Gå til innhold

Ivar Tollefsens formue. Noen som forstår utviklingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2021 var Tollefsens formue estimert til å være 50 milliarder kroner i følge Kapital. I dag estimerer de formuen til å være 16 milliarder kroner. https://www.finansavisen.no/kapital-index/profile/7560114/ivar-erik-tollefsen

Noen som vet hvorfor fallet i formue er så stort? Han driver med utleie og selv om boligprisene har falt litt så er vel det kun noen få prosent og ikke i nærheten av å kunne barbere bort 2/3 av formuen?

Jeg vet at Tollefsen har overført formuen sin til datteren som er i Sveits. Men om man leser grafen i lenken så står det at Kapitals liste slår sammen barna og farens formue og setter alt på faren. Så den overføringen til datteren burde ikke påvirke Tollefsens formue på Kapitals liste. 

Jeg skjønner også at det å estimere formue ikke er en eksakt vitenskap. Men det jeg lurer på her er hvorfor fallet er så stort. 

Anonymkode: 88af9...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du sømfarer noen andres formue og overføringer.

Anonymkode: 10e20...c6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor du sømfarer noen andres formue og overføringer.

Fordi jeg driver med utleie og blir inspirert av suksessfulle utleiere. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har solgt seg ned,betalt inn gjeld og overført formue til datteren.

https://www.vartoslo.no/anders-langtind-bolig-boligmarkedet/eiendomsbaron-tollefsen-selger-minst-1300-utleieboliger-i-oslo-de-neste-to-arene/595014

Takk. Jeg vet at han har solgt seg ned. Men de 1300 boligene han solgte er  under 1 prosent av boligene han eier. I tillegg går ikke formuen ned om man selger med mindre man selger for mindre enn det boligene var verdt året før. Så hvordan klarer formuen å reduseres med 2/3-deler?

Formuen i Kapitals liste inkluderer datterens formue. Så den  overføringen skal ikke ha noe å si på Tollefsens formue i Kapital. 

TS

Skrevet

Jeg kan ikke mene noe om han direkte, men estimering av verdi kan være veldig oppblåst. Firmaet jeg jobbet i sist snakket litt om dette, og selv om inntektene våre var 50 millioner var selskapets verdi godt over 100 millioner. Selskapet eide svært lite, all faktisk verdi lå i hva hver enkelt ansatt produserte hvert år. Men verdien ble blåst opp pga. potensiale for vekst, bl.a. økonomien i bransjen og hva eksisterende kapital kunne investeres i. Så et uoppfylt potensiale var med i beregningen.

Så om markedet går dårlig, og man overfører kapital til utlandet vil kanskje utsikter til vekst bli drastisk kuttet, selv om pengene fortsatt er i familien. Selger man boliger forsvinner ikke bare boligverdien, men fremtidig inntjening på disse boligene også. Om "alle" utleiegigantene selger boliger vil verdien til lignende selskaper også gå ned. Det kan reflekteres i estimert verdi.

Anonymkode: f427e...70b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke mene noe om han direkte, men estimering av verdi kan være veldig oppblåst. Firmaet jeg jobbet i sist snakket litt om dette, og selv om inntektene våre var 50 millioner var selskapets verdi godt over 100 millioner. Selskapet eide svært lite, all faktisk verdi lå i hva hver enkelt ansatt produserte hvert år. Men verdien ble blåst opp pga. potensiale for vekst, bl.a. økonomien i bransjen og hva eksisterende kapital kunne investeres i. Så et uoppfylt potensiale var med i beregningen.

Så om markedet går dårlig, og man overfører kapital til utlandet vil kanskje utsikter til vekst bli drastisk kuttet, selv om pengene fortsatt er i familien. Selger man boliger forsvinner ikke bare boligverdien, men fremtidig inntjening på disse boligene også. Om "alle" utleiegigantene selger boliger vil verdien til lignende selskaper også gå ned. Det kan reflekteres i estimert verdi.

Anonymkode: f427e...70b

Tusen takk for svar.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...