Gå til innhold

Har du dialekt, men snakker "bokmål" i f.eks Oslo?

Nemmera

Anbefalte innlegg

Jeg er født og oppvokst i Oslo, men har foreldre som snakker dialekt. Jeg har derfor alltid snakket begge deler, og snur automatisk om etter som hvem jeg snakker med, men du som bare har "en dialekt" og f.eks har flyttet til Oslo, snakker du bokmål da?

Jeg syns det er så synd at folk skal legge av seg dialekten når de snakker med folk som ikke har samme dialekt... Dessverre er det mange som småmobber folk med dialekt og... og det er det ikke alle som takler og dermed begynner å snakke bokmål.

Jeg vet at man ofte må "forfine" dialekten sin litt slik at alle skal forstå, det er greit nok, men å kutte ut helt, det er bare trist....

Endret av Nemmera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat

jeg har litt dialekt, men etter å ha jobbet mange år i oslo hvor folk ikke _vil_skjønne hva jeg sier, har jeg dessverre automatisk lagt om litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har bodd i Oslo i over 30 år, siden hun var i tenårene, og hun har ikke lagt om. Hun legger om kun hvis hun snakker me f.eks. utlendinger slik at de skal kunne forstå bedre, men ellers så snakker hun dialekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i Oslo da, jeg bor i Bergen, men jeg har uansett beholdt min opprinnelige dialekt, og det bevisst, og jeg legger ikke om. Men det er kanskje ikke sammenlignbart siden jeg bor i Bergen, og der snakkes det ikke "bokmål" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang dialekt.

Etter 5,5 år i Oslo har jeg ikke dialekt lenger.

Men jeg slår automatisk over på dialekt når jeg snakker med likesinnede fra samme sted.

Utover det går det i bokmål med noen få dialektord jeg ikke har klart å legge fra meg helt.

Ikke at det er noe mål å snakke 100 % bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for det første: alle skjønte hva jeg mente, og for det andre: jeg snakker sånn jeg skriver her og nå når jeg snakker det jeg kaller bokmål. Så hvis dette er det du karakteriserer som skriftspråket bokmål, så er det vel også et muntlig språk da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå heller kalle det Oslodialekt/Østlandskdialekt. En del av Vestlandet "snakker" jo nynorsk også, men allikevel snakker de Stavangersk, Bergensk, Sørlandsk o.l. Kan jo ikke si at de snakket nynorsk, men at noen skriver det. Mange av de skriver også bokmål, vil det si at de kan snakke bokmål også, da? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå heller kalle det Oslodialekt/Østlandskdialekt. En del av Vestlandet "snakker" jo nynorsk også, men allikevel snakker de Stavangersk, Bergensk, Sørlandsk o.l. Kan jo ikke si at de snakket nynorsk, men at noen skriver det. Mange av de skriver også bokmål, vil det si at de kan snakke bokmål også, da? Neppe.

De snakker ikke nynorsk slik man skriver nynorsk.. det er det vel ingen som gjør... De har kanskje ord og vendinger som skrives på nynorsk, men de snakker ikke ordrett lsik de skriver det...

Hvis folk har problemer med å skjønne hva jeg mente med bokmål, så si Oslodialekt eller liknende da... men jeg holder fortsatt en knapp på at jeg faktisk snakker sånn som jeg skriver her... så det så ;)

Så hvis alle nå skjønner hva jeg mener så kan vi kanskje fortsette med tråden eller?

Endret av Nemmera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker bokmål og "etter boken", dvs. omtrent typisk ren østlandsk/Oslo og omegn-språk. Ingen a-endelser eller andre Drammen-tendenser.

Grunnen til det er at jeg trives best med å snakke slik jeg er oppdratt til å lese.

Jeg er i mot at et geografisk sted skal være med på å bestemme og plassere et menneskes identitet gjennom påtvunget dialekt.

Jeg får ofte høre den forundrende kommentaren "Å, er du derfra? Men du snakker ikke dialekt!"

Slikt irriterer meg. Slike kommentarer betyr at folk automatisk forventer at man snakker dialekt fordi man kommer fra et bestemt sted. Hvorfor skal man det?

