d2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må legge til at jeg fikk opplyst at jeg skal kunne tjene 0,4 G utover å jobbe 50% uten at jeg trekkes i uføretrygden. Det gjelder visst for alle enten man er helt eller delvis ufør. Problemet er at jeg ikke kan jobbe mer enn ca 40% for å kunne tjene 0,4 G skattefritt. Tenker NAV må justere inntektsgrensen min, men fikk til svar at det ikke vil bli gjort. Trenger råd til hvordan jeg bør gå frem hos NAV for å få saken vurdert på nytt der. Det kan ikke stemme at jeg skal tape så mye på å bytte jobb. Om noen vet om en dyktig advokat innen trygderett er jeg takknemlig for tips. Det burde selvsagt ikke være nødvendig med advokat, men det ser ut til at det må en advokat til for at NAV vil se over ting på nytt. Anonymkode: 165d2...04e Høres høyst merkverdig ut, men man vet jo aldri med Nav og de merkelige reglene som finnes der. Og noen ganger er det ikke reglene som er merkelig men de som tolker lover og regler. Har du byttet jobb, eller planlegger su å nytte jobb? Anonymkode: c17f8...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #4 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Lurer på om det virkelig stemmer at man skal tape økonomisk på å bytte til en bedre betalt jobb når man jobber 50% og er 50% ufør? Ved å tjene 50000 kr mer enn maksbeløpet der NAV begynner å trekke i uføretrygden min (sjekket via NAV sin inntekstplanlegger på mine sider) vil jeg bli trekt 130000 kr i uføretrygden. Dette tilsier at jeg går ned 80000 samlet fordi jeg kommer til å tjene 50000 kr mer i min 50% friske del. Jeg forstår ikke at dette stemmer, men NAV sier det er sånn det skal være. De sier samtidig at jeg tjener mer ved å jobbe, men i mitt tilfelle vil jo en lønnsøkning på 50000 kr resultere i et samlet inntektstap på 80000 kr siden de halverer uføretrygden. Jeg forklarte at økt inntekt ikke skyldes at jeg jobber mer enn mine friske 50%, men de mener likevel at dette stemmer. Samtidig gjentar de at jeg må forstå at det skal lønne seg å jobbe. Det lønner seg jo ikke å jobbe hvis jeg taper på at inntekten min øker selv når jeg ikke jobber mer enn tidligere. Noen som har erfaring med dette? Hva skal man gjøre? Kan jo ikke bytte jobb når jeg taper så mye økonomisk på et jobbskifte som jeg trodde ville gi noe mer økonomisk fremover. Anonymkode: 165d2...04e Kva lovanvendelser har NAV gitt deg? Paragraf? Rundskriv? Kva som helst anna som stadfestar denne praksisen? Anonymkode: dab4c...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #5 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres høyst merkverdig ut, men man vet jo aldri med Nav og de merkelige reglene som finnes der. Og noen ganger er det ikke reglene som er merkelig men de som tolker lover og regler. Har du byttet jobb, eller planlegger su å nytte jobb? Anonymkode: c17f8...8cc Jeg har fått jobbtilbud med bedre lønnsbetingelser enn jeg har i dag. Nå ser det ut til at jeg må takke nei til jobben da jeg ikke har råd til å gå ca 80000 kr ned i samlet inntekt. Det er helt uforståelig for meg om dette stemmer, men NAV er NAV Anonymkode: 165d2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fått jobbtilbud med bedre lønnsbetingelser enn jeg har i dag. Nå ser det ut til at jeg må takke nei til jobben da jeg ikke har råd til å gå ca 80000 kr ned i samlet inntekt. Det er helt uforståelig for meg om dette stemmer, men NAV er NAV Anonymkode: 165d2...04e Har du prøvd å spørre på den generelle telefonen/chatten og ikke bare ditt lokale kontor? Anonymkode: 92b1c...d3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #7 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kva lovanvendelser har NAV gitt deg? Paragraf? Rundskriv? Kva som helst anna som stadfestar denne praksisen? Anonymkode: dab4c...56c Ingenting. De viser til en inntektsgrense som ble utregnet fra inntekten da jeg ble syk i 2016. Og så viser de videre til inntekskalkulatoren på mine sider hos NAV. Det er der jeg fant ut hvor mye jeg taper på å få høyere lønn (selv om jeg ikke kommer til å jobbe mere enn 50%). Anonymkode: 165d2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #8 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres høyst merkverdig ut, men man vet jo aldri med Nav og de merkelige reglene som finnes der. Og noen ganger er det ikke reglene som er merkelig men de som tolker lover og regler. Har du byttet jobb, eller planlegger su å nytte jobb? Anonymkode: c17f8...8cc Det stemmer desverre. Jeg var 70% ufør og da jeg gikk opp i lønn endret ikke nav hvor mye den inntekten på 30% var. Så da ut fra nav jobbet jeg 45% selv om jeg kunne jobbet 30% og hadde og stilling på 30%. Hjalp ikke en gang å vise ko traktor eller antall timer med h a timelønn var. De så kun på hvor mye summen var Anonymkode: 73b34...