Gå til innhold

Mannen får foreldrepenger fra NAV OG lønn fra jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen jobber offshore og skal ta ut sin papppermisjon i friperiodene. På denne måten kan jeg gå lengre hjemme i ulønnet permisjon (han får lønn fra jobben + foreldrepenger fra NAV). Jeg skal få det som ville tilsvart min lønn av disse foreldrepengene. 
Han tjener godt og jeg tjener dårlig, derfor vil der bli en del til overs. Jeg mener disse pengene bør gå til en sparekonto til barnet eller noe felles, mens han mener dette blir hans penger siden det er han som er i permisjon. Er det jeg eller han som er urimelige her? 

Anonymkode: eece9...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen jobber offshore og skal ta ut sin papppermisjon i friperiodene. På denne måten kan jeg gå lengre hjemme i ulønnet permisjon (han får lønn fra jobben + foreldrepenger fra NAV). Jeg skal få det som ville tilsvart min lønn av disse foreldrepengene. 
Han tjener godt og jeg tjener dårlig, derfor vil der bli en del til overs. Jeg mener disse pengene bør gå til en sparekonto til barnet eller noe felles, mens han mener dette blir hans penger siden det er han som er i permisjon. Er det jeg eller han som er urimelige her? 

Anonymkode: eece9...933

Har dere virkelig ikke tatt praten om økonomi før dere fikk barn….?

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha ulønnet når han er hjemme?

Anonymkode: 8b646...744

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han får dobbel lønn? Da synes jeg foreldrepengene bør gå til felles pott. Foreldrepenger skal erstatte tapt inntekt, og han har ikke tapt inntekt. At dere har funnet et smutthull er for barnet sin skyld, og hadde heller ikke vært mulig uten barnet, ikke for at han skal bygge formue eller få ekstra penger å ha det moro for.

Men teknisk sett blir det utbetalt til han, så du kommer ikke særlig langt om han nekter.

Anonymkode: 38317...4c8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du ha ulønnet når han er hjemme?

Anonymkode: 8b646...744

Det finnes vell ikke noe rart med det. Kjenner mange som jobber på havet som gjør det på den måten..

Anonymkode: eece9...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pengene burde gå til DERE.

 

Anonymkode: 61244...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (4 minutter siden):

Har dere virkelig ikke tatt praten om økonomi før dere fikk barn….?

Jo. 

Anonymkode: eece9...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at han får dekket over 6g? For en får ikke fra NAV og jobben samtidig. Arbeidsgiver søker nav for beløpet under 6g, altså regress. 

Anonymkode: 8c2b9...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at når man er en familie og en husholdning er all utgift og all inntekt felles. Dere må jo være enige om å gjøre det på den ene eller andre måten, men hvilke utgifter er det han har som ikke inngår i familien? Spareplaner eller forbruk som ikke inkluderer resten? 

Anonymkode: cada6...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal du ha ulønnet når han er hjemme?

Anonymkode: 8b646...744

Han jobber offshore, så han har vel en gradert permisjon og tar kun ut permisjon i de friukene han uansett er hjemme. De ukene han er offshore må jo TS være hjemme.

 

Anonymkode: 9c6fa...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal du ha ulønnet når han er hjemme?

Anonymkode: 8b646...744

Det er ikke arbeidsplasser hvor det er praktisk gjennomførbart at en ansatt jobber en måned på- en måned av. Hos oss hadde en slik ansatt vært helt ubrukelig, da vi sitter i prosjekter med en varighet på mellom 3-6 måneder. 

Anonymkode: 637c7...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke felles økonomi, men har heller ikke like store lønnsforskjeller som dere.

Det vi har er en avtale om at en viss prosent av lønnen går til felleskontoer hvor alt felles går fra. Det være seg utgifter til hus, bil og barn, mat, sparing osv. Resten er egne penger til mer private utgifter.

I en periode måtte mannen jobbe veldig mye overtid med et prosjekt, som da gjorde at han var mindre tilgjengelig for meg og barna. Alt det overtidsbetalte gikk til felles. Det samme hvis jeg har jobbet mye ekstra.

Vi er en familie, og har begge en interesse av at alle har det de trenger, og at vi i fellesskap slipper å snu på krona.

Anonymkode: 9c6fa...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville jeg ikke ha gjort noe husarbeid eller skiftet en eneste bleie i permisjonsukene hans. De ekstra pengene burde være deres felles.

Anonymkode: dc28c...536

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hans penger. Du får jo utbetalt tilsvarende din lønn for å gå hjemme. Resterende penger blir jo hans.

Anonymkode: a9a3e...d6f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mener du at han får dekket over 6g? For en får ikke fra NAV og jobben samtidig. Arbeidsgiver søker nav for beløpet under 6g, altså regress. 

Anonymkode: 8c2b9...155

Det er andre regler for dem som jobber på sjøen.

Anonymkode: 8b646...744

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det finnes vell ikke noe rart med det. Kjenner mange som jobber på havet som gjør det på den måten..

Anonymkode: eece9...933

Ja for all del, syns det bare er trist når mor ikke kan unne far og barn tid alene sammen. 

Anonymkode: 8b646...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mannen jobber offshore og skal ta ut sin papppermisjon i friperiodene. På denne måten kan jeg gå lengre hjemme i ulønnet permisjon (han får lønn fra jobben + foreldrepenger fra NAV). Jeg skal få det som ville tilsvart min lønn av disse foreldrepengene. 
Han tjener godt og jeg tjener dårlig, derfor vil der bli en del til overs. Jeg mener disse pengene bør gå til en sparekonto til barnet eller noe felles, mens han mener dette blir hans penger siden det er han som er i permisjon. Er det jeg eller han som er urimelige her? 

Anonymkode: eece9...933

Har du sjekket hva du taper i form av opparbeidedede sykepengerettigheter og pensjon? Det hadde jeg aldri gått med på. 

Pass på at du ikke går i kvinnefella. Ikke kun i forhold til permisjon, men på generelt plan. De som jobber offshore har høyere skilsmisserate enn folk flest. 

Anonymkode: 1dccf...a51

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, at han kan ta ut foreldrepenger i hans lønnede friperiode er en gode han har med tanke på den jobben han har. 

Så det er jo hans penger uansett hvordan du vrir og vender på det, og han er vel ikke skyldig deg noe?

Men jeg forstår at dette føles feil når du tjener dårlig og han tjener ekstremt godt, og attpåtil får dobbelt opp i noen uker. 

Og siden forskjellene mellom dere er slik det er, så ville jeg som mann ikke bare tatt imot pengene uten å dele på det. Er noe symbolsk over det. Det blir fort "meg, deg og barnet" istedenfor "oss" da.

Anonymkode: f58e8...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde aldri kunnet ha offshore jobb uten støtte fra deg.

Så at den ekstra inntekten også skal dryppe på deg er da en selvfølge.

Hvordan ville han f.eks ha klart å fortesette denne livsstilen hvis han ble alenepappa deler av tiden....?

Anonymkode: 61244...075

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...