Hvis den eneste grunnen er at alle de andre gjør det, vil jeg si det er et lite gjennomtenkt og tynt grunnlag for hvorfor man på død og liv skal snakke "dialekt".

For meg har ikke dialekt så mye med egenart og identitet å gjøre. Men jeg forstår at det kan bety mye eller alt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe å irritere seg over? Da vil jeg si du har lite bekymringer i livet hvis det gir deg grunn til å bli irritert :) man forventer jo at folk skal snakke dialekt hvis man er fra et sted hvor alle snakker en dialekt.. det er jo bare naturlig... Er det ikke? Det er jo sånn at man som regel blir preget av de man går sammen med hele tiden, og når man vokser opp som liten på et sted hvor alle snakker en bestemt dialekt vil man jo automatisk snakke sånn.. for man begynner da ikke plutselig å lære seg en annen dialekt/bokmål av seg selv når man er liten.. ihvertfall ikke før man hører noen andre snakke sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Visse Finnmarksdialekter er veldig nært bokmål det også. Vi sier allikevel at de snakker dialekt, for vi hører det på tonefallet blant annet, og visse særformer av ord. Det samme er det med noen varianter av Oslosk/østlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første: alle skjønte hva jeg mente, og for det andre: jeg snakker sånn jeg skriver her og nå når jeg snakker det jeg kaller bokmål. Så hvis dette er det du karakteriserer som skriftspråket bokmål, så er det vel også et muntlig språk da kanskje?

Uttaler du jeg jeg, eller jæi? Hva med hva? Hva eller va?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he he

Ja til tider må nokk språket legges om litt når jeg prater med mennesker fra Sør/øst landet generelt. Dem har store problemer med å skjønne en del av ordene vi bruker på dialekt. Er jeg bare obs på å bytte ut de ordene med bokmålsord kan jeg fint bruke dialekt. Problemet støter jeg ofte på i forbindelse med jobb. Må prate ganske rolig om jeg skal gjøre meg forstått på dialekt. Enda har ikke vi fra det området jeg bor en så vanskelig dialekt. Vet det er verre enkelte steder på Vestlandet.

Vanskeligst er det å prate til unger sørfra over tlf.

Feks. Vi sier å desse på dialekt. Det er det ingen unger i Oslo området som jeg har møtt som viste hva var før jeg sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk bør snakke slik det er mest naturlig for dem å gjøre. Jeg synes det er verre med folk som legger over til andres dialekt uansett hviklen fordi de tror at den andre ikke forstår. Feks at jeg som er fra Oslo plutselig skal snakke nordlansk med nordleninger, trøndersk med trøndere osv. For ikke å snakke om svensk med svensker. Jeg får helt vondt i magen av å høre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stolt av dialekten min jeg. La om de "verste" dialektuttrykkene da jeg flyttet inn til Tigerstaden i studietiden, men det var bare fordi mange rett og slett ikke "ville" forsta meg. Bor fortsatt i Oslo, og bruker Trysildialekten min. Som de fleste vet er ikke den dialekten helt gangbar alle steder, hihi...Ser litt an hvem jeg snakker med og velger dialektutrykk der etter. Dialekten setter farge pa omgivelsene. Kjedelig om alle sku snakka det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe å irritere seg over? Da vil jeg si du har lite bekymringer i livet hvis det gir deg grunn til å bli irritert :)  man forventer jo at folk skal snakke dialekt hvis man er fra et sted hvor alle snakker en dialekt.. det er jo bare naturlig... Er det ikke? Det er jo sånn at man som regel blir preget av de man går sammen med hele tiden, og når man vokser opp som liten på et sted hvor alle snakker en bestemt dialekt vil man jo automatisk snakke sånn.. for man begynner da ikke plutselig å lære seg en annen dialekt/bokmål av seg selv når man er liten.. ihvertfall ikke før man hører noen andre snakke sånn....

Hva folk irriterer seg over er veldig individuelt. Kanskje du irriterer deg over ting som en annne ikke kan forstå at du irriterer deg over. Here we go.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...