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #9 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du prøvd å spørre på den generelle telefonen/chatten og ikke bare ditt lokale kontor? Anonymkode: 92b1c...d3e Det er den generelle NAV-tlf jeg har ringt til. Har også bedt om å få satt opp et møte, men de mener jeg ikke er NAV-klient lenger og derfor får jeg ikke noe møte heller. Det er jo helt håpløst å stå i ting som dette alene når man ikke forstår noe som helst av det. Anonymkode: 165d2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #10 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det stemmer desverre. Jeg var 70% ufør og da jeg gikk opp i lønn endret ikke nav hvor mye den inntekten på 30% var. Så da ut fra nav jobbet jeg 45% selv om jeg kunne jobbet 30% og hadde og stilling på 30%. Hjalp ikke en gang å vise ko traktor eller antall timer med h a timelønn var. De så kun på hvor mye summen var Anonymkode: 73b34...0a1 Ja, tror det er dette jeg er blitt forklart, men det gir jo ikke mening at jeg skal gå NED i samlet inntekt fordi jeg høyere lønn. Om de utjevner noe hadde jeg skjønt mere av selv om det også vil føles urettferdig. Om jeg ikke sitter igjen med lønnsvekst er nå en ting, men at de trekker mer enn det dobbelte av hva jeg tjener ekstra på lønnsveksten utgjør et samlet tap på 80000 kr for meg. Det er 6666 kr i måneden og noe jeg selvsagt ikke har råd til. Det er ingen logikk i dette. Anonymkode: 165d2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #11 Del Skrevet 25. september Hei. Man kan søke om å få endret inntektsgrensen. les om det i denne tråden https://forum.kvinneguiden.no/topic/1657293-50-jobb-50-aap-eller-ufør-hva-skjer-hvis-man-får-kraftig-lønnsøkning/page/3/#comments der lå link til hvilken paragraf i lovverket du henviser til. Anonymkode: cdd39...8ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 25. september #12 Del Skrevet 25. september Skjer det samme om noen som er 50 % ufør går ned i lønn også, blir uføretrygden da justert opp? Jeg trodde 50% ufør var en grense på hvor mye man kunne jobbe, ikke hvor mye man kunne tjene? Om en som er 50% ufør går veldig mye opp i lønn, vil hn ikke få utbetalt trygd i det hele tatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #13 Del Skrevet 25. september Thyra skrev (1 time siden): Skjer det samme om noen som er 50 % ufør går ned i lønn også, blir uføretrygden da justert opp? Jeg trodde 50% ufør var en grense på hvor mye man kunne jobbe, ikke hvor mye man kunne tjene? Om en som er 50% ufør går veldig mye opp i lønn, vil hn ikke få utbetalt trygd i det hele tatt? Nei, jeg forstår det som at jeg kan miste trygda selv om jeg ikke jobber mer enn 50%. Dette føles virkelig som en dobbel straff ift det å være ufør. Ikke bare taper jeg mye på å bli ufør i utgangspunktet, men jeg skal også straffes for å jobbe og tjene greit i den friske delen? Alle forstår jo at man taper uansett ved ikke å kunne jobbe 100% med lønn deretter. Anonymkode: 165d2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #14 Del Skrevet 25. september Thyra skrev (1 time siden): Skjer det samme om noen som er 50 % ufør går ned i lønn også, blir uføretrygden da justert opp? Jeg trodde 50% ufør var en grense på hvor mye man kunne jobbe, ikke hvor mye man kunne tjene? Om en som er 50% ufør går veldig mye opp i lønn, vil hn ikke få utbetalt trygd i det hele tatt? Dette skulle jeg gjerne hatt svar på også. Spør dem om det TS. Anonymkode: 4f3c7...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #15 Del Skrevet 25. september Jeg gikk betraktelig opp i lønn, lønnstillegg pluss et fagbrev som jeg tok. Sendte inn søknad om å få endret inntektgrensen og fikk det innvilget. Jobber 50 prosent og har 50 prosent uføre. Måtte sende inn skjema fra arbeidsgiver og ny lønnslipp med ny lønn. Null stress. Anonymkode: 16f9d...49f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #16 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg forstår det som at jeg kan miste trygda selv om jeg ikke jobber mer enn 50%. Dette føles virkelig som en dobbel straff ift det å være ufør. Ikke bare taper jeg mye på å bli ufør i utgangspunktet, men jeg skal også straffes for å jobbe og tjene greit i den friske delen? Alle forstår jo at man taper uansett ved ikke å kunne jobbe 100% med lønn deretter. Anonymkode: 165d2...04e https://www.nav.no/fyllut/nav120901 Anonymkode: 11442...1f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #17 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 13.02): Hei. Man kan søke om å få endret inntektsgrensen. les om det i denne tråden https://forum.kvinneguiden.no/topic/1657293-50-jobb-50-aap-eller-ufør-hva-skjer-hvis-man-får-kraftig-lønnsøkning/page/3/#comments der lå link til hvilken paragraf i lovverket du henviser til. Anonymkode: cdd39...8ec Takk, må sjekke ut lovverket nærmere skjønner jeg 😊 Anonymkode: 165d2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #18 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg gikk betraktelig opp i lønn, lønnstillegg pluss et fagbrev som jeg tok. Sendte inn søknad om å få endret inntektgrensen og fikk det innvilget. Jobber 50 prosent og har 50 prosent uføre. Måtte sende inn skjema fra arbeidsgiver og ny lønnslipp med ny lønn. Null stress. Anonymkode: 16f9d...49f Så bra det ordnet seg for deg. Jeg er redd NAV sine vedtak ofte kommer an på saksbehandleren. Jeg har jo allerede snakket med de på telefon og ble helt satt ut av hva de sa. Håper det går greit å søke om ny inntektsgrense. Jeg jobber jo bare 50% og håper de ser at jeg taper mye fortsatt sammenliknet med om jeg kunne jobbet 100%. Anonymkode: 165d2...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september #19 Del Skrevet 27. september Du risikerer å snakke med noen hos NAV som ikke har peiling på hva de driver med. Har selv måtte lære opp NAV-ansatte jeg har hatt kontakt med angående min sak. Gjør som de over her skriver, søk om å øke inntektsgrensen og legg ved dokumentasjon på lønnsøkning. Anonymkode: 808de...d42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå