Gå til innhold

Sliter mye med samvittighet, rett valg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å være hjemme fra jobb når jeg er syk uten å føle meg som en kjeltring. Der er jeg nå. Føler jeg må unnskylde meg både for leder og for meg selv. I dag tidlig hadde jeg fortsatt litt feber (38,2) og valgte å bli hjemme. Det er da 3. dagen med egenmelding. Mailboksen fylles opp og jeg får forespørsler fra leder. Samboer virker sur for at jeg er syk også. 
 

Etter paracet kjenner jeg at jeg klarer å gjøre ting og at jeg ikke er så trett lenger, så nå kommer tvilen. Burde jeg dratt på jobb da.. Hadde tenkt at denne siste dagen skulle jeg unne meg for å bli helt frisk, hvile, sove, spise godt og drikke nå som apetitten er så smått tilbake, men så ser jeg mailboksen og henvendelsene og tenker jeg burde vært hardere og dratt på jobb

Anonymkode: 76a0c...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å være hjemme med feber.

Og om samboeren din er sur, vel hva skal dere gjøre om du faktisk blir langtidssyk? Det kan jo skje det.

Er du i form kan du vel svare litt på mailer hjemmefra.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kommentere spesifikt situasjonen du står i nå, for jeg er sikker på at du greier å ta gode valg for deg selv. Det jeg derimot vil svare på er det jeg forstår som et større problem, å stole på egne avgjørelser og seg selv. 

Å stole på seg selv og lytte til egne ønsker og grenser handler om å bli moden og bli voksen. Svært mange voksne sliter med dette, og mange kaller det angst, eller OCD, og det er for så vidt rett, men for mange bunner det tilbake til en grunnleggende mistillit til seg selv. Til at en selv kan ta gode valg i eget liv, at en kan tenke selv, og er voksen nok til å avgjøre ting. 

Dette er noe en er ment å trene opp gjennom barne og ungdomsår og i overgangen til voksenlivet, dessverre får ikke alle lært det da og en må ta tak i det selv. Det er fullt mulig. En må rett og slett øve seg. Øve i mengder, ta flere og flere valg for seg selv, bli mer og mer selvberget. Finne ressursene en trenger for å stå i angsten og gjøre den riktige tingen likevel. 

Angående situasjonen nå, det er DU som vet hvor syk du er, kanskje du projiserer at samboer er sint på deg, hva med å f.eks spørre? Og vær stødig utad i dine valg. Ikke be andre om å ta avgjørelsen for deg. Før jeg modnet og tok ansvar for min egen angst og uro og liv, så ville jeg ofte outsource slikt "tror du jeg er syk nok til egenmelding i dag? Tenk om sjefen er sur på meg" o.l. og ikke rart det var irriterende for min mann. 

God bedring gode deg! Du er tøffere enn du tror. 💪🏻❤️

Anonymkode: 48e3e...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...